Gå til innhold

Nevrotiske notater


Nilma

Anbefalte innlegg

Det er lenge siden jeg har vært i London, men lysten til å dra ble ikke mindre etter å ha lest denne siden og alle de andre tipsene her inne.

Kanskje det hadde vært en ide å planlegge en tur i høstferien?

Tur til London er alltid en god idé. ;)

Jeg har for øvrig vært på én av restaurantene i linken din, den som heter TAS i Borough High Street. :) God mat og trivelig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og Nemi har tydeligvis samme definisjon av en perfekt hjemmekveld. :ler: (Muligens bortsett fra Tori Amos og ostedip. ;))

Det blir ikke riktig så rolig i kveld, men hyggelig blir det likevel. Vi har invitert venner, som vi ser alt for sjelden, på middag. Skal servere meze, så jeg begynte med forberedelsene i går; lagde kjøttboller, grillet paprika til muhammara og lagde fyll til sambusak. Greit å ha noe unnagjort, men jeg har jo sett så mange oppskrifter på spennende ting jeg har lyst til å prøve i tillegg til dem jeg allerede har bestemt meg for, så jeg er redd det blir litt stress likevel. :sjenert: Kan noen vennligst lære meg begrensningens kunst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen og dobbelfaen!! :sur:

Vi har én uke ferie som vi ikke har noen planer for, men for noen uker siden snublet jeg over disse "hyttene" i Lake District. Etter litt frem og tilbake og litt research om området bestemte vi oss for å gjøre alvor av det, så i dag sendte jeg en e-post for å sjekke hva som var ledig i månedskiftet august-september, som er det mest aktuelle tidsrommet. Svar: Alle 2-mannshyttene er fullbooket frem til 5. oktober. :tristbla: Det er selvsagt andre overnattingsmuligheter i området, men jeg falt så fullstendig for disse hyttene at det frister nesten mer å dra et helt annet sted nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, der var det årlige tannlegebesøket over. Resultat: Null hull :-D

Så for å trøste meg selv/feire gikk jeg på 7-11 og kjøpte en "cookie" til 2-kaffen.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, der var det årlige tannlegebesøket over. Resultat: Null hull :-D

Grattis! Det er alltid befriende å få den beskjeden. :)

Har dere bestemt dere for hva dere (puh! mange dere!) skal gjøre den siste uken av ferien ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hyggelig med litt liv i de nevrotiske notatene! :hallo:

Velfortjent post-odontologisk cookie.

Vi har akkurat fortært gazpacho til middag, uten kraft og brød, og med bl.a. grillet paprika, litt stangselleri, og kun mørkerøde, økologiske cherrytomater som tomatinnslag. Veldig godt, ikke minst med aïoli, olivenbrød og spekeskinke som tilbehør.

Skal ellers være mer forsiktig med løk og hvitløk neste gang, de har lett for å dominere, særlig hvis løken er sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har akkurat fortært gazpacho til middag, uten kraft og brød, og med bl.a. grillet paprika, litt stangselleri, og kun mørkerøde, økologiske cherrytomater som tomatinnslag. Veldig godt, ikke minst med aïoli, olivenbrød og spekeskinke som tilbehør.

Skal ellers være mer forsiktig med løk og hvitløk neste gang, de har lett for å dominere, særlig hvis løken er sterk.

Så fint at den ble vellykket! Min erfaring er ellers at uansett hvilke grønnsaker man bruker, og uansett i hvilket forhold, blir det bra (såfremt man ikke er helt på jordet, da. :ler:) Jeg er enig i at man skal være forsiktig med løk og hvitløk. Jeg har begynt å kutte ut hvitløk helt, selv om det sikkert, i likhet med brød, er en obligatorisk ingrediens. Jeg bruker også veldig lite løk. På lørdag brukte jeg bare 1/4 bitteliten rødløk, og det holdt i massevis. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at den ble vellykket! Min erfaring er ellers at uansett hvilke grønnsaker man bruker, og uansett i hvilket forhold, blir det bra (såfremt man ikke er helt på jordet, da. :ler:) Jeg er enig i at man skal være forsiktig med løk og hvitløk. Jeg har begynt å kutte ut hvitløk helt, selv om det sikkert, i likhet med brød, er en obligatorisk ingrediens. Jeg bruker også veldig lite løk. På lørdag brukte jeg bare 1/4 bitteliten rødløk, og det holdt i massevis. :)

Brukte ca. så mye/lite rødløk vi også, men den ble veldig fremtredende likevel. Sikkert lurt å smake på den før man doserer, men sånt glemmer jeg alltid. Og så brukte vi fersk hvitløk, dvs. sånn man får om sommeren med mykt skall - den er jo gjerne litt mildere. Også den beste hvitløken i aïoli, synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge ut oppskriften du brukte, Piaf?

Hvordan gikk det med ferieplanene, Nilma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere bestemt dere for hva dere (puh! mange dere!) skal gjøre den siste uken av ferien ennå?
Nesten. :) Sannsynligvis kommer vi til å dra til the Cotswolds. Hadde det oppe til vurdering i fjor, men da bestemte vi oss for å dra til Yorkshire i stedet. Nå gjenstår det bare å finne ut hvor vi skal basere oss. Det er jo tett i tett med idylliske steder der, men det er vanskelig å velge. Bourton-on-the-Water står høyt på ønskelisten, men det gjør det dessverre for ganske mange andre også :forvirret:, så der kan visst være temmelig folksomt. På den andre siden er det jo mange som bare kommer dit på dagsturer midt på dagen, sånn at morgen og kveld er roligere, og midt på dagen kommer vi jo uansett til å være litt rundt omkring; vi håper å få gått noen turer, dessuten har vi jo lyst til å se noen av de andre landsbyene i distriktet.

Vi har akkurat fortært gazpacho til middag, uten kraft og brød, og med bl.a. grillet paprika, litt stangselleri, og kun mørkerøde, økologiske cherrytomater som tomatinnslag. Veldig godt, ikke minst med aïoli, olivenbrød og spekeskinke som tilbehør.
Hvordan synes du det funket med grillet paprika? Lurt å ha litt ekstra tilbehør ved siden og lage et ordentlig måltid ut av det :tommel: , jeg har alltid bare brukt gazpacho som forrett (eller i små shotglass som del av fingermat-opplegg).

Hvordan gikk det med ferieplanene, Nilma?
Som sagt ovenfor ser det ut til å bli Cotswolds. Jeg gleder meg stort, synes det ser nesten über-idyllisk ut :ler: (var såvidt innom på dagstur da vi var i London i februar, og det var helt nydelig, regner med det er enda finere når det er skikkelig sommer).

Lenge siden sist forresten, salsera, alt bra med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge ut oppskriften du brukte, Piaf?

Jeg endte som vanlig opp med å ikke bruke noen oppskrift :sjenert: - mitt beste tips er å sjekke ut gazpacho-tråden i mat forumet. Og ellers gjelder det å finjustere og smake seg fram mht salt, pepper og vineddik tilslutt.

Hvordan synes du det funket med grillet paprika? Lurt å ha litt ekstra tilbehør ved siden og lage et ordentlig måltid ut av det :tommel: , jeg har alltid bare brukt gazpacho som forrett (eller i små shotglass som del av fingermat-opplegg).

Veldig godt med sødmen fra grillet paprika - skal bruke mer neste gang (jeg hadde bare en halv økologisk monsterpaprika). Den rundet liksom av friskheten uten å overdøve den. Spekeskinke og aïoli på brød ved siden av var også faktisk veldig godt til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salsera, sist jeg lagde gazpacho brukte jeg denne oppskriften. Jeg synes den var veldig god, så kanskje du kan bruke den som et utgangspunkt, og evt. plukke opp noen tips fra piafs gazpcho-tråd?

Veldig godt med sødmen fra grillet paprika - skal bruke mer neste gang (jeg hadde bare en halv økologisk monsterpaprika). Den rundet liksom av friskheten uten å overdøve den.
Nettopp! Jeg synes av og til gazpacho kan bli litt "surt" (sikkert på grunn av ikke helt perfekte tomater), så da gjør det seg med den lille sødmen fra paprikaen. Skal prøve det på den ovennevnte oppskriften. :)

Spekeskinke og aïoli på brød ved siden av var også faktisk veldig godt til. :)
Tror jeg så gjerne! Og kanskje litt tørr sherry? :sjarmor:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes av og til gazpacho kan bli litt "surt" (sikkert på grunn av ikke helt perfekte tomater), så da gjør det seg med den lille sødmen fra paprikaen.

Jeg hadde som sagt veldig modne og søte økologiske cherrytomater - det får jeg ofte store mengder av om gangen om sommeren, og da kan gazpacho være en lur ting å lage. Ulempen var frø og skall, som jeg ikke gadd å fjerne, og silingen bare ga jeg opp - alt ble jo igjen i silen! :forvirret:

Hadde ikke tørr sherry, forresten. :tristbla: Selv tenkte jeg på tørr rosévin til, det er liksom den ultimate sommervinen for meg, men sherry hørtes enda bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for oppskrift og tips!

Lenge siden sist forresten, salsera, alt bra med deg?

:) Joda, alt er ok, men det har vært litt hektisk. Maten har ikke vært så spennende, så da har jeg ikke hatt så mye grunn til å være her heller. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulempen var frø og skall, som jeg ikke gadd å fjerne, og silingen bare ga jeg opp - alt ble jo igjen i silen! :forvirret:

Du må gni og gjøre sirkelbevegelser med baksiden av en øse, da går det som en drøm! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, alt er ok, men det har vært litt hektisk. Maten har ikke vært så spennende, så da har jeg ikke hatt så mye grunn til å være her heller. ;)
Det er hyggelig å "se" deg her likevel, vet du! :)

Du må gni og gjøre sirkelbevegelser med baksiden av en øse, da går det som en drøm! :)
Jepp! :tommel: Men fy så kjeeeeedelig!

Nå sitter jeg og klør etter å gå ut i solskinnet, men akkurat i dag når det endelig er fint vær har jeg selvsagt ikke mulighet til å avspasere, få ferdig en ting før jeg kan gå hjem. :sur: (Men det hjelper kanskje å komme seg ut fra KG, blir nok fortere ferdig da. :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

(Men det hjelper kanskje å komme seg ut fra KG, blir nok fortere ferdig da. :sjenert: )

:ler:

Har samme problem - blir nok sittende her lenge i dag. Men jo mer jobb, dess mer behov for KG-pauser. Jeg må ihvertfall lufte hjernen litt innimellom - man kan ikke prestere 100 % av arbeidstiden.

Nå er det imidlertid snart tid for litt presskanne-espresso her, trenger nye smaker i munnen. *har spist hjemmelaget aïoli til lunsj*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, artig! :)
:ler: Hver sin lyst!

Nå er det imidlertid snart tid for litt presskanne-espresso her, trenger nye smaker i munnen. *har spist hjemmelaget aïoli til lunsj*
Dårlig gjort å skrive om hjemmelaget aïoli når jeg er halvdød av sult! :sprettoy: Bruker du espresso malt til presskanne? Det gjør jeg (også). :) Vanlig espresso drikker jeg kanskje to ganger i året, men jeg er veldig glad i sterk, mørk kaffe, så espressokaffe malt til presskanne er perfekt. :kaffe:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du espresso malt til presskanne? Det gjør jeg (også). :) Vanlig espresso drikker jeg kanskje to ganger i året, men jeg er veldig glad i sterk, mørk kaffe, så espressokaffe malt til presskanne er perfekt. :kaffe:

Ja, det gjør jeg! Blir veldig god kaffe. :)

Du må gni og gjøre sirkelbevegelser med baksiden av en øse, da går det som en drøm! :)

Artig, kjedelig - bare jeg som synes dette egentlig hørtes litt sensuelt ut? :engel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...