Gå til innhold

Nevrotiske notater


Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Si meg, spiser dere ikke normal mat :ler: (aaargh, jeg finner ikke spörsmaalstegnet!)
Du så de spørsmålene, du også? :legrine:

Jeg har jo akkurat laget bolleeer, jo! :slåss:

Mer mainstream får du det vel ikke? ;)

Tja, spørs om du brukte bollemel fra pose. Det finnes jo sååå mye godt i poser, asså, også er det sååå enkelt. :sprettoy:

Får jeg blande meg inn? Nå vet jeg ikke hvordan sausen dere snakker om, smaker, men blomkål og aubergine kan faktisk smake godt sammen. Jeg prøvde det i en indisk rett for en stund siden. Oliven, sopp og aubergine er heller ikke noe problem, men den blandingen sammen med blomkål har jeg ikke smakt ennå. ;)
Jeg var særlig skeptisk til blandingen av oliven og sopp, men jeg stoler på deg. :) Oppskriften vi snakker om ligger forresten her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften vi snakker om ligger forresten her.

Så beleilig at den kom frem igjen :)

Jeg har etter et dypdykk i fryseren funnet ut at jeg har endel lammekjøtt igjen som jo helst bør brukes opp før lammesesongen setter inn igjen, og fantasien hadde litt tørke, så jeg kom ikke på noe jeg kunne lage. Tror jeg skal tine et lammelår til helga, helsteke en del, lage noe Indisk av en del og lage Snøfrisk-gryte av den siste delen. Det må jo bli bra og variert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal tine et lammelår til helga, helsteke en del, lage noe Indisk av en del og lage Snøfrisk-gryte av den siste delen. Det må jo bli bra og variert :)
Høres ut som en veldig bra plan. :sikle:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det blir som en slags kremet tomatsaus? Det høres godt ut.

Om du kan stole på meg, vet jeg ikke, men jeg liker det. ;)

Tja, spørs om du brukte bollemel fra pose. Det finnes jo sååå mye godt i poser, asså, også er det sååå enkelt. :sprettoy:

&view=findpost&p=3912461]her.

:ler: Ikke noen stor overraskelse at dere ikke liker poseblandinger. Ærlig talt forstår jeg ikke vitsen med slike blandinger. Det tar da ikke mange sekundene å måle opp og blande selv? Det er jo resten av arbeidet som tar tid. Søstera mi pleide å lage så gode vafler, men nå bruker hun bare disse posene "fordi det er så enkelt og godt". :eeeh:

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det blir som en slags kremet tomatsaus? Det høres godt ut.
Den er kjempegod. :) Nå har jeg bare prøvd den med kjøtt da, men jeg vil tro den funker bra i vegetarversjon også.

Ærlig talt forstår jeg ikke vitsen med slike blandinger. Det tar da ikke mange sekundene å måle opp og blande selv? Det er jo resten av arbeidet som tar tid.
Nettopp! :tommel: Om man f.eks. skal bake brød er det jo ikke å måle opp et par typer mel som er problemet; det er jo all den hersens eltingen og hevingen og ny elting og forming osv. som er kjedelig.

Jeg husker en gang jeg satt på bussen og hørte to stykker bak meg diskutere posehvitsausens fortrinn. Jeg smilte litt overbærende for meg selv, og så for meg at dette var ungjenter som nettopp hadde flyttet på hybel. Da jeg gikk av bussen så jeg at det var to godt voksne damer. :klaske: Hvit saus er vel noe av det aller enkleste man kan lage, så hvorfor noen vil kjøpe det i pose (og få i seg en slump tilsetningsstoffer på kjøpet) er meg en gåte. :forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er kjempegod. :) Nå har jeg bare prøvd den med kjøtt da, men jeg vil tro den funker bra i vegetarversjon også.

Nettopp! :tommel: Om man f.eks. skal bake brød er det jo ikke å måle opp et par typer mel som er problemet; det er jo all den hersens eltingen og hevingen og ny elting og forming osv. som er kjedelig.

Jeg husker en gang jeg satt på bussen og hørte to stykker bak meg diskutere posehvitsausens fortrinn. Jeg smilte litt overbærende for meg selv, og så for meg at dette var ungjenter som nettopp hadde flyttet på hybel. Da jeg gikk av bussen så jeg at det var to godt voksne damer. :klaske: Hvit saus er vel noe av det aller enkleste man kan lage, så hvorfor noen vil kjøpe det i pose (og få i seg en slump tilsetningsstoffer på kjøpet) er meg en gåte. :forvirra:

Av og til har jeg på følelsen av at posemat og ferdigproduker fortrenger all kunnskap om matlaging. Hvorfor innbiller folk seg at det er så mye mer vanskelig og tidskrevende å lage ting fra bunnen av? Ok, noen retter tar mye tid, men det er da mye god mat man kan lage ganske så raskt. Ikke forstår jeg denne forkjærligheten for kunstige smaksforsterkere heller.

Hva er egentlig hvitposesausens fortrinn?

På et område synder jeg selv, og det er grønnsaksbuljong. Det hender jeg bruker en instant buljong i matlagingen, men jeg har funnet en økologisk som jeg elsker. Den ble kjøpt i utlandet, men heldigvis har jeg kontakter som hjelper meg om lageret skulle bli tomt. ;)

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til har jeg på følelsen av at posemat og ferdigproduker fortrenger all kunnskap om matlaging. Hvorfor innbiller folk seg at det er så mye mer vanskelig og tidskrevende å lage ting fra bunnen av? Ok, noen retter tar mye tid, men det er da mye god mat man kan lage ganske så raskt. Ikke forstår jeg denne forkjærligheten for kunstige smaksforsterkere heller.

Som jeg skulle skrevet det selv! Jeg har også ofte forundret meg over at folk tror at det nødvendigvis er så vanskelig og tidkrevende å lage mat fra bunnen av. Dessuten tror jeg at de store matvarekjedene ikke akkurat hjelper på situasjonen - der er det nesten ikke friske råvarer å oppdrive, bare poser med pulver, hermetikkbokser og frosne ferdigretter så langt øyet rekker. Jeg blir flau når jeg ser utenlandske turister gå inn i slike butikker.

På et område synder jeg selv, og det er grønnsaksbuljong. Det hender jeg bruker en instant buljong i matlagingen, men jeg har funnet en økologisk som jeg elsker. Den ble kjøpt i utlandet, men heldigvis har jeg kontakter som hjelper meg om lageret skulle bli tomt. ;)

Samme her! Buljongen du snakker om skulle ikke tilfeldigvis være denne? Det er den vi tyr til i nødsituasjoner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt trist når godteriavdelingen er større enn avdelingen med frukt og grønt. :roll: Det er nok ikke den samme buljongen vi bruker, jeg bruker denne. Jeg har prøvd utallige, men det er denne jeg har likt best fram til nå.

Har du hatt en fin helg, Nilma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt en fin helg, Nilma?
Jotakk, jeg har hatt en utmerket helg. Svigermor er på besøk, og det er faktisk veldig koselig. ;) Håper du også har hatt en fin helg!

Har dere bestemt dere for hvor i England dere skal ennå?
Regner med at det blir the Cotswolds som planlagt, har i hvert fall ikke fått noen e-post fra B&B'et vi har bestilt hos om at de er tatt av flommen. :regn:

I så fall kommer vi til å være i London den første helgen, så fem dager i Bourton-on-the-Water. Den siste helga henger fortsatt litt i luften, mannen har lyst til å dra til Leicester for å se en fotballkamp, så da kan det hende vi prøver å finne et sted i nærheten å være de siste to dagene (selve Leicester høres ikke så fryktelig spennende ut).

Jeg kjenner at min indre tvangsnevrotiker begynner å bli litt svett, det er bare litt over to uker til vi drar, og enda er ikke alle planer på plass. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at min indre tvangsnevrotiker begynner å bli litt svett, det er bare litt over to uker til vi drar, og enda er ikke alle planer på plass. :sjenert:

:ler: Håper virkelig det ordner seg!

Litt krisestemning i heimen her også: Det ser ikke ut som den kræsjede harddisken min lar seg gjenopplive, hvilket betyr at det spøker for viktig arbeid jeg skulle gjøre i sommer - og samlingen min av egenproduserte oppskrifter er forsvunnet. :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht. ferien går det seg helt sikkert til, det er bare uvant å ikke ha alle planer på plass et par måneder i forveien - minst! :ler:

Litt krisestemning i heimen her også: Det ser ikke ut som den kræsjede harddisken min lar seg gjenopplive, hvilket betyr at det spøker for viktig arbeid jeg skulle gjøre i sommer - og samlingen min av egenproduserte oppskrifter er forsvunnet. :grine:
Uff, så trasig! :klem: Ingen sikkerhetskopier?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt krisestemning i heimen her også: Det ser ikke ut som den kræsjede harddisken min lar seg gjenopplive, hvilket betyr at det spøker for viktig arbeid jeg skulle gjøre i sommer - og samlingen min av egenproduserte oppskrifter er forsvunnet. :grine:

:overrasket: Det høres trist ut. Har du en slags sikkerhetskopi i ukemenyene her og i hodet, kanskje?

Mht. ferien går det seg helt sikkert til, det er bare uvant å ikke ha alle planer på plass et par måneder i forveien - minst! :ler:

Har du alltid planlagt feriene dine så godt? Jeg er glad hvis vi har bestilt overnatting på forhånd, men resten planlegges ikke før i siste liten. Jo, forresten. Sist ferie hadde jeg lett fram adresser til diverse vegetarrestauranter før vi dro (inspirasjonen fikk jeg av å lese om dine kulinariske ferieplaner), så vi fikk faktisk testet fire vegetarrestauranter av fem planlagte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så trasig! :klem: Ingen sikkerhetskopier?

:overrasket: Det høres trist ut. Har du en slags sikkerhetskopi i ukemenyene her og i hodet, kanskje?

Ingen sikkerhetskopi av akkurat disse filene, nei. :murvegg: Men en harddiskdoktor skal prøve å berge dem, visstnok.

*null peiling* :sjenert:

Ellers får jeg nok pløye alle innleggene mine her inne og klippe og lime i vei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pleier du ikke så skrive ut oppskrifter?

Jo, det er sant - noen oppskrifter har jeg nok utskrift av, men neppe alle, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt trist når godteriavdelingen er større enn avdelingen med frukt og grønt. :roll:

Den lille engelske byen jeg var i, og som bare har 2.000 innbyggere, har et utrolig mye bedre utvalg i matvarer enn de aller fleste norske byer. Der er det en grønnsaksbutikk med mange økologiske varer - de fleste dyrket av innehaverne, noe som betyr at de kommer rett fra åkeren, to slakterbutikker med fantastiske pølser og alle slags kjøtt, to delikatessebutikker hvor man kan få tak i risottoris, tørket sopp, ferdigretter eller hva man nå enn måtte ønske, tre store veldig gode ostedisker, to bakerier, samt en liten, beskjeden dagligvarebutikk som slår hvilken som helst Rema ned i støvlene. Det eneste som mangler er en fiskebutikk. Visstnok kommer det en fiskebil et par ganger i uken, men det har jeg aldri sett noe til.

Regner med at det blir the Cotswolds som planlagt, har i hvert fall ikke fått noen e-post fra B&B'et vi har bestilt hos om at de er tatt av flommen. :regn:

The Cotswolds er veldig vakkert! Jeg har ikke vært der på ordentlig, bare kjørt gjennom en gang på vei til Cheltenham. :)

Edit: Jeg klarer av en eller annen grunn aldri å stave engelske stedsnavn riktig...

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du alltid planlagt feriene dine så godt? Jeg er glad hvis vi har bestilt overnatting på forhånd, men resten planlegges ikke før i siste liten. Jo, forresten. Sist ferie hadde jeg lett fram adresser til diverse vegetarrestauranter før vi dro (inspirasjonen fikk jeg av å lese om dine kulinariske ferieplaner), så vi fikk faktisk testet fire vegetarrestauranter av fem planlagte. ;)
Stort sett har jeg ganske grundige planer, ja. :sjenert: Prøver stadig å være litt mindre nevrotisk, men det er jo så morsomt å planlegge (og jeg får tross alt ikke panikk om noe ikke går helt som planlagt). Godt nevrosene mine er til litt inspirasjon i det minste. :ler:

Ingen sikkerhetskopi av akkurat disse filene, nei. :murvegg: Men en harddiskdoktor skal prøve å berge dem, visstnok.

*null peiling* :sjenert:

Ellers får jeg nok pløye alle innleggene mine her inne og klippe og lime i vei...

Håper harddiskdoktormagien funker (i mine øyne er nemlig sånne mennesker på linje med heksedoktorer - jeg skjønner i hvert fall like lite av det de driver med ;))!

Den lille engelske byen jeg var i, og som bare har 2.000 innbyggere, har et utrolig mye bedre utvalg i matvarer enn de aller fleste norske byer. Der er det en grønnsaksbutikk med mange økologiske varer - de fleste dyrket av innehaverne, noe som betyr at de kommer rett fra åkeren, to slakterbutikker med fantastiske pølser og alle slags kjøtt, to delikatessebutikker hvor man kan få tak i risottoris, tørket sopp, ferdigretter eller hva man nå enn måtte ønske, tre store veldig gode ostedisker, to bakerier, samt en liten, beskjeden dagligvarebutikk som slår hvilken som helst Rema ned i støvlene. Det eneste som mangler er en fiskebutikk. Visstnok kommer det en fiskebil et par ganger i uken, men det har jeg aldri sett noe til.
:hjerter: Det er så herlig med sånne små spesialbutikker!

The Cotswolds er veldig vakkert!
Det synes jeg også, i hvert fall det lille jeg så da vi var der på dagstur i februar, så jeg gleder meg veldig. For øvrig ser det nå ut til at det blir Oxford i stedet for Leicester den siste helga. :hoppe:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oxford er flott! Vi var der for 2-3 år siden. Det er kjempefint å bare gå rundt og se på arkitektur og snike seg inn på universitetsområdene. Vi spiste på Brasserie Blanc, og det var ganske ok. Noe vi ikke gjorde, og som jeg angrer litt på, var å ha "Afternoon Tea" på Hotel Randolph.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...