Gå til innhold

Fattigdom i Norge


Gjest Gjest_Mathilde_*

Anbefalte innlegg

Hvis du først skal sitere meg, får du ta med fulle setninger. Jeg skjønner at noen får regninger til inkasso. Men at folk benytter kredittkort på luksusting når de ellers sliter med regninger forstår jeg IKKE.

Det er jeg helt enig i, men jeg skjønner ikke helt hva det har med i debatt om fattige å gjøre. De som gjør som du beskriver, og syter over dårlig råd etterpå ligger som regel godt over fattigdomsgrensa uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jeg helt enig i, men jeg skjønner ikke helt hva det har med i debatt om fattige å gjøre. De som gjør som du beskriver, og syter over dårlig råd etterpå ligger som regel godt over fattigdomsgrensa uansett.

Enig. Det er ikke de det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt enig i, men jeg skjønner ikke helt hva det har med i debatt om fattige å gjøre. De som gjør som du beskriver, og syter over dårlig råd etterpå ligger som regel godt over fattigdomsgrensa uansett.

Javel. Så mennesker med elendig økonomistyring inngår ikke i gruppen fattige som her diskuteres? Uansett hvor lav inntekt de har?

Hvor fremgår denne definisjonen av gruppen som diskuteres? Var ikke noe av utgangspunktet her at det finnes mange ulike typer definisjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Så mennesker med elendig økonomistyring inngår ikke i gruppen fattige som her diskuteres? Uansett hvor lav inntekt de har?

Hvor fremgår denne definisjonen av gruppen som diskuteres? Var ikke noe av utgangspunktet her at det finnes mange ulike typer definisjoner?

[/quote'

Joda,klart de kan være noen av de fattige. Nok av mennesker på gjeldsanering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miloine

Ja, fattigdom i Norge fins, men det er jo kanskje like viktig å tenke på at vi er i et velferdsland! (alle mennesker her får et minimum å leve av, men som ikke alltid er nok for enkelte og da tenker jeg IKKE bare på narkomane, alkoholikere o.l.)

Så i forhold til det ,og det tatt i betraktning er det faktisk en del fattige her i Norge også!

Fattigdommen her i Norge kan selvsagt ikke sammenlignes med eks. de som bor i Favelaene i Brasil der eks melk er dyrere enn sprit!

Hallo, vi vet jo at det fins uteliggere her i Norge, familier som såvidt får endene til å møtes, og hvorfor i huleste har vi et sted som kaller seg fattighuset? Netopp fordi det faktisk fins fattige mennesker her til lands også!

Det er mange grunner til at enkelte kan si at de er fattige, men spørsmålet gjaldt vel egentlig ikke årsaken til at noen kan kalle seg fattige?

Endret av Miloine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Så mennesker med elendig økonomistyring inngår ikke i gruppen fattige som her diskuteres? Uansett hvor lav inntekt de har?

De inngår i denne gruppen dersom de har lav inntekt, poenget mitt var at flertallet av de du snakker om ikke har det. Dermed er det nokså irrelevant å trekke det frem, og det eneste du oppnår med det er å gi inntrykk av at alle fattige har dårlig økonomistyring, røyker osv.

Fatigdomsgrensa er omdiskutert, men de fleste er enig om at den ligger ett sted mellom 120.000-180.000 netto i året, for ett voksent par. (Henholdsvis den norske regjeringa og FN's definisjon.) Og med en så lav inntekt får du ikke noe kredittkort å bruke på å dra på sydenferie, så problemstillingen du legger frem gjelder ikke den gjennomsnittlige fattige.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er interessant at staten absolutt skal "verne" oss når det gjelder alkohol, feit mat, medisiner osv mens det er et såkalt personlig ansvar å stå i mot f.eks kjøpepress og reklame. Ser stadig reklamer som oppfordrer oss til å bruke feriepengene NÅ f.eks. Undersøkelser viser at veldig mange kjøper ting de ikke har råd til (eller for den saks skyld har bruk for). Grunnene er nok mange, men dagens mennesker er veldig opptatte av å ha de rette tingene og å reise på ferie til de rette stedene (utlandet et par ganger i året kanskje?). Mange stimulerer belønningssenteret i hjernen med endeløs shopping på lik linje med at andre kanskje tar kokain for å oppnå samme effekt. Handelsstanden jubler selvsagt :)

Jeg har opplevd at voksne folk har kommentert at jeg ikke har siste skrik i vintersko, så det er jo nesten til å flire av. Sorry, men ikke alle hopper når motebransjen sier hopp...Kanskje man er heldig som ikke får noen reward-følelse av å shoppe? Mitt designtoalett får ikke meg til å føle meg bedre på noen måter. Jeg føler ikke at designtoalettet kommuniserer hvem jeg er ovenfor naboer eller venner, men jeg vet at mange har det slik (det fulgte forøvrig med leiligheten..)

I dag er man det man kjøper ganske enkelt. De fleste prøver vel å henge med fordi det ikke er kult å være utenfor i voksen alder heller, særlig ikke i dagens samfunn hvor man kommuniserer så mye gjennom tingene sine.

På 50-tallet var en sofa en bruksting mens den i dag har mange flere funksjoner. Sofaen din forteller hvor mye du henger med, hvor inne du er i trender og hvor mye penger du er verdt. Regningen tar vi som vanlig i morgen. Akkurat som med miljøet. Menneskene kommer nok desverre til å kjøre seg selv på trynet med åpne øyne fordi det er mest bekvemt å gjøre akkurat det. Jeg har iallefall tenkt å gå ned med flagget til topps på mitt nye bad med siste skrik på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den klassiske retorikken om at sosialisme er moralsk overlegent, at høyere skatter betyr færre fattige, at hvis bare de rike kunne ryddes av veien så får de fattige bedre kår.

Så  populistisk, billig, umoralsk og fordummende.

Interessant. Jeg er veldig åpen for andre løsninger på hvordan andelen fattige skal reduseres.

Faktum er at det blir stadig flere som lever under fattigdomsgrensen, mens de rike blir stadig rikere - så hvordan løser man problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at de rike blir rikere er ikke noe negativt.

Problemet er ikke at noen er rike, men snarere at noen (få) er fattige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...