Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2006 #21 Skrevet 25. oktober 2006 Hei. Vil bare fortelle litt om min situasjon. Jeg var innlagt nå på onsdag og fikk fjernet livmorslimhinnen. (Transcervikal endometriereseksjon - TCRE). Dette pga. sterke menstruasjonsblødninger pga. muskelknute (myom) og polypp. Som igjen har ført til jern/blodmangel. Jeg måtte være helt sikker på at jeg ikke skulle ha flere barn, da et slikt inngrep nesten regnes som sterilisering. Hvordan dette hjelper meg, gjenstår å se. Men inngrepet (som gjøres i narkose) gikk utrolig "smertefritt". Ble lagt på operasjonsbordet kl 09.30 og var hjemme i stua kl 15.00. Helt smertefri. Har ikke hatt behov for en eneste ibux! Og blør ikke i det hele tatt. Fjerning av livmor (hysterektomi) regnes som et veldig mye mer omfattende inngrep, med større risiko for komplikasjoner. Et søk på TCRE vil kanskje gi deg litt mer info før du bestemmer deg. ← Dette gjorde jeg og for 2 år siden. Jeg blør mye mindre nå, men har fått noen vanvittige menstruasjonssmerter, noe som visst er en fryktet komplikasjon. Ta med det i betraktningen, jeg er ikke menneske to dager i måneden. Vurderer faktisk å be om å få fjernet hele livmoren hvis dette ikke gir seg.
Tartar Skrevet 25. oktober 2006 #22 Skrevet 25. oktober 2006 Hei! Ser at noen skriver her at hvis man har fjærnet begge eggstokkene så bør man få hormoner. Hmm! Jeg har fjærnet 1 eggstokk,kan jeg også ta hormoner? Er steril,da jeg har fjærnet egglederne. Kunne godt ha hatt mye mer sexlyst!!!!!! Kanskje noen andre forslag? Hmm! Min mor fjærnet eggstokker og livmor,hennes tidligere mann sa at hun samtig ble sexuelt lobotomert.(De ble skilt året etter) Passe på eggstokkene!!!!?
meta2 Skrevet 25. oktober 2006 #23 Skrevet 25. oktober 2006 Synes det høres litt drastisk ut å fjerne livmora. Selv med de plager du beskriver. Vil absolutt anbefale å deg å tenke deg godt om. Som en annen her sier, kan det godt hende det hjelper deg masse og bare fjerne livmorslimhinna. Snakk med en gynekolog, du. ← Hos meg var det gynekologen som anbefalte meg å fjerne livmoren. Jeg blør hele tiden. Må ta ob på etter å ha vært på do, og den er full noen timer etter. Gleder meg til å bli ferdig med dette.
meta2 Skrevet 29. oktober 2006 #24 Skrevet 29. oktober 2006 Har blødd masse i helgen. Var bortom legevakten og fikk resept på cyklokapron. Er glad jeg skal på KK i morgen. Levret blod kommer ut ved siden av oben, og bare 15 minutter etter at ny ob er satt inn. Blodprosenten var fin.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2006 #25 Skrevet 30. oktober 2006 Har blødd masse i helgen. Var bortom legevakten og fikk resept på cyklokapron. Er glad jeg skal på KK i morgen. Levret blod kommer ut ved siden av oben, og bare 15 minutter etter at ny ob er satt inn. Blodprosenten var fin. ← Har det på samme måten - dvs jeg kan ikke bruke tampong i det hele tatt. Har så voldsomme blødninger at til og med "supersize" blir full øyeblikkelig og kommer glidende ut pga stooore styrtblødninger. I tillegg er det bare så voooondt å gå på toalettet når jeg har avføring. Dette begynner noen dager før mens og varer hele mensuka, dvs nesten halve måneden. Føler meg hemmet sosialt også. Vet jo aldri når jeg blør gjennom, selv med store nattbind på meg. Huff nei, jeg har fått mine barn og ønsker egentlig bare å slippe mer nå...
meta2 Skrevet 30. oktober 2006 #26 Skrevet 30. oktober 2006 (endret) Har det på samme måten - dvs jeg kan ikke bruke tampong i det hele tatt. Har så voldsomme blødninger at til og med "supersize" blir full øyeblikkelig og kommer glidende ut pga stooore styrtblødninger. I tillegg er det bare så voooondt å gå på toalettet når jeg har avføring. Dette begynner noen dager før mens og varer hele mensuka, dvs nesten halve måneden. Føler meg hemmet sosialt også. Vet jo aldri når jeg blør gjennom, selv med store nattbind på meg. Huff nei, jeg har fått mine barn og ønsker egentlig bare å slippe mer nå... ← Har fått time 27 november. Kunne fått en avbestillingstime på torsdag, men skal til England på kosetur først. Blir et snitt under bikinilinjen. Gjest: Har du prøvd cyklokapron? Merker i dag at jeg blør mindre. Lenge siden jeg har sett noe hvitt på en ob etter en time. Endret 30. oktober 2006 av meta2
Flua Skrevet 31. oktober 2006 #27 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg har fjernet halve livmora, og tappen, grunnet plastiske problemer, men jeg fikk noen forferdelige blødninger etterpå. (Det hadde forresten IKKE noe med ingrepet å gjøre). Da ble jeg tilbudt en ganske snedig behandlingsform, en ballong med varmt vann ble ført inn i livmor, og ødela slimhinnen. (I narkose). Hele greia var gjort på en halv time, og jeg var hjemme samme kveld. Jeg blør ikke lengre, litt brun utflod en halv times tid (kan leve med det ja!!), ikke har jeg vondt, og det beste; jeg er ikke premenstruell lengre!!! Nytt liv!! Men, høres ut som noen av dere trenger å fjerne alt, men gynekologen min sa at denne metoden er ganske ukjent, så kanskje den kan hjelpe noen av dere?
meta2 Skrevet 31. oktober 2006 #28 Skrevet 31. oktober 2006 Jeg har fjernet halve livmora, og tappen, grunnet plastiske problemer, men jeg fikk noen forferdelige blødninger etterpå. (Det hadde forresten IKKE noe med ingrepet å gjøre). Da ble jeg tilbudt en ganske snedig behandlingsform, en ballong med varmt vann ble ført inn i livmor, og ødela slimhinnen. (I narkose). Hele greia var gjort på en halv time, og jeg var hjemme samme kveld. Jeg blør ikke lengre, litt brun utflod en halv times tid (kan leve med det ja!!), ikke har jeg vondt, og det beste; jeg er ikke premenstruell lengre!!! Nytt liv!! Men, høres ut som noen av dere trenger å fjerne alt, men gynekologen min sa at denne metoden er ganske ukjent, så kanskje den kan hjelpe noen av dere? ← Fikk tilbud om noe som kunne redusere blodtilførselen til muskelknutene i livmoren. Men dersom det ikke hjelper må jeg gjennom prosesen på nytt. Ønsker derfor å fjerne livmoren og bli ferdig med det.
meta2 Skrevet 11. desember 2006 #29 Skrevet 11. desember 2006 Nå er operasjonen overstått. Det er deilig å ikke blø, og smertene i snittet er ikke så gale. De snittet i det arret som var på magen etter bukplastikk operasjonen. De verste smertene har vært luftsmerter. Lå på sykehuset til fredagen. Lå på overvåkingen over natten, og var dårlig hele onsdagen. Kom meg ut på dagen, men fikk en sprøyte med smertestillende som jeg ikke tålte og ble kvalm. Strammet meg opp da mann og barn kom på besøk. Men etter en dusj på torsdagen begynte jeg å kvikne til. Kunne reist hjem om kvelden, men de anbefalte meg til å ligge over på sykehuset. Reiste så hjem tidlig på fredagen. I morgener det to uker siden, og formen er stigende. Går mye for å komme i form igjen. Har ikke sett på såret, da det er godt teipet. Tenkte å ta ny teip på om noen dager.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2006 #30 Skrevet 12. desember 2006 Sannsynlig tok de hele systemet. Det er først de siste par åra at det ikke har vært standard prosedyre å fjerne eggstokkene. De lure (mannlige) legene tenkte visst som så, at "har du ikke livmor, så trenger du ikke eggstokker heller". Nå er det heldigvis normal prosedye å la eggstokkene bli der de er og gjøre den jobben de er ment å gjøre. Til trådstarter: Jeg synes det høres ut som du har gode nok medisinske grunner til å få fjerna livmora. ← ps) det er kun farlig sykdom som de tar eggstokker. Mulig de tok eggstokker for 200 år siden,men ferning av livmor har ikke noe med eggstokker å gjøre. Og det skal mye til man fjerner begge eggstokker på en ung kvinne. De betyr så mye for henne, selv etter at hun har fått sine barn. Skjønner ikke myten, selv blant voksne kvinner som sier man kommer i overgalder ved å fjerne livmoren. Bare tull. livmoren er som en vugge. har man fått de barna vi skal ha, så er den bare til plunder og heft. Her skal man være veldig plaget før man får operasjon. Som sagt tidligere, ressurser.
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2006 #31 Skrevet 12. desember 2006 Ja det var medisisk årska til at jeg fikk den fjernet,men du tar nok feil ang eggstokkene. At det er kun de to siste åreme at de ikke fjerner de. Så lenge eggstokkene er friske, så hvorfor skal de fjerne friske organer? Det er mange som må ta ivmoren i ung alder, så om du fjerner eggstokkene, så kommer du i overgangsalder. Det er noe legene ikke gjør. Selv med sykdom i en eggstokk, så lar de andre stå igjen. mange hører skrekk og feil info om slike ting. Syns, for det kan skremme folk. ← jeg også reagerte på dette som ble skrevet over her. Det er 10 år siden jeg fikk fjernet livmoren, min mor enda lengre siden og vi har eggstokker inntakt. Synes folk som ikke har peiling skal la være å skrive slike ting. Kan jo skremme mange
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2006 #32 Skrevet 12. desember 2006 Har fått time 27 november. Kunne fått en avbestillingstime på torsdag, men skal til England på kosetur først. Blir et snitt under bikinilinjen. Gjest: Har du prøvd cyklokapron? Merker i dag at jeg blør mindre. Lenge siden jeg har sett noe hvitt på en ob etter en time. ← Ja gikk på de i et år, men på slutten måtte jeg ta mer og mer. Ble innlagt med 52 i blodprosent. Ble lagtrett på orprasjonsbordet. Hadde panikk bare jeg tok buss til byen, redd for å blø igjennom. hadde med skifte av klær i vesken. var en sann fornøyelse å ta operasjonen. Fikk tilbake ungdommen. En 25 åring kunne misunt meg. Min mann fikk sjokk det første året
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. oktober 2008 #33 Skrevet 28. oktober 2008 lurer på , etter fjerning av livmor , hvor lang tid tar det før man kan ha sex igjen?
Gjest Gjest_hoi_* Skrevet 22. mai 2009 #34 Skrevet 22. mai 2009 Kunne tenke meg å fjerne livmoren etter jeg har fått de barna jeg vil ha ( De nærmeste årene). Er det mulig å fjerne livmoren uten at man har sykdom? Jeg tror jeg har HPV, og tenker konstant på det. Moren min fikk store myomer i en alder av 30, så jeg må uansett få barn tidlig. Er redd for kreft....
Gjest trude Skrevet 27. juni 2010 #35 Skrevet 27. juni 2010 Hei, Jeg ble nylig diagnostisert som svært anemisk - mest sannsynlig har blodprosenten sneket seg gradvist ned til et urovekkende nivå over flere år - og det ble bare oppdaget ved en tilfeldighet. Fastlegen min har spurt om jeg har kraftige mensblødninger, noe jeg har. Det er av og til mindre, men mesteparten av tiden er det så kraftig at jeg ikke klarer gå ut av leiligheten. Jeg har alltid hatt veldig store klumper med levret blod, og den første tiden etter at jeg fikk mensen så var jeg utrolig redd, fordi jeg ikke visste hvorfer jeg hadde det sånn. Jeg har aldri vært seksuelt aktiv (jeg blir 26 i september) og jeg har aldri hatt lyst på barn. Om jeg skulle plutselig få lyst på, finns det andre alternative - så derfor har jeg et veldig åpent sinn når det kommer til hva jeg er villig til å få gjort for å få bukt med dette unødvendige blodtapet. Sist jeg fikk blodprosenten målt, var den på 7.6 - og i det siste har jeg vurdert muligheten får å bare få fjernet livmora. Jeg er 25 år gammel, har aldri hatt kjæreste, elsker, ingenting. Jeg er anemisk, har ikke lyst på barn, og jeg har kraftige smerter og blødninger ved menstruasjon. Vil fjerning av livmor gjøre mitt liv bedre? Jeg begynner smått å tro det... Koster det noe? Må jeg spare i mange år, eller kan man få det helt, eller delvis dekket?
Gjest AnonymBruker Skrevet 28. juni 2010 #36 Skrevet 28. juni 2010 Hei, Jeg ble nylig diagnostisert som svært anemisk - mest sannsynlig har blodprosenten sneket seg gradvist ned til et urovekkende nivå over flere år - og det ble bare oppdaget ved en tilfeldighet. Fastlegen min har spurt om jeg har kraftige mensblødninger, noe jeg har. Det er av og til mindre, men mesteparten av tiden er det så kraftig at jeg ikke klarer gå ut av leiligheten. Jeg har alltid hatt veldig store klumper med levret blod, og den første tiden etter at jeg fikk mensen så var jeg utrolig redd, fordi jeg ikke visste hvorfer jeg hadde det sånn. Jeg har aldri vært seksuelt aktiv (jeg blir 26 i september) og jeg har aldri hatt lyst på barn. Om jeg skulle plutselig få lyst på, finns det andre alternative - så derfor har jeg et veldig åpent sinn når det kommer til hva jeg er villig til å få gjort for å få bukt med dette unødvendige blodtapet. Sist jeg fikk blodprosenten målt, var den på 7.6 - og i det siste har jeg vurdert muligheten får å bare få fjernet livmora. Jeg er 25 år gammel, har aldri hatt kjæreste, elsker, ingenting. Jeg er anemisk, har ikke lyst på barn, og jeg har kraftige smerter og blødninger ved menstruasjon. Vil fjerning av livmor gjøre mitt liv bedre? Jeg begynner smått å tro det... Koster det noe? Må jeg spare i mange år, eller kan man få det helt, eller delvis dekket? Du får det dekket, det gjøres på offentlige sykehus. Men å få fjernet livmoren når du er så ung fordi du blør mye tror jeg skal bli vanskelig. Har du prøvd medisiner mot sterke blødninger?
Gjest trude Skrevet 28. juni 2010 #37 Skrevet 28. juni 2010 Du får det dekket, det gjøres på offentlige sykehus. Men å få fjernet livmoren når du er så ung fordi du blør mye tror jeg skal bli vanskelig. Har du prøvd medisiner mot sterke blødninger? Aldri - hadde aldri mistanke om et jeg blødde mer enn andre. Men jeg kan jo forsåvidt spørre fastlegen min når jeg ser henne igjen etter ferien. Tenkte bare jeg skulle forhøre meg om dette alternativet - selv om det kan virke drastisk. Tusen takk for svar
Gjest Pernille 40 år Skrevet 24. februar 2011 #38 Skrevet 24. februar 2011 Heisan, låner denne tråden litt jeg Jeg fikk operert ut livmoren for en uke siden, oprasjonen i seg selv gikk veldig fint - ingen utvendige snitt eller hull ... Men det jeg lurer på er når disse plagsomme smertene skal gi seg ?? Føles som om jeg har en "ball" med piggtråd i magen og en kniv i siden. Er det andre som har følt lignende smerter og i så fall hvor lenge?? Kan jo samtidig informere litt mer om almenntilstanden; Jeg ble operert om morningen - våknet opp og følte meg litt kvalm etter narkosen - og med denne "ballen" i magen da. Hadde enestående pleiere rundt meg som passet på at jeg hadde det bra. Fikk tilbud om forskjellige smertestillende, men følte at de ikke virket. Jeg er av typen som egentlig aldri er syk og tar ytterst sjelden smertestillende så stusser vel litt på at ikke dette virker når jeg tar dem nå. Ellers så ble jeg på sykehuset til dagen etter, men ballen i magen er med meg hele tiden Men det positive er at jeg har ikke blødd en dråpe siden inngrepet :)
Gjest Gjest Skrevet 2. mai 2011 #39 Skrevet 2. mai 2011 .no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=111862"]http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V..._SEKS_ID=111862 Hvorfor bare 20 000 kr i oppreisning? Hvis hun ikke hadde hatt migrene før men begyte og slite med dette. Burde hun ikke få langt høyere erstatning pga at det var et ingrep mot hennes vilje?
Gjest anita pedersen Skrevet 8. juli 2011 #40 Skrevet 8. juli 2011 hei jeg er dame på 43 år , har selv 3 barn, har nettopp fjernet livmora . oprasjonen gikk greit, det er en ting jeg lurer på er det vanelig og ha små bløninger etter 14 dager . Etter oprasjonen , er det noe som kan svare meg på det,
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå