Gå til innhold

Fjerne livmor?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vurderer faktisk å fjerne livmoren, selv om det ikke er noe alvorlig medisinsk som ligger bak. Jeg er så absolutt ferdig med svangerskap og barn. Har muskelknuter som gir sterke og store blødninger samt smerter ved avføring før og under mens. I tillegg tåler jeg ikke hormonell prevensjon som utelukker p-piller/p-stav/p-sprøyte/minipille etc. Spiral tør jeg ikke prøve da jeg har hørt ymse erfaringer med den og muskelknuter bl.a. økt blødning og smerter under samleiet.

Så, siden jeg vil ha SIKKER prevensjon, er garantert ferdig med barn og ønsker å slipper smerter og blødninger, vurderer jeg å fjerne "hele greia". Mange syns dette virker drastisk, at man da mister noe av det å være kvinne, men det er jo ikke her seskuell lyst eller evne sitter.

Noen som har erfaring med å fjerne livmoren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg vurderer faktisk å fjerne livmoren, selv om det ikke er noe alvorlig medisinsk som ligger bak. Jeg er så absolutt ferdig med svangerskap og barn. Har muskelknuter som gir sterke og store blødninger samt smerter ved avføring før og under mens. I tillegg tåler jeg ikke hormonell prevensjon som utelukker p-piller/p-stav/p-sprøyte/minipille etc. Spiral tør jeg ikke prøve da jeg har hørt ymse erfaringer med den og muskelknuter bl.a. økt blødning og smerter under samleiet.

Så, siden jeg vil ha SIKKER prevensjon, er garantert ferdig med barn og ønsker å slipper smerter og blødninger, vurderer jeg å fjerne "hele greia". Mange syns dette virker drastisk, at man da mister noe av det å være kvinne, men det er jo ikke her seskuell lyst eller evne sitter.

Noen som har erfaring med å fjerne livmoren?

jeg gjorde det 40 år gammel. Angret på at jeg ikke tok imot tilbudet tidligere. iallefall så skal det være en medisinsk årsak til at du blir operert. iallefall på mitt sykehus. Du vet, ressurser.

Jo, jeg fikk et nytt liv. Sexlivet bare blomstret etterpå. helt fantastisk.

en mister ikke noe av seg som kvinne. Hørt sånn sprøyt. Snakk med gynokologen din om det.

etter inngrepet så slipper man angsten for stadige blødninger/smerter osv. man blir rett og slett fri. En tung bør falt fra skulderen. Så ble jo sexlivet impulsivt igen. Det kunne man ikke før operasjonen. Jeg måtte planlegge alt uansett hva jeg skulle. Gikk på piller for å minske blødninger osv.

prøvde spiral, men det endte med en tur på legevakten med store blødninger

Skrevet

Min mor gjorde dette for ca 10 år siden av samme grunner som du sier. Smerter, sterke blødninger osv. Hun har ikke angret et sekund, og føler seg absolutt ikke som at hun er mindre kvinne fordi hun ikke har livmoren lenger ;)

Skrevet

Produserer ikke livmoren hormoner?

Undersøkte litt rundt selv pga at jeg selv har slitt med STERKE mensproblemer, men mener det stadig ble nevnt endringer i hormonbalansen, med fare for redusert sexlyst.

Skrevet
Produserer ikke livmoren hormoner?

Eggstokkene produserer hormonene du trenger for å opprettholde sexlyst. Så lenge du har eggstokkene intakt slipper du også å komme i overgangsalderen før du naturlig sett skulle vært der. (Derfor anbefales det at kvinner som har måtte fjerne eggstokkene i ung alder, altså før menopause, tar hormonsubstitutt. Dette gjelder ikke for dem som bare fjerner livmor).

Skrevet

Du skal trygt bare fjerne :) Fikk et nytt liv jeg og.Var 31 da jeg fjernet min, da hadde jeg og fått mine barn 3 stk.Og nå så har jeg ikke lyst på annet enn sex :sjarmor:

Skrevet

Kommer fra legen i dag. Da han "kikket" inn, sa han at dette ser ikke bra ut. Hadde mange muskelknuter, og livmoren var dobbel så stor som normal størrelse. Han anbefalte meg å fjerne den, og siden jeg har fått 3 barn, og sliter med bekkenløsning fortsatt etter fem år er det uaktuellt på fler. Har og ordnet magen. Han fjernet hormonspiralen, da tråden på den irriterte inni der. Så han sendte papirene til KK i morgen. Er så lei av å blø i tid og utid. Han trodde jeg kunne få tatt det før jul.

Skrevet

Min mor gjorde også det samme for mange år siden. Hun slet mye med problemer som mye blødninger, lengre enn normalt og mye smerter.

Hun angrer ikke et sekund, selv om hun må ta hormonerstatning.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk skal dere ha. Jeg kommer definitivt til å ta dette seriøst opp med gynekologen min nå som jeg har fått så mange gode tilbakemeldinger. (Har mer eller mindre bestemt meg, jeg nå, men det må jo en henvisning til...)

Skrevet
Min mor gjorde også det samme for mange år siden. Hun slet mye med problemer som mye blødninger, lengre enn normalt og mye smerter.

Hun angrer ikke et sekund, selv om hun må ta hormonerstatning.

Fjernet hun eggstokkene også da, ettersom hun må ta hormontilskudd?

Jeg lurer bare, fordi jeg har hørt at enkelte kan komme i en tidlig overgangsalder selv om eggstokkene ikke er fjernet, men vet ikke om det stemmer.

Gjest Kråkebolle
Skrevet

Jeg lurer bare, fordi jeg har hørt at enkelte kan komme i en tidlig overgangsalder selv om eggstokkene ikke er fjernet, men vet ikke om det stemmer.

Sannsynlig tok de hele systemet.

Det er først de siste par åra at det ikke har vært standard prosedyre å fjerne eggstokkene.

De lure (mannlige) legene tenkte visst som så, at "har du ikke livmor, så trenger du ikke eggstokker heller".

Nå er det heldigvis normal prosedye å la eggstokkene bli der de er og gjøre den jobben de er ment å gjøre.

Til trådstarter:

Jeg synes det høres ut som du har gode nok medisinske grunner til å få fjerna livmora.

Skrevet

Jeg har vurdert å be legen min om få fjernet livmoren, både min mor og mormor fikk kreft i livmoren og min mor fikk beskjed om at dette var arvelig så sannsynligheten er stor for at også jeg får det. Og jeg har fått de barna jeg trenger. Mensen er ille nok som den er nå om jeg ikke skal gå og vente på ekstra blødninger som er tegn på at det er noe galt også.

Skrevet

Har fjernet livmoren, to eggledere og en eggstokk i en alder av 30. Hadde fått to barn og var/er fornøyd med det.

Livet har blitt helt annerledes etter inngrepet. Jeg slipper mens og andre blødninger, jeg slipper pms og jeg slipper smertene. Det er bare en helt utrolig forskjell.

Inngrepet mitt ble gjort lapraskopisk, dvs. jeg satt igjen med et lite arr på 3 cm nederst på magen og to små hull ved navelen. Hadde smerter første to døgnene, og etter det var jeg i full vigør. Klarte ikke løfte noe særlig første ukene, men var på sykkeltur etter 6 dager.

Skrevet

Har lest boken til Toril Rannestad "Uten livmor livet etter operasjon". Der stå mye av det som skjer før og etter operasjonen.

Skrevet

Har fjernet livmoren, beholdt eggstokkene. Har ikke merket andre forandringer enn at jeg ikke blør i tide og utide. Kraftige,langvarige blødninger var grunnen til at jeg ba om få fjernet den.

Det er to ulike operasjoner som kan gjøres. De kan fjerne livmor + livmorhals vaginalt eller de kan fjerne livmoren via et såkalt "bikinisnitt", da beholder du livmorhalsen og bør fortsatt ta celleprøver. Gynekologen avgjør hva som er mulig for deg og din livmor.

Gjest Ei som har vurdert det samme
Skrevet

Hei.

Vil bare fortelle litt om min situasjon. Jeg var innlagt nå på onsdag og fikk fjernet livmorslimhinnen. (Transcervikal endometriereseksjon - TCRE). Dette pga. sterke menstruasjonsblødninger pga. muskelknute (myom) og polypp. Som igjen har ført til jern/blodmangel.

Jeg måtte være helt sikker på at jeg ikke skulle ha flere barn, da et slikt inngrep nesten regnes som sterilisering.

Hvordan dette hjelper meg, gjenstår å se. Men inngrepet (som gjøres i narkose) gikk utrolig "smertefritt".

Ble lagt på operasjonsbordet kl 09.30 og var hjemme i stua kl 15.00. Helt smertefri. Har ikke hatt behov for en eneste ibux! Og blør ikke i det hele tatt.

Fjerning av livmor (hysterektomi) regnes som et veldig mye mer omfattende inngrep, med større risiko for komplikasjoner.

Et søk på TCRE vil kanskje gi deg litt mer info før du bestemmer deg.

Skrevet

Du kommer ikke i tidlig overgalder. Den kommer du i når eggstokkene ikke har noe å bidra med lengre.

Min erfaring er at kvinnene kommer i ungdommen igjwen etter å ha fjernet livmoren. Det er min erfaring. De har lidd mye, store smerter, store blødninger, vanskelig med sex...man får det bare supert etterpå

Skrevet
Sannsynlig tok de hele systemet.

Det er først de siste par åra at det ikke har vært standard prosedyre å fjerne eggstokkene.

De lure (mannlige) legene tenkte visst som så, at "har du ikke livmor, så trenger du ikke eggstokker heller".

Nå er det heldigvis normal prosedye å la eggstokkene bli der de er og gjøre den jobben de er ment å gjøre.

Til trådstarter:

Jeg synes det høres ut som du har gode nok medisinske grunner til å få fjerna livmora.

Ja det var medisisk årska til at jeg fikk den fjernet,men du tar nok feil ang eggstokkene. At det er kun de to siste åreme at de ikke fjerner de.

Så lenge eggstokkene er friske, så hvorfor skal de fjerne friske organer? Det er mange som må ta ivmoren i ung alder, så om du fjerner eggstokkene, så kommer du i overgangsalder. Det er noe legene ikke gjør.

Selv med sykdom i en eggstokk, så lar de andre stå igjen.

mange hører skrekk og feil info om slike ting. Syns, for det kan skremme folk.

Gjest Kråkebolle
Skrevet
Ja det var medisisk årska til at jeg fikk den fjernet,men du tar nok feil ang eggstokkene. At det er kun de to siste åreme at de ikke fjerner de.

Så lenge eggstokkene er friske, så hvorfor skal de fjerne friske organer? Det er mange som må ta ivmoren i ung alder, så om du fjerner eggstokkene, så kommer du i overgangsalder. Det er noe legene ikke gjør.

Selv med sykdom i en eggstokk, så lar de andre stå igjen.

mange hører skrekk og feil info om slike ting. Syns, for det kan skremme folk.

Jeg tror vi skriver dette på kontoen for varierende praksis på forskjellige sykehus.

Jeg kjenner flere kvinner som har fått fjerna friske eggstokker lenge før overgangsalderen, og uten å ønske det.

Det er vel da bedre at den som velger hysterektomi er obs på problemstillingen og kan stille krav til legen sin enn at flere skal oppleve dette:

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V..._SEKS_ID=111862

Gjest Gjest_tøtta_*
Skrevet

Synes det høres litt drastisk ut å fjerne livmora. Selv med de plager du beskriver.

Vil absolutt anbefale å deg å tenke deg godt om. Som en annen her sier, kan det godt hende det hjelper deg masse og bare fjerne livmorslimhinna.

Snakk med en gynekolog, du. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...