Gå til innhold

Sterke sovemidler

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Problemet er at blodet endres i ganske stor grad av det du har spist samme dag. Så om du for eksempel har spist et fettrikt måltid kan du får høyere kolesterolmålninger enn ellers, mye sukker, høyt blodsukker, og ulike “vitaminbomber” av mat vil kunne øke vitaminnivået. Hår er eldre, og kan gi et mer bredt bilde over hva du har spist og opptatt over lengre tid. Blir kanskje det samme som at årringer i trær gir et bilde av været før, og å kikke ut vinduet gir beskjed om hvordan været er nå.

Er iverfall omtrent slik jeg har fått forklart det fra en ernæringsfysiolog som har begynt å bruke håremineralanalyse i behandlingen. Så jeg vurderer det, men jeg tror neppe det blir nå i julestria. Har både bedre tid, råd og praktisk mulighet på våren :)

En ting til: Jeg kjeftet litt på søndag fordi spørsmålet jeg stilte ikke ble besvart, men siden det ble besvart er det selvfølgelig bare bra med generell diskusjon rundt sovemidler. Sånn i fall noen lurer på hvorfor jeg plutselig deltar i diskusjoner som ikke har med spørsmålet mitt å gjøre. Tusen takk til de som besvarte spørsmålet mitt, det var som nevnt veldig nyttig.:)

Om noen analyserte håret på hodet mitt ville de anbefalt akutt innleggelse på akuttavdelingen på nærmeste sykehus- det er jo stappfullt av kjemikalier. Alternativet ville vært øyenbrynene mine, men som noen nevnte over- jeg ofrer ikke et halvt øyenbryn! Og jeg får i meg mye kalsium gjennom kosten, jeg tviler på at det er problemet mitt. Jeg mistenker en feilkobling i hjernen i stedet, den delen som regulerer søvn må være ute av drift. Jeg får be om hjernekirurgi i stedet for a-preparater neste gang jeg er hos legen. :ler:

Endret av Quirky
Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet
Jeg får be om hjernekirurgi i stedet for a-preparater neste gang jeg er hos legen. :ler:

Vel, du vet: uavhengige observasjoner kan indikere at hypotesen din er på rett spor.

:ironi: (flagget er et tegn på spøk, ja!)

Skrevet (endret)
Vel, du vet: uavhengige observasjoner kan indikere at hypotesen din er på rett spor.

:ironi: (flagget er et tegn på spøk, ja!)

Jeg tror egentlig hele hjernen min trenger å skiftes ut, jeg.. :ler: Spesielt siden jeg ikke kan stave lenger heller.

det er betydningen av det flagget. Har, i likhet med mange andre her aldri skjønt det, siden koden som kommer opp når man bruker det er "ironi" Og ironi skjønner vi ikke her på kg.

Endret av Quirky
Skrevet
Håranalyse er helt bortkastet, det er godt dokumentert at det ikke sier noe som helst.

Både i vitenskapelige artikler, og dessuten en artikkel i VG for noen år siden. En journalist bestilte fra alle de stedene som tilbød dette - og fikk helt forskjellige resultater. Og de merkverdigste diagnoser til tross for at vedkommende var frisk.

Tror nok jeg heller ville brukt pengene på noe med LITT bedre dokumentasjon.

Men det er dine penger, da...

Kalsiumtilskudd er ufarlig og kan prøves uten forutgående undersøkelser. En måling av kalsiumnivået i blodet er en komplisert sak som ikke er egnet til å si noe om dette vil hjelpe på søvnløshet eller ei.

En del av mine søvnløse pasienter sover bra på en liten dose Nozinan. Men medikamenter vil jo alltid være en "kunstig" løsning på dette problemet.

Leger som deg provoserer meg. Om du var seriøs ville du ha uttrykt glede på mine vegne. Jeg har hatt alvorlige søvnproblemer i 36 år, og en hårmineralanalyse har endret livet mitt. Kom faen ikke og fortell meg at det var bortkastede penger. Det som har vært bortkastet har vært alle de meningsløse timene jeg har sittet og hørt på pjattet til trøtte leger som driter i hva som egentlig er problemet mitt og avfeier alt med en resept eller to.

Jeg driter i hvordan, og på hvilke måte jeg blir kvitt problemene mine - bare jeg blir kvitt dem. Og det eneste som er sikkert er at å gå til lege er det minst effektive. Leger har ikke peiling.

Skrevet

Du slette tid, da :overrasket:

Ut fra det du skrev virket det som om det var kalsiumen som hjalp deg.

Eller var det håranalysen i seg selv du ble bedre av?

Det viktigste er vel at plagene gikk over.

Hadde vært interessant å sett den VG artikkelen. Noen som har link?

Skrevet
Du slette tid, da  :overrasket:

Ut fra det du skrev virket det som om det var kalsiumen som hjalp deg.

Eller var det håranalysen i seg selv du ble bedre av?

Det viktigste er vel at plagene gikk over.

Hadde vært interessant å sett den VG artikkelen. Noen som har link?

Det var kalsium som hjalp, men var det ikke for hårmineralanalysen ville jeg jo aldri ha funnet ut at kalsium kunne være verdt å forsøke. Derfor synes jeg ikke det er riktig å si til meg at hårmineralanalyse er bortkastede penger. Det har jo endret livet mitt fullstendig! De legene jeg har forholdt meg til i de 36 årene jeg har levd har ikke vært i nærhetene av å komme frem til samme svar og løsning... Det eneste de har gjort er å skrive ut resepter på sovepiller, noe jeg ikke har villet ta i mot da jeg ikke ser det som noen løsning. Derfor ble jeg ganske provosert.

Gjest doktor-gjest
Skrevet

Det er jo kjedelig hvis du blir provosert, men det må da være mulig å ha to tanker i hodet samtidig.

Jeg sa jo først og fremst at rådet ditt var glimrende og kan med fordel prøves av alle som har søvnproblemer.

Kalsiumtiskudd er ufarlig, det er ikke nødvendig med noen form for analyse, av hverken blod, hår eller noe annet. Det har også en dokumentert effekt på søvnen hos en del.

Håranalyse er en helt annen skål. For deg fikk det jo et positivt resultat - men det er nok ikke alle som er så heldige, derfor bør man kanskje tenke seg litt om og vurdere dokumentasjonen før man bruker penger på noe slikt.

Dessverre finner jeg ikke VG artikkelen på nettet, men da det var som mest moderne med håranalyse for noen år siden, var det en journalist som leverte noen hårstrå til alle i Oslo som tilbød dette. (og det var dyyyrt). Vedkommende var helt frisk, men fikk en lang rekke diagnoser, helt forskjellige - og tilbud om å kjøpe masse dyre kosttilskudd.

I mangel av VG artikkelen, kan jo denne anbefales:

http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/hair.html

Legevitenskapen har sjelden noen gode løsninger på langvarige søvnproblemer - sovemidler er i beste fall en nødløsning som bør brukes i korte perioder.

Skrevet
Det er jo kjedelig hvis du blir provosert, men det må da være mulig å ha to tanker i hodet samtidig.

Jeg sa jo først og fremst at rådet ditt var glimrende og kan med fordel prøves av alle som har søvnproblemer.

Kalsiumtiskudd er ufarlig, det er ikke nødvendig med noen form for analyse, av hverken blod, hår eller noe annet. Det har også en dokumentert effekt på søvnen hos en del.

Håranalyse er en helt annen skål. For deg fikk det jo et positivt resultat - men det er nok ikke alle som er så heldige, derfor bør man kanskje tenke seg litt om og vurdere dokumentasjonen før man bruker penger på noe slikt.

Dessverre finner jeg ikke VG artikkelen på nettet, men da det var som mest moderne med håranalyse for noen år siden, var det en journalist som leverte noen hårstrå til alle i Oslo som tilbød dette. (og det var dyyyrt). Vedkommende var helt frisk, men fikk en lang rekke diagnoser, helt forskjellige - og tilbud om å kjøpe masse dyre kosttilskudd.

I mangel av VG artikkelen, kan jo denne anbefales:

http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/hair.html

Legevitenskapen har sjelden noen gode løsninger på langvarige søvnproblemer - sovemidler er i beste fall en nødløsning som bør brukes i korte perioder.

Jeg har aldri visst at kalsium kan ha noen innvirkning på søvnen, og ingen (leger) har heller sagt dette til meg. For meg var det iallfall verdt pengene - jeg fikk jo bokstavelig talt livet mitt tilbake. Det er jo også sånn med skolemedisin, at alle ikke er like heldige... mange medisiner virker ikke, og mange leger klarer ikke stille rett diagnose. Dessuten kan jo langvarig bruk av medisiner få alvorlige konsekvenser på sikt. Så når det hevdes at man bør tenke seg om to ganger før man bruker penger på f.eks en hårmineralanalyse kan man også kanskje si at man bør tenke seg om to ganger før man tar det legene sier for god fisk?

Skrevet
Jeg fikk Flunipam. Legen foreslo det selv, og siden jeg hadde gjort litt reasearh visste jeg hva slags medikament han snakket om, og det gjorde alt litt enklere og mer effektivt. Kunnskap er ikke alltid så dumt, legen ble iallefall imponert over at jeg hadde giddet å sette meg inn i medisintypen på forhånd.

Jeg snakket med legen om dette i går. Han sa at det ikke var noen fare med å ta dem i 14 uker, til og med en måneds tid. Ja, kroppen ville venne seg til dem, og etter at jeg slutter med den vil jeg i følge ham garantert oppleve en hard uke der jeg har store problemer med å få sove uten dem. Men da er i det minste eksamenstiden over..

Kroppen venner sig til, altså "blir avhengig" av sterke sovemidler, men vi snakker ikke om noe av typen alkoholavhengighet. Man må ikke legges inn på avrusning etter en måned med flunipam.

Jada, vi har alle hørt skrekkhistorier, og kjenner sikkert noen som kjenner noen som ble pillemisbruker og nå heller i seg en pakke rohypnol blandet med sobril om dagen. Regner man på hvor mange det er av dem i forhold til hvor mange resepter på disse midlene som blir skrevet ut hvert år vil man nok se at det ikke er spesielt vanlig.

Å ta sterke sovemidler er risikabelt, ja. Men å gå dagesvis i strekk uten søvn er også farlig, og ekstremt lite søvn over selv en kortere periode kan føre til søvnpsykose. Det er også temmelig risikabelt.

Jeg sov forresten godt med flunipam i natt, 9 timer i strekk, uten å våkne 5 ganger i løpet av natta- en sjeldenhet for meg. Og ingen bakrus å snakke om.

Du kan ikke ha lest legemiddelhåndboken da ser jeg. For flunipam står det der:

"Rask absorpsjon, fordeling til hjernen og initial toppeffekt disponerer i uttalt grad for ruseffekt og tilvenning." Og under indikasjoner står det: "Akutte og alvorlige søvnvansker. Bør aldri være førstevalg."

Les L5.1.1.4 Flunitrazepam

http://www.legemiddelhandboka.no

Under L5.1.1 Benzodiazepiner

Står det bla: det kan oppstå seponeringsvansker etter 2-4 uker på terapautisk dose!!

Skrevet (endret)
Du kan ikke ha lest legemiddelhåndboken da ser jeg. For flunipam står det der:

"Rask absorpsjon, fordeling til hjernen og initial toppeffekt disponerer i uttalt grad for ruseffekt og tilvenning." Og under indikasjoner står det: "Akutte og alvorlige søvnvansker. Bør aldri være førstevalg."

Les L5.1.1.4  Flunitrazepam

http://www.legemiddelhandboka.no

Under L5.1.1  Benzodiazepiner

Står det bla: det kan oppstå seponeringsvansker etter 2-4 uker på terapautisk dose!!

:roll:

1. Jeg sa aldri at man ikke blir avhengig. Legen sa at etter 2-4 uker ville jeg få litt seponeringsproblemer. Det har jeg skrevet ovenfor. Jeg foretrekker seponeringsproblemer foran å bli gal av søvnvansker. Om "seponeringsproblemer" innebærer ekstremt alvorlige abstinensproblemer er det merkelig at legen ga meg dem overhodet. Han har jo bare praktisert i en 20 års tid.

Og under indikasjoner står det: "Akutte og alvorlige søvnvansker. Bør aldri være førstevalg."

2. Du fikk kanskje ikke med deg de omtrent 30 foregående postene der jeg beskriver søvnvanskene mine. Om de ikke kan beskrives som akutte og alvorlige vet jeg ikke hva som skal til. Og, siden du ikke har fått med deg de foregående postene, jeg har prøvd omtrent alt annet på markedet, dette var ikke førstevalg.

Om du vil protestere mer kan jeg gi deg telefonnr. til legen min, så kan du fortelle ham hvor feil du synes det er at jeg fikk flunipam. :roll::klaske:

Endret av Quirky
Skrevet
:roll:

1. Jeg sa aldri at man ikke blir avhengig. Legen sa at etter 2-4 uker ville jeg få litt seponeringsproblemer. Det har jeg skrevet ovenfor. Jeg foretrekker seponeringsproblemer foran å bli gal av søvnvansker. Om "seponeringsproblemer" innebærer ekstremt alvorlige abstinensproblemer er det merkelig at legen ga meg dem overhodet. Han har jo bare praktisert i en 20 års tid.

2. Du fikk kanskje ikke med deg de omtrent 30 foregående postene der jeg beskriver søvnvanskene mine. Om de ikke kan beskrives som akutte og alvorlige vet jeg ikke hva som skal til. Og, siden du ikke har fått med deg de foregående postene, jeg har prøvd omtrent alt annet på markedet, dette var ikke førstevalg.

Om du vil protestere mer kan jeg gi deg telefonnr. til legen min, så kan du fortelle ham hvor feil du synes det er at jeg fikk flunipam. :roll::klaske:

De skal brukes ved akutte angst problemer, ikke ved søvnvansker!!!!

Skrevet

Tror diagnosen er det man kaller "supra tentorial disease", snakk med en psykolog du.

Skrevet
Leger som deg provoserer meg. Om du var seriøs ville du ha uttrykt glede på mine vegne. Jeg har hatt alvorlige søvnproblemer i 36 år, og en hårmineralanalyse har endret livet mitt. Kom faen ikke og fortell meg at det var bortkastede penger. Det som har vært bortkastet har vært alle de meningsløse timene jeg har sittet og hørt på pjattet til trøtte leger som driter i hva som egentlig er problemet mitt og avfeier alt med en resept eller to.

Jeg driter i hvordan, og på hvilke måte jeg blir kvitt problemene mine - bare jeg blir kvitt dem. Og det eneste som er sikkert er at å gå til lege er det minst effektive. Leger har ikke peiling.

Placebo effekt kjære deg! Men hvis det funker for deg, så er det vel det som betyr noe for deg.

Skrevet
De skal brukes ved akutte angst problemer, ikke ved søvnvansker!!!!

Sitat Felleskatalogen:

TABLETTER 0,5 mg og 1 mg: Hver tablett inneh.: Flunitrazepam. 0,5 mg, resp. 1 mg, lactos. et const. q.s.

Indikasjoner: Søvnvansker, fortrinnsvis akutte, alvorlige former. Premedikasjon ved anestesi.

Dosering: Tilpasses pasientens alder og allmenntilstand, såvel som typen av søvnforstyrrelse. Skal tas umiddelbart før en skal sove. Behandlingen bør startes med lavest mulig dose. Voksne: 0,5-1 mg. Dosen kan ved behov økes til 2 mg. Eldre: 0,5 mg, ev. stigende til 1-2 mg. Forsiktighet tilrådes hos eldre, pga. økt følsomhet for benzodiazepiner.

Du vet kanskje ikke hva indikasjoner er?

Jeg er drittlei av dette nå, så kan du være så snill og registrere deg, sånn at jeg kan få sendt nr. til legen min til deg? Jeg blir så sliten av deg at jeg nesten får sove.. :ler:

Skrevet
Sitat Felleskatalogen:

Du vet kanskje ikke hva indikasjoner er?

Jeg er drittlei av dette nå, så kan du være så snill og registrere deg, sånn at jeg kan få sendt nr. til legen min til deg? Jeg blir så sliten av deg at jeg nesten får sove.. :ler:

Legemiddelhåndboken er for leger, felleskatalogen for alle andre.

www.legemiddelhandboken.no

Skrevet
Tror diagnosen er det man kaller "supra tentorial disease", snakk med en psykolog du.

Jøss. 4-5 år med konsultasjoner med leger og psykolog, og jeg får en diagnose på kg fra en gjest etter et par innlegg. I :hjerte: kg! :legrine:

Jeg er kanskje for dopet ned av de tunge narkotkumene jeg stapper i meg for tiden, men jeg greide faktisk ikke finne noe lett tilgjengelig info på goodle om denne sykdommen du nevner. Lyst til å forklare i korte trekk?

Skrevet
Placebo effekt kjære deg! Men hvis det funker for deg, så er det vel det som betyr noe for deg.

Lavt kalsiuminnhold i kroppen.

Tar kalsiumtilskudd for å rette opp dette.

=> Placebo!?

Du er vel en lege som ikke fikser at det ikke alltid er legene som har rett...

Skrevet
Legemiddelhåndboken er for leger, felleskatalogen for alle andre.

www.legemiddelhandboken.no

Vel. Det er lite trolig at legen min har lest noe i legemiddelhåndboken da. Får melde ham til fylkeslegen.

Linken din funker forresten ikke, men det spiller ingen rolle for meg, jeg har tenkt å stole på personen jeg vet har medisinutdannelse, foran en tilfeldig gjest.

Skrevet
Lavt kalsiuminnhold i kroppen.

Tar kalsiumtilskudd for å rette opp dette.

=> Placebo!?

Du er vel en lege som ikke fikser at det ikke alltid er legene som har rett...

Nå vet vi jo ingenting om gjesten er lege overhodet.

Skrevet
Nå vet vi jo ingenting om gjesten er lege overhodet.

Nei, det vet vi jo ikke. Men jeg fikk bare litt assosiasjoner til sånne leger som ikke fikser at leger ikke alltid har rett...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...