Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

:hallo:

Jeg vil gjerne gi en mattilbakemelding: I dag laget jeg din vegetariske Shepherd's pie (stavefeil, sikkert) for første gang og den var rett og slett veldig, veldig god! :spise: Sausen var helt nydelig alene (fristet til å bruke den som pastasaus, men linser+pasta blir vel kanskje litt rart) og potetmosen likeså (skal definitivt lage den slik neste gang jeg har det som tilbehør).

Denne skal definitivt gjentas, men da skal jeg beregne litt bedre tid. Tror jammen meg jeg brukte innpå 2 timer, men jeg re jo ikke så veldig rask heller da. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen hjem.

Jeg er sjokolademisunnelig og reisemisunnelig :sjenert:

-og gleder meg stort til reisebeskrivelser :hoppe:

Endret av Dark Star
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hjem. Og jeg kunne godt tenkt meg å kvalitetssikre den sjokoladen jeg også. :sikle:
Tusen takk! Jeg kan meddele at sjokoladen var god, men det er mulig ytterligere testing er nødvendig. :lur:

:hallo:

Jeg vil gjerne gi en mattilbakemelding: I dag laget jeg din vegetariske Shepherd's pie (stavefeil, sikkert) for første gang og den var rett og slett veldig, veldig god! :spise: Sausen var helt nydelig alene (fristet til å bruke den som pastasaus, men linser+pasta blir vel kanskje litt rart) og potetmosen likeså (skal definitivt lage den slik neste gang jeg har det som tilbehør).

Denne skal definitivt gjentas, men da skal jeg beregne litt bedre tid. Tror jammen meg jeg brukte innpå 2 timer, men jeg re jo ikke så veldig rask heller da. :fnise:

:hoppe: Så flott at du likte den! Ikke sikkert at sausen er så dum til pasta, den er jo litt bolognese-aktig. Dessuten finnes det mengder av oppskrifter på pasta med linser, men da brukes vel som oftest grønne linser; jeg er enig i at røde linser og pasta høres litt rart ut. Men kanskje man kan lage sausen med grønne i stedet for røde linser? :klø:

Det tror jeg muligens kunne funke.

Velkommen hjem.

Jeg er sjokolademisunnelig og reisemisunnelig :sjenert:

-og gleder meg stort til reisebeskrivelser :hoppe:

Takk! :) Jeg vet som sagt ikke hvor spennende reisebeskrivelser det blir (det har jo vært mye juleshopping :sprettoy:), men om jeg får ånden over meg blir det kanskje skriblet noen setninger i helgen.

I natt våknet jeg av at hele sengen ristet; mannen fikk feber etter at vi tok baconvaksine i går og hadde skikkelige frostrier. :overrasket: Veldig ekkelt, jeg trodde først han hadde fått et anfall av noe slag. Han var bedre i morges, men ikke i noe slags form til å gå på jobb. Det medførte også at jeg måtte kjøre ut i hutiheita for å levere bilen på service og ta taxi på jobb for en liten formue. (Mannen hadde tenkt å ta buss på jobb, men det hadde medført en lang spasertur for å komme til holdeplassen, og det gadd jeg ikke. :sjenert:) Jeg har hatt dager som har startet bedre. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg får inntrykk av at den vaksinen er mer bry enn å bare få influensaen jeg... Dessuten er det kjemperart å se så mye skriverier i de norske avisene rundt svineinfluensaen. Her er det ikke noe tema, vaksinen er å få men det er ikke noe massehysterisk vaksineaksjon...

Kan jo nevne at mannens direkte kontakter i Novartis (de lager vaksine) sier at de ikke kommer til å ta denne vaksinen selv. hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en start på dagen! :troest:

Risottospørsmål til kloke mathoder:

Jeg skal lage risotto til mange på lørdag (del av andre rett i sen større middag). Går det an å lage risottoen halvveis ferdig på forhånd, eller må jeg lage den helt fra scratch mellom rettene? Jeg tror egentlig ikke det er så lett å få den bra ved å gjøre den halvveis ferdig på forhånd, men det hadde unktelig vært kjekt om det gikk an. :ler: Jeg har en følelse av at risottoen kan bli litt grøtete av det, og det er jeg jo ikke interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd, men min umiddelbare tanke er som du sier at det kan bli litt grøtete, ser for meg at risen bløtner når den blir stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det jeg tenker jeg også. :Nikke:

På den annen side: på restuaranter etc. så kan de jo ikke lage risotto fra starten av hver gang det kommer en bestilling på det? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Nilma her - risotto er rett og slett ikke den enkleste retten i selskap med flere retter, fordi den helst bør serveres når den er nylaget. Men selvsagt kan man preppe alt med å hakke ferdig løk etc på forhånd.

Og risotto på restaurant synes jeg som regel er skuffende og grøtete, antakelig nettopp fordi de lager den halvferdig og varmer den opp. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng ang. restaurantrisotto, Aricia. :ler:

Gjestene overlever nok om de må vente litt på andre rett. Det er kun et spørsmål omnok vin, egentlig. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at risotto kan lages ferdig på forhånd, til et visst punkt. Risen bør ha litt koketid igjen (10 min ca), dvs ikke være neste ferdig, og den bør være tørr (all væske kokt inn) før den settes til side. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en link til "juks" som proffene tyr til, deriblant en oppskrift på risotto og hvordan de lager den 2/3 ferdig og kjøler den. Jeg har som regel ikke giddet å bruke å spre risottoen slik, men så har jeg laget relativt små mengder også. ;) Min erfaring er at det går fint, men jeg vil tro at mange koker risottoen for mye på forhånd og at man da fort vil oppleve at det blir grøt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis du har tid er det kanskje lurt å teste ut teknikken på forhånd. Jeg ville sikkert laget en prøvebatch idag som jeg jeg ville kokt ferdig imorgen, men jeg liker å teste ting. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:Gjesp: Godt det snart er helg, deilig med kort arbeidsuke.

I helgen skal jeg drive storstilt julegaveinnpakking. Vanligvis synes jeg det er kjempegøy, men i år har julen kommet litt brått på meg, så jeg har ikke giddet rukket å gjøre noen særlig innsats for å finne fiffige ting til innpakkingen. Jeg liker å koordinere papir/bånd/merkelapper og gjerne finne noe ekstra å pynte med (f.eks. har jeg brukt stripete sukkertøystenger eller bittesmå juletrepyntdingser i tre), men jeg har ikke funnet så mye i år. Jeg så mye fint papir osv. i England, men det er jo litt vanskelig å frakte, så jeg nøyde meg med diverse merkelapper - tenkte å ha ensfargete lapper til mønstret papir og omvendt.

Bortsett fra julegavepakking blir det nok mest sløving og spising i helgen. Vi kjøpte med ordentlig clotted cream :hjerte: fra England, så jeg må definitivt bake scones en dag. Dessuten har jeg lyst på en skikkelig kraftkokingsseanse i løpet av helgen; jeg har funnet en oppskrift på grønnsakkraft av ovnsbakte grønnsaker som så interessant ut (jeg bruner alltid grønnsakene litt, men her skulle de stekes ordentlig), dessuten begynner kyllingkraftforrådet å bli noe redusert, så det burde jeg kanskje gjøre noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...