Gjest Chrizzy Skrevet 22. oktober 2006 #61 Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Om han mener det er grunn eller ikke har da ingenting å si! Det er en grunn til at politiet har en viss makt!! Ærlig talt, jeg tror verken du eller denne vennen din vet særlig mye om hvordan samfunnet fungerer eller hvordan det ville fungert uten politi! Jeg innser det kan finnes politi som ikke burde valgt det yrket. Men innser du at vennen din kanskje ikke har fortalt deg alt, at politiet hadde en gyldigere grunn til å ta han med? Eller har du allerede bestemt deg for at hele landets politistyrke er humbug? ← Det er kanskje litt drøyt å påstå at jeg mener at HELE landets politistyrke er humbug, fordi jeg mener dette. Det kan hende at du selv ser litt svart/hvit på dette? Det trenger ikke være slik at jeg er dum og naiv og at han lyver! Kunne godt ha tenkt meg å legge inn diktet "Formyndemenneske" av Jens Bjørneboe her. Da han ikke var alene der så tror jeg med god grunn at jeg vet hva som skjedde, ja! Jeg stoler på han. Jeg stoler også på min egen dømmekraft. Da du ikke kjenner meg, han eller situasjonen, eller vet hvordan jeg tenker, hva som er sagt, hvordan jeg er kommet frem til det jeg tenker, så kan jo ikke du heller være helt sikker på at dette er feil? Kan du? Endret 22. oktober 2006 av Chrizzy
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2006 #62 Skrevet 22. oktober 2006 Det er kanskje litt drøyt å påstå at jeg mener at HELE landets politistyrke er humbug, fordi jeg mener dette. Det kan hende at du selv ser litt svart/hvit på dette? Det trenger ikke være slik at jeg er dum og naiv og at han lyver! Kunne godt ha tenkt meg å legge inn diktet "Formyndemenneske" av Jens Bjørneboe her. Da han ikke var alene der så tror jeg med god grunn at jeg vet hva som skjedde, ja! Jeg stoler på han. Jeg stoler også på min egen dømmekraft. Da du ikke kjenner meg, han eller situasjonen, eller vet hvordan jeg tenker, hva som er sagt, hvordan jeg er kommet frem til det jeg tenker, så kan jo ikke du heller være helt sikker på at dette er feil? Kan du? ← Nei, helt 100% sikker på at din venns versjon er feil kan jeg jo ikke være selvfølgelig.
Gjest Chrizzy Skrevet 22. oktober 2006 #63 Skrevet 22. oktober 2006 Nei, helt 100% sikker på at din venns versjon er feil kan jeg jo ikke være selvfølgelig. ← Jeg er helt klar over at jeg selv heller ikke kan være 100% sikker på den versjonen jeg tror på, men er redd for at det virkelig er sant. Det er mye som tyder på det, og jeg synes det er fryktelig dårlig og trist! :icon_frown:
Gjest Gjesta Skrevet 22. oktober 2006 #64 Skrevet 22. oktober 2006 Jeg er helt klar over at jeg selv heller ikke kan være 100% sikker på den versjonen jeg tror på, men er redd for at det virkelig er sant. Det er mye som tyder på det, og jeg synes det er fryktelig dårlig og trist! :icon_frown: ← Men du mener altså at din venn er tilfeldig og ubegrunnet er plukket ut som et slags mobbe/trakasseringsoffer av det lokale politiet?
Gjest Chrizzy Skrevet 22. oktober 2006 #65 Skrevet 22. oktober 2006 Men du mener altså at din venn er tilfeldig og ubegrunnet er plukket ut som et slags mobbe/trakasseringsoffer av det lokale politiet? ← Nei det er ikke det jeg mener. Fordi de har en eller to småsaker på han, så mener de vel at de har grunn nok. Noe jeg synes blir galt!
Donpedro Skrevet 22. oktober 2006 #66 Skrevet 22. oktober 2006 Nei det er ikke det jeg mener. Fordi de har en eller to småsaker på han, så mener de vel at de har grunn nok. Noe jeg synes blir galt! ← Du overser jo fullstendig at det faktisk kan være straffbart å kalle politiet ved skjellsord, så nå har han muligens skaffet seg et 3. forhold. Smart.
Gjest Chrizzy Skrevet 22. oktober 2006 #67 Skrevet 22. oktober 2006 Du overser jo fullstendig at det faktisk kan være straffbart å kalle politiet ved skjellsord, så nå har han muligens skaffet seg et 3. forhold. Smart. ← Ja ja, det var en vits når han gikk forbi! Han gikk ikke bort til han og kalte han for det. Jeg har sagt hele tiden at det var ikke så smart, det er både jeg og han enig i. Det er ikke det som er poenget mitt!
mysan Skrevet 22. oktober 2006 #68 Skrevet 22. oktober 2006 Etter det jeg kan lese skjedde dette fordi han nektet å bli med frivillig. ← Ja, og det kan jeg godt forstå at han ikke ville - han hadde slengt ut en vits i forbifarten, det var det hele. Mulig at enkelte har vondt for å tro at det ikke var verre enn det, men jeg har sett enkelte av dem i aksjon og de kan meget godt være så maktsyke som ham det fortelles om her. Og særlig på små steder hvor det ikke skjer så mye. Tror kanskje ikke at Oslo-politiet ville giddet å bruke energi, tid og krefter på en sånn bemerkning. Har politiet virkelig lov til å stoppe bilen til noen i tide og utide, fordi de har vært tatt for hasjrøyking 1 gang? Uten at det har blitt kjørt galt på noen måte? Ikke fått noe anonymt tips? Uten at det er noen som helst grunn, annet enn at du har vært tatt for å røyke? ← Ja, det kan de nok, og det er forsåvidt greit nok, men det er jo også noe med måten da. Og det er klart at hvis denne kompisen din har problemer med å la være å være spydig og småfrekk så hjelper ikke det ham så veldig mye heller. Men det er med politi som med andre, noen gjør en god jobb, andre burde funnet seg noe annet å gjøre, og det kan virke som om akkurat denne betjenten hører til den sistnevnte kategorien. Dette er muligens en som har valgt yrke utifra makten og ikke ønsket om å bidra til et bedre samfunn.
Bobeline Skrevet 23. oktober 2006 #69 Skrevet 23. oktober 2006 (...) Skulle ønske det gikk ann å anmelde politiet for personhets. På et lite sted som her vi bor, kan det jo virke som at politiet har så få saker at de leter etter noe å finne på? ← (...) Poenget mitt er at det kan være både sløsing med ressurser og ødeleggende for de menneskene som blir utsatt! Om noen er tatt for å røyke en eller to ganger, så er det vel ikke rett av politiet å drive personhets med disse menneskene? Kjører de pent og riktig, og ikke er involvert i ulykker, er det rett å stoppe de hele tiden på grunn av at de er blitt tatt med hasj en gang? ← Som andre har svart så er det mulig å klage inn politiet til en klagenemd. Og det er fullt mulig å anmelde politiet for personhets og trakassering. Politiet har fått dommer på seg i det norske rettsvesen nettopp på grunn av dette. Det er meningen at det norske folk skal beskyttes også mot makten som skal håndheve lover og regler, nettopp fordi politiet kan gjøre feil og fordi maktmisbruk finner sted. En måte å klage saken frem på er å skrive en skriftlig klage til politisjefen i distriktet som politibetjenten tilhører, så må politisjefen sende saken videre. I følge polititet selv erdette den rette fremgangsmåten. Politiet kan finne mange rare unnskyldninger til å stoppe noen. Jeg ble ofte stoppet tidligere, da jeg bodde på et mindre sted, fordi politimennene ikke kunne forstå hvordan jeg hadde hatt råd til å kjøpe bilen jeg kjører. Det hjalp ikke at jeg er juridisk eier av bilen, og vognkortet står i mitt navn. Jeg klaget inn saken, og fikk medhold, så nå stopper de meg ikke lenger. Jeg hadde utskrift fra bilselger på at bilen var betalt, og vitner til flere av hendelsene. En annen ting er at polititet har for lite kunnskap om lovene de skal håndheve. Dette fikk jeg smertelig erfare når den første bilen min ble stjålet. En venn av meg fikk en kamerat til å hente ut bilen fra verkstedet, og etter det har denne vennen nektet å gi meg opplysninger om hvor bilen er, eller hvordan jeg skal få den tilbake. Jeg dro til politiet for å anmelde tyveriet, og politibetjenten jeg møtte her var alt annet enn hjelpsom. Han mente at dette ikke var biltyveri, og jeg ikke kunne anmelde dette til politiet. Derimot var dette en sak for privatretten. Videre mente han at jeg var dum som hadde betalt årsavgift på bilen, da denne varer i perioden fra mars første året til mars neste år. Det stemmer ikke, da årsavgiften gjelder for januar første året til januar neste år, og betales på etterskudd i mars. Politibetjenten ville heller ikke gi meg kopi av offentlige dokumenter som omhandlet min bil, da han påstod at disse var unndratt offentligheten. Det er også feil, offentlige dokumenter er nettopp offentlige og tilgjengelige for alle. Møtet klarte han å avslutte med å si at "du bør være glad for at noen har tatt seg av bilen din". Og slik ble det til at jeg i dag er juridisk eier av to biler, og måtte kjøpe ny bil da polititet nektet å ta i mot anmeldelse på den første, og dermed ikke tok seg bryet med å "lete" etter den heller. Å tro at alle politibetjenter kan lovverket de skal håndheve er tull. Det er såvidt en jurist klarer det samme, og de har en langt bedre utdannelse og større grunnlag til å vite noe om lovverket.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #70 Skrevet 23. oktober 2006 Det burde være unødvendigt å spørr, alle vet jo det:-)
Bobeline Skrevet 23. oktober 2006 #71 Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Ganske ille at de valgte å faktisk legge fyren i håndjern og hive ham på glattcelle på grunn av en sleivete og teit kommentar. Jeg synes det forklarer en hel del om denne spesifikke betjenten og hans forhold til egen makt i egenskap av uniformen sin. Sånne har jeg ingen respekt for, verken i politiet eller andre steder. ← Det minner meg om noe, en venn av faren min som er avholdsmann og leder i en avholdsforening, ble slengt på glattcelle med mistanke om beruselse. Han hadde blitt banket ute på byen og fått skulderen ut av ledd, så han gikk litt rart. Politibetjentene som møtte han ute på natten tok seg ikke bryet med å høre på hva han sa om overfallet, og slengte han på glattcelle i henhold til lov om beruslese og mulighet for innsperring i en viss tid uten dom. Først neste morgen når politibetjentene gikk for å vekke "fyllikene" oppdaget de at han var like skjev til å gå, og de oppdaget at historien om skulder ut av ledd var sann. Så det hender at politiet kaster folk på glattcelle som av ulike årsaker ikke skal være der. Godtar dere som mener at det er rett å kaste alle på glattcelle, grunnet mistanke eller kommentar ikke rettet til politibetjenter, av hensyn til fellesskapet? Endret 23. oktober 2006 av Bobeline
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #72 Skrevet 23. oktober 2006 Morsomt at det fins så mange dobbelmoralister her! Typisk nordmenn: "jeg følger loven slavisk og gjør aldri noe gale selv". Dere er så inkonskvente og blinde som muldvarper, helt til dere selv blir satt på prøve. Da skal dere kverulere og ha retten på deres side. Og så klager dere over hvorfor systemet er så rigid. Syns det er mange her som ikke klarer å se nyanser. Dere liker så utrolig godt å kritisere andre velter dere i slimete sladdeer. Faktisk rene folkesporten i PU norge a/s. (unnskyld usakligheten). Det er ikke forsvar for det å kjøre i påvirket tilstand, eller at folk er frekk i kjeften, men heller denne dobbelmoralismen som lyser igjennom flere innlegg!
Gjest Chrizzy Skrevet 23. oktober 2006 #73 Skrevet 23. oktober 2006 (endret) Morsomt at det fins så mange dobbelmoralister her! Typisk nordmenn: "jeg følger loven slavisk og gjør aldri noe gale selv". Dere er så inkonskvente og blinde som muldvarper, helt til dere selv blir satt på prøve. Da skal dere kverulere og ha retten på deres side. Og så klager dere over hvorfor systemet er så rigid. Syns det er mange her som ikke klarer å se nyanser. Dere liker så utrolig godt å kritisere andre velter dere i slimete sladdeer. Faktisk rene folkesporten i PU norge a/s. (unnskyld usakligheten). Det er ikke forsvar for det å kjøre i påvirket tilstand, eller at folk er frekk i kjeften, men heller denne dobbelmoralismen som lyser igjennom flere innlegg! ← Nå er selv legen på hans side angående det at han ikke var i påvirket tilstand da han kjørte (ja, ja, ja, ja, jeg er sikker, jeg har lest papirene, det er IKKE bare min venn som sier dette!). Når de ikke lenger klarer å utsette saken og den kommer opp, så må de nok gi det tilbake igjen. Det er vel ganske dobbeltmoralistisk av en politimann og brife og hoverere på en slesk måte til noen han allerede har slått beina under (ja, ja, ja, ja både min venn og de som så det sier at det var slik det startet), å terge noen så de kommer med noe så forferdelig som en dum vits, og så selv misbruke den makten han har i form av yrket sitt? Endret 23. oktober 2006 av Chrizzy
Gjest Chrizzy Skrevet 23. oktober 2006 #74 Skrevet 23. oktober 2006 Har ikke orket å skrive dette før, men denne saken har også en litt absurd nesten utrolig side ved seg. Da min venn kom hjem en dag satt denne politimannen på rommet hans og leste dagboka hans. I den stod det dikt og tanker han har, også om sin eks, som av alle ting er søsteren til denne politimannen
Gjest Alf Kaida Skrevet 23. oktober 2006 #75 Skrevet 23. oktober 2006 Sånn historien er presentert synes jeg egentlig politiet har gjort en helt kurant jobb her. Men nå kjenner jeg jo ikke fyren, da. Mulig det er derfor jeg ikke hisser meg opp over at en flergangsdømt kriminell blir fulgt litt nøyere enn andre.
Gjest Chrizzy Skrevet 23. oktober 2006 #76 Skrevet 23. oktober 2006 Fortsettelsen på den historien er at denne politimannen slo boka sammen, en annen politi stod i gangen. De sa at han måtte bli med på stasjonen. Min venn sa at han ikke kunne se en eneste grunn til at han måtte bli med de. De skulle legge frem hvorfor på stasjonen. Der ble han spurt masse rart om penger, om han hvitvasket eller forfalsket penger. Han vennen min sa at det var en nesten surrealistisk opplevelse, for han eier jo ikke nåla i veggen og kjørte i et gammelt vrak. Da tok de frem en dunge med V6 bonger mora hans bruker til å spille på hester. Slo de i bordet og sa noe slikt som "Hva er dette da?" Han flirte godt, forklarte hva det var og de måtte selvfølgelig sleppe han ut igjen. Grunnen til at han hadde de der var fordi han er kunstnerisk av seg og liker og lage små bilder og tegninger på de. Jeg bodde i samme hus da også, og han var så merkelig i trynet da han kom tilbake, nesten som han ikke trodde det var sant Jeg virker vel som jeg prøver å latterliggjøre hele politiet nå, det er ikke slik. Jeg er veldig glad for den sikkerheten vi har i Norge, og jeg har selv hatt bruk for og hjelp av politiet. Jeg ville ikke vært foruten den. Men skal man ikke kunne si fra om det man mener de også gjør som er/virker meningsløst, merkelig og også urettferdig?
Gjest Chrizzy Skrevet 23. oktober 2006 #77 Skrevet 23. oktober 2006 en flergangsdømt kriminell blir fulgt litt nøyere enn andre. ← Jeg tror ikke engang politiet har grunnlag for å kalle han for en flergangsdømt kriminell. Ikke etter deres standard i alle fall.
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #79 Skrevet 23. oktober 2006 Ehh, jeg skjønner ikke helt hvor du vil med denne tråden. De aller fleste som har svart i denne tråden sier de har tillitt til politiet, så du får visst ikke noe støtte her. Og hvis du er misfornøyd med politiets håndtering bør du ta det opp med dem, i stedet for å starte en svertekampanje på internett med absurde historier om politifolk som bryter seg inn i hus for å lese dagbøker
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2006 #80 Skrevet 23. oktober 2006 Grunnet politiets viktige rolle er det utrolig viktig å ha en spesiell respekt for de. ←
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå