Gå til innhold

Lei av å vente på mensen!


Catus

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på p-piller i seks år. Tok min siste pille i august, og fikk første mens etter pilleslutt den 23.august. Det er altså 47 dager siden, og mensen har ikke vist seg. Jeg begynner å bli så lei av å vente på den, for jeg vil så gjerne komme meg over i pp2! :sur:

Da lurer jeg bare på deres erfaringer. Hvor lang tid tok det for dere, fra dere sluttet på pillen til syklusen kom ordentlig i gang?

Edit: Endret bare overskriften litt..

Endret av Bippe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cosmic Girl

Jeg sluttet også på pillen 23. august, og fikk da også vanlig pille-mens. Men jeg og venter og venter.. Her skjer det ingen ting.

Fikk noen piller av legen jeg kan ta for å fremskynde mensen, men er ikke helt komfortabel med de, og har derfor ikke tatt de. Vil gjerne at det skal stabilisere seg uten pille-hjelp.

Men jeg vil vil vil :sur::sur::sur: .

Mao: Samme som deg, og jeg har gått på pillen i snart 10 år. Dumt gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på her jeg. Sluttet på pillen i begynnelsen av mai! Og er fortsatt i pp2 (dag 53)... hadde bortfallsblødning i etter pilleslutt og mensen i midten av august, dvs en pp1 på 76 dager... Kjeeeedeeeeliiiiig å vente! Pratet med legen (når jeg var der pga noe annet) om hva som kunne være krøllete med syklusene, men han bare smilte og ba meg vente til det hadde gått et år. Først etter et år kunne jeg klage på uregelmessige sykluser sa han.

Må nevne at jeg hadde lange og uregelmessige sykluser før jeg begynnte på piller også, men ikke sååå lange da. Mamma har visst også hatt lange sykluser sier hun. Stort sett hadde jeg ikke blødninger mens jeg tok piller heller da, syntes jo dette var flott noen år, men det gikk fort over når vi begynnte å tenke på barn :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at det i snitt tar 3-6 måneder å stabilisere syklusen etter pilleslutt, og sykluser på 40-50 dager ER faktisk ikke lenge i denne sammenheng.

Personlig er jeg halvannet år etter pilleslutt nå, og stabilitet har enda ikke oppstått. Her varierer det mellom 30+ og 60+ dager... Uten noe mønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at det i snitt tar 3-6 måneder å stabilisere syklusen etter pilleslutt, og sykluser på 40-50 dager ER faktisk ikke lenge i denne sammenheng.

Har både lest og hørt det samme, men det føles lenge alikevel... Og så lurer jeg på en ting, hvorfor var det aldri noen som fortalte meg om dette når jeg fikk pillene? Litt sånn, er du heeeelt sikker på at du vil ha disse pillene? For hvis du tar dem, og så vil ha barn må du regne et par år fra pilleslutt til du kan bli gravid... Joda, vet at det kan man lese seg til dette rundt om kring, men hvem gjør egnetlig det før de faktisk har lyst til å bli gravide?

Og det er jo ikke alle som har en stabil syklus heller, uansett om de har brukt hormoner eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i det, legen min stilte heller aldri noe spørsmål ved om jeg visste hva jeg gjorde da jeg ba om p-piller (NEI, jeg visste ikke det, jeg var ung og "uvitene". Men jeg var blitt klar over det innen jeg sluttet da, så jeg sluttet med dem delvis av denne grunn før jeg ville bli gravid jeg da. Men jeg er et av unntakene i så måte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hopeful

Ikke for at jeg unner dere å ha det sånn, men SÅ deilig å høre at det er andre som sliter med å få systemet i lage etter p-pille bruk.. Kastet pillene i april og har hatt mensen tre ganger siden den gang med ca 2 mnd mellomrom, men nå er det enda lenger siden:(

Legen sier at jge må vente i et år før han vil gjøre noe, men skjønner ikke hvorfor det.. jeg blir så utålmodig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner akkurat hva du mener, hopeful! Jeg unner ikke dere heller å ikke ha systemet i orden, langt derifra! Men det er veldig godt å høre at jeg ikke er alene om å ha det sånn. Så tusen takk for svar, jenter! :)

Jeg synes for øvrig det virker veldig lenge å gå i ett år uten å få systemet i rute.. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen piller av legen jeg kan ta for å fremskynde mensen, men er ikke helt komfortabel med de, og har derfor ikke tatt de.

Kan jeg spørre hva slags piller du fikk? Og var det noe spesielt med dem som gjorde at du ikke var komfortabel med dem?

Jeg har ikke tenkt til å be legen om piller altså, men dersom dette drar ut i månedsvis er det greit å vite om hvilke muligheter man har. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosmic Girl
Kan jeg spørre hva slags piller du fikk? Og var det noe spesielt med dem som gjorde at du ikke var komfortabel med dem?

Tror det er samme type piller som man ellers bruker til å forskyve mensen når man ikke går på piller. De skulle taes over 10 dager, og ett par dager etter det ville jeg få mensen.

Grunnen til at jeg ikke vil ta de, er at det jo er piller som er skyld i at kroppen ikke fungerer helt, og da ønsker jeg først å se om kroppen selv klarer å fikse opp på egen hånd uten bruk av andre piller.

Jeg vil jo helst at det skal ordne seg på "naturlig" måte, men dersom jeg enda ikke har fått mensen om 2 uker, kommer jeg til å ta pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de samme pillene som man kan forskyve den med ja, primolut.

Det er jo hormonpillersom ikke gir deg en EKTE mens, så jeg skjønner hvorfor du er skeptisk, det vlle jeg også vært. Det hjelper noen, men slett ikke alle (for systemet kommer jo ikke automatsik i gang av seg selv bare fordi du får en ekstra "pillemens".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da lurer jeg bare på deres erfaringer. Hvor lang tid tok det for dere, fra dere sluttet på pillen til syklusen kom ordentlig i gang?

Jeg føler med deg, det må være grusomt kjedelig å vente på mensen.

Jeg va ren av de heldige. Etter seks år på p-piller så kom jeg rett inn i normale sykluser så fort jeg sluttet med pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det skjedd noe hos deg siden sist, Bippe?

Jeg venter fortsatt, men ingen tegn til noe. 

Hmmm.  Kjedelig :sur:

Er på dag 58 i dag, og det har ikke skjedd en ting hos meg heller.. :tristbla:

Jeg føler med deg, det må være grusomt kjedelig å vente på mensen.

Jeg va ren av de heldige. Etter seks år på p-piller så kom jeg rett inn i normale sykluser så fort jeg sluttet med pillene.

Det er utrolig kjedelig ja! Men ikke så mye å gjøre med. Må visst bare være tålmodig og prøve å tenke positivt. Før eller siden kommer den nok! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med meg også ,får ikke mensen....

Kan man fortsatt bli gravid? Jeg mener kanman få eggløsning selv om mensen uteblir, skjønner ikke dette?

Jeg testet og jeg hadde eggløsning forrige måned men jeg får jo ikke mensen. Trodde syklusen var i orden når man har eggløsning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Primolut for å få igang mensen etter endel år på p-sprøyta. Tok tablettene som jeg skulle, fikk mensen og siden da har den vært stabil.

Skjønner ikke helt skepsisen til tablettene. De fungerte aldeles utmerket på meg i alle fall!

Uansett håper jeg at systemet kommer igang for dere alee veldig snart!

Lykke til.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samme med meg også ,får ikke mensen....

Kan man  fortsatt bli gravid? Jeg mener kanman få eggløsning selv om mensen uteblir, skjønner ikke dette?

Jeg testet og jeg hadde eggløsning forrige måned men jeg får jo ikke mensen. Trodde syklusen var i orden når man har eggløsning..

Altså: Ja, du kan bli gravid selvom du ikke har fått tilbake mensen, for eggløsningen kommer før mensen.

Men nei, du får ikke eggløsning uten at mensen følger etter, med mindre du er blitt gravid, så altså: Om du hadde EL for en måned siden skulle du hatt mens for over en uke siden, eller vært gravid.

Syklusen er "i orden" om du får eggløsning, men en positiv EL-test garanterer dessverre ikke eggløsning. Den viser at kroppen din forbereder en eggløsning, men bekrefter ikke at den finner sted, og dersom du nylig har sluttet på hormonprevensjon (eller av andre grunner sliter med syklusen) kan det være at kroppen "prøver, men ikke får det til".

(Forbehold på "i orden": Om man får en eggløsning, så kan det jo være at man ikek får en neste måned, og man trenger slett ikke ha REGELMESSIG eggløsning, og derfor er ikke syklusen således "i orden", men den er jo i orden i den grad at etter el følger mensen (10-18 dager etterpå) med mindre du er blitt gravid. (og noen uvanlige tilfeller av egg som "løsner", men ikke finner veien ned gjennom egglederene og skaper trøbbel, men dette er uvanlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Primolut for å få igang mensen etter endel år på p-sprøyta. Tok tablettene som jeg skulle, fikk mensen og siden da har den vært stabil.

Skjønner ikke helt skepsisen til tablettene. De fungerte aldeles utmerket på meg i alle fall!

Uansett håper jeg at systemet kommer igang for dere alee veldig snart!

Lykke til.

:klem:

Fint at det funket for deg.

Det funker dog slett ikke for alle. De fleste vil få en blødning av den, men ikke alle får en syklus etterpå av den grunn.

Det er ingenting i veien med litt sunn skepsis til hormontilsetninger til en allerede "hormonforvirra" kropp. Jeg mener ikke med dette at det er galt å ta dem, og for mange er de (gjerne i kombinasjon med pergotime) det som trengs. Men det er ikke usunt å ta en stopp og tenke igjennom hva man putter inn i kroppen sin før man gjør det, og vurdere om/når man vil gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosmic Girl

Jeg har fortsatt ikke tatt de hormon-pillene. Synes på en måte det er litt "ekkelt" å skulle ta de.

En annen ting med de pillene, er at de ikke må taes når man er gravid. Og jeg har vært hos GU, som har konstatert at eggene ligger klare, de bare "løsner" ikke. Og jeg har jo sex jevnlig, og ettersom jeg ikke har noen fast IKM vet jeg jo ikke når jeg skulle hatt mensen. Derfor blir det litt vanskelig å ta de pillene, selv om jeg hadde villet. For graviditetstesten kan jo slå ut negativt dersom jeg tester før jeg skulle hatt mensen, og da er det kjedelig om jeg tar disse pillene som man ikke skal ta hvis man er gravid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du ikke har så lyst til å ta pillene, Cosmic Girl. Jeg har heller ikke så lyst å putte mer hormoner i kroppen min akkurat nå. Velger å la den komme i orden på egen hånd.

Men selvsagt; tar det veldig mange måneder uten at mensen kommer, skal jeg heller vurdere det. Men det blir mest opp til legen min å bestemme.

Er forøvrig på dag 65 i dag, uten at noe har skjedd..

Spesiell takk til Malama for gode og informative svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...