Gjest Gjest_Berit_* Skrevet 7. november 2006 #1 Skrevet 7. november 2006 Her jeg jobber er det litt for høyt sykefravær og for mange sykmeldinger uten at jeg kan forstå hvorfor. Jeg er aldri borte! Synes folk blir for lett sykmeldte for div. former for forkjølelse, stive nakker og andre mindre graverende sykdommer. Er det for lett å få sykmelding i disse dager?
fiolen Skrevet 7. november 2006 #2 Skrevet 7. november 2006 Ja, det er alt for lett å bli sykmeldt, og det finnes alltids de som velger å utnytte det.
Gjest Madam Felle Skrevet 7. november 2006 #3 Skrevet 7. november 2006 Og det er alltid lett å ikke ha forståelse for syke, når man selv ikke sliter med noe. Jeg tror ikke mange sykemelder seg bare fordi de kan, men rett og slett fordi de må. At noen gjør det, er ikke dermed sagt at man skal begynne å misstenke alle rundt en.
Gjest Gjesta Skrevet 7. november 2006 #4 Skrevet 7. november 2006 Dessverre så tror jeg det er noen som velger å utnytte systemet bevisst. Har sett nok av eksempler der man feks er sykemeldt for senebetennelse i en hånd, men å male hus, snekre platt eller bygge garasje klarer de Folk flest gjør nok ikke sånn, men de finnes nok av de som ikke har problemer med å snike seg til en sykemelding.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #5 Skrevet 7. november 2006 Enig med TS. Ta f.eks. i Etaten på NRK der han som er sykmeldt pga ryggen ikke kan komme på jobb men bygge hytte kan han! Ha ha, det er så riktig fremstilt. Det er jo faktisk sånn enkelte steder. På min jobb har vi en som er sykmeldt 50 %, men vi hører jo stadig vekk om ting han gjør som ikke han burde gjøre siden det er nakke og rygg som er problemet. Selvsagt er det mange som virkelig er syke, men jeg tror også at enkelte utnytter det. Ofte trenger man jo ikke bli sykmeldt heller men kanskje få andre arbeidsoppgaver osv. Dette gjelder jo fysiske ting da, annerledes hvis det er psyken....
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 7. november 2006 #6 Skrevet 7. november 2006 Noen som er sykmeldte som vil kommentere? Kan jo bli interessant...
Arwen Skrevet 7. november 2006 #7 Skrevet 7. november 2006 Jeg er sykemeldt og synes det er vanskelig oppfølgingsplaner og alt mulig rart. Kan veldig lite om trygdesystemet har jeg funnet ut. Har aldri vært syk mer enn en uke før. At noen utnytter systemet er det ingen tvil om, men alle gjør jo selvfølgelig ikke det. Jeg velger selv å tro at de fleste er ærlige.
Gjest Cosette Skrevet 7. november 2006 #8 Skrevet 7. november 2006 Dessverre så tror jeg det er noen som velger å utnytte systemet bevisst. Har sett nok av eksempler der man feks er sykemeldt for senebetennelse i en hånd, men å male hus, snekre platt eller bygge garasje klarer de Folk flest gjør nok ikke sånn, men de finnes nok av de som ikke har problemer med å snike seg til en sykemelding. ← Støtter denne. Sier ikke at alle tenker slik, men enkelte har en lav terskel i forhold til det å utnytte "godene"...! Overhørte for en stund siden noen på bussen som diskuterte hvor mange egenmeldinger de hadde til gode, og når disse ubenyttede dagene skulle brukes!
fiolen Skrevet 7. november 2006 #9 Skrevet 7. november 2006 Overhørte for en stund siden noen på bussen som diskuterte hvor mange egenmeldinger de hadde til gode, og når disse ubenyttede dagene skulle brukes! ← Dette høres jo ut som da vi planla studiedager (les shoppingdager) da vi gikk på skolen. Håper det ikke er mange som tenker sånn.
Sin Skrevet 7. november 2006 #10 Skrevet 7. november 2006 Legen min bruker sykemelding som siste alternativ, etter behandling og medisiner er prøvd. Det er jo ikke alltid man vet hvorfor kollegaer er borte fra jobben heller, det er ikke alle som har lyst til å dele alt vel? Spesielt ikke til de som er veldig opptatt av at de aldri er syke selv. Det finnes garantert noen som utnytter systemet, men jeg synes man skal være forsiktig med å bruke det som grunnlag for å mistro både leger og kollegaer.
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2006 #11 Skrevet 7. november 2006 Vel, om noen bygger hytte mens de er sykemeldt, så kan det jo tenkes at de ikke får samme plager som det de vanlige arbeidsoppgavene gir dem. Det er faktisk veldig mange mennesker som sliter med belastningslidelser som jobben har påført dem. Den eneste måten å bli frisk på er da å gjøre andre bevegelser enn de som man faktisk har blitt syk av. Dere er snare med å dømme her skjønner jeg. Dersom dere absolutt må dømme noen så døm heller arbeidsgiver som ikke har tatt arbeidsmiljøet på alvor og som er den direkte årsaken til at mange blir syke av jobben sin.
Gjest Fresh Skrevet 7. november 2006 #12 Skrevet 7. november 2006 Enig med gjest over, det er mye, mye som ikke vises på utsiden. Både av psykiske og fysiske plager. Det finnes helt sikkert noen som utnytter systemet, men det er ikke derfor ok å spekulere i andres helse og ting man egentlig ikke har noe med.
Ugla Skrevet 8. november 2006 #13 Skrevet 8. november 2006 Vel, om noen bygger hytte mens de er sykemeldt, så kan det jo tenkes at de ikke får samme plager som det de vanlige arbeidsoppgavene gir dem. Det er faktisk veldig mange mennesker som sliter med belastningslidelser som jobben har påført dem. Den eneste måten å bli frisk på er da å gjøre andre bevegelser enn de som man faktisk har blitt syk av. ← Så sant! Og når de holder på med noe hjemme/på hytta, kan de jobbe i sitt eget tempo, ta pauser når de vil/føler for det. Blir heller ikke sett på med blide øyner på jobben, om man tar en pause når en føler at en "må". Da er det det som blir kritisert... "Nå tar h*n seg pause, igjen...*
Gjest Gjesta Skrevet 8. november 2006 #14 Skrevet 8. november 2006 (endret) Nå var det ikke snakk om de som virkelig var syk, men de som egentlig ikke er så syke, men som likevel skaffer seg en sykemelding Selvsagt er det mange med "usynlige" sykdommer, eller med sykdommer som faktisk kommer av arbeidet (både fysisk og psykisk) Og selvsagt er kan det være lett å ta feil av disse og de som ikke er så syk at det gjør noe. Stort sett avslører de siste seg selv... Endret 8. november 2006 av Marillia
Gjest Fresh Skrevet 8. november 2006 #15 Skrevet 8. november 2006 Nå var det ikke snakk om de som virkelig var syk, men de som egentlig ikke er så syke, men som likevel skaffer seg en sykemelding Selvsagt er det mange med "usynlige" sykdommer, eller med sykdommer som faktisk kommer av arbeidet (både fysisk og psykisk) Og selvsagt er kan det være lett å ta feil av disse og de som ikke er så syk at det gjør noe. Stort sett avslører de siste seg selv... ← Spørsmålet var om det er for lett å få sykemelding, og det kan helt sikkert i noen tilfeller stemme. Men det blir likevel feil å spekulere i enkeltpersoners helse, for syke mennesker skal slippe å måtte forklare seg for andre. Jeg kjenner mange med kroniske sykdommer (som ikke er synlige) som også har kronisk dårlig samvittighet overfor venner og bekjente som ikke forstår hvordan det er å ha en slik sykdom. Det er denne mistenkeliggjøringen jeg ikke liker.
Gjest gjesta Skrevet 8. november 2006 #16 Skrevet 8. november 2006 Jeg tror ikke mange sykemelder seg bare fordi de kan, men rett og slett fordi de må. At noen gjør det, er ikke dermed sagt at man skal begynne å misstenke alle rundt en. ← Men det er påfallende mange som "må" sykemelde seg ofte. Tror det er veldig stor forskjell på folk når det gjelder hva man tåler, og ikke minst forskjell på grad av arbeidsmoral.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #17 Skrevet 8. november 2006 Men det er påfallende mange som "må" sykemelde seg ofte. Tror det er veldig stor forskjell på folk når det gjelder hva man tåler, og ikke minst forskjell på grad av arbeidsmoral. ← Enig!
Malama Skrevet 8. november 2006 #18 Skrevet 8. november 2006 Det finnes noen som utnytter systemet. Og disse gjør at andre, reelt syke, blir uglesett og mistenkeliggjort. De fleste av de du synes "har fått for lett en sykemelding" trenger den antakelig. Selv om de kan bygge hytte, shoppe eller male huset, så trenger de kanskje den sykemeldingen fra jobben. Men det er noen som ikke trenger det, men bare utnytter muligheten, og disse gjør at de andre blir mistenkeliggjort, dessverre. Jeg ville ikke alltid tatt det for alvorlig når noen snakker om å "ta en sykedag" heller, bestandig. I morges på toget snakka jeg og min kjære om hva vi må få gjort før vi får besøk som skal bo hos oss i helga. Jeg ramsa opp hva jeg mente burde vært gjort, og han svarte "Det høres ut som om jeg skal ta meg en sykedag i morgen". Jeg smilte og sa "en fridag hørte lurt ut, jeg har mye plusstid, kan ikke i morgen, men kanskje på fredag?" "Jeg kan ingen dager", sa han, "så det må bli en sykedag". (for dem får man jo ta om man er syk, selv om det er for mye å gjøre til at en fridag kan innvilges) Dette betyr jo SELVSAGT ikke at min kjære skal skulke jobben i morgen, selv om det kunne høres slik ut. For han GJØR det jo ikke, det var jo bare en spøkefull måte å si det på, at han har dessverre altfor mye å gjøre på jobb, selv om han skjønner at vi har en del å gjøre hjemme. Ingen av oss har noen gang tatt en sykedag for å være hjemme og gjøre andre ting, men vi kan av og til snakke sånn likevel... Og selv om jeg i min forrige jobb (mistrivdes ja...) av og til nesten drømte om å bli påkjørt av en bil på vei til bussen slik at jeg brakk noe, komplisert, og kunne bli sykemeldt (jeg vaska, så brukken fot eller arm ville gjøre meg ute av stand til å gjøre jobben) for en periode, så ville det selvsagt aldri falt meg inn å få en sykemelding uten å trenge den. Men noen vil der dessverre alltid være. Som GJØR det. Og det medfører at de som reelt er syke mistenkes for å ha juksa, dersom du ikke kan SE hva som feiler dem. Og det er vledig dumt.
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2006 #19 Skrevet 8. november 2006 Jeg skal til legen i dag og blir antakelig sykemeldt pga vanskelig arbeidsmiljø... Det har gått rett til psyken på meg, og jeg klarer nesten ikke å stå opp for å komme meg på jobb.... Jeg har vært igjennom det før, og det er IKKE lett å være sykemeldt for psykiske plager!!! Alle skuler på en, særlig sjefen jeg har nå, og det er vel en av grunnene til at jeg blir sykmeldt tenker jeg... Man blir ikke hørt, ike tatt til etteretning når man sier noe. Man blir ikke trodd når man er syk, føler seg deppa. Så jeg GRUER meg til å levere sykemelding til sjefen min, som selv er sykemeldt akkurat nå... Jada, det er sikkert greit for hun er jo vitterlig syk, det kan umulig jeg være....... Jeg blir lei meg når jeg hører dere skuler på folk som er sykemeldt. De som snekrer mens de går syke er ikke sikkert har vondt i nakken som de forteller dere som er så kritiske vet dere. Det kan ligge i arbeidsmiljøet. De kan føle seg mobbet, presset eller andre ting. Da er det deilig befriende å gjøre ting man synes gir dem noe i hverdagen, og gir dem styrke til å komme tilbake i jobben sin..... Jeg selv aner ikke hva jeg skal gjøre med den situasjonen jeg er i....
Gjest Gjesta Skrevet 8. november 2006 #20 Skrevet 8. november 2006 Det finnes noen som utnytter systemet. Og disse gjør at andre, reelt syke, blir uglesett og mistenkeliggjort. ← Dessverre så har du nok rett i det. I dagens samfunn har vi heldigvis blitt mer opplyst når det gjelder psykiske sykdommer, også når det gjelder tilfeller der man virkelig sliter på jobb. I dag kreves det en del av arbeidsgivere når det gjelder problem på jobb, men det viser seg at arbeidsgivere er alt for lite flinke til å ta tak i problemene. Og jeg tror rett og slett at det handler om at man ikke vet nok om hvordan man skal angripe problemene. Man har for liten kunnskap om hvordan man skal løse problem, hvor man skal henvende seg. Nå skal det legges mer press på arbeidsgivere om at man MÅ håndtere slike problem bedre. Og det er kjempeflott, fordi det er et økende problem. Jeg har selv fått personalansvar nå, og har vært en del på kurs - og har lært mye om sykdomsoppfølging, og hva et godt arbeidsmiljø har å si for en arbeidsplass. Siden jeg jobber i en mindre bedrift, har vi ikke noe støtteapparat i ryggen, men heldigvis er vi tilknyttet bedriftshelsetjenesten. Og til deg gjest, så diskuterer i alle fall jeg de som regelrett skulker jobb, ikke de som er "usynlig" syk. Har man det tøft på jobb pga vanskelig arbeidsmiljø, så er det god nok grunn for sykemelding. Håper det løser seg for deg på jobben din, og at dere får et bedre arbeidsmiljø. Når det er sagt, så har faktisk både ledere og medarbeidere ansvar når det gjelder miljø og trivsel på jobb, men det er en annen diskusjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå