Gå til innhold

Fjerne livmor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er det vel en 3 mnd siden jeg fjerna livmoren, par spm til dere.

Skjeden virker som den er blitt "kortere", akkurat som om det er snurpet igjen øverst. Sex er ikke helt der det burde være, men det kan kanskje bare være sting/ømt? Det går seg til håper jeg.

I går så blødde jeg! Har gjort det et par ganger. Lurer liksom litt på hvor det kommer fra da. Tenker kanskje at det er sting som holder på å løsne/falle ut? Ikke noe vondt.

Kjempegodt å slippe å ha vondt!! :) Det merkes på humøret. Synes magen er hoven og stor enda. Jeg har ikke merket noe til noe annet negativt enn skjeden og blødning, må vel sjekke ut det hvis det ikke går over. Noen andre som har erfart det samme?

• 2 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Den 19. oktober 2006 at 12.51, Gjest Gjest skrev:

Har fjernet livmoren, to eggledere og en eggstokk i en alder av 30. Hadde fått to barn og var/er fornøyd med det.

Livet har blitt helt annerledes etter inngrepet. Jeg slipper mens og andre blødninger, jeg slipper pms og jeg slipper smertene. Det er bare en helt utrolig forskjell.

Inngrepet mitt ble gjort lapraskopisk, dvs. jeg satt igjen med et lite arr på 3 cm nederst på magen og to små hull ved navelen. Hadde smerter første to døgnene, og etter det var jeg i full vigør. Klarte ikke løfte noe særlig første ukene, men var på sykkeltur etter 6 dager.

Har fjernet livmoren, to eggledere og en eggstokk i en alder av 30. Hadde fått to barn og var/er fornøyd med det.

Livet har blitt helt annerledes etter inngrepet. Jeg slipper mens og andre blødninger, jeg slipper pms og jeg slipper smertene. Det er bare en helt utrolig forskjell.

Inngrepet mitt ble gjort lapraskopisk, dvs. jeg satt igjen med et lite arr på 3 cm nederst på magen og to små hull ved navelen. Hadde smerter første to døgnene, og etter det var jeg i full vigør. Klarte ikke løfte noe særlig første ukene, men var på sykkeltur etter 6 dager.

Hei

Håper du som har skrevet dette vil se min kommentar! Jeg har adenomyose i livmor, dvs en form for endometriose som bare angriper livmor. Mye smerter og store blødninger. Har også hatt ekstremt mye pms, og hele meg reagerer på hormonelle forandringer (dvs både fysisk og psykisk). Veldig interessant at du ble kvitt pms. Jeg trodde at da måtte man fjerne begge eggstokkene, noe som er problematisk igjen ifht overgangsalderen.. Kan jeg spørre hva som gjorde at du fjernet eggledere og en eggstokk? Har din lege/gyn sagt noe om hva som er årsak til at du har blitt kvitt pms? Er d fjerning av livmora, eller at du tok en eggstokk? Leser for det meste at man ikke blir kvitt pms ved å fjerne livmor, men noen steder står det at dette an  skje - og det er og noen som har skrevet i forumet her at det har skjedd.. Lov å håpe! Mer sannsynlig å få innvilget fjerning av bare livmor, enn å få fjernet eggstokkene i tillegg.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, K_K_K skrev:

Hei

Håper du som har skrevet dette vil se min kommentar! Jeg har adenomyose i livmor, dvs en form for endometriose som bare angriper livmor. Mye smerter og store blødninger. Har også hatt ekstremt mye pms, og hele meg reagerer på hormonelle forandringer (dvs både fysisk og psykisk). Veldig interessant at du ble kvitt pms. Jeg trodde at da måtte man fjerne begge eggstokkene, noe som er problematisk igjen ifht overgangsalderen.. Kan jeg spørre hva som gjorde at du fjernet eggledere og en eggstokk? Har din lege/gyn sagt noe om hva som er årsak til at du har blitt kvitt pms? Er d fjerning av livmora, eller at du tok en eggstokk? Leser for det meste at man ikke blir kvitt pms ved å fjerne livmor, men noen steder står det at dette an  skje - og det er og noen som har skrevet i forumet her at det har skjedd.. Lov å håpe! Mer sannsynlig å få innvilget fjerning av bare livmor, enn å få fjernet eggstokkene i tillegg.

Med en eggstokk intakt så er det ikke mulig å bli kvitt pms. 

Man lar en eggstokk stå igjen der det er mulig for å sikre hormonproduksjon og forhindre overgangsalder. 

At skjeden blir annerledes/kortere skyldes at man må sy igjen mellom skjede og bukhulen der livmoren og livmorhalsen har sittet. Dette vil ikke gå seg til/endre seg med tiden. 

Sting løsner ikke via skjeden men løses opp via bukhulen hvor du er sydd. 

Ulempen ved å fjerne begge eggestokker er brå overgangsalder, økt fare for hjerte- karaykdom og beinskjørhet. Derfor bør en eggstokk stå igjen der dette er mulig. 

Anonymkode: 346bd...47b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må fjerne begge eggstokkene pga kreftrisiko. Må ta hormoner for å ikke komme i overgangsalderen. Noen andre? 

Anonymkode: aaa28...47f

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må fjerne begge eggstokkene pga kreftrisiko. Må ta hormoner for å ikke komme i overgangsalderen. Noen andre? 

Overgangsalderen kommer du i i det øyeblikket du fjerner eggstokkene. Hormoner tar du for å minske ubehaget ved å komme i overgangsalderen. Men med økt kreftrisisko så,er det er spørsmål om du bør tilføre kroppen hormoner for å dempe overgangsalder plager. Dette vurderer legen/kirurgen. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overgangsalderen kommer du i i det øyeblikket du fjerner eggstokkene. Hormoner tar du for å minske ubehaget ved å komme i overgangsalderen. Men med økt kreftrisisko så,er det er spørsmål om du bør tilføre kroppen hormoner for å dempe overgangsalder plager. Dette vurderer legen/kirurgen. 

Økt fare for hjerte kar problemer? Benskjørhet.. Huff. Som å velge mellom pest og kolera dette 😞

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...