Gjest Jadis Skrevet 6. april 2007 #761 Skrevet 6. april 2007 Slik gjør de i Forsvaret også. Årsaken er vel at fysikken lett kan trenes opp, og at de er villige til å senke på dette kravet dersom det gjelder en person de gjerne vil ha inn.
thacyoon Skrevet 6. april 2007 #762 Skrevet 6. april 2007 (endret) Slik gjør de i Forsvaret også. Årsaken er vel at fysikken lett kan trenes opp, og at de er villige til å senke på dette kravet dersom det gjelder en person de gjerne vil ha inn. ← Men hvordan kan de vite om dette er en person de gjerne vil ha hvis de ikke leser vedkommendes egenerklæring..... og da heller ikke arbeidsattester o.l. ? Jaja, er vel i bunn og grunn positivt siden det betyr at det blir lettere for oss å komme inn Endret 6. april 2007 av thacyoon
Vihi Skrevet 6. april 2007 #763 Skrevet 6. april 2007 (endret) Men hvordan kan de vite om dette er en person de gjerne vil ha hvis de ikke leser vedkommendes egenerklæring..... og da heller ikke arbeidsattester o.l. ? ← Godt poeng. På intervjuet sa han som intervjuet meg at han hadde fått "min sak", og at han hadde hatt den med seg hjem dagen i forveien og lest gjennom erklæringen og div attester osv.. Det betyr vel i bunn og grunn at alle kalles inn basert på poeng, og ingenting annet. Jaja, er vel i bunn og grunn positivt siden det betyr at det blir lettere for oss å komme inn ← Jeg syns IKKE det er positivt. Som du sier, lettere for oss å komme inn, men vi har jo jobbet hardt for dette her? Nå får vi konkurranse av de som kanskje ikke har lagt like mye effort i det. En som ikke har tatt seg bryet med å trene like målrettet blir nå likestilt med oss fordi han hva? Viste god innsats? Papirene er jo ikke lest, så noe annet kan det jo ikke være. Jeg viste god innsats jeg også, men hadde jeg strøket så hadde jeg ikke villet ha noen egen medlidenhetsregel. Det ville vært min egen feil hvis jeg ikke var god nok, sånn er det bare. Da får man prøve igjen neste år. Det er som du sier; et sted må grensa gå. Den er satt til 20 poeng.. Man kan ikke holde på å lire på reglene.. En ting hadde vært et par stykker i løpet av opptakene, men det virker jo som om det gjelder langt flere enn det... Nei, med fare for å bli oppfattet feil, litt skuffet over PHS nå.. Er ikke like mye prestiske i å komme seg gjennom hvis det er sånn. Endret 6. april 2007 av Vihi
thacyoon Skrevet 6. april 2007 #764 Skrevet 6. april 2007 (endret) Jeg er enig med deg Vihi, jeg også er skuffet over denne (nye) praksisen av PHS Og jeg må rette litt på meg selv: Det blir faktisk vanskeligere å komme inn fordi flere kommer videre til intervju. Endret 6. april 2007 av thacyoon
LauraLine Skrevet 6. april 2007 #765 Skrevet 6. april 2007 Godt poeng. På intervjuet sa han som intervjuet meg at han hadde fått "min sak", og at han hadde hatt den med seg hjem dagen i forveien og lest gjennom erklæringen og div attester osv.. Det betyr vel i bunn og grunn at alle kalles inn basert på poeng, og ingenting annet. Jeg syns IKKE det er positivt. Som du sier, lettere for oss å komme inn, men vi har jo jobbet hardt for dette her? Nå får vi konkurranse av de som kanskje ikke har lagt like mye effort i det. En som ikke har tatt seg bryet med å trene like målrettet blir nå likestilt med oss fordi han hva? Viste god innsats? Papirene er jo ikke lest, så noe annet kan det jo ikke være. Jeg viste god innsats jeg også, men hadde jeg strøket så hadde jeg ikke villet ha noen egen medlidenhetsregel. Det ville vært min egen feil hvis jeg ikke var god nok, sånn er det bare. Da får man prøve igjen neste år. Det er som du sier; et sted må grensa gå. Den er satt til 20 poeng.. Man kan ikke holde på å lire på reglene.. En ting hadde vært et par stykker i løpet av opptakene, men det virker jo som om det gjelder langt flere enn det... Nei, med fare for å bli oppfattet feil, litt skuffet over PHS nå.. Er ikke like mye prestiske i å komme seg gjennom hvis det er sånn. ← Må si dette skuffer meg også! Vi som virkelig vil inn har jo kjempet for det! Og vi ( jeg sier vi, fordi jeg vet at dei som virkelig vil inn kjemper med nepp og klør i forveien for å klare dei fysiske testene) som vil inn, møter ikke opp på fysiske tester UTEN å vite hva det dreier seg om! Dette sjokkerte meg, da jeg var på fysisk test- det var faktisk noen der som ikke viste hva vi skulle gjennom! Da er ikke motivasjonen stor slik jeg ser det! Han ene som fikk ekstra sjanse, var temmelig mørkhudet å ja jeg vet politiet trenger studenter av alle folkeslag men jeg synest ikke dette er veien å gå! Politiet bør etter min mening, følge dei rettningslinjer som di selv faktisk har satt, dei av alle bør gå føre som gode eksempler, men det gjør di etter min mening ikke her. Jeg er ikke rasist eller noe som er i nærheten av det en gang, jeg synest bare dei skal følge reglene som er satt. Vist det er så ille at dei ikke har nok kvalifiserte søkere, og behovet er der for å vike fra kravene som er satt mener jeg at det bør gjøres til neste år. -Slik at dei kan forandre på reglene i mellomtiden. Håper der skjønner hva jeg mener. Personlig så mener jeg at om det er så ille at dei ikke føler det er god nok søkermasse til å fylle opp 432 plasser bør dei ikke ta inn 432 studenter heller..
Gjest Jadis Skrevet 6. april 2007 #766 Skrevet 6. april 2007 Men hvordan kan de vite om dette er en person de gjerne vil ha hvis de ikke leser vedkommendes egenerklæring..... og da heller ikke arbeidsattester o.l. ? Jaja, er vel i bunn og grunn positivt siden det betyr at det blir lettere for oss å komme inn ← Jeg vet ingenting om hvorvidt de leser eller ikke leser folks papirer nøye - eller om det dere har skrevet om tidligere her kan betraktes som et unntak/glipp. Jeg kommenterte kun det å ta inn folk som ikke klarer de fysiske testene; det er altså relativt vanlig i forsvaret (også mtp fag som må tas om igjen) dersom de mener det er noe som lett kan forbedres. De får da en frist for å komme seg opp på godkjent nivå, og mislykkes de da, er det ut. Jeg sier ikke at jeg synes det er en god idè, men det betyr ikke nødvendigvis at det er grunnet få søkere eller dårlige søkere; det KAN jo være unntak med usedvanlig egna bakgrunn, f.eks., som man ønsker inn. Ikke vet jeg.
thacyoon Skrevet 6. april 2007 #767 Skrevet 6. april 2007 Opptaksprøvene skal være lik for alle. Får en 20 poeng eller minde er det videre, 21 eller mer er det ut. Den som har motivasjon vet dette og forbereder seg. Denne nye praksisen med gråsoner på de fysiske opptaksprøvene er skuffende.
LauraLine Skrevet 7. april 2007 #768 Skrevet 7. april 2007 Opptaksprøvene skal være lik for alle. Får en 20 poeng eller minde er det videre, 21 eller mer er det ut. Den som har motivasjon vet dette og forbereder seg. Denne nye praksisen med gråsoner på de fysiske opptaksprøvene er skuffende. ← Ja og slik bør det rett og slett være!
Leo Skrevet 7. april 2007 #769 Skrevet 7. april 2007 Da jeg var inne til tester, var det en kar som ikke klarte dei fysiske testene. Men dei synest han var så ivrig at han fikk en ny sjanse. Han fikk beskjed om å trene maks i tre uker til, så fikk han prøve igjen.. ← Og jeg må rette litt på meg selv: Det blir faktisk vanskeligere å komme inn fordi flere kommer videre til intervju. ← Jeg skal innrømme at jeg ikke får sove og kjedet meg, men noen av de siste innleggene i denne tråden ble jeg faktisk litt sjokkert over. Det er vel ikke fysisk form og styrke som i bunn og grunn avgjør hvem som blir en god politimann/-kvinne!? Det må vel være personlig egnethet som teller og følgelig er det også en del andre ting som må vurderes. Mulig de (Klokelig?) har konkludert med at det viktigste er å snakke med folk før de lar dem slippe inn? De aller fleste som utdanner seg i denne retningen havner tross alt på lensmannskontorene i distrikene hvor 99% av problemene løses gjennom kommunikasjon med andre mennesker.
vega Skrevet 7. april 2007 #770 Skrevet 7. april 2007 (endret) Forstår godt hva du mener Leo. Men når opptaksnemda først går ut å sier til alle søkere at man ikke må overskride 20 poeng, for så å gi folk som ikke er forberedt i det hele tatt sjangsen til å gå videre til intervju, er det et hån mot oss som faktisk har hatt motivasjon nok til å klare "20 poeng kravet"! Hvis jeg hadde endt opp på 21 poeng og ikke kommet inn på intervjuet fordi jeg ikke gadd å trene hardt nok hadde jeg syns det var kjipt. Jeg hadde følt jeg var like egnet til å bli politi som han som kanskje kom inn og hadde 20 poeng på testene, men jeg hadde jo kun hatt meg selv å takke siden jeg ikke trente hardt nok. De som søker seg inn i PHS bør jaggumeg være godt nok motivert til å: gidde å sette seg inn i hva man faktisk skal gjøre på testene, gidde å trene hardt nok til at man klarer kravene - Om de klarer det på 20 poeng, eller 7 poeng er meg likegyldig. Forstår jeg folket i denne tråden rett, er det dèt at PHS sier en ting for så å slakke på kravene vi reagerer på. "De som ikke oppnår 20 poeng eller mindre, blir dimmitert første dag" Yeah riight' beklager "bablingen". Jeg skylder på klokkeslettet:p Endret 7. april 2007 av vega
Gjest Jadis Skrevet 7. april 2007 #771 Skrevet 7. april 2007 Jeg skjønner tankegangen, og er enig i at alle bør klare de fysiske kravene i utgangspunktet. Men samtidig, dersom det er folk som virkelig bør inn i politiet - av en eller annen grunn, så er jeg glad for at vi får dem inn, selv om de må bruke 3 uker av skoleperioden (det er jo ett fett for meg, som "borger", for å bruke et Donald-uttrykk) på å komme på fysisk nivå med resten av gjengen.
thacyoon Skrevet 7. april 2007 #772 Skrevet 7. april 2007 Jeg skal innrømme at jeg ikke får sove og kjedet meg, men noen av de siste innleggene i denne tråden ble jeg faktisk litt sjokkert over. Det er vel ikke fysisk form og styrke som i bunn og grunn avgjør hvem som blir en god politimann/-kvinne!? Det må vel være personlig egnethet som teller og følgelig er det også en del andre ting som må vurderes. Mulig de (Klokelig?) har konkludert med at det viktigste er å snakke med folk før de lar dem slippe inn? De aller fleste som utdanner seg i denne retningen havner tross alt på lensmannskontorene i distrikene hvor 99% av problemene løses gjennom kommunikasjon med andre mennesker. ← Nei, det er ikke fysisk form som avgjør hvem som blir en god politimann/ -kvinne. Det er helt riktig som du sier at personlig egnethet er det som veier tyngst. Mange bruker lang tid og trener hardt for å klare de fysiske testene som PHS selv har bestemt. Vi vet dette er viktig, for hvis ikke vi klarer det under 20 poeng så er det rett ut. Når vi da ser at dette kravet ikke blir holdt av en etat som burde operere med klare og tydelige grenser - blir vi skuffet, det føles urettferdig. En person som ikke klarer de fysiske testene har rett og slett ikke god nok motivasjon. Han/hun kunne sikkert blitt en glimrende politimann/kvinne, men er grensen 20 poeng - så ER grensen 20 poeng. Det blir som å si at fartsgrensen er 50 km/t - men allikevel la NOEN (ikke alle) få lov til å kjøre over denne grensen. Hehehe, vel, alltid kjekt å være litt engasjert, og jeg kjenner at dette engasjerer meg....jeg smiler litt for (av) meg selv nå STÅ PÅ FOLKENS
Gjest Jadis Skrevet 7. april 2007 #773 Skrevet 7. april 2007 En person som ikke klarer de fysiske testene har rett og slett ikke god nok motivasjon. Han/hun kunne sikkert blitt en glimrende politimann/kvinne, men er grensen 20 poeng - så ER grensen 20 poeng. ← Du mener at opptakskomiteen på PHS ikke er i stand til å bedømme hvorvidt elevene de velger ut er i stand til å gjøre jobben de er satt til eller ei? De kan sikkert ta feil i mange tilfeller (det har vel de fleste sett, som har møtt på mye politi - men slikt finnes blant alle yrkesgrupper), men jeg kan også se for meg unntakstilfeller, og hvis man ser bort fra at det er kjipt for dem som også gjerne ville bli politi, så er nok ikke det å akkurat ikke klare de fysiske kravene noen big deal mtp jobben som skal utføres. Og det ER jo det som er viktig, selv om det føles kjipt for de andre kandidatene. På en annen side så er jo de som plukkes ut de beste, i følge Politihøyskolen. Når de heller vil ha en person som ikke klarte de fysiske testene fremfor en som klarte det, sier det jo bare at den de velger er bedre egnet enn den andre.
thacyoon Skrevet 7. april 2007 #774 Skrevet 7. april 2007 Du mener at opptakskomiteen på PHS ikke er i stand til å bedømme hvorvidt elevene de velger ut er i stand til å gjøre jobben de er satt til eller ei? ← Hva hadde du synes hvis du passerte en politikontroll og fikk bot for å ha kjørt i 55 km/t i en 50 sone, mens andre som kjørte like fort ikke fikk bot i den samme politikontrollen?
LarsThomas Skrevet 7. april 2007 #775 Skrevet 7. april 2007 De kan sikkert ta feil i mange tilfeller (det har vel de fleste sett, som har møtt på mye politi - men slikt finnes blant alle yrkesgrupper), men jeg kan også se for meg unntakstilfeller, og hvis man ser bort fra at det er kjipt for dem som også gjerne ville bli politi, så er nok ikke det å akkurat ikke klare de fysiske kravene noen big deal mtp jobben som skal utføres. Og det ER jo det som er viktig, selv om det føles kjipt for de andre kandidatene. På en annen side så er jo de som plukkes ut de beste, i følge Politihøyskolen. Når de heller vil ha en person som ikke klarte de fysiske testene fremfor en som klarte det, sier det jo bare at den de velger er bedre egnet enn den andre. ← Kunne ikke vært mer enig! Jeg skjønner at noen reagerer på det. Men det beste for politiet, Norge og den vanlige borger er at PHS plukker ut de som egner seg best, ikke de som klarte 5 reps mer i benken. Så får det heller bare være litt urettferdig.
LauraLine Skrevet 7. april 2007 #776 Skrevet 7. april 2007 Jeg skal innrømme at jeg ikke får sove og kjedet meg, men noen av de siste innleggene i denne tråden ble jeg faktisk litt sjokkert over. Det er vel ikke fysisk form og styrke som i bunn og grunn avgjør hvem som blir en god politimann/-kvinne!? Det må vel være personlig egnethet som teller og følgelig er det også en del andre ting som må vurderes. Mulig de (Klokelig?) har konkludert med at det viktigste er å snakke med folk før de lar dem slippe inn? De aller fleste som utdanner seg i denne retningen havner tross alt på lensmannskontorene i distrikene hvor 99% av problemene løses gjennom kommunikasjon med andre mennesker. ← Hei på deg Leo! Det er godt mulig jeg har formulert meg dårlig, å ja jeg er enig i at det skal ikke være bare fysisk form og styrke som skal avgjøre. Men det trengst! Å det regner jeg med jeg slipper å begrunne hvorfor. Men det som vi her inne reagerer på er måten det blir gjort på! Opptaksnemda, har satt klare regler på hvordan det skal være å da må di forholde seg til det! Det som skjer nå, det er det vi reagerer på!
LauraLine Skrevet 7. april 2007 #777 Skrevet 7. april 2007 Kunne ikke vært mer enig! Jeg skjønner at noen reagerer på det. Men det beste for politiet, Norge og den vanlige borger er at PHS plukker ut de som egner seg best, ikke de som klarte 5 reps mer i benken. Så får det heller bare være litt urettferdig. ← Jeg forstår hva dere mener men er likevell helt uenig! Jeg mener dei må forandre opptaksreglene FØR en gjør slike ting. Synest dere også det er greit at opptaksnemda, som består av minimum 2 tjenestemenn/kvinner unngår egne regler?? Personlig så mener jeg at dei av alle bør overholde reglene som dei faktisk selv har laget..
LauraLine Skrevet 7. april 2007 #778 Skrevet 7. april 2007 Hva hadde du synes hvis du passerte en politikontroll og fikk bot for å ha kjørt i 55 km/t i en 50 sone, mens andre som kjørte like fort ikke fikk bot i den samme politikontrollen? ← Hehe veldig bra eksempel i forhold til diskusjonen som er på gang! Bra Thacyoon!!
thacyoon Skrevet 7. april 2007 #779 Skrevet 7. april 2007 Hehe veldig bra eksempel i forhold til diskusjonen som er på gang! Bra Thacyoon!! ←
Leo Skrevet 7. april 2007 #780 Skrevet 7. april 2007 Hva hadde du synes hvis du passerte en politikontroll og fikk bot for å ha kjørt i 55 km/t i en 50 sone, mens andre som kjørte like fort ikke fikk bot i den samme politikontrollen? ← Slike ting skjer til stadighet på mange av livets områder, også i politikontroller, og det må man bare leve med. Men det som vi her inne reagerer på er måten det blir gjort på! Opptaksnemda, har satt klare regler på hvordan det skal være å da må di forholde seg til det! Det som skjer nå, det er det vi reagerer på! ← Da regner jeg med at opptaksnemda har en god begrunnelse for hvorfor de velger å gjøre det slik. Kanskje de har sett at det finnes kandidater med stor grad av personlig egnethet som ikke klarer testene 100% og/eller at det finnes mange dårlig egndede kandidater blant de som oppnår gode resultater på testene? Jeg som samfunnsborger synes i hvert fall det er bra at nemda revurderer underveis slik at man til slutt sitter igjen med de kandidatene som faktisk er best egnet til å utføre politiarbeid. De beste politifolkene er vel for øvrig de som evner å utvise en rimelig grad av skjønn og løse problemet til beste for alle selv om det ikke nødvendigvis er 100% i overenstemmelse med reglene til en hver tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå