Gå til innhold

Sykmeldt?

Gjest Gjest_Berit_*

Fremhevede innlegg

Skrevet

Spørsmålet var vel egentlig om det er for lett å få sykemelding i landet her. Og det kan nok stemme i noen tilfeller. Men personlig kjener jeg ingen som er borte fra jobb uten å være syke.

Resten av diskusjonen handlet mye om dem som så at sykemeldte gjorde ting utenom jobben de stodde ikke var bra for dem siden de hadde muskulære problemer osv. Derfor sa jeg at det kan faktisk hende de ikke vil fortelle hva de egentlig feiler. Og at de i realiteten ikke skulker jobben eller utnytter systemet. Så da er jeg vel helt klart en del av diskusjonen med innlegget mitt selv om du ikke syns det.....

Selv om man sier at man har en "synlig" plage, er det ikke sikkert at de har det. Om ikke det er en brekt fot eller noe da. Vanskelig å fake. Men ryggvondt er det ikke alltid man ser for eksemåel. Lett å skylde på det til kolleger om man egentlig har det vondt inni seg....

Og ja jeg håper det ordner seg for meg på jobb. Det er en flott plass sånn ellers....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Michelle_*
Skrevet

Hos oss er det to stykk som ofte er syke enten med egenmeldingsdager eller sykmeldinger. Og de blir da uglesett nettopp fordi alle andre ikke skjønner hvorfor de er så mye borte. De blir alltid så "veldig" syke av f.eks. forkjølelse mens vi andre drar på jobb med litt snørr. En kontorjobb som vi har er jo ikke avhengig av at man er så veldig aktiv fysisk så jeg personlig synes det er helt greit å gå på jobb hvis jeg er litt forkjølet. Men ikke mine to kolleger, nei.

Og problemet er at at disse to har jobber som vi lett kan overta og det er jo kjekt når man da kommer på jobb igjen og så er alle dine arbeidsoppgaver gjort. Men f.eks. jeg har arbeidsoppgaver som ingen andre helst gjør og da blir jo alt liggende hvis jeg er borte.

Så jeg tror det er mye på motivasjonen og samvittigheten til hver enkelt. Mange tenker nok ikke at er jeg borte blir det dobbelt så mye jobb på mine kolleger. Har inntrykk av at spesielt de yngre er mye mer sykelige enn de eldre. Disse to kollegaene mine jeg har fortalt om her er de to yngste i firmaet og vi har ansatte som er rett oppunder pensjonsalderen som aldri er borte grunnet sykdom.

Skrevet

Der er jeg enig med deg Michelle. At man har ulike terskler. Og noen finnes det helt sikkert som skulker unna innimellom, og det er en uting om det går utover andre.

Det er derfor vanlige folk som meg syns det er forferdelig vanskelig å ta det steget at man sykmelder seg. For meg resulterer nok det i at sykemeldingen vil vare lengre enn strengt tatt nødvendig om jeg hadde tatt tak i problemet mitt tidligere.

Jeg får dårlig samvittighet ovenfor de andre på jobb når jeg er borte. Samtidig er dette med å å "ødelegge" sykdomsperioden ved at man går og tenker på jobben når man trenger å være hjemme.....

Men at det gjelder mest unge folk. Jeg vet ikke jeg. Kjenner da mange i femitårene for eksempel som er ofte syke?

Skrevet

Som den yngste på kontoret vil jeg ialle fall si at det siste avsnittet der ikke stemmer hos oss i alle fall.

Men jeg er også av dem som har sånne oppgaver som ingen andre gjør (eller kan gjøre, mye av det) og derfor går jeg heller på jobb og jobber i redusert tempo enn å være hjemme og ha dobbelt så mye å gjøre når jeg kommer tilbake. Jeg har vel totalt vært borte fra jobb 2 dager i løpet av min arbeidskarriære så langt, og vet vel knapt om noen på kontoret som har vært mindre i løpet av de årene jeg har vært her i alle fall.

Skrevet
Men at det gjelder mest unge folk. Jeg vet ikke jeg. Kjenner da mange i femitårene for eksempel som er ofte syke?

Tror det er de i 50-60 åra som er "sykest" hos oss også, men kanskje mest fordi flertallet av de ansatte ER i den aldersgruppen... De yngre er mer borte grunnet barns sykdom, og jeg som da altså ikke har barn er stort sett alltid tilstede. (også er det full orståelse for at småbarnsmødre selvsagt er syk, mens jeg forventes å holde meg frisk, jeg utsettes jo ikke for barnhagebasiller... Men det er en annen sak)

Skrevet
Spørsmålet var om det er for lett å få sykemelding, og det kan helt sikkert i noen tilfeller stemme. Men det blir likevel feil å spekulere i enkeltpersoners helse, for syke mennesker skal slippe å måtte forklare seg for andre. Jeg kjenner mange med kroniske sykdommer (som ikke er synlige) som også har kronisk dårlig samvittighet overfor venner og bekjente som ikke forstår hvordan det er å ha en slik sykdom. Det er denne mistenkeliggjøringen jeg ikke liker.

Jeg synes det er vanskelig å si om det er "for lett", egentlig, men kanskje det er riktigere å si at det er like mye opp til den enkelte arbeidstakeren som legen å vurdere om sykmelding trengs. F eks har samboeren min noen ganger vært hos legen pga generell uopplagthet, stressymptomer o.a som ikke er så lett for legen å vurdere utfra undersøkelser. Da blir det et tillitsspørsmål, egentlig. Og egentlig synes jeg det er bra det går an å få sykmelding pga "vage" symptomer - særlig når det er snakk om kortvarig fravær. Det er ofte snakk om å forebygge lengre fravær, faktisk. Ved lengre fravær burde både legen, arbeidstakeren og evt arbeidsgiver gå grundigere inn i problemstillingen/årsakene til fraværet enn å ta utgangspunkt i en kort samtale i ny og ne.

Ellers kjenner jeg ingen personlig som juger seg til sykmeldinger, selv om terskelen for når man "er syk" varierer fra person til person og fra arbeidsplass til arbeidsplass, naturlig nok.

Skrevet
Jeg skal til legen i dag og blir antakelig sykemeldt pga vanskelig arbeidsmiljø... Det har gått rett til psyken på meg, og jeg klarer nesten ikke å stå opp for å komme meg på jobb....

Jeg har vært igjennom det før, og det er IKKE lett å være sykemeldt for psykiske plager!!! Alle skuler på en, særlig sjefen jeg har nå, og det er vel en av grunnene til at jeg blir sykmeldt tenker jeg... Man blir ikke hørt, ike tatt til etteretning når man sier noe. Man blir ikke trodd når man er syk, føler seg deppa.

Så jeg GRUER meg til å levere sykemelding til sjefen min, som selv er sykemeldt akkurat nå... Jada, det er sikkert greit for hun er jo vitterlig syk, det kan umulig jeg være.......

Jeg blir lei meg når jeg hører dere skuler på folk som er sykemeldt. De som snekrer mens de går syke er ikke sikkert har vondt i nakken som de forteller dere som er så kritiske vet dere. Det kan ligge i arbeidsmiljøet. De kan føle seg mobbet, presset eller andre ting. Da er det deilig befriende å gjøre ting man synes gir dem noe i hverdagen, og gir dem styrke til å komme tilbake i jobben sin.....

Jeg selv aner ikke hva jeg skal gjøre med den situasjonen jeg er i....

Jeg håper det løser seg for deg. Du trenger jo ikke si til sjefen din hva som feiler deg. God bedring :klem:

Skrevet
Hos oss er det to stykk som ofte er syke enten med egenmeldingsdager eller sykmeldinger. Og de blir da uglesett nettopp fordi alle andre ikke skjønner hvorfor de er så mye borte. De blir alltid så "veldig" syke av f.eks. forkjølelse mens vi andre drar på jobb med litt snørr. En kontorjobb som vi har er jo ikke avhengig av at man er så veldig aktiv fysisk så jeg personlig synes det er helt greit å gå på jobb hvis jeg er litt forkjølet. Men ikke mine to kolleger, nei.

Har du lest legejournalene til disse to du da eller, siden du mener at du vet de ikke er så syke som de vil ha det til? Jeg mener bare at så lenge man ikke vet absolutt alt om en annen persons helse blir det helt feil å spekulere i deres motiver for å sykemelde seg.

En annen ting, jeg synes faktisk ikke det er en prestasjon å ikke være syk. Det kalles flaks.

Skrevet (endret)
Ved lengre fravær burde både legen, arbeidstakeren og evt arbeidsgiver gå grundigere inn i problemstillingen/årsakene til fraværet enn å ta utgangspunkt i en kort samtale i ny og ne.

Er ikke sikker på om dette er helt bestemt enda, men regjeringen har vel foreslått at det skal lages en individuell oppfølgingsplan for den enkelte innen seks uker som skal konkretiseres ytterligere innen åtte uker og et dialogmøte mellom arbeidsgiver, lege og den sykmeldte innen 12 uker.

Endret av Marillia
Skrevet
Er ikke sikker på om dette er helt bestemt enda, men regjeringen har vel foreslått at lege, arbeidstaker og arbeidsgiver skal ha et felles møte etter 6 uker?

Ja, det er foreslått. Skal bli interessant å se om det fører til så mye endringer i praksis, jeg må si jeg ikke forventer det helt store, som samboer til en attføringsleder og pårørende til en som prøver å komme inn i arbeidslivet eller rehabilitering etter sykdom...

Skrevet
De blir alltid så "veldig" syke av f.eks. forkjølelse mens vi andre drar på jobb med litt snørr. En kontorjobb som vi har er jo ikke avhengig av at man er så veldig aktiv fysisk så jeg personlig synes det er helt greit å gå på jobb hvis jeg er litt forkjølet. Men ikke mine to kolleger, nei.

Nå er det jo også forskjell på hvordan ulike sykdommer slår ut på ulike mennesker. Det er ikke nødvendigvis sånn at du eller andre sitter med fasiten på hvordan en forkjølelse arter seg. Selv er jeg rimelig oppegående selv med en kraftig forkjølelse; tar jeg noen paracet og bruker nesedråper kan jeg fint dra på jobb. Min samboer derimot, blir fullstendig utslått. Med feber i rundt 40 i dagesvis og turer til legevakta opptil flere ganger i døgnet for å suge ut snørr så han ikke skal kveles, er det slitsomt å jobbe. Sykmeldingsgrunn er forkjølelse og sjef og kolleger surmuler og baksnakker hver eneste gang "siden de i hvert fall går på jobb selv om de er litt forkjølet!" Men hva med å tenke litt lenger enn sin egen nese av og til og innse at folk er forskjellige rent fysisk også? At det ikke alltid er viljen som bestemmer?

Skrevet
Ja, det er foreslått. Skal bli interessant å se om det fører til så mye endringer i praksis, jeg må si jeg ikke forventer det helt store, som samboer til en attføringsleder og pårørende til en som prøver å komme inn i arbeidslivet eller rehabilitering etter sykdom...

Det vil i alle fall gi arbeidsgivere og arbeidstakere en visshet om hva som skjer. Man får også en dialog med lege etterhvert, og får da hjelp til å finne ut det som er best for arbeidstakeren.

Skrevet

Man kan ikke se på folk hva de feiler, det er jeg helt enig i. Allikevel tror jeg det er mange som kjenner altfor godt etter, og mange som nyter å være sykemeldt. Det er pga disse at de som faktisk er syke blir uglesett når de er sykemeldt. Dessuten hjelper det vel ikke alltid å være hjemme? Man kan jo også få aktiv sykemelding, og gjøre det man klarer?

Hvis man har musearm, og ikke kan jobbe på kontoret, kan man da vitterlig ikke bruke datamaskinen hjemme når man er sykemeldt?

Jeg hørte om noen som ble hjemme fordi de ikke hadde lyst til å gå på jobb. Det hender at jeg også har lyst til å være hjemme fra jobb, men jeg ringer aldri inn syk for det!!!! Arbeidsmoralen er tydeligvis på bånn hos noen. Noen vil sikkert si at de som skulker fordi de ikke har lyst til å gå på jobb, gjør det fordi det er dårlig arbeidsmiljø på jobben. Det er sikkert sant i noen tilfelle, men mange ganger er det bare en dårlig unnskyldning for ikke å jobbe.

Hver gang man føler seg litt uggen, kan man ikke bare melde seg ut og dulle med seg selv! Det går faktisk an å ta seg sammen! Nå mener jeg ikke de som faktisk er syke, men de som later som (de finnes det nemlig mange av).

Skrevet (endret)

Jeg har skulka skolen, og særlig ungdomskolen (ett år var jeg borte over 60 dager...), men i jobbsammenheng går det utover andre, så jeg har ikke bevisst blitt borte fra jobb, verken via egenmeldinger eller sykemelding.

Om noen utnytter systemet, så er det lite å gjøre med det, men det er ikke alle sykdommer som synes og heldigvis har ikke arbeidsgiver rett til å vite hvorfor man er sykemeldt. Hvis alle skulle spionert ville vi hatt et samfunn som iallfall ikke jeg ville følt meg vel i...

I Sverige er det blitt helt jævlig, der kan man få sykemelding, men trygdekontoret bestemmer om man er syk... Bestemmer de at du ikke er syk nok, så må du på jobb eller så får du en uventet endring i økonomien din...

:overrasket:

Endret av Odny
Skrevet

I Sverige er det blitt helt jævlig, der kan man få sykemelding, men trygdekontoret bestemmer om man er syk...

:overrasket:

Skrevet
Om noen utnytter systemet, så er det lite å gjøre med det, men det er ikke alle sykdommer som synes og heldigvis har ikke arbeidsgiver rett til å vite hvorfor man er sykemeldt. Hvis alle skulle spionert ville vi hatt et samfunn som iallfall ikke jeg ville følt meg vel i...

Arbeidsgiver har ikke krav på å vite diagnosen, men arbeidsgiver skal avklare om fraværet har med arbeidsforholdene å gjøre.

Skrevet

Gjest: I motsetning til her hvor man selv bestemmer om man er syk... Det blir allikevel helt feil om trygdekontoret skulle bestemme.

Jeg vet ikke helt hvor du vil, men det er ikke alle sykdommer som synes og pasienten vet selv mest om sin egen sykdom, spesielt om det er psykiske plager eller ryggen, fibromyalgi m.m.

Skrevet
Man kan ikke se på folk hva de feiler, det er jeg helt enig i. Allikevel tror jeg det er mange som kjenner altfor godt etter, og mange som nyter å være sykemeldt. Det er pga disse at de som faktisk er syke blir uglesett når de er sykemeldt. Dessuten hjelper det vel ikke alltid å være hjemme? Man kan jo også få aktiv sykemelding, og gjøre det man klarer?

Hvis man har musearm, og ikke kan jobbe på kontoret, kan man da vitterlig ikke bruke datamaskinen hjemme når man er sykemeldt?

Jeg hørte om noen som ble hjemme fordi de ikke hadde lyst til å gå på jobb. Det hender at jeg også har lyst til å være hjemme fra jobb, men jeg ringer aldri inn syk for det!!!! Arbeidsmoralen er tydeligvis på bånn hos noen. Noen vil sikkert si at de som skulker fordi de ikke har lyst til å gå på jobb, gjør det fordi det er dårlig arbeidsmiljø på jobben. Det er sikkert sant i noen tilfelle, men mange ganger er det bare en dårlig unnskyldning for ikke å jobbe.

Hver gang man føler seg litt uggen, kan man ikke bare melde seg ut og dulle med seg selv! Det går faktisk an å ta seg sammen! Nå mener jeg ikke de som faktisk er syke, men de som later som (de finnes det nemlig mange av).

Det uthevede der provoserte meg..... Det er sikkert sant i noen tilfeller som du skriver. Men hvordan mener du den du hørte om følte seg da h*n fant ut at det ble spredd rykter om at h*n var hjemme fordi h*n ikke hadde lyst til å gå på jobb?

Jeg har heller ikke lyst til å gå på jobb fordi det er ødeleggende for meg slik det er der nå. Mange av de som jobber der sier det har ikke gått så veldig inn på dem, og har ingen problemer med det, mens jeg ble tygget av det.....

Det er som flere skriver her, at det er veldig forskjellig hva man tåler fra person fra person.

Og hadde jeg visst at de på jobb gikk og snakket om meg bak min rygg og syns det er tullete at jeg er hjemme vet jeg ikke hva jeg hadde gjort.... Da hadde jeg ikke klart å dra tilbake igjen tror jeg.....

Det er et virkslig nederlag å bli sykemeldt...

Skrevet
Tror det er de i 50-60 åra som er "sykest" hos oss også, men kanskje mest fordi flertallet av de ansatte ER i den aldersgruppen...

Det er vel ikke så "unaturlig"... Det er når man kommer i 40 - 50 - 60 -årene det er "vanligst" at helseproblemer begynner å melde seg... Kanskje p.g.a. belastningsskader gjennom et langt arb.liv.

Skrevet
Gjest: I motsetning til her hvor man selv bestemmer om man er syk... Det blir allikevel helt feil om trygdekontoret skulle bestemme.

Jeg vet ikke helt hvor du vil, men det er ikke alle sykdommer som synes og pasienten vet selv mest om sin egen sykdom, spesielt om det er psykiske plager eller ryggen, fibromyalgi m.m.

Legen er vel den som gir diagnosen? Hva mener du med at ikke alle sykdommer synes? Jeg sa ikke at det måtte vise at man er syk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...