Gå til innhold

Fattigdom i Norge


Gjest Gjest_Mathilde_*

Anbefalte innlegg

Mange som er fattige har faktisk dårlig økonomistyring. Mange bruker mye penger på forsinkelsesgebyr og inkassogebyr. Røyk. Noen mener at om de er aldri så fattige, så skal ingen få ta fra dem den gleden - men de hadde ikke vært så fattige om de ikke hadde brukt flere titusener i året på tobakk...

:overrasket:

Ja, alle er fattige for de bruker ti tusener på tobakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lever også under fattigdomsgrensen men føler meg ikke fattig. Nå har ikke jeg ansvar for andre enn meg selv heller da, og jeg går ut fra at det er mange som har langt mindre penger enn meg.

Jeg syns ikke man kvalifiserer til å være fattig fordi man ikke har råd til å kjøpe leilighet eller at man må planlegge menyen for å pengene til å strekke til.

Hvorvidt fattigdom finnes i Norge blir et definisjonsspørsmål, i forhold til fattige i land uten velferdsordning som i Norge er man ikke ikke fattig her, men i forhold til levestandarden i Norge generelt finnes det absolutt fattigdom her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever også under fattigdomsgrensen men føler meg ikke fattig. Nå har ikke jeg ansvar for andre enn meg selv heller da, og jeg går ut fra at det er mange som har langt mindre penger enn meg.

Jeg syns ikke man kvalifiserer til å være fattig fordi man ikke har råd til å kjøpe leilighet eller at man må planlegge menyen for å pengene til å strekke til.

Hvorvidt fattigdom finnes i Norge blir et definisjonsspørsmål, i forhold til fattige i land uten velferdsordning som i Norge er man ikke ikke fattig her, men i forhold til levestandarden i Norge generelt finnes det absolutt fattigdom her.

Jeg føler meg heller ikke fattig :) Vi har en del barn som skal ha mat og klær, men det går bra med oss.

Og jeg er enig i at det er et definisjonsspørsmål, hva man legger i fattigdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke trekk røyking inn i saken da.

Prioritering av utgifter er da vitterlig ikke irrelevant i en debatt som handler om dårlig råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattigdom.

I følge statistisk sentralbyrå er fattigdom definert som der alle har inntekt som er mindre enn halvparten av det halvparten av befolkningen har.

Det er mange av dem. Mange er trygdede, spesiellt de som er uføretrtygdet sliter.

Hentet fra boken "fattig talt":

Vi vet at det er meget vanskelig å måle fattigdom. Det dreier seg om enkeltmenneskets behov. Vi vet at noen til og med sammenligner fattigdom i -u land med fattigdom i Norge. Og at noen tror at det å sove under åpen himmel er den eneste måten å være fattig på. De tar så feil.

OG:

Stortingets tiltaksplan mot fattigdom bygger i følge Vegge hele sin forståelse av de økonomiske levekårsforskjellene og av fattigdommen i Norge på ssb s lavinntektskriteritum, noe hun synes er et begrep som ikke er brukbart til dette.

-Store grupper i befolkningen har så lav inntekt at de ikke kan leve rimelig og normalt bra, og befinner seg nærmest i et fengsel. De fleste av disse gruppe ringene er varige fattige og utgjør 25 prosent av befolkningen, sier Vegge.

Nytt fattigdomsbegrep

" Den husholdning som etter at rimelige og normale botgifter/strøm er betalt, for en rimelig og normal bolig standard, varig ikke har inntektsmidler til dekning av humane og sosialhistorisk rimelige og normale personlige, sosiale og kulturelle behov er fattig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nytt fattigdomsbegrep

" Den husholdning som etter at rimelige og normale botgifter/strøm er betalt, for en rimelig og normal bolig standard, varig ikke har inntektsmidler til dekning av humane og sosialhistorisk rimelige og normale personlige, sosiale og kulturelle behov er fattig."

I så fall kjenner jeg faktisk mange som er fattige. Uten at jeg egentlig har tenkt over det før. Antar fattigdom er et større problem enn jeg innså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge statistisk sentralbyrå er fattigdom definert som der alle har inntekt som er mindre enn halvparten av det halvparten av befolkningen har.

" Den husholdning som etter at rimelige og normale botgifter/strøm er betalt, for en rimelig og normal bolig standard, varig ikke har inntektsmidler til dekning av humane og sosialhistorisk rimelige og normale personlige, sosiale og kulturelle behov er fattig."

Jeg er uenig i den første, da det ikke har noe fundament i virkeligheten. Om 50% av Norges befolkning har inntekt på 600 000, så betyr det at alle som tjener under 300 000 er fattige pr. definisjon. Det går ikke an å definere folk til å være fattige, man må se på virkeligheten.

Jeg er uenig i den andre fordi den er alt for vag. Hva er humane og sosialhistorisk rimelige og normale personlige, sosiale og kulturelle behov?

Sosialhistorisk sett så har normalen endret seg betraktelig de siste 50 år. Er man da fattig om man ikke har råd til å gå på kino 1 gang i uka? Om man ikke har råd til å gå på Cafe med venner minst 1 gang i uka? Jeg kan ikke gå med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig i den første, da det ikke har noe fundament i virkeligheten. Om 50% av Norges befolkning har inntekt på 600 000, så betyr det at alle som tjener under 300 000 er fattige pr. definisjon. Det går ikke an å definere folk til å være fattige, man må se på virkeligheten.

Jeg er uenig i den andre fordi den er alt for vag. Hva er humane og sosialhistorisk rimelige og normale personlige, sosiale og kulturelle behov?

Sosialhistorisk sett så har normalen endret seg betraktelig de siste 50 år. Er man da fattig om man ikke har råd til å gå på kino 1 gang i uka? Om man ikke har råd til å gå på Cafe med venner minst 1 gang i uka? Jeg kan ikke gå med på det.

Det er jo nettopp det de gjør- de ser på virkeligheten!

Resten:

Statestikken viser at alle som har inntekt som er mindre enn halvparten av det halvparten av befolkningen har, dvs 50 prosent av medianinntekten stiger når det er lavkonjektur og faller når det er høykonjetur.

Den andre antyder at fattige ikke kan ta del i det "alle andre" har tilgang til, det kan være mennesker som ALDRI har råd til å gå på kino, ikke en gang i uken;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth
Prioritering av utgifter er da vitterlig ikke irrelevant i en debatt som handler om dårlig råd!

Røyketemaet, som du bragte på bane, er en avsporing fra det vi diskuterer her. Måten det dukket opp på - "ut fra intet" - gjør det veldig enkelt å tro at det bunner ut i en fordom om at alle fattige røyker. Denne typen generaliseringer bidrar ikke akkurat på en konstruktiv måte i debatten. Foreslår derfor at røyken stumpes inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyketemaet, som du bragte på bane, er en avsporing fra det vi diskuterer her. Måten det dukket opp på - "ut fra intet" - gjør det veldig enkelt å tro at det bunner ut i en fordom om at alle fattige røyker. Denne typen generaliseringer bidrar ikke akkurat på en konstruktiv måte i debatten. Foreslår derfor at røyken stumpes inntil videre.

Jeg har ikke generalisert noe som helst mht røyk. Men å se småbarnsfolk stå i matkø fordi de ikke har penger til mat, MENS de røyker, det får meg til å rynke på nesen over prioriteringene de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyketemaet, som du bragte på bane, er en avsporing fra det vi diskuterer her. Måten det dukket opp på - "ut fra intet" - gjør det veldig enkelt å tro at det bunner ut i en fordom om at alle fattige røyker. Denne typen generaliseringer bidrar ikke akkurat på en konstruktiv måte i debatten. Foreslår derfor at røyken stumpes inntil videre.

:klappe:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke generalisert noe som helst mht røyk. Men å se småbarnsfolk stå i matkø fordi de ikke har penger til mat, MENS de røyker, det får meg til å rynke på nesen over prioriteringene de gjør.

Og det har du sett mange som gjør? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det har du sett mange som gjør? ;)

Tja, nok til å vite at en del burde prioritere litt annerledes, senest i Nettavisens fattigdomsartikkel i forrige uke.

Røyk kan selvsagt overføres til en del andre unødvendige ting.

Man kan da ikke være helt blind for at økonomiske prioriteringer har sitt å si for hva slags økonomi man har? Selv her inne på KG ser man jo det, hvordan en del klager over inkassosaker, og bruker kredittkort fordi de MÅ til syden.

Dette gjelder selvsagt ikke alle fattige, men man skal heller ikke være blind for at det gjelder noen. Og jeg kan ikke fatte hvorfor det ikke skal være lov å ta opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er man fattig om man pga boliglån aldri har råd til å gå på kino feks, mens en som leier en billig hybel har råd til flere slike ting, men ikke eier noe eget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da ikke være helt blind for at økonomiske prioriteringer har sitt å si for hva slags økonomi man har? Selv her inne på KG ser man jo det, hvordan en del klager over inkassosaker

Det er dyrt å være fattig. ;) Om man en mnd må prioritere vekk en regning i haugen blir det dyre gebyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er dyrt å være fattig. ;) Om man en mnd må prioritere vekk en regning i haugen blir det dyre gebyrer.

Hvis du først skal sitere meg, får du ta med fulle setninger. Jeg skjønner at noen får regninger til inkasso. Men at folk benytter kredittkort på luksusting når de ellers sliter med regninger forstår jeg IKKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er man fattig om man pga boliglån aldri har råd til å gå på kino feks, mens en som leier en billig hybel har råd til flere slike ting, men ikke eier noe eget?

Det er et veldig godt spørsmål. Men jeg mener i hvert fall at personer som ikke har råd til å bo noe annet sted enn en hybel hele livet i er fattig. Og det gjelder dessverre en del personer som lever på trygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først skal sitere meg, får du ta med fulle setninger. Jeg skjønner at noen får regninger til inkasso. Men at folk benytter kredittkort på luksusting når de ellers sliter med regninger forstår jeg IKKE.

Men hvem gjør sånt da? Kjenner du mange som gjør sånt? Jeg kjenner ingen.

Det er et veldig godt spørsmål. Men jeg mener i hvert fall at personer som ikke har råd til å bo noe annet sted enn en hybel hele livet i er fattig. Og det gjelder dessverre en del personer som lever på trygd.

Har man familie kan det være vanskelig å få leid hybel, da må man se etter leilighet. Dermed blir som regel leieutgiftene høyere enn hva man måtte ha betalt på et huslån. Men i banken blir man nektet huslån ettersom deres regnestykke forteller dem at man ikke klarer mer enn halvparten av husleien man allerede faktisk betaler dersom man skal ha råd til å leve ved siden av.

forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem gjør sånt da? Kjenner du mange som gjør sånt? Jeg kjenner ingen.

Bare å lese avisene det, så ser man at slikt er ganske vanlig blant en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...