Gå til innhold

Sterke sovemidler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det finnes andre typer medisiner du kan ta som har tretthet som bivirkning. Disse brukes ofte mot søvnvansker. Jeg tenker på den eldre typen antidepressiva, antipsykotika og antiepileptika.

For eksempel Tolvon eller Truxal.

Så alt håp er ikke ute :-)

Men jeg tar meg selv i å tenke at det er årsaken til søvnproblemene som må repareres, men det vet du vel sikkert selv. (på seg selv kjenner man andre vettu, hehe)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk Atarax en gang i tiden selv, men de fungerte ikke overhode på meg. Men det er verdt prøve!

Tolvon er et gammelt antidepressiva som gjør deg trøtt, (http://www.felleskatalogen.no) på lik linje med Vallergan, men det er jo antihistamin. Kanskje det kan være noe?

Imovane fungerer bra på meg. Det er B-preparat, men kanskje det kan være noe? Eller gode gamle Valium eller Sobril?

Men skal ikke sitte her og leke lege. Du må jo snakke med legen din om dette, ja. Dette er bare forslag fra en som har prøvd det meste. Det er jo sånn at alle reagerer ulikt, så det om virker for en har kanskje ingen effekt hos andre.

Å ikke få sove er veldig slitsomt. Lykke til!

Skrevet

Til de to siste innleggene: Prøvd alt det dere nevnte før, ingen større effekt. Og iallefall ikke nå.

Ang. å finne årsaken til søvnprobleme har legene jobbet med den saken i sånn ca 5 år, uten resultat. Så at de finner årsaken innen de neste ukene tviler jeg på.

Skrevet
Til de to siste innleggene: Prøvd alt det dere nevnte før, ingen større effekt. Og iallefall ikke nå.

Ang. å finne årsaken til søvnprobleme har legene jobbet med den saken i sånn ca 5 år, uten resultat. Så at de finner årsaken innen de neste ukene tviler jeg på.

Skjønner. Og selv om du hadde funnet årsaken til dem så er det jo ikke sikkert du hadde fårr sovet noe mer av den grunn. Selv er jeg sånn at jeg sover masse i perioder, og nesten ingenting i andre perioder. Vært sånn siden jeg var bebis.

:babyjente:

For å få sove må jeg mikse sammen en god håndfull med forskjellige ting som gir meg en fabelaktig hangover dagen etter, som sikkert gjør meg mere trøtt enn hvis jeg hadde vært oppe hele natten.

Gjest Gjest_edurt_*
Skrevet

Har selv slitt med søvn i 9 år, ble til slutt sykemeldt. Prøvde "alt" og ingenting hjalp. Sov til slutt på 100 mg tolvon,men var helt i koma dagen etterpå. Jobber i rusomsorgen, og der er det jo mange som sliter med søvn, og som ikke får B-prep av leger. En lege jeg jobbet med anbefalet Atarax til klienter, og for noen virker det. Jeg sover selv på 50 mg Atarax, bruker det ikke hver natt, men etter to-tre netter med dårlig søvn for å "bryte" et mønster.

Skrevet

Jeg er 36, og har hatt alvorlige søvnproblemer hele livet. For å illustrere hvor ille det har vært for meg kan jeg jo fortelle at mamma foreslo at jeg skulle lese litt på senga for å sovne lettere. Jeg var 7 år, og la meg for å lese Lillebror og Knerten. Neste morgen var jeg ferdig med boka, stod opp og gikk på skolen. Det var helt vanlig for meg å ligge våken hele natta allerede som 7-åring...

Jeg har, i perioder, tenkt at jeg aldri kunne ha en normal jobb. Jeg har prøvd alt. Absolutt alt! Lege (bare å glemme - de har ikke peiling), vært i søvnlaboratorium, homeopati, akupunktur, gå turer om kvelden, bla bla bla bla bla.

For å si det sånn: Jeg SPYR bare folk nevner varm melk med honning...

Min søvn har stort sett vært sånn: Jeg sovner mellom 3 og 5 på morran/natta. Må opp klokka 7 for å gå på skole/jobb. Sliter meg gjennom hele dagen - trøtt som et helvete. Faller i koma når jeg kommer hjem fra skole/jobb osv.

Folk sier til meg: "Det er bare å la være å sove om ettermiddagen, det".

Jada jada. Har prøvd det også. Funker ikke. Får ikke sove om natta uansett.

Eneste jeg ikke har prøvd er sovetabletter - eller dvs, jeg prøvde en gang. Det var helt jævlig. Var susete i hue hele dagen etterpå, og følte meg skikkelig fyllesjuk. Dessuten tror jeg ikke medisiner er løsningen, jeg vil finne årsaken til problemet - så jeg kan gjøre noe med det for godt. Orker ikke å være avhengig av piller resten av livet - og kan heller ikke fordra å dytte i meg piller.

Løsningen:

Jeg gikk til en klarsynt dame og spurte hvorfor jeg ikke fikk sove og hva jeg kunne gjøre med det. Hun anbefalte meg blant annet å få sjekket vitaminer og mineraler i kroppen ved hjelp av en hårmineralanalyse. Der kom det fram at jeg har særdeles lavt kalsiuminnhold i kroppen. Dette er utrolig men sant - men:

Jeg begynte å ta kalsium (sammen med vaniljesoyamelk) om kvelden. Dette funker som sovetablett for meg. Jeg ligger våken maks en halvtime etter at jeg har lagt meg, og sover som en stein hele natta. Våkner skikkelig uthvilt morgenen etter, og har generelt fått sinnsykt mye mer energi om dagen.

For meg er dette helt fantastisk, og nesten som et mirakel. Har hatt helt normal søvn i ca. tre måneder nå, og det har ALDRI før skjedd meg i hele mitt liv. Det er virkelig fantastisk!

Skrev dette i tilfelle noen andre kunne ha nytte av å høre om det...

Nelle

Skrevet

Jeg har ingenting i mot å ta sovemidler i korte perioder, men man kan jo ikke gå på dem konstant. Men mange tror at man automatisk blir avhengig, det trenger man ikke bli om man har en lege med hjerne som ikke skriver ut 100 stk av gangen.

Takk for tipset om kasium. Jeg er superskeptisk til alt sånt, men jeg er ikke i en situasjon der jeg kan avfeie noe. Beggars can't be choosers.

Og jeg er veldig glad på dine vegne for at du har funnet noe som funker for deg. :)

Jeg er 36, og har hatt alvorlige søvnproblemer hele livet. For å illustrere hvor ille det har vært for meg kan jeg jo fortelle at mamma foreslo at jeg skulle lese litt på senga for å sovne lettere. Jeg var 7 år, og la meg for å lese Lillebror og Knerten. Neste morgen var jeg ferdig med boka, stod opp og gikk på skolen. Det var helt vanlig for meg å ligge våken hele natta allerede som 7-åring...

Jeg har, i perioder, tenkt at jeg aldri kunne ha en normal jobb. Jeg har prøvd alt. Absolutt alt! Lege (bare å glemme - de har ikke peiling), vært i søvnlaboratorium, homeopati, akupunktur, gå turer om kvelden, bla bla bla bla bla.

For å si det sånn: Jeg SPYR bare folk nevner varm melk med honning...

Min søvn har stort sett vært sånn: Jeg sovner mellom 3 og 5 på morran/natta. Må opp klokka 7 for å gå på skole/jobb. Sliter meg gjennom hele dagen - trøtt som et helvete. Faller i koma når jeg kommer hjem fra skole/jobb osv.

Folk sier til meg: "Det er bare å la være å sove om ettermiddagen, det".

Jada jada. Har prøvd det også. Funker ikke. Får ikke sove om natta uansett.

Eneste jeg ikke har prøvd er sovetabletter - eller dvs, jeg prøvde en gang. Det var helt jævlig. Var susete i hue hele dagen etterpå, og følte meg skikkelig fyllesjuk. Dessuten tror jeg ikke medisiner er løsningen, jeg vil finne årsaken til problemet - så jeg kan gjøre noe med det for godt. Orker ikke å være avhengig av piller resten av livet - og kan heller ikke fordra å dytte i meg piller.

Løsningen:

Jeg gikk til en klarsynt dame og spurte hvorfor jeg ikke fikk sove og hva jeg kunne gjøre med det. Hun anbefalte meg blant annet å få sjekket vitaminer og mineraler i kroppen ved hjelp av en hårmineralanalyse. Der kom det fram at jeg har særdeles lavt kalsiuminnhold i kroppen. Dette er utrolig men sant - men:

Jeg begynte å ta kalsium (sammen med vaniljesoyamelk) om kvelden. Dette funker som sovetablett for meg. Jeg ligger våken maks en halvtime etter at jeg har lagt meg, og sover som en stein hele natta. Våkner skikkelig uthvilt morgenen etter, og har generelt fått sinnsykt mye mer energi om dagen.

For meg er dette helt fantastisk, og nesten som et mirakel. Har hatt helt normal søvn i ca. tre måneder nå, og det har ALDRI før skjedd meg i hele mitt liv. Det er virkelig fantastisk!

Skrev dette i tilfelle noen andre kunne ha nytte av å høre om det...

Nelle

Skrevet

Og når noen nevner kalk, kom jeg til å tenke på at magnesium får meg i det minste døsig. Fungerer neppe alene, men sammen med andre ting kan det kanskje hjelpe på. Men store doser kan kun brukes i korte perioder pga at det kan forrykke balansen i andre mineraler og lignende. Bruker vanligvis valeriaurt, eller gir opp og lar døgnet fly i den retningen det vil.

Siste løsning kan kanskje være stekepanne? Man tager en passe stor støpejernspanne, holder den over hodet, og slipper. (I desperasjonens navn prøves det meste :ler: )

Skrevet
Jeg har ingenting i mot å ta sovemidler i korte perioder, men man kan jo ikke gå på dem konstant. Men mange tror at man automatisk blir avhengig, det trenger man ikke bli om man har en lege med hjerne som ikke skriver ut 100 stk av gangen.

Takk for tipset om kasium. Jeg er superskeptisk til alt sånt, men jeg er ikke i en situasjon der jeg kan avfeie noe. Beggars can't be choosers.

Og jeg er veldig glad på dine vegne for at du har funnet noe som funker for deg. :)

Man blir faktisk avhengig etter en uke på sterke sovemiddle, dette gjelder alle, det er kroppen som vender seg til dem!!

Gjest doktor-gjest
Skrevet

Håranalyse er noe kostbart sludder, det som finnes i håret sier mer om hvilke stylingprodukter du bruker enn hva som finnes i kroppen din. Håret er dødt, og har ikke lenger noen forbindelse med den biokjemiske balansen (eller ubalansen) som fins i kroppen din, bortsett fra rota.

Når det er sagt, så er kalsium et godt råd. Det virker søvndyssende og er helt ufarlig. Det er derfor varm melk med honning eller annen melkebasert drikk er et godt kjerringråd med en viss virkning.

Har du forsøkt lysbehandling?

Særlig hvis søvnproblemene melder seg for fullt på denne tida, så kan det ha bra effekt. Både depresjon og søvnproblemer kan være symptomer på dagslysmangel.

Lykke til!

Skrevet (endret)
Man blir faktisk avhengig etter en uke på sterke sovemiddle, dette gjelder alle, det er kroppen som vender seg til dem!!

Jeg fikk Flunipam. Legen foreslo det selv, og siden jeg hadde gjort litt reasearh visste jeg hva slags medikament han snakket om, og det gjorde alt litt enklere og mer effektivt. Kunnskap er ikke alltid så dumt, legen ble iallefall imponert over at jeg hadde giddet å sette meg inn i medisintypen på forhånd.

Jeg snakket med legen om dette i går. Han sa at det ikke var noen fare med å ta dem i 14 uker, til og med en måneds tid. Ja, kroppen ville venne seg til dem, og etter at jeg slutter med den vil jeg i følge ham garantert oppleve en hard uke der jeg har store problemer med å få sove uten dem. Men da er i det minste eksamenstiden over..

Kroppen venner sig til, altså "blir avhengig" av sterke sovemidler, men vi snakker ikke om noe av typen alkoholavhengighet. Man må ikke legges inn på avrusning etter en måned med flunipam.

Jada, vi har alle hørt skrekkhistorier, og kjenner sikkert noen som kjenner noen som ble pillemisbruker og nå heller i seg en pakke rohypnol blandet med sobril om dagen. Regner man på hvor mange det er av dem i forhold til hvor mange resepter på disse midlene som blir skrevet ut hvert år vil man nok se at det ikke er spesielt vanlig.

Å ta sterke sovemidler er risikabelt, ja. Men å gå dagesvis i strekk uten søvn er også farlig, og ekstremt lite søvn over selv en kortere periode kan føre til søvnpsykose. Det er også temmelig risikabelt.

Jeg sov forresten godt med flunipam i natt, 9 timer i strekk, uten å våkne 5 ganger i løpet av natta- en sjeldenhet for meg. Og ingen bakrus å snakke om.

Endret av Quirky
Skrevet (endret)
Håranalyse er noe kostbart sludder, det som finnes i håret sier mer om hvilke stylingprodukter du bruker enn hva som finnes i kroppen din. Håret er dødt, og har ikke lenger noen forbindelse med den biokjemiske balansen (eller ubalansen) som fins i kroppen din, bortsett fra rota.

Når det er sagt, så er kalsium et godt råd. Det virker søvndyssende og er helt ufarlig. Det er derfor varm melk med honning eller annen melkebasert drikk er et godt kjerringråd med en viss virkning.

Har du forsøkt lysbehandling?

Særlig hvis søvnproblemene melder seg for fullt på denne tida, så kan det ha bra effekt. Både depresjon og søvnproblemer kan være symptomer på dagslysmangel.

Lykke til!

Jeg tviler på at en håranalyse vil få frem stort mer enn at jeg farger det litt for ofte og bruker tigi stylingprodukter. Det var det med kalsium jeg fant interessant, å få sjekket om jeg mangler det kan jo være en veldig god ide.

Lysbehandling prøvd, ingen effekt. Søvnproblemene har ingen forbindelse med årstidene overhodet.

Ikke stress heller, selv om eksamenstid selvsagt gjør alt verre.

Hvilken del av hjernen det nå er som styrer søvnen- Jeg vil ha den byttet ut med en fungerende en!!! :ler:

Endret av Quirky
Skrevet (endret)
Har selv slitt med søvn i 9 år, ble til slutt sykemeldt. Prøvde "alt" og ingenting hjalp. Sov til slutt på 100 mg tolvon,men var helt i koma dagen etterpå. Jobber i rusomsorgen, og der er det jo mange som sliter med søvn, og som ikke får B-prep av leger. En lege jeg jobbet med anbefalet Atarax til  klienter, og for noen virker det. Jeg sover selv på 50 mg Atarax, bruker det ikke hver natt, men etter to-tre netter med dårlig søvn for å "bryte" et mønster.

At noen med rusproblemer ikke får b-preparater skjønner jeg godt, vet om folk som synes imovane er det kulteste rusmidlet de vet om (tar man mange nok får man visst en morsom effekt, samme gjelder selvsagt apodorm). Og hadde jeg hatt en fortid som rusmisbruker ville jeg aldri fått a-preparater, heldigvis. Å gi narkotikum til tidligere narkomane høres bittelitt risikabelt ut. Jeg kunne sikkert fått sove på en pakke tolvon om dagen, men da hadde jeg jo, som deg, vært i koma dagen etter, og det fungerer dårlig når man har en aktiv hverdag med et krevende studie.

Og når noen nevner kalk, kom jeg til å tenke på at magnesium får meg i det minste døsig.  Fungerer neppe alene, men sammen med andre ting kan det kanskje hjelpe på. Men store doser kan kun brukes i korte perioder pga at det kan forrykke balansen i andre mineraler og lignende. Bruker vanligvis valeriaurt, eller gir opp og lar døgnet fly i den retningen det vil.

Siste løsning kan kanskje være stekepanne? Man tager en passe stor støpejernspanne, holder den over hodet, og slipper. (I desperasjonens navn prøves det meste :ler: )

Hmm.Magnesium, virker ikke det veldig avførende også? Eller forsveksler jeg nå? :ler:

Har desverre ingen stor stekepanne, men har bedt mine nærmeste slå meg ned flere ganger. De vil ikke, kjipingene. Men var våken etter kvelden Rosenborg slo Brann, og vurderte å gå ut i gatene her i Bergen og mobbe Brann, høylydt. Men jeg ville jo bare få sove, ikke bli drept. :ler:

Forresten, beklager alle innleggene på rad, men det var så mye å sitere/svare på at jeg like godt skrev tre innlegg i stedet for et helsiders, forvirrende et.

Endret av Quirky
Skrevet
Hmm.Magnesium, virker ikke det veldig avførende også? Eller forsveksler jeg nå? :ler:

Har desverre ingen stor stekepanne, men har bedt mine nærmeste slå meg ned flere ganger. De vil ikke, kjipingene. Men var våken etter kvelden Rosenborg slo Brann, og vurderte å gå ut i gatene her i Bergen og mobbe Brann, høylydt. Men jeg ville jo bare få sove, ikke bli drept. :ler:

Det kan virke avførende, men merkelig nok har det aldri gjort det på meg, selv om jeg har tatt opp til en spiseskje magnesiumpulver i slengen. Blander magnesium sammen med sitronmelisseuttrekk, tar en valerianpille, og prøver å komme meg i seng før jeg kollapser. Sikkert ikke sunt, men et par ganger i året så skjer det et eller annet som gjør at jeg MÅ ha en annen søvnrytme enn det kroppen min mener den skal ha for tiden.

Er forresten selv på vei til å vurdere håremineralanalyse, så det var litt interessant at det ble nevnt her. Har heldigvis ikke brukt annet i det enn sjampo og balsam på flere år, så det vil forhåpentligvis ikke forstyrre for mye. Men vet enkelte konsekvent spør etter det stedet på kroppen som er minst kjemisk behandlet og bruker hår derfra. På meg tror jeg det blir leggen? Eller kanskje øyenbryn? Da blir det iverfall legg, jeg har ingen planer om å miste et halvt øyenbryn for å få undersøkt ting :ler:

Gjest doktor-gjest
Skrevet

Håranalyse er helt bortkastet, det er godt dokumentert at det ikke sier noe som helst.

Både i vitenskapelige artikler, og dessuten en artikkel i VG for noen år siden. En journalist bestilte fra alle de stedene som tilbød dette - og fikk helt forskjellige resultater. Og de merkverdigste diagnoser til tross for at vedkommende var frisk.

Tror nok jeg heller ville brukt pengene på noe med LITT bedre dokumentasjon.

Men det er dine penger, da...

Kalsiumtilskudd er ufarlig og kan prøves uten forutgående undersøkelser. En måling av kalsiumnivået i blodet er en komplisert sak som ikke er egnet til å si noe om dette vil hjelpe på søvnløshet eller ei.

En del av mine søvnløse pasienter sover bra på en liten dose Nozinan. Men medikamenter vil jo alltid være en "kunstig" løsning på dette problemet.

Skrevet (endret)
Håranalyse er helt bortkastet, det er godt dokumentert at det ikke sier noe som helst.

Både i vitenskapelige artikler, og dessuten en artikkel i VG for noen år siden. En journalist bestilte fra alle de stedene som tilbød dette - og fikk helt forskjellige resultater. Og de merkverdigste diagnoser til tross for at vedkommende var frisk.

Tror nok jeg heller ville brukt pengene på noe med LITT bedre dokumentasjon.

Men det er dine penger, da...

Kalsiumtilskudd er ufarlig og kan prøves uten forutgående undersøkelser. En måling av kalsiumnivået i blodet er en komplisert sak som ikke er egnet til å si noe om dette vil hjelpe på søvnløshet eller ei.

En del av mine søvnløse pasienter sover bra på en liten dose Nozinan. Men medikamenter vil jo alltid være en "kunstig" løsning på dette problemet.

¨

Har fått nozinan selv, og ble advart av noen bekjente av at det slo en helt ut, at man kunne bli nærmest ruset. Vel, jeg ble ikke engang slapp av 200 milligram (og det er vel det de bruker på psykotiske pasienter), så legen ga opp det forsøket. Men tror nozinan kan være verdt å forsøke for andre, har hørt om folk som får bra effekt, og i følge legen som forsøkte dem på meg er de ikke vanedannende.

Problemet mitt, i tillegg til at jeg ikke får sove, er at jeg har vanvittig høy toleransegrense for alle typer medisiner. Fikk paralgin forte for første gang i høst i forbindelse med en uvanlig kraftig ørebetennelse, og reagerte ikke særlig selv på høyest forsvarlige dose, og endte med å måtte få et morfinpreparat. :overrasket:

Når det gjelder alternativ medisin, a la håranalyse, tror jeg man skal gjøre veldig mye research på forhånd før man bruker penger på det. Jeg tviler ikke på at noe "alternativ medisin" kan ha noe for seg, men er skeptisk til håranalyse- som gjestedoktoren sa, hår er dødt. Men mange sier jo at de merker stor forskjell på håret når de f.eks endrer spisevaner, så jeg skal ikke avskrive det helt. Men hvis vi skal stole på Dr.Gjest, så er det jo ikke farlig å prøve å spise mer kalsium.

Endret av Quirky
Skrevet
Det kan virke avførende, men merkelig nok har det aldri gjort det på meg, selv om jeg har tatt opp til en spiseskje magnesiumpulver i slengen. Blander magnesium sammen med sitronmelisseuttrekk, tar en valerianpille, og prøver å komme meg i seng før jeg kollapser. Sikkert ikke sunt, men et par ganger i året så skjer det et eller annet som gjør at jeg MÅ ha en annen søvnrytme enn det kroppen min mener den skal ha for tiden.

Det høres ikke spesielt usunt ut med magnesium, sitronmelisse og valerian, det er jo reseptfrie ting, de burde jo ikke være så veldig usunne? Du kan jo spørre på apoteket hvor mye magnesium som er maksdose. Min mors eldre nabo stapper i seg magnesium for å hjelpe på, uhhm, avfallshåndteringen, og hun er i usedvanlig god form til å være over 80. :ler:

Skrevet

Når det gjelder alternativ medisin, a la håranalyse, tror jeg man skal gjøre veldig mye research på forhånd før man bruker penger på det. Jeg tviler ikke på at noe "alternativ medisin" kan ha noe for seg, men er skeptisk til håranalyse- som gjestedoktoren sa, hår er dødt. Men mange sier jo at de merker stor forskjell på håret når de f.eks endrer spisevaner, så jeg skal ikke avskrive det helt. Men hvis vi skal stole på Dr.Gjest, så er det jo ikke farlig å prøve å spise mer kalsium.

Problemet er at blodet endres i ganske stor grad av det du har spist samme dag. Så om du for eksempel har spist et fettrikt måltid kan du får høyere kolesterolmålninger enn ellers, mye sukker, høyt blodsukker, og ulike “vitaminbomber” av mat vil kunne øke vitaminnivået. Hår er eldre, og kan gi et mer bredt bilde over hva du har spist og opptatt over lengre tid. Blir kanskje det samme som at årringer i trær gir et bilde av været før, og å kikke ut vinduet gir beskjed om hvordan været er nå.

Er iverfall omtrent slik jeg har fått forklart det fra en ernæringsfysiolog som har begynt å bruke håremineralanalyse i behandlingen. Så jeg vurderer det, men jeg tror neppe det blir nå i julestria. Har både bedre tid, råd og praktisk mulighet på våren :)

Skrevet
Det høres ikke spesielt usunt ut med magnesium, sitronmelisse og valerian, det er jo reseptfrie ting, de burde jo ikke være så veldig usunne? Du kan jo spørre på apoteket hvor mye magnesium som er maksdose. Min mors eldre nabo stapper i seg magnesium for å hjelpe på, uhhm, avfallshåndteringen, og hun er i usedvanlig god form til å være over 80. :ler:

“Problemet” er at jeg har et magnesiumrikt kosthold fra før, og for mye tilskudd kan det skape trøbbel i kalkbalansen. I tillegg er det visstnok mulig å få akutt magnesiumforgiftning, men jeg vet ikke hvor stor dose det er snakk om.

I tillegg er valerian senkende på blodtrykket, og det fører til at jeg iblant besvimer om jeg ikke kommer meg til sengs fort nok. Merkelig nok er det veldig varierende hvor godt jeg tåler det. Sitronmelisse vet jeg ikke så mye om.

Så jeg tar maxdose magnesium, og vel så det et par ganger i året, og litt urtemix litt oftere, men jeg prøver idet lengste å ikke fikle med systemet i kroppen.

(Men du har rett i at det er merkelig at jeg aldri har hatt problemer med “avfallshåndteringen” egentlig, så litt rundt og de dosene jeg tar skulle egentlig ha ført til at jeg havnet på wc resten av kvelden :ler:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...