Gå til innhold

Orkidèene mine får nye blomster!


Tiger

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en sånn billig en på Obs! for en - to måneder siden. Den hadde da to-tre blomster. Jeg plantet den om i en potte med vanlig blomsterjord nederst og så den rare jorden som fulgte med øverst. Den har fått utrolig mange blomster siden. Jeg behandler den likt som mine andre planter; vann en gang per uke og annenhver uke har jeg litt Substral (?)(plantenæring) i vannet. Har gjort dette i et halvt års tid nå og aldri før har jeg hatt så "grønne fingre". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NÅ HAR DEN FØRSTE BLOMSTEN KOMMET!!!!! :hoppe::hoppe::hoppe::smilyblomst: :grine2: :hoppe::mrgreen::danse::danse:

Den er så hvit og nydelig og mye finere enn jeg husket. Den er ikke helt sånn vanlig, men har en slags "tunge" midt i :Nikke: Kikket på den i går, men da var den bare en stor knopp uten antydning til å springe ut, men i dag tidlig var det blitt en stor og bjutifull blomst :blomst:

Nå er jeg så kry at jeg nesten sprekker!!! :Hehe:

Mistet ganske mange knopper underveis -kanskje 5-6 stykker, men har flere store knopper igjen. Håper de andre ikke kommer så langt etter, -og i dag er det vanningsdag :rosasmil:

Lykke til alle dere andre som har knopper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
NÅ HAR DEN FØRSTE BLOMSTEN KOMMET!!!!!  :hoppe:  :hoppe:  :hoppe:  :smilyblomst:  :grine2:  :hoppe:  :mrgreen:  :danse:  :danse:

Den er så hvit og nydelig og mye finere enn jeg husket. Den er ikke helt sånn vanlig, men har en slags "tunge" midt i  :Nikke: Kikket på den i går, men da var den bare en stor knopp uten antydning til å springe ut, men i dag tidlig var det blitt en stor og bjutifull blomst  :blomst:

Nå er jeg så kry at jeg nesten sprekker!!!  :Hehe:

Mistet ganske mange knopper underveis -kanskje 5-6 stykker, men har flere store knopper igjen. Håper de andre ikke kommer så langt etter, -og i dag er det vanningsdag  :rosasmil:

Lykke til alle dere andre som har knopper!

Gratulerer! :) Tunga er helt vanlig, det heter faktisk tunge, og den øverste biten som stikker ut over tunga heter griffel. Det er et av kjennetegnene på en orkide, og de finnes i mange ulike varianter. Men alle orkideer har dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det før knoppene springer ut?

Jeg har fire "store" knopper på den ene stilken. Har veldig lyst på utsprunget orkideè til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått knopper på den ene orkidéen min! :hoppe:

Nå står de i et veldig gunstig blomstringsvindu, men jeg vil gjerne se den bedre, kan jeg flytte den eller vil den ikke like det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Jeg har også fått knopper på den ene orkidéen min! :hoppe:

Nå står de i et veldig gunstig blomstringsvindu, men jeg vil gjerne se den bedre, kan jeg flytte den eller vil den ikke like det?

Jeg ville ikke flyttet den før den har sprunget ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
Hvor lang tid tar det før knoppene springer ut?

Jeg har fire "store" knopper på den ene stilken. Har veldig lyst på utsprunget orkideè til jul.

Det varierer, noen kommer kjempefort og andre ganger kan det ta flere uker. Pass på å vanne regelmessig, ikke la den stå for kaldt, for å få fram blomstene er vanlig romtemperatur (ca 18-20 grader) passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Orkidèene mine har blomstret og vært så nydelige helt til nå, men nå begynner blomstene å falle av -men, jeg er fornøyd :mrgreen:

Fikk ikke så veldig mange blomster, 5 på den ene og 4 på den andre, men til å være første gang synes jeg det var bra likevel. Det er fremdeles noen bittesmå knopper igjen, men det ser ikke ut til at de skal bli noe større med det første...

Uansett. Jeg så på noen gamle bilder, og da så jeg at den ene orkidèen hadde rosa blomster, men nå er jo begge hvite og helt like!?! Har det skjedd noe muffens her, eller er det helt normalt?

Venter i spenning, Bjørnsdatter (og andre) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Min orkide blomstret av, og jeg klipte dermed ned stilkene til ledd nummer 3 (etter anbefaling av mamma). Nå har det imidlertid dukket opp "brune tupper" på disse stengene. Hva er det, og hva kan jeg gjøre ? Orkideen får riktig stell og er ellers grønn og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min orkide blomstret av, og jeg klipte dermed ned stilkene til ledd nummer 3 (etter anbefaling av mamma). Nå har det imidlertid dukket opp "brune tupper" på disse stengene. Hva er det, og hva kan jeg gjøre ? Orkideen får riktig stell og er ellers grønn og fin.

Det at den blir brun i tuppene er at den visner! Så la den stå og se hvor langt ned den visner.Når du ser at den ikke visner ned lenger,klipper du av ved nærmeste ledd.

Og når du klipper okideer så trenger man ikke klippe av ved tredje ledd! For i hvert ledd er det mulighet for en ny stengel. Så det beste når orkideen blomstrer av er å la den bare stå en stund,og begynner den og visne klipper du den av der den har stoppet å visne. Noen ganger visner den helt ned og da klippes stilken helt ned. Men den trenger ikke å begynne å visne i det hele tatt,og da er det bare å la den stå, Og når den begynner å blomstre igjen er det bare å klippe av det som er over det leddet der det kommer nytt skudd.

Endret av -frøya-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camma

Dette var en spennende tråd! Jeg kjøpte alltid orkdièer før, men ga opp ettersom de aldri blomstret på nytt :(

Men nå skal jeg prøve på nytt etter å ha sett alle tipsene og alle som får det til her!:) Tjohei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at den blir brun i tuppene er at den visner! Så la den stå og se hvor langt ned den visner.Når du ser at den ikke visner ned lenger,klipper du av ved nærmeste ledd.

Og når du klipper okideer så trenger man ikke klippe av ved tredje ledd! For i hvert ledd er det mulighet for en ny stengel. Så det beste når orkideen blomstrer av er å la den bare stå en stund,og begynner den og visne klipper du den av der den har stoppet å visne. Noen ganger visner den helt ned og da klippes stilken helt ned. Men den trenger ikke å begynne å visne i det hele tatt,og da er det bare å la den stå, Og når den begynner å blomstre igjen er det bare å klippe av det som er over det leddet der det kommer nytt skudd.

Ja, jeg pleier sjelden å klippe de noe særlig annet enn det som er helt tørt. Det er jeg glad fordi det for en måned siden dukket opp et lite nytt skudd langt opp på stilken til en plante. Nå er det ikke mindre enn ni store blomster på den greien. Dette er fjerde gang denne planten lager nye skudd og blomster på 1.5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sizzi
Ja, jeg pleier sjelden å klippe de noe særlig annet enn det som er helt tørt. Det er jeg glad fordi det for en måned siden dukket opp et lite nytt skudd langt opp på stilken til en plante. Nå er det ikke mindre enn ni store blomster på den greien. Dette er fjerde gang denne planten lager nye skudd og blomster på 1.5 år.

Har to orkideer i vinduet mitt. Den ene (en lilla en) har blomstret i over et halvt år. Har alltid vært 4-5 blomster på den. Den andre (en hvit en) har også blomstret, men med færre blomster. Er derimot nå inne i en periode hvor begge orkideene blomstrer av.

På den ene stilken på den lilla er det no flere nye knopper, og på den ene stilken på den hvite ser det ut som om det er et nytt skudd på vei!

Den andre stilken på den lilla var tydelig brun, og eg forstod at den var tørr.

Så eg klippet den et stykke nedpå. Den var tørr der også, men etter å ha lest denne tråden her, så skal eg bare la den stå og se hva som skjer. Visner den mer venter eg til den stopper å visne.

På den andre stilken på den med hvite blomster er det per dags dato ingenting, men den er ikke brun og vissen. Så den lar eg vel bare stå?

Mamma sa alltid at orkideer skal ha lite vann, hun snakket om et eggeglass annen hver uke... Stemmer dette? Har ikke vannet de stort mer enn det heller tror eg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to orkideer i vinduet mitt. Den ene (en lilla en) har blomstret i over et halvt år. Har alltid vært 4-5 blomster på den. Den andre (en hvit en) har også blomstret, men med færre blomster. Er derimot nå inne i en periode hvor begge orkideene blomstrer av.

På den ene stilken på den lilla er det no flere nye knopper, og på den ene stilken på den hvite ser det ut som om det er et nytt skudd på vei!

Den andre stilken på den lilla var tydelig brun, og eg forstod at den var tørr.

Så eg klippet den et stykke nedpå. Den var tørr der også, men etter å ha lest denne tråden her, så skal eg bare la den stå og se hva som skjer. Visner den mer venter eg til den stopper å visne.

På den andre stilken på den med hvite blomster er det per dags dato ingenting, men den er ikke brun og vissen. Så den lar eg vel bare stå?

Mamma sa alltid at orkideer skal ha lite vann, hun snakket om et eggeglass annen hver uke... Stemmer dette? Har ikke vannet de stort mer enn det heller tror eg...

Jeg har brukt å la den stå under rennende, lunket vann slik at den er skikkelig våt, for så å la den renne godt av (det skal ikke vere vann ned i blomsterkrukken) før jeg setter den på plass igjen. Dette gjør jeg ca en gang i uken. Funker fint for meg vertfall :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg drar opp denne gamle orkidee-tråden, jeg, for nå har jeg et nytt spørsmål!

Orkideen min ser ut som den er i ferd med å vokse ut av potten! Ønsker den seg en større potte? har aldri sett noen som har de i en større potte enn den gjennomsiktige som de kjøpes i..... Må den i så fall fortsatt ha en gjennomsiktig potte? Hvordan planter jeg den om? Kan jeg bruke blomsterjord, el må den ha orkidejord? Må den fortsatt ha et lag av hva-det-nå-er som ligger på toppen?

Keikien min som jeg fikk for lenge siden, er der fortsatt, men den har bare fire røtter på 2-5 cm, så iflg Bjørnsdatter må jeg vente litt med å kutte den av.

Ellers blomstrer den nok en gan på hovedstilken :-)

Hvordan går det med dere andre sine orkideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...