Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

*Puh*, det var bra jeg ikke hadde missforstått helt ;)

Håper dere hadde en flott reise, både før, under og etter bryllupet. Regner med at det kanskje kommer litt detalj-informasjon på hvordan bryllupsmiddagen var og eventuelt andre spennende matopplevelser underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulasjoner til ekteparet :hjerte:

Håper dere hadde en fin tur til London - og tar jeg ikke helt feil, så har dere vært i Paris og?

Tusen takk! :) Vi hadde det kjempeflott i London, og Paris var rett og slett fantastisk. Jeg hadde jo regnet med at det var en fin by, men den overgikk forventningene mine. Det skadet jo heller ikke at det var strålende sol og 15-16 grader hver dag, utrolig deilig å spasere langs de vakre avenyene og bare nyte livet. :hjerte:

*Puh*, det var bra jeg ikke hadde missforstått helt ;)

Håper dere hadde en flott reise, både før, under og etter bryllupet. Regner med at det kanskje kommer litt detalj-informasjon på hvordan bryllupsmiddagen var og eventuelt andre spennende matopplevelser underveis?

Neida, du hadde forstått helt riktig. Skal ikke se bort fra at det kommer en bitteliten rapport med tid og stunder. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, må bare si at jeg har litt dårlig samvittighet for de kommentarene om bryllupsnerver, altså - fikk bare et akutt og selvsentrert flashback til egne opplevelser for maaange år siden... :sjenert: Håper du ikke ble lei deg - det var selvsagt ikke meningen! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Paris!!! :hoppe:  :hjerter:

:ler: Tror jeg så omtrent sånn ut etter at vi hadde ruslet rundt i Paris første dagen vi var der.

Huff, må bare si at jeg har litt dårlig samvittighet for de kommentarene om bryllupsnerver, altså - fikk bare et akutt og selvsentrert flashback til egne opplevelser for maaange år siden... :sjenert:  Håper du ikke ble lei deg - det var selvsagt ikke meningen! :)

Nei, kjære vene, ble da ikke lei meg i det hele tatt, var bare morsomt. Hvis du har lyst til å dele de traumatiske opplevelsene dine, er det bare å legge i vei. :klem:

Gratulerer fra meg også! :) Ser fram til å lese rapporten.

Gratulerer! :)

Takk og takk! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kjære vene, ble da ikke lei meg i det hele tatt, var bare morsomt.

Det var bra, det er bare meg som har litt for god fantasi, ser du. ;) Og selv om man ikke har noe i nærheten av bridezilla-fakter, er det jo mange følelser involvert i dagene før et bryllup, ikke minst for oss (?) som er naturlig opptatt av detaljer og planlegging - det kødder man ikke med!

Hvis du har lyst til å dele de traumatiske opplevelsene dine, er det bare å legge i vei. :klem:

Mange takk for tilbudet, men jeg tror vi lar det ligge! :ler:

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig, sløv helg. :)

Selv så deilig det har vært med bryllup, bryllupsreise og familiebesøk, så er det bare godt å være tilbake i hverdagen (og rolige helger ;)) igjen. I dag har vi bare slappet av, snakket, lest og tittet litt på tv. Nå skal jeg snart rusle på kjøkkenet og begynne å forberede middagen; lammefilét og risotto med tørkede morkler er utgangspunktet, så får jeg se det litt an etterhvert.

Tror jeg skal ha bittelitt sennep og fersk rosmarin på lammet. Har kjøpt babyasparges, som jeg i utgangspunktet bare hadde tenkt å koke, men kanskje jeg kan riste og hakke noen hasselnøtter og blande med litt smør og ha på toppen - det må da bli godt? Vet ikke om det er noe jeg har lest et sted, eller om det er inspirasjon fra oven, det bare slo meg som en veldig god idé. Har i utgangspunktet ikke tenkt å ha saus til, synes nesten ikke det er nødvendig når jeg har risotto, men jeg har en skvett portvin som har stått åpnet litt vel lenge, så kanskje koke den inn til en slags sirup med litt balsamico, og så bare dryppe noen få dråper over kjøttet. Eller blir det litt overkill, for mange smaker? :klø: Får se. Er litt i det kreative hjørnet i dag, morsomt å lage mat igjen når man har fått all maten servert i en periode. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde ut de ovennevnte idéene i går, og det fungerte fint. Var litt bekymret for at det skulle bli for mange smaker, men jeg kunne faktisk godt vært litt mer generøs med sennepen og rosmarinen, tror det hadde gjort seg med litt skarpere smaker sammen med den søtlige sirupen (som for øvrig ble veldig god).

Nok en sløv dag i dag, været fristet ikke akkurat til søndagstur, så vi har kost oss inne. Har spist sjokolade fra Paris med deilig Pedro Ximenes-sherry til :sjarmor: , mens jeg har lest klassisk britisk krim; "Dødsklokkene" av Dorothy L. Sayers. Koselig bok, men jeg tror den hadde gjort seg bedre på engelsk. Vanligvis legger jeg ikke så mye merke til sånt, men her var noen merkelig setninger, som må ha vært litt vel direkte oversatt. Og matnerden i meg lurer på om Lord Peter Wimsey virkelig spiste muffins med smør på til ettermiddagsteen, jeg tviler litt på at den amerikanske typen muffins (som jeg har skjønt ofte spises med "spreads") var utbredt i England på 30-tallet. Mistenker at det må være snakk om scones. Jaja, noe skal man da bruke tankevirksomhet på en søndags ettermiddag. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte innom for å lese om lammefileten - det hørtes nydelig ut! Kjekt med idéer som fungerer.

Her har det blitt entrecôte-middag i sommersol i dag. Jeg er i utgangspunktet fan av smaksrikt og marmorert kjøtt, men noen ganger kan det bli litt vel mye fett og seige hinner, dessverre - neste gang går vi for ytrefilet, tror jeg. Men smaken var god. Og været mer enn upåklagelig: lang middag i singlet på terrassen i april! :overrasket:

*sender sol og varmegrader til Nilma* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, utrolig morsomt når ting blir som man har tenkt. :-D

Skjønner hva du mener med entrecôte, det blir ofte litt hit-and-miss; når entrecôten skikkelig god er det det beste biffkjøttet, men dessverre er det ofte som du beskriver, så mye fett og trevler at det kommer litt i veien for den gode smaken. Har opplevd det såpass mange ganger at jeg som regel feiger ut med filét når jeg en sjelden gang lager biff.

Sol og varmegrader høres deilig ut! :) *skuler ut på gråværet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en perfekt helg. :)

Har dere noen gode ideer til å variere soppsauser litt? De smaker forsåvidt alltid godt, men det begynner å bli på tide med noen sprell. ;) Jeg har tittet litt i kokebøkene mine, men stort sett er det samme. Jeg tror jeg trenger noen nye kokebøker. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skal du bruke sausene til da? Jeg må innrømme at jeg ikke har noen originale idéer på strak arm, når jeg lager soppsaus er det som regel en ikke alt for spennende fløtesausvariant. Men om du har noe spesielt du skal bruke det til, kan vi jo se hva vi kan koke ihop. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe revolusjonerende, og kanskje dere gjør det allerede, men jeg synes soppsaus blir best med en blanding av tørket og frisk sopp. Legger den tørkede soppen i bløt først, og bruker bløtevannet i sausen. Ellers er det løk, hvitløk, timian eller rosmarin - og fløte.

Parmesan har jeg også brukt, til pastasaus, og presset sitron, tror jeg. Men så veldig spennende er vel ingen av delene. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på en versjon med parmesan, riktignok ikke en soppsaus i utgangspunktet, men jeg tror sopp kan fungere bra. :)

Egentlig er det en pastasaus der man steker kylling, gulrot og brokkoli, heller over litt god kraft og revet parmesan, evt. også fersk basilikum og lar det putre noen minutter. Det blir en kjempegod saus - lett, men smakfull. Kanskje bruke lettstekt sopp i stedet for kylling/grønnsaker? Har ikke prøvd selv, men i mitt hode høres det i hvert fall ut som en god idé. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for tips! Jeg har en pakke ravioli (med steinsopp, men for å være helt ærlig tror jeg ikke man merker mye til den) liggende, og tenkte å lage en soppsaus til den. Jeg lager vel soppsaus stort sett slik som dere, bortsett fra at jeg ikke har prøvd rosmarin i den. Rosmarinbusken min begynner å se litt medtatt ut, men det funker sikkert også med tørket rosmarin?

Hva med salvie, forresten? Salvieplanten min har vokst ganske mye, så det begynner å bli på tide å høste mer av den. Eller kanskje oregano? Eller noe helt annet?

Ha en fin uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer akkurat fra generalforsamling i borettslaget, og kan slå fast følgende: Det er ikke en myte at det er mange raringer og kverulanter som blomstrer i slike fora. :overrasket: Hjelpe meg for noen diskusjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går ettermiddag sovnet jeg på sofaen i en temmelig uheldig vinkel, dermed går jeg nå rundt med hodet på kledelig på skakke for at ikke nakken skal gjøre så pokkers vondt. :frustrert: Dessuten holdt den hersens nakken meg våken halve natten, så nå er jeg grusomt trøtt. :frustrert:

Sånn, det var dagens klagesang. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...