Vihi Skrevet 25. mars 2007 #701 Skrevet 25. mars 2007 Spesialenheten for politisaker er et norsk statlig organ som ble opprettet 1. januar 2005. Enheten erstattet de tidligere 12 særskilte etterforskningsorganene (SEFO). Spesialenheten har som oppdrag å etterforske saker hvor embets- eller tjenestemenn i politiet eller påtalemyndigheten er anmeldt for straffbare handlinger i tjenesten. Enheten er organisert med en sentral stab på Hamar og med fem regionale ledd: Region Nord, Region Midt-Norge, Region Vest, Region Sør og Region Øst. Det er knyttet fast ansatte etterforskere til den sentrale staben og regionene. Jan Egil Presthus er spesialenhetens sjef. Fra Wikipedia ← Ehm.. Var det svar på et spørsmål? Eller fikk du bare lyst til å nevne det?
Gjest Miss.Chanel Skrevet 25. mars 2007 #702 Skrevet 25. mars 2007 hvor gamle er dere som er "igang" til å bli politi? sikkert et dumt spørsmål men: er det hardt? tenkte serlig til dere jenter. Lykke til !
LauraLine Skrevet 26. mars 2007 #703 Skrevet 26. mars 2007 Hei Miss Chanell! Jeg er 32 år år og førstegangssøker til phs. Du spør om det er hardt. Tja.Det bør vær så pass etter min mening. Da jeg var inne til fysiske tester var det 9 av 20 som strøk. Dei klarde ikke kravet om 20 poeng eller under(sjå fysiske tester på sidene til phs). Jeg mener at kravene ikke er alt for vanskelige. Er det dette du ønsker så klarer du det, men du må trene i forkant. Det nytter ikke å komme på testene å ikke engang vite hva di går ut på..- dette opplevde jeg på testene at det faktisk var flere som ikke viste hva det dreide seg om! Klarer en den fysiske testen går du videre til en psykisk test. Du får 20 minutter til å overbevise en opptaksnemd på fire personer at du er skikket til politiyrket. Denne er kansje den viktigste av alt. Og jeg ble overasket da noen jeg var inne med fortalte at dei satt å vippet på stolen og ikke hadde klare svar til gjengen som spør. Jeg tror nok ikke "vippetassen" kommer inn for å si det slik.. Men er du forberedt og er noen lunde klar i toppen går det som regel greit !
Blackout Skrevet 26. mars 2007 #704 Skrevet 26. mars 2007 Ehm.. Var det svar på et spørsmål? Eller fikk du bare lyst til å nevne det? ← Følte stor trang til å nevne det! ..Greit å vite i forkant av intervjuet..
sacred Skrevet 26. mars 2007 #705 Skrevet 26. mars 2007 Jeg er 21 Og enig med hele innlegget til LauraLine!
Gjest Miss.Chanel Skrevet 26. mars 2007 #706 Skrevet 26. mars 2007 (endret) Takk for svar! jeg er 32 jeg også, følte kansje det ble for gammelt!? hvordan karakterer "må" man ha? er det fryktelig viktig at de er superbra? jeg tok gymnaset på 8 mnd, det var et veldig komprimert løp og det sier seg selv at man ikke oppnår full pott da! men sto i alle fag.(voksengym) Endret 26. mars 2007 av Miss.Chanel
sacred Skrevet 26. mars 2007 #707 Skrevet 26. mars 2007 Tror grensa for å bli kallt in til opptak er ca 4.7 kanskje? Aner egentlig ikke, de kunngjør aldri de karaktergrensene dessverre. Men siden du er 32 så har du alle 8 alderspoengene da Tror også grensen er senket litt fordi det er så få som søker for tiden.
thacyoon Skrevet 26. mars 2007 #708 Skrevet 26. mars 2007 jeg er 32 jeg også, følte kansje det ble for gammelt!? ← Gammel? Nei, du er UNG Hilsen mann 36
thacyoon Skrevet 26. mars 2007 #709 Skrevet 26. mars 2007 Meg og BlackOut løp den !"#¤%"% firkanten i dag Vi løp den begge på omtrent 30 runder...så vi er fornøyd Håper det går bra med alle dere andre som venter på den store opptaksdagen
Vihi Skrevet 26. mars 2007 #710 Skrevet 26. mars 2007 (endret) Takk for svar! jeg er 32 jeg også, følte kansje det ble for gammelt!? hvordan karakterer "må" man ha? er det fryktelig viktig at de er superbra? jeg tok gymnaset på 8 mnd, det var et veldig komprimert løp og det sier seg selv at man ikke oppnår full pott da! men sto i alle fag.(voksengym) ← Jeg er 21 og førstegangssøker. Jeg har tenkt ved flere anledninger at jeg kanskje er for ung, men jeg vet jo med meg selv at jeg ikke hadde søkt hvis jeg ikke følte meg klar. Sånn som jeg ser det, tror jeg har nevnt det tidligere også, vil man gå glipp av vesentlige ressurser hvis man skal eliminere folk på grunn av alder. Man måler ikke modenhet i antall fødselsdager, men i erfaringer. Hvis du har lyst til å søke, så syns jeg absolutt du skal gjøre det! I et slikt yrke er det bare positivt å ha andre tråder å spille på fra før, og det å ha vært i kontakt med andre miljøer og yrker. Politiet skal jo tross alt være et representativt utvalg av mennesker fra alle samfunnslag, og da er man avhengig av stor spredning i erfaring blant søkerne. Ellers holder jeg med inne med det LauraLine skrev. De fysiske testene krever i utgangspunktet at man er i litt mer enn normalt god form. De øvelsene man skal testes i ligger jo ute på nettet, og med litt spesifik trening er disse testene greie å bestå. Intervjuet er vel det vanskeligste. Slik jeg ser det skal det godt la seg gjøre å trene seg opp til å bli "skikket". Dette har selvfølgelig med erfaringer å gjøre. Du er den du er, og det vil enten være bra nok eller ikke. Er det ikke godt nok kan man gjerne prøve å lære seg menneskelig forståelse ved å studere psykologi etc, men i mine øyne (sett fra mitt eget ståsted) er det noe begrenset hvor mye jeg kan klare å utvikle meg selv i løpet av et kort år. Men dette er jo også noe som er individuelt fra person til person. Og en av grunnene til at jeg også sier at jeg føler jeg er "klar" for dette. Hvis ikke ville jeg ha kastet bort både andres og min egen tid. Er du motivert nok til å gjennomføre dette, så er det også akkurat du som burde søke! Det er nettopp engasjement som skaper en ressurs av deg som menneske og arbeidstaker. Edit: Som sacred sier kunngjør de aldri poenggrensen, men det du MÅ ha, er generell studiekompetanse fra videregående utdanning, og minimum karakteren 3 i gjennomsnitt for norsk hovedmål skriftlig eller tilsvarende nivå i nytt karaktersystem. Endret 26. mars 2007 av Vihi
LauraLine Skrevet 26. mars 2007 #711 Skrevet 26. mars 2007 Hei igjen! Ja folk henger seg på å svarer og det er bra! Men en treng IKKJE ha studiekompetanse, det er fult mulig å søke med realkompetanse også. Men det kan du kun søke med en gang, kommer du ikke inn på første treng du studikompetansen. Jeg holder forøvrig på med den nå, å slår deg med et par månder. Begynte i desember og skal til på alle eksamenene nå i mai. Tror nok ikke jeg vil anbefale en så kort tid til andre...det er rett og slett et mareritt!! Ang alder så har jeg fått hint om at det er positivt å ha "bikket" 30.. det har vært studenter på 47..!! år inn på phs tidligere, så vi er jo bare barna gitt!!
Vihi Skrevet 26. mars 2007 #712 Skrevet 26. mars 2007 (endret) Men en treng IKKJE ha studiekompetanse, det er fult mulig å søke med realkompetanse også. Men det kan du kun søke med en gang, kommer du ikke inn på første treng du studikompetansen. Jeg holder forøvrig på med den nå, å slår deg med et par månder. Begynte i desember og skal til på alle eksamenene nå i mai. Tror nok ikke jeg vil anbefale en så kort tid til andre...det er rett og slett et mareritt!! Ang alder så har jeg fått hint om at det er positivt å ha "bikket" 30.. det har vært studenter på 47..!! år inn på phs tidligere, så vi er jo bare barna gitt!! ← Ha ha, da er jeg nærmest som spedbarn å regne.. Svelger mine ord ang det med studiekompetanse hvis det du sier stemmer. Bare klipte ut og limte inn det som sto på hjemmesiden til PHS. Hvorfor er forresten ikke klokka stilt her? Edit: Stille klokka må jeg gjøre selv, ja.... Done deal. Endret 26. mars 2007 av Vihi
Blackout Skrevet 26. mars 2007 #713 Skrevet 26. mars 2007 Ang. realkompetanse. Jeg søkte på det grunnlaget høsten 2005. Jeg ringte til Phs på forhånd, for å forhøre meg litt. Der sa de at det gikk ann, men var svært vanskelig å komme inn på det grunnlaget. I 2004 var det kun 8 personer som kom inn på grunnlag av realkompetanse (sa den jeg snakket med). Se her for søknads skjema (også for realkompetanse): http://www.phs.no/templates/Page.aspx?id=191 Hilsen mann 33 år
Gjest Miss.Chanel Skrevet 26. mars 2007 #714 Skrevet 26. mars 2007 Takk for svar dere. hvordan er "gangen" i å bli elev ved skolen? er man inne og tar disse fysiske testene også er man videre til person interju? 4.desember er siste frist, men for hva? og hva skjer etter den datoen.
Vihi Skrevet 26. mars 2007 #715 Skrevet 26. mars 2007 (endret) Takk for svar dere. hvordan er "gangen" i å bli elev ved skolen? er man inne og tar disse fysiske testene også er man videre til person interju? 4.desember er siste frist, men for hva? og hva skjer etter den datoen. ← Man leverer først en søknad til din lokale politistasjon/ ditt lensmannskontor. på forhånd skal man ha vært hos lege og fylt ut de skjemaene som ligger ute på hjemmesiden til PHS. På politikontoret må man fylle ut en egenerklæring (ca 8 sider) og gjennomføre et intervju. Politibetjenten skriver en vurdering av inntrykket h*n sitter igjen med, og legger denne ved dine søknadspapirer, erklæringen og alle attester. 4 desember er siste frist for å levere papirene / altså søke. Dersom du har et visst antall konkurransepoeng og oppfyller de formelle kravene blir du kalt inn til opptak. Svaret på dette foreligger på nyåret en gang (mellom januar og mars stort sett) Her gjennomfører man de fysiske testene. Står du på disse blir du kalt inn til legen. Her gjennomføres synstest og litt div. Skravler litt. Deretter skal man gjennomføre et intervju med opptaksnemnda. Ca 20 min. Det gjøres en vurdering av alle søkerne på landsbasis, og når opptak er gjennomført i alle distrikter vil de ta ut årets kull. Svarene sendes ut i begynnelsen av juni. Så det er forsåvidt en ganske lang prosess.. Og en nervepirrende sådan. Endret 26. mars 2007 av Vihi
Gjest Miss.Chanel Skrevet 26. mars 2007 #716 Skrevet 26. mars 2007 oi! ja det var ikke lite enn må igjennom nei. Dere her i denne tråden virker oppegående flinke mennesker ivertfall og jeg ønsker dere alle lykke til videre! jeg må uansett legges i trening!
Vihi Skrevet 26. mars 2007 #717 Skrevet 26. mars 2007 oi! ja det var ikke lite enn må igjennom nei. Dere her i denne tråden virker oppegående flinke mennesker ivertfall og jeg ønsker dere alle lykke til videre! jeg må uansett legges i trening! ← Ha ha, takk for det Er du motivert så er all treningen bare en bonus (bedre helse og bla bla, you know) Lykke til hvis du skulle bestemme deg for å søke. Hold oss oppdatert
LauraLine Skrevet 26. mars 2007 #718 Skrevet 26. mars 2007 Ang. realkompetanse. Jeg søkte på det grunnlaget høsten 2005. Jeg ringte til Phs på forhånd, for å forhøre meg litt. Der sa de at det gikk ann, men var svært vanskelig å komme inn på det grunnlaget. I 2004 var det kun 8 personer som kom inn på grunnlag av realkompetanse (sa den jeg snakket med). Se her for søknads skjema (også for realkompetanse): http://www.phs.no/templates/Page.aspx?id=191 Hilsen mann 33 år ← Hm med meg var dei veldig positive i forhold til realkompetansen, men vi har gjerne snakket med forskjellige personer. Søknadsskjemaet du her linker til er for etter og videreutdanning innad i politiet. Jeg fikk beskjed og har søkt med "vanlig" søknadsskjema på lik linje med generell studiekompetanse søkere. Vi får bare krysse fingre å tær, for vi skal jo inn uansett i år!!
Blackout Skrevet 27. mars 2007 #719 Skrevet 27. mars 2007 Hm med meg var dei veldig positive i forhold til realkompetansen, men vi har gjerne snakket med forskjellige personer. Søknadsskjemaet du her linker til er for etter og videreutdanning innad i politiet. Jeg fikk beskjed og har søkt med "vanlig" søknadsskjema på lik linje med generell studiekompetanse søkere. Vi får bare krysse fingre å tær, for vi skal jo inn uansett i år!! ← Nede til venstre, under punktet "opptak og søknad" står det realkompetanseskjema. Det var dette jeg fikk beskjed om å bruke, og brukte høsten 2005. I tillegg skrev jeg et par sider om bla.annet min motivasjon for studiene og en egenvurdering (se nederst på skjema). Det er godt mulig at jeg ble "feil-informert" og derfor gjorde mye ekstra arbeid, men det er jo bare til å ringe PHS og skjekke (for de det måtte gjelde) ..og inn skal vi uansett, ja!! Det er rette innstilling!
boe Skrevet 27. mars 2007 #720 Skrevet 27. mars 2007 Meg og BlackOut løp den !"#¤%"% firkanten i dag Vi løp den begge på omtrent 30 runder...så vi er fornøyd Håper det går bra med alle dere andre som venter på den store opptaksdagen ← Hvor stor er egentlig denne berømte firkanten? takk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå