Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

:fnise: Det er jo halve moroa. :sjenert:

Leie meg? Jeg gjør det gjerne helt gratis. :nigo:

Pokker heller, jeg kunne sikkert betalt for å planlegge Englandstur! :ler:

Nå snakker vi..... hvor mye er du villig til å betale?????? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har jeg rotet meg borti nå? :ler:

Jeg ble forresten veldig Cornwall-inspirert her, så jeg har lagt ut noen bilder på FB. :)

(Jeg trodde jeg hadde lagt ut de bildene for lengst, men det hadde jeg visst ikke. :klø:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snublet over savoykål i dag (:hoppe:), så det er mulig jeg finner på noe med det; jeg mener jeg har sett noe med savoykål og kastanjer som så godt ut.

Ja. I fjor. :sjenert:

Jeg og mannen har sittet i hele kveld og søkt på ymse reiseruter, så nå er jeg fullstendig forvirret. :ler: Jeg håper vi får det til, Cornwall er så fiiiint. I så fall vurderer vi å bo her. :hjerter:

:sjenert: Det burde jeg jo ha husket. Jeg husker jo de flotte reisebeskrivelsene dine, men jeg hadde de bare sortert som "Storbritannia" i hjernen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjenert: Det burde jeg jo ha husket. Jeg husker jo de flotte reisebeskrivelsene dine, men jeg hadde de bare sortert som "Storbritannia" i hjernen min.
Jeg blander diverse turer selv av og til, så det er for mye forlangt at alle andre skal kunne ha oversikt. :ler:

FB? :sjenert:
Jeg mener å ha sett et bryllupsbilde som så kjent ut som venneforslag. Skal se hva jeg finner. :lur:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så deilig å tusle rundt og kokkelere i rolig tempo. :) Nå har jeg laget røre til sjokoladefondant og satt i fryseren, dessuten har jeg ristet og skrelt kastanjer.

Alle detaljene til kveldens middag er imidlertid ikke helt på plass ennå. Jeg har vært på fire (!) butikker uten å kunne oppdrive frisk basilikum og estragon til sauce vierge, så jeg må improvisere litt. Oppskriften jeg har tenkt å bruke skal i tillegg til basilikum og estragon ha enten koriander eller mynte, men siden jeg ikke fikk tak i de to førstnevnte lurer jeg på å bruke litt av både koriander og mynte, og dessuten persille. Men jeg tror jeg må være litt forsiktig, sånn at det ikke blir for "asiatisk". Etter å ha googlet ørten sauce vierge-oppskrifter har jeg kommet til at det ikke ser ut til å finne noen fasit på hva slags urter som skal brukes (selv om de mange ser ut til å inkludere basilikum), så jeg tenker at det ikke kan bli helt galt. Kjipe butikker som saboterer planene mine! :snurt:

Til hovedretten har jeg falt ned på å steke andebryst helt enkelt, dele bittesmå gulløye og steke dem i ovnen (med litt frisk timian mot slutten?) og solbærsaus etter omtrent samme oppskrift jeg bruker til blåbærsaus. Dessuten kremet savoykål (minus sellerien).

Jeg fant fine pasjonsfrukter på butikken, så det blir tilbehør til sjokoladefondanten, enten som coulis eller vendt inn i pisket krem. Eller kanskje begge deler; en liten klatt pasjonsfruktkrem og så litt coulis dryppet rundt det hele? Jeg kjøpte ganske mange frukter, så det er muligens nok. Har en vag teori om at mynte vil være godt sammen med pasjonsfrukt, så jeg vurderer et lite eksperiment. :lur:

Vin: Villa Maria Private Bin Riesling 2008 til forretten og Taupenot-Merme Gevrey-Chambertin 2004 til hovedretten. Dow's LBV til desserten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:wow:

For et måltid det blir, Nilma! :tommelsmil:

Jeg har forresten aldri tilberedt kastanjer - er faktisk usikker på om jeg i det hele tatt har sett det i butikkene her noengang? Er det mye jobb med å skrelle dem etter risting?

Jeg synes koriander og mynte i sauce vierge høres veldig godt ut - friske og aromatiske smaker. Litt crossover! :sjarmor:

:fnise:

Neida. Mener forresten at hr Stein har en oppskrift på kamskjell og sauce vierge med koriander, men jeg var ikke i stand til å finne den akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man inviteres på middag? :ler:

På grunn av umulig høyrehånd, potensiel kjøkkenassisten på kino og bare mannen til å hjelpe blir det taco i dag.

På kjøkkenet er oppkutting av grønnsaker stor sett det eneste mannen duger til, så da blir det slik i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wow:

For et måltid det blir, Nilma! :tommelsmil:

Jeg har forresten aldri tilberedt kastanjer - er faktisk usikker på om jeg i det hele tatt har sett det i butikkene her noengang? Er det mye jobb med å skrelle dem etter risting?

Litt fiklete, men det er jo ikke snakk om store mengder, så det gikk helt greit. (Jeg fant dem forresten på en innvandrerbutikk, så det kan kanskje være verdt å sjekke om du er interessert.)

Jeg synes koriander og mynte i sauce vierge høres veldig godt ut - friske og aromatiske smaker. Litt crossover! :sjarmor:

:fnise:

Neida. Mener forresten at hr Stein har en oppskrift på kamskjell og sauce vierge med koriander, men jeg var ikke i stand til å finne den akkurat nå.

Du sa c-ordet! :grine:

:fnise: Jeg bruker denne oppskriften, men siden jeg ikke fant hverken estragon eller basilikum blir den jo litt annerledes. Men som sagt, jeg har funnet sauce vierge-oppskrifter med nesten alle tenkelige urter, så jeg tar nå sjansen. ;)

Kan man inviteres på middag? :ler:

På grunn av umulig høyrehånd, potensiel kjøkkenassisten på kino og bare mannen til å hjelpe blir det taco i dag.

På kjøkkenet er oppkutting av grønnsaker stor sett det eneste mannen duger til, så da blir det slik i dag.

Selvsagt! :tommelsmil: Litt morsomt at du skulle skrive det om mannen og grønnsaker, mannen her var just i sving med potetskrubbing. Sånt er jeg flink til å delegere. :nigo:

Akkurat nå driver jeg og koker solbær i portvin, for en utrolig heftig lillafarge det blir! :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så også kastanjer på en innvandrerbutikk i dag. Det var fristende å kjøpe noen, men jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle tilbrede dem. Jeg får forsøke å finne det ut før jeg dra på neste handletur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg brukte all kokkeleringsinspirasjon i helgen, nå sitter jeg og prøver å pønske ut ukemeny, uten stort hell. :sukk: Det vil si, det er for så vidt mye jeg har lyst til å lage, men det er vanskelig å få det til å passe både m.h.t. tid, ingredienser som bør brukes opp og variasjon. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som aner hvor lenge "åpnet" savoykål holder seg? :klø: Vi har omtrent et tonn igjen etter helgen, men jeg har liksom ikke lyst på kål til hver middag denne uken. :fnise:

Noenlunde ukemeny:

Mandag: Engelske pølser med colcannon. Ovnsstekte grønnsaker.

Tirsdag: Mannen spiser med jobben, jeg lager suppe med chorizo og kikerter.

Onsdag: Stekt fisk med avocadosalsa. Rød Camargue-ris?

Torsdag: Jeg spiser ute (byttes muligens med onsdag).

Fredag: Indisk vegetar. Dhal, potetraita, cachumber og basmatiris?

Lørdag: Fiskesuppe, type chowder.

Søndag: Pinnekjøtt.

Evt. bytte om på tirsdag og fredag, får høre hva mannen har mest lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvor lenge et sånt kålhode holder seg - det kommer vel også an på hvor friskt det var i utgangspunktet.

Ellers kan jeg anbefale denne oppskriften, selv om jeg synes den er aller best med sommerkål. Og savoykål passer også bra i minestrone.

Men det er da fristende ukemeny du har! :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...