Gå til innhold

Sykmeldt?

Gjest Gjest_Berit_*

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det vil i alle fall gi arbeidsgivere og arbeidstakere en visshet om hva som skjer. Man får også en dialog med lege etterhvert, og får da hjelp til å finne ut det som er best for arbeidstakeren.

Jada, jeg synes jo også det er riktig vei å gå, altså. Men min erfaring så lant er at det ofte mangler engasjement fra de ulike instansene (ikke nødvendigvis den syke) selv om ting "formelt" blir gjort rett. Vet om tilfeller hvor sykt treg saksbehandling har holdt folk ufrivillig ute av arbeidslivet i et år, f eks. Men egentlig tror jeg mye av feilen med dette ligger i at uengasjerte byråkrater får for mye å si, vi overlater for mye til dem. Ansvaret burde kanskje i enda større grad ligge hos den syke, dvs ikke alt ansvar, men man burde ha mulighet til å gripe inn selv i papirmølla på en måte..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er vel ikke så "unaturlig"... Det er når man kommer i 40 - 50 - 60 -årene det er "vanligst" at helseproblemer begynner å melde seg... Kanskje p.g.a. belastningsskader gjennom et langt arb.liv.

Joda, det er jeg ikke i tvil om at meget godt kan stemme ( i mange tilfeller i alle fall) men jeg skrev jo dette bare for å poengtere at det en gjest skrev om at det var de unge som "alltid var syke" ikke alltid stemmer, hos oss er det altså de eldste som oftest er hjemme med sykdom.

Skrevet
Joda, det er jeg ikke i tvil om at meget godt kan stemme ( i mange tilfeller i alle fall) men jeg skrev jo dette bare for å poengtere at det en gjest skrev om at det var de unge som "alltid var syke" ikke alltid stemmer, hos oss er det altså de eldste som oftest er hjemme med sykdom.

Helt OK. ;)

Det viser vel at det kan slå "begge veier"...

Og at det (dessverre) finnes noen som "utnytter" systemet (i alle aldersgrupper)...

...Og at det ødelegger og misstenkeliggjør "alle"... :forvirret:

Skrevet

Mmm, det er sant.

Jeg tror dette går myyye mer på arbeidsmoral enn alder i alle fall. Jeg kjenner flere "godt voksne" med lav arbeidsmoral enn unge med det, men det betyr ikke at jeg tror alle "godt voksne" har dårlig arbeidsmoral, for de fleste jeg kjenner ER faktisk syke dersom de er sykemeldt/hjemme med egenmelding.

Jeg synes det er synd at noen skal anta at jeg "ikke gidder å jobbe" dersom jeg er hjemme en dag, men det er et faktum at denne tanken er grunnen til at jeg drar meg på jobb selv om jeg egentlig hadde hatt godt av å være hjemme...

Skrevet

Jeg har nå vært sykemeldt siden juni. På jobben må vi kunne stole på at alle kan ta del i arbeidet. Der må en trå til på sekundet. Med en skulder/nakke som er ute av stand til å gjøre noe, så har jeg ingen ting på jobb å gjøre. Hodepinen kommer og i stressede situasjoner. Er nå friskemeld og skal på jobb neste helg. Må ta det med ro. Skulderen er ikke helt god, men går fortsatt til behandling.

Blir sykemeld for en operasjon jeg skal gjennom snar, så da får skullderen mer ro.

Jeg var sykemeldt, men skulle bevege kroppen. Så trene var en behandling. Beise veggen var trening bare jeg beiste vannrett. :)

Det er nok de som utnytter ordningen. Men nå som jeg har vært hjemme har jeg kunnet sov en times tid når jeg har kjent hodepinen har begynt å komme. Ikke tatt tabletter.

Skrevet
Det uthevede der provoserte meg..... Det er sikkert sant i noen tilfeller som du skriver. Men hvordan mener du den du hørte om følte seg da h*n fant ut at det ble spredd rykter om at h*n var hjemme fordi h*n ikke hadde lyst til å gå på jobb?

Jeg har heller ikke lyst til å gå på jobb fordi det er ødeleggende for meg slik det er der nå. Mange av de som jobber der sier det har ikke gått så veldig inn på dem, og har ingen problemer med det, mens jeg ble tygget av det.....

Det er som flere skriver her, at det er veldig forskjellig hva man tåler fra person fra person.

Og hadde jeg visst at de på jobb gikk og snakket om meg bak min rygg og syns det er tullete at jeg er hjemme vet jeg ikke hva jeg hadde gjort.... Da hadde jeg ikke klart å dra tilbake igjen tror jeg.....

Det er et virkslig nederlag å bli sykemeldt...

Jeg fikk vite det av vedkommende selv... Hvis du tror at alle som blir sykemeldt, eller bruker egenmelding alltid er syke når de gjør det, så tar du veldig feil.

Noen her inne får det til å høres ut som det er vanligere å være syk, enn å være frisk! Det viser jo bare hvor slappe folk har blitt.

Skrevet
Hos oss er det to stykk som ofte er syke enten med egenmeldingsdager eller sykmeldinger. Og de blir da uglesett nettopp fordi alle andre ikke skjønner hvorfor de er så mye borte. De blir alltid så "veldig" syke av f.eks. forkjølelse mens vi andre drar på jobb med litt snørr. En kontorjobb som vi har er jo ikke avhengig av at man er så veldig aktiv fysisk så jeg personlig synes det er helt greit å gå på jobb hvis jeg er litt forkjølet. Men ikke mine to kolleger, nei.

Jeg er en av de som alltid er borte i forbindelse med forkjølelse. Og kollegaene mine vet ikke grunnen. De snakker sikkert dritt om meg når jeg er borte.

Sist så hadde jeg en lett forkjølelse siste arbeidsdagen. Sånt jeg fint kunne jobbe med. Dagen etter ble jeg sykemeldt i 14 dager for "forkjølelsen". Og hvorfor? Jo jeg får nemlig alltid lungebetennelse når dette skjer.

Jeg er ikke hjemme for morro skyld, men føler heller ikke at alle mine kollegaer trenger å vite hvorfor. Sjefen min vet, men hun sier selvfølgelig ikke dette til andre. De har nemlig ingenting med dette å gjøre.

Og om dere er så misunnelige på de som er hjemme, prøv selv og se hvor morsomt det er.

Skrevet

Hater "tapre" mennesker som tar med seg snørra og hosten på jobben og sørger for at hele staben etter ei uke ligger i senga med 40 i feber. Hold dere hjemme, det er dere som bidrar til at influensaepidemier koster samfunnet og meg som arbeidsgiver det dobbelte av hva de hadde trengt.

Det er sikkert noen som skulker av rein egeninteresse, men min erfaring er at det oftest ligger mer bak enn ren mangel på innsatsvilje. Det er opp til arbeidsledere å motivere til innsats og å finne de virkemidlene som er nødvendige. Stort fravær hos folk som mangler somatiske symptomer betyr som regel mistrivsel med oppgaver eller arbeidsmiljø, og da er det arbeidsleder som må se om det finnes løsninger internt eller som kan hjelpe den ansatte over i annet arbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...