Gå til innhold

Fattigdom i Norge


Gjest Gjest_Mathilde_*

Anbefalte innlegg

Til det første, så trenger man ikke lovregulere noe som helst. Det holder at kommunestyret (altså BU i Oslo) ikke gir byggetillatelse uten at visse vilkår er oppfylt. Ikke spesialt vanskelig, altså. Der jeg bor, er det slik at ingen utbygger får bygge med mindre 30 % av leilighetene er prosjektert til å bli 3- eller 4-roms.

Til det andre, helt enig med deg. Bortsett fra at de trenger ikke kjøpe- de kan bare ekspropriere.

Til det tredje, så er det faktisk bare å holde på sine kommunale boliger, fremfor å selge dem ut. Noen folkegrupper (les: "de fattige") kommer aldri til å bli lønnsomme, men de fortjener et visst vern for det.

Dermed utdypt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Til det første, så trenger man ikke lovregulere noe som helst. Det holder at kommunestyret (altså BU i Oslo) ikke gir byggetillatelse uten at visse vilkår er oppfylt. Ikke spesialt vanskelig, altså. Der jeg bor, er det slik at ingen utbygger får bygge med mindre 30 % av leilighetene er prosjektert til å bli 3- eller 4-roms.

Ok, høres fornuftig ut.

Til det andre, helt enig med deg. Bortsett fra at de trenger ikke kjøpe- de kan bare ekspropriere.

Ja, de kan kommunen gjøre. Men slike handliger kan vell bli forsøkt stoppet i retten, så da er det vell bedre å forsøke å kjøpe landområdene først.

Til det tredje, så er det faktisk bare å holde på sine kommunale boliger, fremfor å selge dem ut. Noen folkegrupper (les: "de fattige") kommer aldri til å bli lønnsomme, men de fortjener et visst vern for det.

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke den såkalte fattigdommen i Norge er noe særlig presserende, og det var tatt latterlig at ”fattigdom” ble et spørsmål i 2005-valgkampen.

Med den tungt utbygde velferdsstaten vi har fått efter den siste verdenskrigen skal det godt gjøres å være virkelig fattig. Jeg utelukker selvsagt ikke at det kan være en og annen, men jeg nekter å tro at det er et større samfunnsproblem.

For det meste handler det om å gjøre prioriteringer med sine kontanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke den såkalte fattigdommen i Norge er noe særlig presserende, og det var tatt latterlig at ”fattigdom” ble et spørsmål i 2005-valgkampen.

Med den tungt utbygde velferdsstaten vi har fått efter den siste verdenskrigen skal det godt gjøres å være virkelig fattig. Jeg utelukker selvsagt ikke at det kan være en og annen, men jeg nekter å tro at det er et større samfunnsproblem.

For det meste handler det om å gjøre prioriteringer med sine kontanter.

Dette er feil. Det eksisterer fattigdom i Norge i dag, veldferdstaten er med å sikre mennesker ett sikkertetsnett, men ikke mer enn det.

Det er ett stort samfunnsproblem i Norge, og handler ikke om prioriteringer om sine kontanter, si det til en føretrygdet eller minste pensjonist du.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er feil. Det eksisterer fattigdom i Norge i dag, veldferdstaten er med å sikre mennesker ett sikkertetsnett, men ikke mer enn det.

Siden du er så sikker på dette, kunne du da ha vært så snill å dele definisjonen din med oss andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norsk fattigdom er å gå inn til gamle mennesker som ikke har penger til mat. Det er å sitte på venteværelset på sosialkontoret og se en trebarnsmor bli rasende og fortvilet mens hun forsøker å forklare at hun faktisk ikke har penger til mat. Norske fattigdom er når det faktisk finnes matkøer i Norge. Hvordan er det mulig? Vi er da ikke et land i krig. Norsk fattigdom er når gamle mennesker fryser ihjel i egne hjem fordi de ikke har råd til strømregningen. Norsk fattigdom er når det finnes barn i Norge som får alle julepresangene sine fra Frelsesarmeen. Norsk fattigdom er voksne barn som flytter hjem igjen fordi de ikke har mulighet til å klare boutgifter andre steder. Norsk fattigdom er en mor med små barn som blir henvist til å bo på et hospits fullt av rusmisbrukere. (Artikkel i VG for noen år siden.) I Oslo har vi noe som heter fattighuset. Hvorfor har vi det i et land fritt for fattigdom?

Hvorfor er vi så vettskremte for å kalle en spade en spade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva snakker du om?

Mange av de som står frem (bla i artikler om matkø/sosialen osv) som fattig røyker. Jeg mener man bør prioritere mat FØR røyk, om man ikke har penger til begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er feil. Det eksisterer fattigdom i Norge i dag, veldferdstaten er med å sikre mennesker ett sikkertetsnett, men ikke mer enn det.

Nettopp. Det er et sikkerhetsnett. Det medfører at du får trygd hvis du ikke kan jobbe, og hvis du blir livstruende syk kan du legges inn på et offentlig sykehus.

I tillegg til det får man gratis skolegang i en relativt god skole.

Det medfører selvfølgelig at man kanskje ikke alltid kan leve så fett, men å kalle det fattigdom blir bare tåpelig.

Det er ett stort samfunnsproblem i Norge, og handler ikke om prioriteringer om sine kontanter, si det til en føretrygdet eller minste pensjonist du.........

Et stort samfunnsproblem er det vitterlig ikke. Jeg vil si at vi har svært få reelt fattige i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"
Mange av de som står frem (bla i artikler om matkø/sosialen osv) som fattig røyker. Jeg mener man bør prioritere mat FØR røyk, om man ikke har penger til begge deler.

Røyking stagger sulten. Ellers når det kommer til røyking så er det snart et klasseskille her også, det er arbeiderklassen (de fattige) som røyker og som er feite pga feit og dårlig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange av de som står frem (bla i artikler om matkø/sosialen osv) som fattig røyker. Jeg mener man bør prioritere mat FØR røyk, om man ikke har penger til begge deler.

Greit nok, men samtidig bør man huske at å slutte å røyke er noe som krever psykisk og fysisk overskudd, og det har man som regel ikke dersom man er fattig. Det blir en prioritering, men man kan fortsatt defineres som fattig, selv om man prioriterer røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes.

:overrasket:

Det finnes virkelig fattigdom i Norge, og det er ett samfunnsproblem!

Skal komme tilbake med definisjon og fakta senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking stagger sulten.

Da vil jeg anbefale å kjøpe mat, i og med at det er billigere enn røyk. SÆRLIG om det er slik at man har barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest "gjest"
Da vil jeg anbefale å kjøpe mat, i og med at det er billigere enn røyk. SÆRLIG om det er slik at man har barn.

Fikk du med deg hele innlegget og forstår du bredden i problemstillingen "fattigdom i Norge"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som er fattige har faktisk dårlig økonomistyring. Mange bruker mye penger på forsinkelsesgebyr og inkassogebyr. Røyk. Noen mener at om de er aldri så fattige, så skal ingen få ta fra dem den gleden - men de hadde ikke vært så fattige om de ikke hadde brukt flere titusener i året på tobakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...