Gå til innhold

Er du medlem av statskirken?


Gjest Bibbe

Anbefalte innlegg

Er medlem av statskirken, er både døpt og konfirmert, og kommer til å gifte meg i kirken når den tid kommer. Jeg har tenkt mye over det hele, hadde en periode da jeg vurderte å melde meg ut, men endte med at jeg ikke sendte inn papirene. I dag er jeg glad for dette.

Mitt forhold til kristendommen er vanskelig å forklare, selv ovenfor meg selv, men jeg tror på de kristne grunnverdiene og jeg ønsker gjerne at det skal være en gud, en dypere mening med det hele, en plan. Å gå i kirken fyller meg med en ro. Jeg må dog innrømme at jeg nok er litt tvilende likevel, men siden jeg føler meg nærmere kristendommen enn ateismen (eller andre trossamfunn for den saks skyld) så føler jeg at det er rett for meg å være medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ut fra det Irie skriver så hører man altså inn under Statskirken hvis minst en av foreldrene er medlem, uavhengig av om barnet døpes? Og hvis man ikke melder seg ut, så blir man automatisk utmeldt når man fyller 18.

Dette er ganske utrolig i grunnen. Det har jo vært litt i media innimellom om juks med medlemstall i forskjellige organisasjoner. Syns dette burde gå inn under noe av det samme. Man lurer jo til seg medlemmer. Men når jeg tenker etter så burde det vel ikke spille noen rolle økonomisk - de som ikke er medlem av noe annet trossamfunn gir uansett økonomisk støtte til statskirken. Men kanskje de vil ha høye medlemsstall pga. at de vil bygge flere kirker e.l?

Vet at faren min har vært utmeldt siden han var ung, men når moren min meldte seg ut er jeg usikker på. Så det kan være jeg var innmeldt helt til jeg var 18 uten å vite det da? Hehe, vet ikke jeg om tør å fortelle det til pappa...

Nei det er ikke riktig!!

Før var det slik at man automatisk ble medlem i statskirken - det vil si at alle ble direkte innmeldt i statskirken ved fødsel. Man måtte (og må fremdeles) selv sørge for å melde seg ut. Altså ingen automatikk i utmelding ved fylte 18 år. Men man har fritt kunnet melde seg ut når man fylte 15 år!

Men, etter januar 2006 er dette noe forandret:

"Norske borgere som har to foreldre som er medlem av Den norske kirke blir automatisk regnet som tilhørige. De er ikke medlemmer før de eventuelt blir døpt, men står i listene og er med i beregningsgrunnlaget for utbetaling av tilskudd til andre tros- og livssynssamfunn."

Kultur og Kirkedepartementet opplyser om ny forskrift per 4. januar 2006:

http://odin.dep.no/filarkiv/271651/V-7B-20...ke__vedlegg.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det vil fremdeles si at man ikke kan være helt utilknyttet til noe tros- eller livssynssamfunn. For hvis man ikke er medlem av kirken, eller noe annet tros- og livssynssamfunn, så er man tydeligvis regnet som tilhørig til statskirken. Og står i statskirkens lister.

Og det er det jeg reagerer på. Fordi det strengt tattt ikke er relgionsvalgfrihet da man mangler alternativet ikke tilhørig/medlem av tros- eller livssynssamfunn. Man kan ikke stå helt fritt.

Jeg vil helst ikke stå på noe liste. Men det må jeg. Og fordi jeg ikke ønsker å stå på statskirkens lister, så må jeg melde meg inn i noe annet. Ergo, så kan jeg ikke velge å stå helt uten tro- ellers livsynstilhørighet. Slik som jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det vil fremdeles si at man ikke kan være helt utilknyttet til noe tros- eller livssynssamfunn. For hvis man ikke er medlem av kirken, eller noe annet tros- og livssynssamfunn, så er man tydeligvis regnet som tilhørig til statskirken. Og står i statskirkens lister.

Og det er det jeg reagerer på. Fordi det strengt tattt ikke er relgionsvalgfrihet da man mangler alternativet ikke tilhørig/medlem av tros- eller livssynssamfunn. Man kan ikke stå helt fritt.

Jeg vil helst ikke stå på noe liste. Men det må jeg. Og fordi jeg ikke ønsker å stå på statskirkens lister, så må jeg melde meg inn i noe annet. Ergo, så kan jeg ikke velge å stå helt uten tro- ellers livsynstilhørighet. Slik som jeg har forstått det.

Nå tror jeg du har misforstått dette med tilhørighet. Det kom en ny forskrift i januar 2006.

For barn som er født etter januar 2006 så er alle tilhørige statskirken om begge foreldrene er medlemmer av statskirken. Når de blir døpt blir de medlemmer.

Hvis de ikke blir døpt vil tilhørigheten til kirken bortfalle når de fyller 18 år (har lest litt mer om dette nå)

Etter som du er født lenge før dette nye forskriftet kom så gjelder ikke dette for deg.

Du kan melde deg ut av statskirken uten å melde deg inn noe annet! Det er ikke noe krav at du velger en annen trosretning.

Jeg leste på Humanetisk Forbunds nettside at:

"I mange tilfelle krever presten ytterligere opplysninger (f.eks. om hvilket trossamfunn man vil gå over til) eller ber om personlig fremmøte og redegjørelse for de motivene man har. Det har også hendt at presten har henvendt seg til foreldrene til unge som er mellom 15 og 18 år. Slikt må anses som ulovlig saksbehandling"

Det er med andre ord ingen som har noe med hvorfor du ønsker å melde deg ut og du trenger ikke tro på noe annet eller melde deg inn noe annet sted!

Hvis du ser på linken jeg satte opp i mitt forrige innlegg ser du hva du skal gjøre for å melde deg ut. Ellers så har humanetisk forbund skjema du kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest graceland

Jeg er ikke medlem av statskirken, fordi de i alle år har trakassert og tråkket på homofile. Jeg føler meg overhodet ikke velkommen der, så jeg gidder ikke å trenge meg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg du har misforstått dette med tilhørighet. Det kom en ny forskrift i januar 2006.

For barn som er født etter januar 2006 så er alle tilhørige statskirken om begge foreldrene er medlemmer av statskirken. Når de blir døpt blir de medlemmer.

Hvis de ikke blir døpt vil tilhørigheten til kirken bortfalle når de fyller 18 år (har lest litt mer om dette nå).

Ok - da har jeg misforstått.

Jeg synes dette med tilhørighet og medlemskap litt uklart enda, men det er bra hvis det er mulig å ikke være medem/ha tilhørighet til noe. Selv om man må bli 18 år først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det sånn at hvis du ikke var medlem noe sted, så gikk kirkeskatten (eller hva det ble kalt) fremdeles til kirken.

Eller som Lizzee skriver "står i listene og er med i beregningsgrunnlaget for utbetaling av tilskudd til andre tros- og livssynssamfunn."

Kirken får statstilskudd "per hode", og de som ikke er aktivt innmeldt noe sted, vil også regnes blant kirkens "hoder", selv om de ikke er medlem der.

Er det altså ikke slik lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og så må jeg sjekke om jeg er ufrivillig innmeldt igjen? og om barna mine er det (siden faren er litt treg med denne utmeldingen)?

Det er mulig det har stått tidligere i tråden, men jeg fant det ikke i farten: hvor ringer man for å sjekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var medlem, men meldte meg ut fordi jeg ikke er religiøs, eller har så mye til overs hverken for kirken eller kristne (les: religiøse).

Er en ganske åpen person av meg, men de få fordommene jeg har har jeg ikke behov for å skjule bak et skalkeskjul..

(Ja, jeg innser at det også er religiøse mennesker som ikke er fordomsfulle. Disse har jeg ingenting imot.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - da har jeg misforstått.

Jeg synes dette med tilhørighet og medlemskap litt uklart enda, men det er bra hvis det er mulig å ikke være medem/ha tilhørighet til noe. Selv om man må bli 18 år først.

Er du over 15 år kan du melde deg ut når du vil - og du trenger ikke melde deg inn i eller si at du tilhører noe som helst annet!

(det med tilhørighet frem til 18 om man ikke er døpt - og medlem først hvis man er døpt er en NY regel som kom i januar i år og gjelder kun for de som er født etter 4 januar 2006!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og så må jeg sjekke om jeg er ufrivillig innmeldt igjen? og om barna mine er det (siden faren er litt treg med denne utmeldingen)?

Det er mulig det har stått tidligere i tråden, men jeg fant det ikke i farten: hvor ringer man for å sjekke?

Vet du ikke om du er medlem eller ei, ta kontakt med:

Kirkerådet

Pb. 799 Sentrum

0106 Oslo

Tlf. 23 08 12 00, faks 23 08 12 01

e-post: E-post adresse fjernet ihht KGs regler. Mie (mod)

Endret av Mie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det sånn at hvis du ikke var medlem noe sted, så gikk kirkeskatten (eller hva det ble kalt) fremdeles til kirken.

Eller som Lizzee skriver "står i listene og er med i beregningsgrunnlaget for utbetaling av tilskudd til andre tros- og livssynssamfunn."

Kirken får statstilskudd "per hode", og de som ikke er aktivt innmeldt noe sted, vil også regnes blant kirkens "hoder", selv om de ikke er medlem der.

Er det altså ikke slik lenger?

Jo, det er delvis slik nå også. Alle som er "tilhørige" går inn i dette beregningsgrunnlaget (forstå det den som kan). Og tilhørig er du når du ikke er døpt - men kun frem til du er 18 år. Blir du døpt blir du også fullverdi medlem av statskirken. Foreldre kan melde ut barn under 15 år (både når det gjelder tilhørighet og medlemskap). Er du over 15 år har du lov til å ta avgjørelsen og melde deg ut selv.

Men som med alle andre vedtekter og lover så har heller ikke denne tilbakevirkende kraft - den gjelder altså bare for de som er født etter at vedtaket ble fattet 4. januar 2006. Dvs at alle som ble født før ble medlemmer samtidig med at de ble registrert i folkeregisteret (hvis minst en av foreldrene sto i statskirken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Dvs at alle som ble født før ble medlemmer samtidig med at de ble registrert i folkeregisteret (hvis minst en av foreldrene sto i statskirken).

Har ingen grunn til å tro at ting har blitt noe bedre eller mer organisert etter at denne nye regelen kom, siden de ikke klarte å følge sine egne regler før denne datoen. Datteren min hadde to foreldre i HEF da hun ble født, men like fullt stod hun i statskirken da Brønnøysundregisteret sjekket.

En hvilken som helst annen organisasjon som hadde holdt på sånn ville mistet alt som var av statsstøtte og bevillinger, men ikke kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest *Snart medlem*

Jeg er utmeldt, og er dessverre både døpt og konfirmert. Jeg ble sterkt presset av min mor til å konfirmere meg, selv om jeg lenge etter å ha begynt på konfirmasjonsforberedelser sa at dette var noe jeg ikke var interessert i.

Jeg meldte meg ut ca et år etter konfirmasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen grunn til å tro at ting har blitt noe bedre eller mer organisert etter at denne nye regelen kom, siden de ikke klarte å følge sine egne regler før denne datoen. Datteren min hadde to foreldre i HEF da hun ble født, men like fullt stod hun i statskirken da Brønnøysundregisteret sjekket.

En hvilken som helst annen organisasjon som hadde holdt på sånn ville mistet alt som var av statsstøtte og bevillinger, men ikke kirken.

Opplevde det samme selv. Meldte meg ut av statskirken men så viste det seg at jeg sto der allikevel. Noe av forklaringen skal være at slurv og snarveier tatt under digitaliseringen av kirkebøkene har ført til at mange som aktivt har meldt seg ut av statskirken har blitt oppført som medlemmer på ny.

Det er vel det som har skjedd med dere også. Du eller faren til datteren din har blitt registrert som medlem igjen til tross for at dere var meldt ut... Barn blir (ble) automatisk meldt inn i statskirken om en av foreldrene sto der.

På HEF's sider opplyser de følgende for de som er usikre på om de er utmeldt:

Udøpt og født før 1993? Da kan det hende at du står i Kirkeregisteret. Meldte du deg i sin tid ut hos en "svovelpredikant" av en prest? Da kan det tenkes at han ikke strøk deg på ordentlig. Sjekk om du er medlem:

Framgangsmåte:

Hovedregelen er at du skal ta kontakt med menigheten der du bor, men får du ikke svar der, kan du henvende deg direkte til Kirkerådet: Postboks 5913 Majorstua, 0308 Oslo, Tlf.: 23 08 12 00, telefaks: 23 08 12 01. E-post: E-post adresse fjernet ihht KGs regler. Mie (mod)

Hvis du etter 1997 har undersøkt og fått bekreftet at du er strøket fra Kirkeregisteret, skal det ikke være nødvendig å gjøre det igjen.

Endret av Mie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du ikke om du er medlem eller ei, ta kontakt med:

Kirkerådet

Pb. 799 Sentrum

0106 Oslo

Tlf. 23 08 12 00, faks 23 08 12 01

e-post: E-post adresse fjernet ihht KGs regler.  Mie (mod)

Takk :) Endret av Mie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...