Gjest hjelp Skrevet 1. juni 2013 #41 Skrevet 1. juni 2013 er det noen som vet aldersgrensen? jeg er 29 år. Ønsker dette for å kunne gå på en medisin som gjøre meg litt mer fungerende psykisk, men grunnet problemer som oppstår sier jeg nei til denne enda jeg er tvangsinnlagt pga. bivirkningene. disse vil ikke være like fremtredende uten livmor. Jeg trenger en aldersgrense slik at jeg kan skrive en søknad til legen her. Helst i løpet av helga.
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2013 #42 Skrevet 1. juni 2013 er det noen som vet aldersgrensen? jeg er 29 år. Ønsker dette for å kunne gå på en medisin som gjøre meg litt mer fungerende psykisk, men grunnet problemer som oppstår sier jeg nei til denne enda jeg er tvangsinnlagt pga. bivirkningene. disse vil ikke være like fremtredende uten livmor. Jeg trenger en aldersgrense slik at jeg kan skrive en søknad til legen her. Helst i løpet av helga. Det er i utgangspunktet ingen aldersgrense, men hysterektomi kan ofte være svært vanskelig å få innvilget. Ville vurdert å sett litt rundt på det private markedet, selv om det fort blir dyrt.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #43 Skrevet 1. juni 2013 Skjønner ikke hvorfor så mange mener fjerning av livmor er så vanskelig å få "lov" til. De fleste damer med muskelknuter som gir plagsomme symptomer får tilbud om hysterektomi fordi det er eneste måten å bli kvitt muskelknutene for alltid på. Jeg måtte selv takke nei til hysterektomi og foreslå annen behandling (embolisering) da gynekologen var mest oppsatt på å fjerne livmoren. Har hørt og lest om mange damer i samme situasjon. Jeg var forøvrig 32 år og barnløs da min muskelknute ble oppdaget. Anonym poster: dcf29277aa7d61452956ce52a39d1031
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2013 #44 Skrevet 1. juni 2013 Skjønner ikke hvorfor så mange mener fjerning av livmor er så vanskelig å få "lov" til. De fleste damer med muskelknuter som gir plagsomme symptomer får tilbud om hysterektomi fordi det er eneste måten å bli kvitt muskelknutene for alltid på. Jeg måtte selv takke nei til hysterektomi og foreslå annen behandling (embolisering) da gynekologen var mest oppsatt på å fjerne livmoren. Har hørt og lest om mange damer i samme situasjon. Jeg var forøvrig 32 år og barnløs da min muskelknute ble oppdaget. Anonym poster: dcf29277aa7d61452956ce52a39d1031 Folk har svært ulik erfaring der. Min erfaring er fra personer med store blødninger, og trans menn. Kjenner flere som går rundt halvbehandlet (fjernet bryster, bruker hormoner, og har skjegg osv), men får allikevel ikke innvilget hysterektomi.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #45 Skrevet 1. juni 2013 Folk har svært ulik erfaring der. Min erfaring er fra personer med store blødninger, og trans menn. Kjenner flere som går rundt halvbehandlet (fjernet bryster, bruker hormoner, og har skjegg osv), men får allikevel ikke innvilget hysterektomi. Det er nettopp på grunn av store og hyppige blødninger at damer med muskelknuter blir tilbudt fjerning av livmor. Jeg har ikke problematiske blødninger en gang, "bare" vondt i ryggen og bekkenet av og til. Likevel var begge overlegene på gynekologisk avdeling veldig ivrige på å fjerne livmoren for å bli kvitt muskelknuten. For meg føltes det veldig ubehagelig at jeg nærmest ble nedstemt da jeg ønsket å beholde livmoren og dermed ville forsøke andre alternativ først. Anonym poster: dcf29277aa7d61452956ce52a39d1031
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #46 Skrevet 1. juni 2013 I følge denne linken er det ikke rent få kvinner som fjerner livmoren hvert år (de fleste på grunn av benigne/godartede lidelser): http://tidsskriftet.no/article/989703. Anonym poster: dcf29277aa7d61452956ce52a39d1031
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2013 #47 Skrevet 1. juni 2013 Det er nettopp på grunn av store og hyppige blødninger at damer med muskelknuter blir tilbudt fjerning av livmor. Jeg har ikke problematiske blødninger en gang, "bare" vondt i ryggen og bekkenet av og til. Likevel var begge overlegene på gynekologisk avdeling veldig ivrige på å fjerne livmoren for å bli kvitt muskelknuten. For meg føltes det veldig ubehagelig at jeg nærmest ble nedstemt da jeg ønsket å beholde livmoren og dermed ville forsøke andre alternativ først. Anonym poster: dcf29277aa7d61452956ce52a39d1031 Kan jeg spørre hvor dette er? Kjenner en kar som vil fjerne livmoren, og har en muskelknute som det teknisk sett kan skyldes på, men får ikke fjernet den pga for lite plager.
Gjest Eurodice Skrevet 1. juni 2013 #48 Skrevet 1. juni 2013 Hvorfor har noen interesse for å dra frem gamle tråder? Denne er fra oktober 2006, siste innlegg før disse siste er i juli 2011.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #49 Skrevet 1. juni 2013 Hvorfor har noen interesse for å dra frem gamle tråder? Denne er fra oktober 2006, siste innlegg før disse siste er i juli 2011. Kanskje fordi problemstillingen fremdeles er veldig aktuell og man velger å skrive i en eksisterende tråd fremfor å starte en ny? Ser ikke problemet med det. Anonym poster: dcf29277aa7d61452956ce52a39d1031
Gjest Eurodice Skrevet 1. juni 2013 #50 Skrevet 1. juni 2013 Kanskje fordi problemstillingen fremdeles er veldig aktuell og man velger å skrive i en eksisterende tråd fremfor å starte en ny? Ser ikke problemet med det. Anonym poster: dcf29277aa7d61452956ce52a39d1031 Det er ikke noe problem at dette blir drøftet, langt ifra. Men det jeg mener er at det vel er enklere å starte en ny tråd fremfor å lete seg bakover i tid.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #52 Skrevet 1. juni 2013 Kan jeg spørre hvor dette er? Kjenner en kar som vil fjerne livmoren, og har en muskelknute som det teknisk sett kan skyldes på, men får ikke fjernet den pga for lite plager. Nordland sentralsykehus. Jeg vet ikke hvordan de forholder seg til transseksuelle og ønske om å operere bort livmor av den grunn, men dersom man har muskelknuter som gir plagsomme symptomer og/eller vokser raskt er de veldig raske med å foreslå hysterektomi. Også for ganske unge damer. Anonym poster: dcf29277aa7d61452956ce52a39d1031
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2013 #53 Skrevet 1. juni 2013 Hvordan opererer man bort livmora? Litt irriterende google translate i språket men her forklares det høvelig greit: http://o.oolco.com/kategori/kvinnelige-reproduktive-system/hysterektomi-prosedyre Anonym poster: dcf29277aa7d61452956ce52a39d1031 1
Gjest Gjest Skrevet 1. juni 2013 #54 Skrevet 1. juni 2013 Nordland sentralsykehus. Jeg vet ikke hvordan de forholder seg til transseksuelle og ønske om å operere bort livmor av den grunn, men dersom man har muskelknuter som gir plagsomme symptomer og/eller vokser raskt er de veldig raske med å foreslå hysterektomi. Også for ganske unge damer. Anonym poster: dcf29277aa7d61452956ce52a39d1031 Takk! Han er fortsatt juridisk kvinne, og kan trolig passere som dette med noen måneder av testosteronet, litt godvilje og grundig barbering, så jeg skal nevne det som noe som er verdt å se på
Tibbie Skrevet 1. juni 2013 #55 Skrevet 1. juni 2013 Litt irriterende google translate i språket men her forklares det høvelig greit: http://o.oolco.com/k...ktomi-prosedyre Anonym poster: dcf29277aa7d61452956ce52a39d1031 Takk!! Lurer på hva som er best og verst av å få den fjernet via magen og vaginalt? Noen med erfaringer? Jeg planlegger ikke å fjerne den selv, men er nysgjerrig.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2013 #56 Skrevet 2. juni 2013 Takk!! Lurer på hva som er best og verst av å få den fjernet via magen og vaginalt? Noen med erfaringer? Jeg planlegger ikke å fjerne den selv, men er nysgjerrig. Hvis man har mulighet (at det er medisinsk mulig) til å fjerne vaginalt gir det mindre inngrep, mindre smerter, mindre sår/arr og også kortere innleggelse og rekonvalesens etterpå. Dette krever at livmoren har høvelig normal størrelse. Dersom livmoren er veldig forstørret, f.eks. på grunn av store muskelknuter må den fjernes via buksnitt. Anonym poster: dcf29277aa7d61452956ce52a39d1031 1
Gjest Gjest trenghjelp Skrevet 6. juni 2013 #57 Skrevet 6. juni 2013 Hei! Jeg er 15år å har tenkt veldig mye på å fjerne livmoren, vet at det er helt sykt ar en på min alder vil det, men jeg har rett å slett fått nok av mensen! Nå virker ingen ting på meg lenger, ikke smartestillene en gang! Har prøvd alt på nette å ingen ting virker! Å jeg vet at jeg ikke kan få barn hvis jeg gjør det, men det gjør meg ingen ting.. Er jeg gammel nok til å fjærne den? Å vis jeg er, hva skal jeg gjøre da?
awsii Skrevet 6. juni 2013 #58 Skrevet 6. juni 2013 Hei! Jeg er 15år å har tenkt veldig mye på å fjerne livmoren, vet at det er helt sykt ar en på min alder vil det, men jeg har rett å slett fått nok av mensen! Nå virker ingen ting på meg lenger, ikke smartestillene en gang! Har prøvd alt på nette å ingen ting virker! Å jeg vet at jeg ikke kan få barn hvis jeg gjør det, men det gjør meg ingen ting.. Er jeg gammel nok til å fjærne den? Å vis jeg er, hva skal jeg gjøre da? Ikke for å være frekk ,men dette kan du umulig ha tenkt gjennom helt?? Er 17år, og har forferdelige menstruasjonsplager, men da må man i det minste gå til legen. Det finnes andre medisiner en Ibux, som man kan få resept. Tror ikke en eneste lege i hele landet ville gått med på å fjerne livmoren din for noe sånt. Gå til legen og få hjelp og råd der. Du vil angre den dagen du er voksen viss du fjerner livmora. Ikke alle som velger å få barn, men det å vite at man aldri kommer til å få muligheten er nok helt forferdelig. Du er 15, og har god tid til å finne måter og medisiner som fungerer for deg viss du har store plager med menstruasjon.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2013 #59 Skrevet 7. juni 2013 Enig med Awsii, du burde virkelig prøve andre ting før du fjerner livmora, gjest! En ting er at du ikke lenger kan få barn men livmoren har sin naturlige plass i kroppen. Dersom du fjerner den kan i verste fall blære og tarmer "falle ned" i tomrommet etter livmoren og presse seg ut av vaginaen. Livmoren er en sterk muskel og holder faktisk ting litt på plass nedi bekkenet. Du kan også bli inkontinent (begynne å tisse på deg) på grunn av manglende støtte fra livmoren. Dette er større sjanse for jo lengre du lever uten livmor, så å fjerne livmoren i en alder av 15 år er ikke særlig lurt. For ikke å glemme at fjerning av livmor kan gi problemer med mindre følsomhet i underlivet, sammenvoksninger i buken og for noen få utvalgte; for tidlig overgangsalder med alle tilhørende plager og fall i hormonene. Hvis du er plaget med smerter og/eller store blødninger bør du få en time hos gynekolog og bli grundig undersøkt. Det kan være mange grunner til smertefull menstruasjon og det finnes flere løsninger enn å fjerne hele livmoren i ung alder. Det finnes annen medisin og mindre inngrep som kan hjelpe, avhengig av hva som er problemet. For noen kan løsningen være så enkel som å begynne på p-piller. Tenk deg godt om og ikke fjern friske organer fordi det virker som letteste utvei! Store inngrep der man fjerner organer er faktisk ingen enkel utvei da det kan gi uønskede ettervirkninger. Anonymous poster hash: dcf29...031 1
Gjest Suziq73 Skrevet 15. juni 2013 #60 Skrevet 15. juni 2013 Hei Vurderer selv å få fjernet livmoren. (er 40 år) Går nå på p-piller for å kontrollere blødningene som følge av endometriose. Har vært inne èn gang for lapraskopi for halvannet år siden ; altså svidd av disse utenpåliggende blodcystene. Problemet er at jeg takler dårlig disse hormonelle prevensjonsmidlene. Blir både deprimert og mister sexlysten. Noe jeg syns er veldig frustrerende med tanke på den jeg var før... :-) Mitt spørsmål til dere som har fått fjerrnet livmoren er om dere har merket noen plagsomme bivirkninger? Jeg forstår at sexlivet tilsynelatende blomstrer, og det ønsker jeg selvfølgelig, men må også veies opp mot eventuelle bivirkninger. Ser noen skriver at en kan bli plaget av inkontinens m.m..... men kanskje det bare er for å skremme vekk denne unge jenta på 15.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå