Gå til innhold

Orkidèene mine får nye blomster!


Tiger

Anbefalte innlegg

Jeg får nesten ikke puste!!! Orkidèene mine holder på å få nye blomster -begge to!!! :hoppe::hoppe::hoppe: Og nå er det snart jul og all ting, og da vil de blomstre så fint HURRAAAAA!!!! :-D

Må nevnes at det er første gang på TRE år at de får blomster -jeg husker ikke engang fargen på de lenger... Men nå kommer de på nytt :legrine:

Jeg er så glad :blomst:

Alle gode tips om hvordan jeg ikke skal tulle til dette, mottas med takk. Har selvsagt lest gjennom alle andre orkidè-tråder for lenge siden, og det var etter at jeg begynte å vanne de under springen, og ikke bare gi de et eggeglass, at ting virkelig begynte å skje. Skal jeg f.eks begynne å gi de gjødsel nå selv om de ikke har fått det tidligere i høst/vinter?

Dette er så spennende -jeg tror jeg må ta noen pusteøvelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Nå har du jo fått det til - så da bare fortsetter du som du har gjort til nå. Ikke forandre for mye på ting nå, ikke begynn med gjødsel og ikke flytt for mye på orkideen. Pass på temperaturen - den skal ikke under 15 grader.

Gratulerer! :) Det er like moro hver gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har berre orkidene mine ståendes i vindu og gjev dei vann når det trengs. Mine kjem igjen år etter år, så ein treng ikkje gjere så mykje hokus pokus for å få det til. Har feks ein som har blomstret sammenhengde i 10 mnd, det var stas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to orkideer på pulten min på jobb. Ene fikk jeg av jobben til bursdagen min for to år siden, den andre kjøpte jeg selv på IKEA. Den eldste blomstrer gang på gang, og det varer leeeenge. For mine funker gjennomsiktig potte, vannbad jevnlig og lys men ikke direkte solskinn. Hjemme ville de bare dø... Jeg eier ikke grønne fingre, men blir overlykkelig hver gang de blomstrer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker første gang jeg fikk en orkidé til å komme igjen - stort! Jeg liker det langsomme med det å ha orkidéer, det er noe meditativt ved det som gir meg ro. Ang. blomstring, så lurer jeg på om ikke lysforholdene har endel å si. Kan det være grunnen til at du, Sluagh, får blomstene til på jobb, men ikke hjemme? Der jeg bodde før hadde vi et sørvendt vindu som blomstene sto i, de ville ikke komme igjen, men da vi flyttet til nåværende leilighet, ble de satt i et østvendt vindu, og vips - nye skudd både her og der. De har altså godt med lys, men sol bare tidlig formiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å få til Orkideèr er "lett som en plett".

Vann de godt, gjennomspylt ca 1 gang pr uke. En god regel er å vanne når du ser røttene begynner å bli "hvite".

La dem stå et sted, vindu, hvor det er lys.

Når stengelen er avblomstret så klipp den av, helt ned.

Ellers...la de være i fred.

Mine, alle 5, gir meg nye stengler med blomster 3 ganger i året, om ikke 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nesten ikke puste!!! Orkidèene mine holder på å få nye blomster -begge to!!!  :hoppe:  :hoppe:  :hoppe:  Og nå er det snart jul og all ting, og da vil de blomstre så fint HURRAAAAA!!!!  :-D

Må nevnes at det er første gang på TRE år at de får blomster -jeg husker ikke engang fargen på de lenger... Men nå kommer de på nytt  :legrine:

Jeg er så glad  :blomst:

Alle gode tips om hvordan jeg ikke skal tulle til dette, mottas med takk. Har selvsagt lest gjennom alle andre orkidè-tråder for lenge siden, og det var etter at jeg begynte å vanne de under springen, og ikke bare gi de et eggeglass, at ting virkelig begynte å skje. Skal jeg f.eks begynne å gi de gjødsel nå selv om de ikke har fått det tidligere i høst/vinter?

Dette er så spennende -jeg tror jeg må ta noen pusteøvelser...

Jeg får også blomster på min!!! Og jeg gleder meg!!! Og det kommer ikke bar en stilk, men tre. Jeg gleder meg, for jeg husker ikke hva slags farge det var på blomstene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er det krise her!!! Jeg vanner og steller orkideene som før, men noen av knoppene bare skrumper inn og faller av! :sjokk:

Det skal vel ikke være sånn? De blir vannet under springen en gang i uka, står i et vindu men får aldri direkte sol og røtter og blader ser fine og sterke ut. Hva kan jeg gjøre for å forsikre meg om at ikke resten av knoppene også dør fra meg? :klø:

Bedre lykke til deg, Værjenta... :rosasmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Det hender at phalaenopsis feller knopper, men det kommer som regel av miljøforandring (f.eks fra butikken og hjem til deg, eller at varmen i huset har blitt skrudd på). Har du flyttet på den i det siste, endret vanningsrutiner eller satt på en panelovn under vinduet? Eller luftet og glemt å flytte orkideen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oxo blomstrer!!!! :hoppe:

Detr har vokst opp en ny gren som har to nydelige blomster og masse knopper! Den blir nok nydelig fremover!

På den gamle grenen har det kommet blader på tuppen. Hva gjør jeg med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
På den gamle grenen har det kommet blader på tuppen. Hva gjør jeg med den?

Gratulerer, du har fått en keiki :)

Bare la den sitte, ikke klipp ned stilken, og stell som vanlig. Vann, gjødsel, lys, temperatur osv. Etter hvert, hvis det er ordentlige blader du har fått på stilken, så kommer det røtter også. Når røttene blir 8-10 cm lange, kan du skjære den nye planta forsiktig av med en steril kniv, og sette den i en egen potte med orkidejord. Det tar noen år før den blomstrer for første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, du har fått en keiki :)

Bare la den sitte, ikke klipp ned stilken, og stell som vanlig. Vann, gjødsel, lys, temperatur osv. Etter hvert, hvis det er ordentlige blader du har fått på stilken, så kommer det røtter også. Når røttene blir 8-10 cm lange, kan du skjære den nye planta forsiktig av med en steril kniv, og sette den i en egen potte med orkidejord. Det tar noen år før den blomstrer for første gang.

keiki!? Så morsomt!

Jeg får prøve å få til dette da. Nøyaktig hvor skal jeg kutte den av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Bare ta av litt nedpå stengelen den vokser på. Spiller ingen rolle om det er med en bit av den, bare ikke skjær i keikien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Ikke under 15 grader"....hm, kan det være derfor min har begynt med skudd igjen....? Jeg har nemlig satt flere telys i vinduskarmen rundt planten,så da blir det rimelig tropisk klima. Spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Just-Me*

*sukk* min orkidee var så skjønn og fin når jeg fikk den. blomstret som bare det lenge og vel!!! Men jeg var ikke flink å stelle den slik som den tydeligvis skal stelles. Gav den bare et eggeglass med vann i uka til å begynne med osv. Men begynnte med å vanne den under springen. Men den har stått en del i trekk :sjenert: og nå i det siste har jeg liksom gitt opp vanninga, den har nlitt avglemt, fordi den er avblomstret og ser nokså død?? ut.....

Stilken er brun.... er det håp, eller må den bare kastes?? nytter det å klippe ned, gi gødsel, og være flink til vanninga. og ha tolmodighet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* min orkidee var så skjønn og fin når jeg fikk den. blomstret som bare det lenge og vel!!! Men jeg var ikke flink å stelle den slik som den tydeligvis skal stelles. Gav den bare et eggeglass med vann i uka til å begynne med osv. Men begynnte med å vanne den under springen. Men den har stått en del i trekk  :sjenert: og nå i det siste har jeg liksom gitt opp vanninga, den har nlitt avglemt, fordi den er avblomstret og ser nokså død?? ut.....

Stilken er brun.... er det håp, eller må den bare kastes?? nytter det å klippe ned, gi gødsel, og være flink til vanninga. og ha tolmodighet??

Hvis stilken er grå og brun, så kan den kastes. Nye blomster kommer både på brukt stilk, og fra ny stilk som vokser opp.

Men den er ikke død så lenge bladene er grønne og fine da. Da er det alltids håp. (men de skifter ut bladene også altså, men ikke alle samtidig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
*sukk* min orkidee var så skjønn og fin når jeg fikk den. blomstret som bare det lenge og vel!!! Men jeg var ikke flink å stelle den slik som den tydeligvis skal stelles. Gav den bare et eggeglass med vann i uka til å begynne med osv. Men begynnte med å vanne den under springen. Men den har stått en del i trekk  :sjenert: og nå i det siste har jeg liksom gitt opp vanninga, den har nlitt avglemt, fordi den er avblomstret og ser nokså død?? ut.....

Stilken er brun.... er det håp, eller må den bare kastes?? nytter det å klippe ned, gi gødsel, og være flink til vanninga. og ha tolmodighet??

Så lenge bladene er grønne, så er det håp. Stilken vil visne etter hvert, enten etter en blomstring eller etter to - men det er slett ikke alltid at orkideen blomstrer to ganger på samme stilk. Er den vissen, så er det bare å klippe den ned.

Begynn å vanne den igjen, start forsiktig med gjødsel, ca halv konsentrasjon av orkidegjødsel eller 1/4 konsentrasjon av vanlig flytende. Når den ikke har fått gjødsel før, så er det viktig å ikke gi den helt sjokk. Vanlig vann en gang eller to i uka (under springen, lunkent vann, renne godt av), og en gang i mnd dyppe den i gjødselsvann.

Det kan ta en stund før den kommer igjen. Men pass opp for trekk og åpne vinduer, og pass på at den får nok lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...