Quirky Skrevet 28. oktober 2006 #1 Skrevet 28. oktober 2006 Vet jo fra før at det er andre her inne som sliter med ekstreme søvnproblemer. Nå er jeg inne i en periode der ikke engang Apodorm funker noe særlig. Finnes det noe sterkere på markedet, egentlig? Har aldri blitt tilbudt noe annet.
Chic Skrevet 28. oktober 2006 #2 Skrevet 28. oktober 2006 Kanskje du begynner å bli immun? Ta en prat med legen?
Quirky Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 28. oktober 2006 Kanskje du begynner å bli immun? Ta en prat med legen? ← Har ikke tatt dem på et halvt år, så er neppe immun. Skal til legen på mandag, derfor spurte jeg her om noen hadde erfaringer med noe. Min erfaring er at det er greit å ha litt kunnskaper og evnt. egne forslag i bakhånd hos legen, det er ikke alltid at de er like flinke til å foreslå ting selv. Legen min setter iallefall pris på det.
lillesky Skrevet 28. oktober 2006 #4 Skrevet 28. oktober 2006 Trenger du sterke? Har du prøvd innsovningsmedisiner? Som f.eks. Stilnoct?
Quirky Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Trenger du sterke? Har du prøvd innsovningsmedisiner? Som f.eks. Stilnoct? ← Jepp. De funker overhodet ikke når det er sånn som nå (prøvde), selv om det ville vært det ideelle. Vallergan har aldri hjulpet noe særlig på meg. Sterke sovemedisiner er ikke noe jeg liker å stappe i meg, men når jeg knapt får sove overhodet for tiden og eksamenstiden nærmer seg må kriseløsninger til. Og om noen foreslår yoga, avspenningsøvelser etc, så hyler jeg. Been there, done that, didn't work. Endret 28. oktober 2006 av Quirky
Gjest Deception Skrevet 28. oktober 2006 #6 Skrevet 28. oktober 2006 Og om noen foreslår yoga, avspenningsøvelser etc, så hyler jeg. Been there, done that, didn't work. ← Og det samme med melatonin.
Quirky Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #7 Skrevet 28. oktober 2006 Og det samme med melatonin. ← Synes å huske at vi begge hadde litt placeboeffekt en ukes tid.
Gjest Deception Skrevet 28. oktober 2006 #8 Skrevet 28. oktober 2006 Synes å huske at vi begge hadde litt placeboeffekt en ukes tid. ← Jeg hentet aldri ut mer enn en forsyning. Kostet mer enn det smakte. For min del er jeg nok ikke like rammet som du, men har perioder der jeg ikke sover (sendte for eksempel mail til veilederen min 0330 her en natt), men jeg pleier å kollapse etter noen dager uten søvn.
Quirky Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #9 Skrevet 28. oktober 2006 Jeg kollapser jeg også, og sover opptil 12 timer i strekk (som i natt), men å sove 12 timer 2-3 ganger i uken er ikke ideelt. Det døgnet/døgnene før jeg får sove fungerer jeg ikke optimalt, for å si det sånn. Jeg gadd ikke forsøke mer med melatonin jeg heller. Om ikke søvnproblemene skyldes mangel på melatonin fungerer de jo åpenbart ikke, og det synes ikke som verken du eller jeg har mangel på det. Vi har bare en annen feilkobling i hjernen.. (min hakket verre enn din)
BergensAnd Skrevet 28. oktober 2006 #10 Skrevet 28. oktober 2006 Har ikke tatt dem på et halvt år, så er neppe immun. ← Hvis det er et halvt år siden du tok dem hvordan kan du si de ikke fungerer nå? Mye kan ha forandre seg siden du prøvde sist? Og, hvis du mener at du tar dem nå, så kan det være korrekt at kroppen er tilvent. Kanskje du bør vurdere å skifte fastlege hvis du føler det er ditt ansvar å informere h*n om hvilke midler som er på markedet?
Quirky Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #11 Skrevet 28. oktober 2006 Hvis det er et halvt år siden du tok dem hvordan kan du si de ikke fungerer nå? Mye kan ha forandre seg siden du prøvde sist? Og, hvis du mener at du tar dem nå, så kan det være korrekt at kroppen er tilvent. Kanskje du bør vurdere å skifte fastlege hvis du føler det er ditt ansvar å informere h*n om hvilke midler som er på markedet? ← Ok, jeg omformulerer: Det var et halvt år siden sist jeg tok dem når jeg prøvde dem nå denne uken. Jeg har tatt dem to ganger nå, og de har virket dårlig. At kroppen er tilvent når det er så lenge siden jeg tok dem var iflg. legen ekstremt usannsynlig, jeg spurte når han skrev dem ut. Legen min vet nok veldig godt hva som finnes på markedet, og jeg har ingen planer om å skifte ham ut, jeg har nettopp fått ny p.g.a flytting og han tar søvnproblemene på alvor, noe mange leger ikke gjør. Men jeg liker å ha litt kunnskaper i bakhånd før jeg møter opp. Da er det enklere å få en god dialog med legen. Det ser jeg ingenting galt med.
BergensAnd Skrevet 28. oktober 2006 #12 Skrevet 28. oktober 2006 OK, da kommer jeg ikke på noe mer, jeg. Bortsett fra fra yoga selvfølgelig Fra spøk til alvor, håper du får noen bedre råd. Jeg følger interessert med og lærer. Det blir spennende å høre hva resultatet blir på mandag. Jeg er ikke så veldig inne i dette, men den lille erfaringe jeg har tilsier at dette er et vanskelig emne, kanskje det gjelder for legen din også?
Quirky Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #13 Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Spørsmålet mitt var forresten om noen vet om det skrives ut noe sterkere enn apodorm. Ikke mer. Jeg er ikke interessert i å diskutere hvorvidt jeg er tilvent, hvorvidt jeg trenger dem, hvorvidt jeg behøver å vite dette. Dette kan jeg snakke med legen min om, det er ingenting jeg føler behov for å diskutere på kg. Edit: Jeg mener ikke å være sint, frekk eller noe. Men råd for søvnproblemer etc har vi hatt tråder om før, og det er ikke det jeg er ute etter. Hvilke medisiner jeg bør ta får legen avgjøre, jeg vil bare vite hva som finnes. Endret 28. oktober 2006 av Quirky
Rain Skrevet 28. oktober 2006 #14 Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Hør hva legen mener om en medisin som heter Atarax. Den er ikke vanedannende, men inneholder likevel benzodiazepin, og antihistamin (stoffer som i valium, og allergipiller med trøtthet som "bivirkning"). Jeg sliter også med søvnen, og vet at disse kan ha god effekt (uten noe særlig "hangover" dagen etter). Søk på "Atarax" under legemidler i Felleskatalogen Hva som er "sterke" eller ikke kommer egentlig litt an på hva man mener med sterk. Apodorm / Mogadon (samme virkestoff) regnes for det "sterkeste" av den typen innsovning/sovemedisin. Hakket over der kommer Rohypnol, som nå er klasifisert som narkotikum. Jeg tror ikke det skrives ut lenger. (Isåfall er det et A-preparat, noe som krever spesialresept, og er strengt kontrollert). Slike som Vallergan, Phenergan, og Atarax kan være vel så virksomt for mange. Endret 28. oktober 2006 av Rain
Quirky Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #15 Skrevet 28. oktober 2006 OK, da kommer jeg ikke på noe mer, jeg. Bortsett fra fra yoga selvfølgelig Fra spøk til alvor, håper du får noen bedre råd. Jeg følger interessert med og lærer. Det blir spennende å høre hva resultatet blir på mandag. Jeg er ikke så veldig inne i dette, men den lille erfaringe jeg har tilsier at dette er et vanskelig emne, kanskje det gjelder for legen din også? ← Jeg kan gi rapport på mandag, da. Søvnproblemer er et veldig vanskelig emne, og det er veldig vanskelig å gi råd om hva folk skal bruke, når man ikke er fagperson. Selv for en lege er det vanskelig, siden alle reagerer forskjellig på medisiner. Siden det er et komplisert tema, tjener jeg og legen på at jeg er litt informert før jeg tropper opp hos ham.
Quirky Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #16 Skrevet 28. oktober 2006 Hør hva legen mener om en medisin som heter Atarax. Den er ikke vanedannende, men inneholder likevel benzodiazepin, og antihistamin (stoffer som i valium, og allergipiller med trøtthet som "bivirkning"). Jeg sliter også med søvnen, og vet at disse kan ha god effekt (uten noe særlig "hangover" dagen etter). Søk på "Atarax" under legemidler i Felleskatalogen ← Takk!
Drua Skrevet 28. oktober 2006 #17 Skrevet 28. oktober 2006 Hakket over der kommer Rohypnol, som nå er klasifisert som narkotikum. Jeg tror ikke det skrives ut lenger. (Isåfall er det et A-preparat, noe som krever spesialresept, og er strengt kontrollert). ← Rohypnol er avregistrert, Flunipam brukes i stedet. Mange har god effekt av Flunipam, men det er A-preparat ja, så man får det bare for korte perioder. Så vet du hva som finnes Lykke til Quirky, håper du får sove godt etterhvert!
Rain Skrevet 28. oktober 2006 #18 Skrevet 28. oktober 2006 Rohypnol er avregistrert, Flunipam brukes i stedet. Mange har god effekt av Flunipam, men det er A-preparat ja, så man får det bare for korte perioder. ← Flunipam har samme virkestoff som Rohypnol foresten, så det blir så godt som helt likt. Håper også du finner noe som hjelper deg. Ikke noe verre enn og ligge våken når kroppen egentlig er utslitt!
lillesky Skrevet 28. oktober 2006 #19 Skrevet 28. oktober 2006 Beklager, kan ikke hjelpe deg mer. Men jeg er enig i dette: men når jeg knapt får sove overhodet for tiden og eksamenstiden nærmer seg må kriseløsninger til. ←
Quirky Skrevet 28. oktober 2006 Forfatter #20 Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Takk for hjelpen, folkens! Bare et spørsmål til: Dette med A-resept, hva vil det egentlig si? Jeg forstår at det er en resept som brukes til spesielle (narkotiske) legemidler, men må resepten igjennom noen spesiell godkjenningsprosess da? Kan den ikke skrives ut på dagen? Endret 28. oktober 2006 av Quirky
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå