Gå til innhold

Burde en alkoholiker få levertransplantasjon?


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Så folk med dårlige vaner og kosthold og som trener lite bør helst stille bakerst i køen?

De som mottar donororganer må som regel forandre kosthold og aktivitetsnivå hvis dette har vært dårlig så det blir noe av det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kaffomann
De som mottar donororganer må som regel forandre kosthold og aktivitetsnivå hvis dette har vært dårlig så det blir noe av det samme.

Jeg kan ikke se at en alkoholiker som ønsker å forandre på kostholdet og aktivitetsnivået, skal være noe lenger bak enn andre som ikke har klart å skjerpe seg før det er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at en alkoholiker som ønsker å forandre på kostholdet og aktivitetsnivået, skal være noe lenger bak enn andre som ikke har klart å skjerpe seg før det er for sent.

Enig med deg der, men han må også kutte ut alkoholen ellers skader han den nye leveren og... og vil ende opp med å trenge ennå en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forandre kosthold og livsstil er ikke det samme som å få avslag på donororganer.

Desverre, du har valgt feil sti i livet..du må nok bare dø!!

Vi har andre her som fortjener det mer!

Versegod neste!!..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en som er psykisk syk da? Skal han/hun ikke motta lever pga hun/han kanskje vil b li så dårlig athun/han tar livet av seg?

Alle kan komme i situasjonen at de ønsker å ta livet av seg så da kunne man droppa all organdonasjon da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å forandre kosthold og livsstil er ikke det samme som å få avslag på donororganer.

Desverre, du har valgt feil sti i livet..du må nok bare dø!!

Vi har andre her som fortjener det mer!

Versegod neste!!..........

Men se mine tidligere argumeneter at han kommer til å trenge lever på lever, er det virkelig rettferdig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at alkoholisme er en sykdom. Jeg har slektninger med den sykdommen.

En storrøyker vil heller ikke stå i donorkø til nye lunger før han/hun slutter å røyke.

Det er et stort underskudd på donorer, så at leger velger vekk de som ikke kommer til å ta vare på organene er ( for meg ) forståeligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klar over at alkoholisme er en sykdom. Jeg har slektninger med den sykdommen.

En storrøyker vil heller ikke stå i donorkø til nye lunger før han/hun slutter å røyke.

Det er et stort underskudd på donorer, så at leger velger vekk de som ikke kommer til å ta vare på organene er ( for meg ) forståeligt.

Jeg fallt ut og ble gjest .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men se mine tidligere argumeneter at han kommer til å trenge lever på lever, er det virkelig rettferdig??

Nei, men det er da vel heller ingen som har sagt at han skal få det? Spørsmålet i hovedinnlegget var om han skulle få transplantasjon i det hele tatt, og det var det jeg svarte på. Og når det blir hans tur i køen bør det selvsagt stilles samme krav til han, som til alle andre som motar organer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Selvsagt skal han få ny lever. Skal vi nekte en fotballspiller kneoperasjon fordi han spiller fotball og da er han utsatt for kneskader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi nekte en fotballspiller kneoperasjon fordi han spiller fotball og da er han utsatt for kneskader?

Nei, selvfølgelig ikke, men samtidig er det vel neppe noen som dør av mangel på kneoperasjon? Sånn som man fint kan gjøre av mangel på lever, så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En storrøyker vil heller ikke stå i donorkø til nye lunger før han/hun slutter å røyke.

En røyker vil ikke få stå i kø til nye lunger før han har vært røykfri i 6 mnd. Bør ikke det også være et krav til en alkoholiker?

Hvis en alkoholiker skal få stå i kø uten å måtte slutte å drikke, bør vel også en røyker få stå i kø uten å måtte slutte å røyke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen bør få nye organer de ikke kan ta vare på/nyttigjøre seg. Når det er sagt så må pasienten få den hjelpen som er nødvendig for å kunne kvalifisere til å stå i køen. Avrusing, kostholdsveiledning etc. For så å komme inn i køen på lik linje med alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest de andre svarene her, men jeg synes ikke at ens levemåte skal være avgjørende for å få medisinsk hjelp. Om alkoholikere står sist i leverkø og røykere i lungekø er det jo jevngodt med at staten har bestemt hvordan vi skal leve og hva som er korrekt levemåte, og det er uakseptabelt. Alle har krav på medisinsk hjelp og alle liv er like mye verdt, enten man er røyker eller alkoholiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner en, ikke alkoholiker, kreft i lever - hvorfor får ikke han f eks transplantasjon? Han trener, drikker sjelden etc..

Stakkar..

Det er nok fordi leverkreft som oftest er dattersvulster fra andre steder i kroppen, f.eks. tykktarm eller endetarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røyker, er hjertepasient og fikk en donorklaff for tre år siden. De avkrevde ikke røykeslutt for at jeg skulle få ny klaff

Men nå er ikke røykingen din en årsak til hjerteproblemene dine heller. ;)

Jeg synes at en alkoholiker på lik linje som en røyker skal være "rus"fri i 6 mnd før h*n mottar organet. Jeg synes alle fortjener en sjanse, men jeg synes ikke man skal behandle noe så verdifullt som bruk og kast :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...