Gjest Ludovie Skrevet 13. februar 2009 #6441 Del Skrevet 13. februar 2009 Alt snakket om andeconfit i en annen dagbok minnet meg på at vi har benfrie andelår i fryseren. Jeg ser for meg å fylle dem med noe før steking (evt. braisering, tror jeg så en oppskrift på det i Sølvskjeen), og så servere dem med potetstappe og ovnstekt pastinakk (med honning? kanskje urter?). Gode idéer til fyll, noen? Jeg har i hvertfall lyst til å prøve denne: http://www.nytimes.com/2008/12/24/dining/2...etta&st=cse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #6442 Del Skrevet 13. februar 2009 Hmm. Denne kraften er langt fra klar. Den er faktisk ganske grumsete. Men jeg står fast ved at den smaker godt.Akkurat det med klarhet bryr jeg meg faktisk ikke så mye om, det er sjelden jeg lager consommé, så jeg er enig i at smaken er der viktigste. Når det gjelder koketid står det veldig mye forskjellig i ulike bøker, så der tror jeg nesten man bare må prøve seg frem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 13. februar 2009 #6443 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Hmm. Denne kraften er langt fra klar. Den er faktisk ganske grumsete. Men jeg står fast ved at den smaker godt. Og den synliggjør nivåforskjellene på dere og meg her inne. Mens vi snakker om kraft. Vi har diskutert det med koking av kraft på fugleben i heimen, og jeg mente at det ikke kunne stemme at man ikke skulle koke den så lenge - slik mannen har påstått. Han har derfor lett gjennom alle kokebøkene han kunne ha lest det - og funnet kilden. Nå husker jeg selvsagt ikke hvilken bok det stod i, men mener det er en av viltkokebøkene, og at det dreide seg om rypekraftkoking. Jeg skal forsøke å finne det igjen, dersom dere er intrisert. Pøh Jeg er ikke spesielt opptatt av klar kraft. Grumsete kraft er mer enn bra nok, og dessuten har den ofte mer smak. Det er bare til consommé at det er viktig at kraften er noenlunde klar, synes jeg. Jeg leste forresten herforleden om hvordan man kan få helt klar kraft uten anstrengelse. Vi prøvde med oksekraft forrige helg, og det funket som bare det: Man fryser ned kraft, tar den ut av beholderen og tiner den i kjøleskap i en sil satt over en skål. Den helt klare kraften drypper ned i skålen, mens gelatinen blir igjen i sikten sammen med alt det som gjør kraften uklar. Takk for fuglekraftkokingoppklaring! Kyllingkraft og hønsekraft har jeg pleid å la koke minst et par timer, og kraften har alltid blitt veldig god. Interessant at det er annerledes med rype. Endret 13. februar 2009 av Ludovie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #6444 Del Skrevet 13. februar 2009 Jeg har i hvertfall lyst til å prøve denne: http://www.nytimes.com/2008/12/24/dining/2...etta&st=cse Nam! Tror absolutt jeg skal prøve den, tusen takk for tips! Men siden jeg har lår må de kanskje steke litt lenger? :klø: Dessuten slår det meg at det kan være en idé å koke ut pannen med litt vin for å balansere med litt syre, særlig hvis jeg går for pastinakk som tilbehør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 13. februar 2009 #6445 Del Skrevet 13. februar 2009 De må nok sikkert steke lenger. Dessuten ville jeg brukt litt lavere temperatur, kanskje 180 grader. Å koke ut pannen med vin synes jeg høres ut som en utmerket idé. God helg! Vi har ingen spesielle matplaner, bortsett fra at det blir pizza på søndag. Kanskje fiskegrateng i dag, i og med at vi har en del ymse fisk i fryseren, eller kanskje det blir chili con carne fra samme fryser. I morgen er det helt åpent - det er mulig vi lager ravioli, i såfall kommer vi til å lage altfor mye og fryse ned en del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 13. februar 2009 #6446 Del Skrevet 13. februar 2009 Men, hva rimer på duk? :klø: Loff? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 13. februar 2009 #6447 Del Skrevet 13. februar 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 13. februar 2009 #6448 Del Skrevet 13. februar 2009 I morgen har jeg tenkt å ha stekt breiflabb/kveite/steinbit med tomat- og fennikelgrateng (av nevnte ingredienser i fløte). Hva annet kan være godt til? :klø: Sautert spinat? Det er fin bladspinat i butikkene nå (italiensk, tror jeg). Jeg har forresten et helgematspørsmål selv, hvis jeg får lov: I siste grønnsaksleveranse fikk vi både frisk mango og tørket mango - begge økologiske, selvsagt. Jeg har ikke forsøkt tørket mango før, og lurer på om frisk og tørket lar seg kombinere i en dessert, feks en slags fromasj eller noe? :klø: Ellers har jeg heller ikke klart for meg hva helgemenyen blir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #6449 Del Skrevet 13. februar 2009 De må nok sikkert steke lenger. Dessuten ville jeg brukt litt lavere temperatur, kanskje 180 grader. Å koke ut pannen med vin synes jeg høres ut som en utmerket idé. God helg! Vi har ingen spesielle matplaner, bortsett fra at det blir pizza på søndag. Kanskje fiskegrateng i dag, i og med at vi har en del ymse fisk i fryseren, eller kanskje det blir chili con carne fra samme fryser. I morgen er det helt åpent - det er mulig vi lager ravioli, i såfall kommer vi til å lage altfor mye og fryse ned en del. Ravioli har jeg så lyst til å prøve å lage, nå må jeg få gjort det snart. Sautert spinat? Det er fin bladspinat i butikkene nå (italiensk, tror jeg). Jeg har forresten et helgematspørsmål selv, hvis jeg får lov: I siste grønnsaksleveranse fikk vi både frisk mango og tørket mango - begge økologiske, selvsagt. Jeg har ikke forsøkt tørket mango før, og lurer på om frisk og tørket lar seg kombinere i en dessert, feks en slags fromasj eller noe? :klø: Ellers har jeg heller ikke klart for meg hva helgemenyen blir. Spinat tenkte jeg også på, men den siste jeg så var absolutt ikke fin. Får se om jeg finner i dag. Må tenke litt på mangospørsmålet, det eneste jeg har brukt tørket mango til er snacks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #6450 Del Skrevet 13. februar 2009 Plan for resten av dagen: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 13. februar 2009 #6451 Del Skrevet 13. februar 2009 Ravioli har jeg så lyst til å prøve å lage, nå må jeg få gjort det snart. Det er veldig enkelt dersom man har pastamaskin. Og enda enklere hvis man har en sånn ravioligreie som salsera har, og som jeg ønsker meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 13. februar 2009 Forfatter #6452 Del Skrevet 13. februar 2009 Pastamaskin har jeg, men den er brukt noe sånt som tre ganger på ti år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 13. februar 2009 #6453 Del Skrevet 13. februar 2009 Pastamaskin har jeg, men den er brukt noe sånt som tre ganger på ti år. Jeg har også hatt laaaaaaange perioder hvor jeg ikke har laget pasta overhodet. Nå står den imidlertid permanent installert med tøypose over seg, og da blir steget litt kortere, pluss selvfølgelig at jeg blir påminnet dens eksistens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 14. februar 2009 Forfatter #6454 Del Skrevet 14. februar 2009 Jeg er en skikkelig festløve; jeg var hjemme før kl. 23 i går kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 14. februar 2009 #6455 Del Skrevet 14. februar 2009 Festlige kolleger, med andre ord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 14. februar 2009 Forfatter #6456 Del Skrevet 14. februar 2009 Ingenting galt med kollegene, det var vel mer kombinasjonen av lite søvn i det siste og god rødvin som slo inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 14. februar 2009 Forfatter #6457 Del Skrevet 14. februar 2009 En times tur i -7 var særdeles oppfriskende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 14. februar 2009 #6458 Del Skrevet 14. februar 2009 Men det er allikevel ganske deilig ute, ikke sant? Nå kler jeg meg for det meste i sportsklær når jeg skal være ute, og ikke i kåpe og støvletter, og da fryser jeg ganske sjelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 14. februar 2009 #6459 Del Skrevet 14. februar 2009 (endret) Har du en fredelig lørdag? Jeg for min del er nettopp ferdig med en liten jobbeøkt også i dag, men har nå bestemt meg for å ta fri resten av helgen. Det føles fint. I morgen skal vi forresten lage raspeballer, det er jammen en stund siden sist. Med stadige leveringer av økologisk kålrabi gjennom vinteren er det fint å ha noen forskjellige heilnorske oppskrifter å variere med - kålrabi er en av de få grønnsakene jeg ikke kan se for meg i noe annet enn i norsk mat. Er det noen spennende helgematprosjekter på gang hos deg? Endret 14. februar 2009 av Eurydike Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 14. februar 2009 #6460 Del Skrevet 14. februar 2009 Jeg har en vill piggvar............ og en flaske Corton-Charlemagne grand cru fra 1993... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå