Gå til innhold

Tvungen ORGANDONASJON NÅ

Fremhevede innlegg

Gjest Kynikeren
Skrevet

Østerrike flyter over av organer. De gnir seg i henda hver gang en ny idiot på motorsykkel braser inn i et tre, da er det ut med hjerte, lever, nyre etc.

En nyre er ikke bare en nyre. Den må passe til kroppen den skal transplanteres inn i, eller så oppstår heftige immunsykdommer, og organet dør. Derfor er det fint om en har mange organer tilgjengelige, for da øker en sjansen for at en kan finne organer som passer til pasientene.

Av en eller annen grunn er det som oftest jenter som sliter med immunsykdommer. Det kan komme som lyn fra klar himmel. Kanskje har ungen din hatt en infeksjon, og noen uker senere begyner hun å pisse blod. Poststreptokokk-nyre. Jævlig kult.

Nå kunne hun fått en liten nyre hvis vi hadde hatt en liten motorsykkeljævel i frysern. Men her i Norge er det viktigere å beholde individets rett til å bestemme over egen kropp, en å ta seg av de som (fremdeles) lever. Som dere sikkert skjønner, tror ikke jeg på etiske verdier. Jeg vet bare at om jeg har en datter som fikk en immunsykdom, noe som ofte skjer, så ville jeg vært veldig happy om det var et trafikkoffer som kunne få gjøre nytte for seg annet enn å ta opp plass på en kirkegård.

Rull debatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg syns det er en selvfølge at de kan forsyne seg av mine organer den dagen jeg dør. Jeg har jo ikke bruk for de i jorda...

Endret av baby-E
Skrevet

Og dersom det var din døde unge så ville det vært helt greit at de tok ut alle delene å delte ut eller frøys ned?

Skrevet

Nå tror jeg kanskje ikke det funker å bruke nedfryste organer, men er enig i mye av det du skriver.

Spesielt da jeg har en i nær familie som venter på nye lunger. Fatter ikke at noen sier nei til å donere organene når noen de kjenner dør, når det kunne reddet livet til en annen person.

Skrevet
Og dersom det var din døde unge så ville det vært helt greit at de tok ut alle delene å delte ut eller frøys ned?

Ja det mener jeg. Er er for organdonasjon enten de er unge eller gamle. Det kan redde liv, og det er det som er viktig.

Skrevet

Dersom et av mine barn døde, ville jeg med glede donert vekk deres organer for å redde eller bedre livskvaliteten til et eller flere andre barn. Det samme gjelder meg selv. Alle mine pårørende vet hvilken holdning jeg har til donasjon.

En død kropp er en død kropp. En døende kropp er fremdeles ikke død, og dersom en død kropp kan brukes til å redde et annet liv, bør det være en selvfølge å gjøre det.

Skrevet

Dette var et generelt spørsmål. Personlig ville jeg gått for organdonasjon. Både på meg og mine.

Skrevet

Selvfølgelig. Noe annet ville vært ren egoisme og ren galskap.

Dette var et generelt spørsmål. Personlig ville jeg gått for organdonasjon. Både på meg og mine.

Godt.
Skrevet

Mamma bærer donor kort for meg hvertfall.

Så prøver jeg å være flink å gi blod selv om jeg syns det er forferdelig :grine:

Skrevet
Fatter ikke at noen sier nei til å donere organene når noen de kjenner dør, når det kunne reddet livet til en annen person.

Mange sier nok nei pga de ike vet hva den avdøde ville likt, og man får ikke så lang tid på seg til å tenke over saken. Dette er nok årsaken for mange.

Derfor er det så vikitg at man snakker med folk om dette, om hva man synes selv.

Skrevet
Tvungen organdonasjon er kanskje drøyt, men jeg synes det burde være omvendt av det det er i dag. At man ikke skal måtte skrive under på at det er greit, men heller måtte reservere seg mot det hvis det er så forferdelig viktig å begraves med alle kroppsdeler inntakt.

Enig med denne! Dersom noen får bruk for skrottedelene mine, skal de bare ta dem! Men hvor får man tak i sånn donorkort a?

Skrevet
Tvungen organdonasjon er kanskje drøyt, men jeg synes det burde være omvendt av det det er i dag. At man ikke skal måtte skrive under på at det er greit, men heller måtte reservere seg mot det hvis det er så forferdelig viktig å begraves med alle kroppsdeler inntakt.

Ja, dette synes jeg også høres ut som et fornuftig forslag. Tror vel flesteparten av oss ikke tar stilling til det fordi vi ikke tenker over at vi bør gjøre det (klønete sagt) og ikke fordi vi har så mye i mot det. Da hadde det vært like greit om man hadde forsynt seg med nødvendige "reservedeler" som standard prosedyre.

Og for orden skyld - jeg har tenkt, så jeg har donorkort og har underrettet familien om at det bare er å forsyne seg om situasjonen skulle tilsi det....

Skrevet

Jeg kommer til å bli organ donor.

Jeg trenger jo ikke de når jeg er død uansett, og da kan mine organer redde liv!

Skrevet

Flott å skaffe seg donorkort, men enda viktigere: fortell dine nærmeste at du ønsker å donere! Det er de som skal ta avgjørelsen for deg, og mange sier dessverre nei fordi de ikke vet hva avdøde selv ønsket.

Ellers signerer jeg Nigo-san:

Skrevet

Trådstarter kaller seg kynikeren, men i denne debatten er det vel jeg som er den egentlige kyniker: Jeg har gitt beskjed om at mine organer ikke skal doneres bort.

Skrevet

Jeg er ikke for tvungen organdonasjon - hva slags tilstander skulle vi da fått???

Men jeg er for å donere bor mine organer, og i familien er det enighet om at dersom en av oss dør gir vi bort organene.

Skrevet

Jeg greier ikke å bestemme meg i denne saken.

Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke aner hva jeg ville svart dersom jeg ble spurt om å donere bort mine døde barns kroppsdeler.

Skrevet

Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke aner hva jeg ville svart dersom jeg ble spurt om å donere bort mine døde barns kroppsdeler.

Da er du vel imot det trådstarter her snakker om

Skrevet

Vil det hjelpe deg til en bestemmelse hvis du vrir det, og tenker at det er ditt barn som er avhengige av at noen andre foreldre skal si ja til organdonasjon for at ditt barn skal leve videre?

Ville du vært for eller mot organdonasjon da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...