Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Jeg har en sånn. Jeg husker rett og slett ikke hvordan jeg gjorde det sist, da spirte jeg mungbønner, så lenge er det siden. :overrasket: Nå har jeg fulgt bruksanvisningen på frøposene, og latt frøene ligge i vann over natten, før jeg har lagt dem i en av boksene, så skyller jeg dem med kaldt vann 2-3 ganger for dag. Idiotsikker metode, men så vidt jeg har skjønt skal det gå bra å gjøre det i en tildekket glasskrukke e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en sånn. Jeg husker rett og slett ikke hvordan jeg gjorde det sist, da spirte jeg mungbønner, så lenge er det siden. :overrasket: Nå har jeg fulgt bruksanvisningen på frøposene, og latt frøene ligge i vann over natten, før jeg har lagt dem i en av boksene, så skyller jeg dem med kaldt vann 2-3 ganger for dag. Idiotsikker metode, men så vidt jeg har skjønt skal det gå bra å gjøre det i en tildekket glasskrukke e.l.

Ja, veggiskokeboken min har beskrivelse av hvordan man gjør det med norgesglass og gassbind, så det går nok sikkert like fint, men da må man være å nøye med å sile av tror jeg, så det ikke blir liggende for mye vann på bunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg antar at det er derfor hver "hylle" i boksen har hull i bunnen, slik at vannet renner ned i den boksen som er nederst i stabelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hjerter: Jeg har alltid likt versjonen med Kirsty MacColl og The Pogues, men denne var jo rett og slett nydelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må lære meg dette, begge to. Spirer er supert på sandwicher til lunsj.

Jeg har pleid å følge instruksjonene på denne siden, og det har gått fint. Et lite tips: Det er ikke alle typer erter/bønner/linser/frø som egner seg til spiring - noen typer bønner gir spirer med litt uheldige stoffer. Det lønner seg derfor å sjekke først.

Jeg har lyst på spirekasse. Hvor får man kjøpt det, Nilma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som sagt lenge siden jeg kjøpte min, men jeg er ganske sikker på at jeg kjøpte den på en helsekostbutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: Men man får vel kjøpt frø spesielt beregnet på spiring, så da burde du jo være på den sikre siden. Jeg er litt fristet til å legge inn en bestilling her - mye spennende. Jeg blir alltid litt ivrig når jeg får en ny "dille". :sjenert:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 2 – til Cornwall.

Vi hadde valgt et hotell som lå nært Paddington stasjon, siden det var derfra vi skulle ta toget til Cornwall, så etter en ok engelsk frokost på hotellet, var det bare noen minutters rusletur til stasjonen.

Både jeg og mannen elsker å ta tog, så selv om turen tok seks timer ble det ikke kjedelig, ikke minst fordi toget kjører gjennom mange byer og mindre steder underveis, så det var mye å se på. Spesielt var det fascinerende å se alle ”pipene” og maskinhusene som var spredt utover hele Cornwall, rester etter områdets lange gruvehistorie. Vakkert og spesielt, og litt vemodig.

Vel fremme i Penzance var det solskinn og behagelig varmt, så vi bestemte oss for å gå til B&B’et der vi skulle bo. Vi valgte nok ikke den enkleste veien, men siden vi rotet oss inn i en nydelig park, og deler av veien gikk langs strandpromenaden, var i dét i grunnen helt greit. Eierne var ikke hjemme da vi kom, men hadde mailet oss detaljerte instrukser om hvordan komme oss inn på forhånd, så vi kom oss da inn. Rommet vårt lå på toppen av bygningen og var akkurat sånn et engelsk B&B-rom skal være; blomstrete sengteppe (men heldigvis ordentlig dyne, og ikke laken-og-ullteppe-elendighet), merkelige vinkler og kurvstoler foran vinduet. :hjerter:

Ivrige som vi var etter å utforske byen (ingen storby, rundt 20 000 innbyggere) slengte vi fra oss bagasjen og dro på oppdagelsesferd. Der vi gikk på strandpromenaden inn mot sentrum kunne vi se ut mot St Michael’s Mount, et nesten eventyraktig syn. Vi fant oss en pub og satte oss ned for å slappe av med en pint Doom Bar. Selv om jeg bare er en måtelig entusiastisk øldrikker til vanlig, synes jeg det er utrolig morsomt å prøve ut ulike øltyper fra små, lokale bryggerier når vi er i England, og akkurat dette var veldig godt.

Etter litt mer rusling dro vi hjem for å freshe oss opp litt før middagen. Jeg hadde oppdaget at en av restaurantene i byen hadde ”Local Food Heroes Evening” - der det meste av råvarer og produkter på menyen var lokalprodusert - den kvelden, og det kunne vi jo ikke gå glipp av. Til forrett hadde jeg varmrøkt makrell med salat og dressing av syltede sitroner. Sitronene passet perfekt til den fete, og ganske mildt røkte, fisken, super kombinasjon etter min smak. Mannen hadde noe slags pølser, men ingen av oss husker hva slags tilbehør som var til. Til hovedrett hadde mannen biff med salvie-Yorkshirepudding, rødvinssaus og stekte poteter. Jeg hadde helstekt megrim sole (jeg har ikke funnet ut om den har noe norsk navn, men altså en liten tunge av noe slag), med lime- og tangsmør og diverse grønnsaker. Deilig, saftig fisk, som det syrligsalte smøret satte en fin spiss på. Til dessert hadde vi varm mandelkake med friske bjørnebær og clotted cream – himmelsk! Jeg er ikke særlig glad i vanlig krem og fløte, men clotted cream er virkelig syndig godt.

Med fulle mager var det en ganske lang, men sterkt tiltrengt og veldig fin, spasertur tilbake til B&B’et langs den opplyste strandpromenaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cornwall! :rødme:

*noterer på må-reise-til-listen*

Ja, det må du! :hoppe:

Eh.... perfekt dag skulle det stå...
Da forstår jeg, jeg skjønte ikke helt hva som var så herlig med en kort dag.:ler:

Jeg virkelig nyter å lese disse reisebeskrivelsen dine, Nilma :)
Tusen takk, det var hyggelig å høre. :enig:

Eg blir glad av å lese brevene dine Nilma. :)
:sjokk: Leser du brevene mine, Toro?

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blæ, usedvanglig trøtt og lei, og attpåtil skal jeg på trening rett etter jobb. Ikke lyst, vil ligge under pledd på sofaen med en kopp te. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurydike
Blæ, usedvanglig trøtt og lei, og attpåtil skal jeg på trening rett etter jobb. Ikke lyst, vil ligge under pledd på sofaen med en kopp te. :sukk:

Samme her, bortsett fra det med treningen. :sjenert:

(dvs jeg har heller ikke lyst - men jeg har ikke tenkt å prøve engang. Hrmf).

Hele dagen og all peppen jeg klarte å mobilisere i morges foran en bestemt oppgave forsvant i en tåpelig og stadig tilbakevendende jobbkonflikt, og jeg har dermed ikke gjort det spøtt av det som sto på planen. Kun irritert meg grønn.

Tilslutt ga jeg opp, og brukte i stedet ettermiddagen til mer kjøkkenbenkeplateundersøkelser. :lur: Og i den forbindelse endte jeg opp med å øse jeg all min oppdemmede vrede utover en tilfeldig kjøkkenkonsulent som ikke var imøtekommende nok på telefonen. Jeg er et usselt menneske. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, bortsett fra det med treningen. :sjenert:

(dvs jeg har heller ikke lyst - men jeg har ikke tenkt å prøve engang. Hrmf).

:ler: Tro meg, hadde det ikke vært for at jeg feiget ut fra treningen jeg egentlig skulle på mandag hadde jeg ikke vurdert det i dag engang.

Hele dagen og all peppen jeg klarte å mobilisere i morges foran en bestemt oppgave forsvant i en tåpelig og stadig tilbakevendende jobbkonflikt, og jeg har dermed ikke gjort det spøtt av det som sto på planen. Kun irritert meg grønn.
Uffda! Lyst til å fortelle? :klagemur:

Tilslutt ga jeg opp, og brukte i stedet ettermiddagen til mer kjøkkenbenkeplateundersøkelser. :lur: Og i den forbindelse endte jeg opp med å øse jeg all min oppdemmede vrede utover en tilfeldig kjøkkenkonsulent som ikke var imøtekommende nok på telefonen. Jeg er et usselt menneske. :tristbla:
Dét tror jeg ingenting på! :klem:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Takk snille Nilma! :blomst:

Nei, du skal slippe detaljene, jeg har sikkert sagt altfor mye allerede. Men det er slitsomt med problemer som av sammensatte grunner aldri får noen skikkelig løsning, men blir liggende der og ulme eller gnage eller hva man skal si.

Kjøkken er kjekkere! Akkurat nå sjekker jeg ut denne produsenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...