Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Åh! :spise:

Hva synes du om jordskokkgratengen, forresten? Sist jeg laget den ble det liksom litt for mye fløte i den, syntes jeg - rart, for før har jeg alltid likt den veldig godt. Kanskje det har å gjøre med typen skokker? Eller kanskje jeg bare har skiftet smak? :ler:

Endret av Aricia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes også det ble litt mye fløte etter steking. Sausen virket så tykk før jeg satte i ovnen, så jeg hadde en ekstra skvett fløte i, men den ble liksom tynnere etter steking, så det ble litt for vått. Det er kanskje noe med at jordskokker har litt annen konsistens enn poteter, sånn at de ikke trekker til seg noe av væsken? :vetikke: Men det smakte jo veldig godt! Det ble en god del igjen, så jeg lurer på om jeg skal koke opp resten med litt kyllingkraft og kjøre det i blender til suppe en av dagene. Jeg brukte ikke brødsmuletoppingen, så det burde vel funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Forresten: Idsøe-biffen var helt fantastisk god! :sikle: Så mør at den kunne spises med skje, og i motsetning til det meste av oksekjøtt man får kjøpt hadde den masse smak. :strix: Og jeg som egentlig synes biff er litt kjedelig! *frelst*

:hoppe:

Jeg er en stor biffelsker. Men jeg har funnet ut at man MÅ kjøpe høykvalitetskjøtt, for ellers kan det virkelig være det samme. Biff fra Rema og biff fra dyktige produsenter som er opptatt av kvalitet kan virkelig ikke sammenlignes!

Ellers har jeg blitt veldig inspirert til å lage mer indisk mat etter å ha lest her. Det er virkelig altfor lenge siden nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det ble litt mye fløte etter steking. Sausen virket så tykk før jeg satte i ovnen, så jeg hadde en ekstra skvett fløte i, men den ble liksom tynnere etter steking, så det ble litt for vått. Det er kanskje noe med at jordskokker har litt annen konsistens enn poteter, sånn at de ikke trekker til seg noe av væsken? :vetikke: Men det smakte jo veldig godt! Det ble en god del igjen, så jeg lurer på om jeg skal koke opp resten med litt kyllingkraft og kjøre det i blender til suppe en av dagene. Jeg brukte ikke brødsmuletoppingen, så det burde vel funke?

Det tror jeg helt sikkert blir kjempegodt - kylling og jordskokk er jo supergodt sammen.

Jeg er en stor biffelsker. Men jeg har funnet ut at man MÅ kjøpe høykvalitetskjøtt, for ellers kan det virkelig være det samme. Biff fra Rema og biff fra dyktige produsenter som er opptatt av kvalitet kan virkelig ikke sammenlignes!

Det er virkelig sant! Ingenting er tristere enn en biff som ser og kjennes ut som den er perfekt stekt, og så er den superseig likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dosa. Eh, de må stekes fordi jeg tviler på at rå røre av knust ris og linser er særlig godt? :eeeh:

Hyggelig å se deg, forresten! :vinke:

Ah! Dhosa og jordskokk. Og så nå som jeg var inne i slik en kjøkkenflink modus, og aller minst trengte bekreftelse på at jeg langt fra er noen matens mester (det er nemlig det jeg føler meg som :fnise: ). Vel, jeg legger det bak øret.

Vinker tilbake og ønsker nydelig helg! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant, dessverre er det ikke så lett å finne ordentlig biffkjøtt her.

Ellers har jeg blitt veldig inspirert til å lage mer indisk mat etter å ha lest her. Det er virkelig altfor lenge siden nå! :)
Jeg har hatt en liten "pause", men nå har vi hatt indisk to ganger den siste uken. Dosa var virkelig morsomt å lage, og frister absolutt til gjentagelse. Dessuten har jeg sett litt på Rhodes Across India i det siste, der er det mye jeg har lyst til å prøve. :sikle:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Etter å ha besøkt begge slakterforretningene i byen din, må jeg bare si at jeg ikke tror noe på deg. :tunge1:

For øvrig: HVORFOR er skal det av og til være så vanskelig å få tak i gode råvarer? :kjefte: Jeg mener, norske asparges og andre vårgrønnsaker, fersk fisk og skalldyr, lokale oster, franske oster, gode pølser osv, burde da være allment tilgjengelig? :vetikke: Pluss selvfølgelig min gamle kjepphest kaninkjøtt. Og ordentlig bacon, bittesmå artisjokker, friske urter i bunter (ikke i potte), samt et rikelig utvalg av tørkede bønner og linser.

Det siste minner meg om at jeg fremdeles lurer på hva slags linser vi fikk på restaurant her forleden. Jeg skulle selvfølgelig spurt dem, men det gjorde jeg altså ikke. De minnet litt om Puy-linser i smak og konsistens (de var mao litt faste og holdt på formen selv om de var gjennomkokte), men de var mye grønnere på farge (nesten litt sånn ertegrønne), og litt større. Jeg lurer litt på om det er spanske linser av noe slag? Noen som vet?

Haha, nå er vi på vei ut av døra for å dra på grilling hos venner. Jeg gleder meg! :):fnise::vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig: HVORFOR er skal det av og til være så vanskelig å få tak i gode råvarer? :kjefte: Jeg mener, norske asparges og andre vårgrønnsaker, fersk fisk og skalldyr, lokale oster, franske oster, gode pølser osv, burde da være allment tilgjengelig? :vetikke: Pluss selvfølgelig min gamle kjepphest kaninkjøtt. Og ordentlig bacon, bittesmå artisjokker, friske urter i bunter (ikke i potte), samt et rikelig utvalg av tørkede bønner og linser.

Jeg så norske asparges igjen samme sted som sist, men denne gangen var de helt aldeles visne, dessverre. :grine:

Det burde utstedes aspargesbot for denslags.

Endret av Aricia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg på grilling, Ludovie! :fnise:

Jeg hadde egentlig grenseløst lyst på skalldyr eller fiskesuppe i dag, siden jeg er på et sted hvor det er tilgjengelige og gode råvarer, men han andre dro i butikken og ordnet lammekoteletter og nydelige asparges.

Men det jeg egentlig skulle skrive: Jeg er så utrolig enig i det Ludovie skriver. Av og til blir jeg så frustrert når jeg er i butikken for å handle at jeg blir helt på gråten eller rasende og bare drar igjen. :sjenert: Mine nærmeste butikker er nemlig helt katastrofe. Jeg gråt nesten av glede da jeg fikk tak i bladpersille, attpåtil i bunter. :overrasket:

Det sier sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gahh! Jeg fikk melding i gårkveld om at vi sannsynligvis får besøk i løpet av dagen. Vil ikke! :sur: Vil sitte i fred og ro og vegetere under et pledd. Så det så. *sær og utakknemlig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gahh! Jeg fikk melding i gårkveld om at vi sannsynligvis får besøk i løpet av dagen. Vil ikke! :sur: Vil sitte i fred og ro og vegetere under et pledd. Så det så. *sær og utakknemlig*

Å nei! :(

*like sær som Nilma* :fnise:

Er det et spesielt stressende besøk, eller er det mest fordi du ikke hadde innstilt deg på det at du ikke vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei! :(

*like sær som Nilma* :fnise:

Glad det ikke bare er jeg som er sær. :fnise:

Er det et spesielt stressende besøk, eller er det mest fordi du ikke hadde innstilt deg på det at du ikke vil?
Det er nok bare det at jeg har innstilt meg på en rolig helg, (har hatt mye å gjøre og tenke på i det siste, så jeg har virkelig, VIRKELIG, sett frem til denne helgen), besøket er hyggelig nok :) (og bor ikke her i byen, så det er ikke bare å foreslå en annen dag, heller).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Man trenger absolutt tid for seg selv, eller for hele familien som det ofte blir i mitt tilfelle. (Jeg har også heltalenetid, altså, bare så det er sagt. Det er ikke sånn at man går med ungene sydd på seg hele tiden...)

Likevel tror jeg at jeg er et veldig sosialt menneske, siden det ofte er når jeg er sliten at jeg kommer på at vi skal ha folk til middag eller på hytta. Jeg slapper veldig godt av sammen med gode mennesker.

Dessuten tror jeg det kanskje kommer av at jeg følte meg ørlite ensom, alene og "rar" de første årene vi bodde her. Da hadde jeg ikke så mange kjente, og jeg stresset heller ikke med å få det. Jeg orket ikke bli kjent med noen bare for å bli kjent. Jeg brukte tid, og dermed var det noen år der vi ikke hadde mye sosialt liv som nå.

Ingenting er som den type kveld vi hadde på fredag. Impulsinvitasjon, tapasmiddag og gode viner venner. De gikk hjem nærmere tre og det ble en utrolig koselig kveld med alt fra fornuftige diskusjoner til tanketomt babling. De pusser opp hus, så det ble en del byggesnakk. :sjenert: Siden vi alle sammen var der, liksom.

Sorry, Nilma, her spammer jeg skamløst i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her blir det så og si aldri impulsinvitasjoner. Dels fordi jeg er en notorisk Planlegger (i likhet med endel andre her, kanskje :sjenert:), dels fordi folk har det så travelt, og som regel ikke kan poppe innom på kort varsel. Og så har jeg etterhvert en god del venner som bor langt borte.

Jeg skjønner ellers Nilma veldig godt, tror jeg. Jeg er ikke noen usosial loner akkurat, og kan i festlig lag sprudle noe voldsomt opp (jf visse tirsdagskvelder :rodme:). Det er akkurat som om en sosial knapp blir skrudd på, og jeg er plutselig i mitt ess. Men sånn på det jevne orker jeg ofte ikke tanken på sosialt liv, og i hvert fall ikke med mange mennesker og mye organisering. Denne vinteren og våren har jeg muligens satt ny usosialrekord, har jeg funnet ut. Men når helgen består av 80 % jobbing, er det kanskje ikke så rart at de resterede prosentene består av sløving (= TV, KG - og timevis med middagslaging :fnise:).

Endret av Aricia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Jeg er veldig sosial, og inviterer alt og alle i hytt og pine. Det verste jeg imidlertid vet, er når jeg er innstilt på alenetid, og må sosialisere.

Endret av nextlife
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, Nilma, her spammer jeg skamløst i vei.
Bare hyggelig! Morsomt å se hvor forskjellige man er; jeg må liksom ha energi i utgangspunktet for å være sosial, for jeg blir litt sliten av det, uansett hvor hyggelig jeg synes det er. Men jeg tror jeg skjønner litt hva du mener likevel, jeg får veldig mye ut av vellykkede sammenkomster, selv om det krever mye energi. :)

Her blir det så og si aldri impulsinvitasjoner. Dels fordi jeg er en notorisk Planlegger (i likhet med endel andre her, kanskje :sjenert:), dels fordi folk har det så travelt, og som regel ikke kan poppe innom på kort varsel. Og så har jeg etterhvert en god del venner som bor langt borte.

Jeg skjønner ellers Nilma veldig godt, tror jeg. Jeg er ikke noen usosial loner akkurat, og kan i festlig lag sprudle noe voldsomt opp (jf visse tirsdagskvelder :rodme:). Det er akkurat som om en sosial knapp blir skrudd på, og jeg er plutselig i mitt ess. Men sånn på det jevne orker jeg ofte ikke tanken på sosialt liv, og i hvert fall ikke med mange mennesker og mye organisering. Denne vinteren og våren har jeg muligens satt ny usosialrekord, har jeg funnet ut. Men når helgen består av 80 % jobbing, er det kanskje ikke så rart at de resterede prosentene består av sløving (= TV, KG - og timevis med middagslaging :fnise:).

Her kan jeg bare signere med store bokstaver! :jepp: (Muligens unntatt når det gjelder utstrakt helgejobbing. ;))

Jeg er veldig sosial, og inviterer alt og alle i hytt og pine. Det verste jeg imidlertid vet, er når jeg er innstilt på alenetid, og må sosialisere.
:Nikke: Og nettopp det var tilfellet her i dag.

Men nå har besøket vært her - og joda, det var hyggelig - og dratt igjen, mannen (!) lager kalvegryte med polenta, og jeg har funnet frem en flaske Vespa, så jeg ser lyst på resten av dagen og helgen. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen er så morsom, han erklærte at han var stattmett for en liten stund siden, men nå driver han og sniker seg frem og tilbake og spiser pastarester fra bollen som står på benken. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er så morsom, han erklærte at han var stattmett for en liten stund siden, men nå driver han og sniker seg frem og tilbake og spiser pastarester fra bollen som står på benken. :fnise:

:hoho:

Velkjent problemstilling. Og det er ikke bare mannen som gjør akkurat det der her i huset. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser gjerne rester, men sjelden 10 minutter etter at jeg har erklært at jeg er stappmett og nærmest rullet fra bordet. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjodor D.
Jeg spiser gjerne rester, men sjelden 10 minutter etter at jeg har erklært at jeg er stappmett og nærmest rullet fra bordet. :fnise:

:hoho:

Jeg var stappmett da jeg gikk fra en tre timer lang middagsseanse, men det er jo en time siden. Kanskje jeg skal gå å småspise litt i resteboksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...