Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Gjest Eurydike
Det høres skett ikke dumt ut. Hvilken av bøkene er det du har forresten, og hva synes du?

Siden du er inne i en slik periode, bør du absolutt prøve Rick Steins brandadesuppe. Den er veldig mektig, og etter min mening egner den seg best som forrett i små porsjoner. :)

Jeg fikk A Year in My Kitchen til jul. :)

Og jeg liker den så langt veldig godt - jeg synes feks bildene er fantastiske. Har også forsøkt en slags bouillabaisse/bacalao-krysning med lettsaltet torsk, tomat, fennikel, appelsinskall, safran og oliven, som ikke i like stor grad innfridde, men mulig den bør gis en sjanse til.

Og nevnte Rick Stein-suppe var til vurdering forleden helg. :lur: Hva slags vin drikker du til den, forresten?

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie
Og nevnte Rick Stein-suppe var til vurdering forleden helg. :lur: Hva slags vin drikker du til den, forresten?

Husker ikke, men antakelig bare samme vin som til hovedretten, som jeg ikke husker hva var. :) Rick Stein selv anbefaler rosévin, helst Bandol, om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Husker ikke, men antakelig bare samme vin som til hovedretten, som jeg ikke husker hva var. :) Rick Stein selv anbefaler rosévin, helst Bandol, om jeg husker riktig.

Det var faktisk Bandol-rosé jeg vurderte! :overrasket: Vi drakk det i helgen (det er fremdeles en pumpet skvett igjen i kjøleskapet :lur:), men i stedet ble det den salt torsk/tomatsuppen, og reker og aïoli til forrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen Nilma :)

Siden alle andre mat-spammer gjør jeg det også :ler:

Ellers benytter jeg anledningen til spammeamnesti, :nigo: og melder at jeg har laget suppe av røkt torsk i dag, og at det anbefales. Fisken posjeres i melk. Bacon, rotgrønnsaker, timiankvister, laurbærblad og poteter surres, og det hele blandes med posjeringsmelk og fisk, og syder sammen til grønnsakene er møre. Så en fløteskvett, og et raust dryss finhakket persille og revet sitronskall over det hele tilslutt. Særlig sitronen satte en fin smak, og suppen som helhet ga ikke overraskende assosiasjoner til klassikeren røkt torsk/hyse og hvit saus med gulrøtter.

Oppskriften er fra Skye Gyngells bok - jeg er inne i en periode der jeg tester supper der saltet og/eller røkt fisk gir basis til smaken i stedet for fiskekraft.

:spise:

Åh, jeg vil høre om alle eksperimentene på den fronten, jeg har nesten litt for god tilgang på røkt/saltet fisk noen ganger :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt nervøs av det der med Si midt i oppramsingen av alle consommétypene. :sjenert:

Ellers benytter jeg anledningen til spammeamnesti, :nigo: og melder at jeg har laget suppe av røkt torsk i dag, og at det anbefales. Fisken posjeres i melk. Bacon, rotgrønnsaker, timiankvister, laurbærblad og poteter surres, og det hele blandes med posjeringsmelk og fisk, og syder sammen til grønnsakene er møre. Så en fløteskvett, og et raust dryss finhakket persille og revet sitronskall over det hele tilslutt. Særlig sitronen satte en fin smak, og suppen som helhet ga ikke overraskende assosiasjoner til klassikeren røkt torsk/hyse og hvit saus med gulrøtter.

Oppskriften er fra Skye Gyngells bok - jeg er inne i en periode der jeg tester supper der saltet og/eller røkt fisk gir basis til smaken i stedet for fiskekraft.

:spise:

Nam! :spise:

God morgen Nilma :)

Siden alle andre mat-spammer gjør jeg det også :ler:

Åh, jeg vil høre om alle eksperimentene på den fronten, jeg har nesten litt for god tilgang på røkt/saltet fisk noen ganger :ler:

Jeg prøvde en veldig god rett fra Good Food i fjor en gang, med røkt fisk og en slags potet- og tomatsalat med sennepsdressing. Utrolig god! Skal se om jeg finner oppskriften på nett.

I går var vi på kino og så "Landhandleren i Provence". Fin film, med mange flotte landskaps- og landsbyscener (og et glimt av Lyon!) som ga meg akutt lyst på Frankriketur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica

Matspamming!

Det minner meg om at jeg skal kopiere alle verdifulle oppskrifter til pc'en min. Den tar jeg med opp til hytta så ungene skal få se film, men jeg har jo ikke nettverk.

God morgen, Nilma! Jeg har fått kaffe! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen, Elastica!

Jeg har allerede rukket to omganger med kaffe i dag. En dyd av nødvendighet, for jeg våknet av at vinden skranglet med spaden utenfor døra klokka 05.30. :sprettoy: På den positive siden gjorde det at vi var på jobb 07.30, men jeg kjenner jeg snart trenger mer kaffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Godmorgen!

:rodme:

Jeg kan skrive inn mer presis oppskrift på suppen fra i går senere. Og den filmen fikk jeg også lyst til å se, Nilma - litt skikkelig provençalsk feelgood hadde ikke skadet i snøkavet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner dette å ligne på God Gammaldags Mathønebok igjen! :)
:)

Godmorgen!

:rodme:

*titter diskret på klokken*

Jeg kan skrive inn mer presis oppskrift på suppen fra i går senere.
:hoppe:

Og den filmen fikk jeg også lyst til å se, Nilma - litt skikkelig provençalsk feelgood hadde ikke skadet i snøkavet. :)
:Nikke: Vanligvis blir jeg fort lei når jeg ser film, i går synes jeg det gikk alt for fort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Da tar jeg helg. :vinke:

Helgetur?

Så spennende, og god tur i så fall. Håper du blir å spise masse god mat og drikke god vin til.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Innom i ditt fravær for å melde at pastinakksuppen falt i smak - tusen takk for oppskriften! :blomst:

Min vane tro ga jeg den en liten sitronskvis tilslutt, ellers fulgte jeg oppskriften + dine forslag. Men jeg var kanskje litt raus med krydderne slik at den ble bittelitt sterk i forhold til pastinakksmaken. Og så brukte jeg kyllingkraft - det ble nok enda rikere og kraftigere smak med oksekraft, tenker jeg.

Hovedretten ble forresten også en hyggelig overraskelse. Kyllingbryst (jeg benet ut en Stangekylling) marinert i sitron, hvitløk og frisk rosmarin + timian (sistnevnte en fin økologisk variant jeg har fått). Lot også hele sitronbåter steke med i ovnen. Og så selve cluet: puré av kokte rødbeter, langtidsbakte tomater (de jeg pleier å lage, men uten oregano), og en skje hver av crème fraîche og smør. For en farge, og for en smak! :hjerter: Det ble også en flott rett på tallerkenen: gyllent kyllingbryst, en klatt rødbetpuré, en karamellisert sitronbåt og et lett kruspersilledryss over det hele.

Håper ellers du har det bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Innom i ditt fravær for å melde at pastinakksuppen falt i smak - tusen takk for oppskriften! :blomst:

Min vane tro ga jeg den en liten sitronskvis tilslutt, ellers fulgte jeg oppskriften + dine forslag. Men jeg var kanskje litt raus med krydderne slik at den ble bittelitt sterk i forhold til pastinakksmaken. Og så brukte jeg kyllingkraft - det ble nok enda rikere og kraftigere smak med oksekraft, tenker jeg.

Jeg kan tenke meg at det ikke er så dumt å overdrive krydringen en smule - pastinakk er jo veldig søtt på smak, så både chili og salt (og sitron!) er kjærkomne smakstilsetninger.

Og så selve cluet: puré av kokte rødbeter, langtidsbakte tomater (de jeg pleier å lage, men uten oregano), og en skje hver av crème fraîche og smør. For en farge, og for en smak! :hjerter: Det ble også en flott rett på tallerkenen: gyllent kyllingbryst, en klatt rødbetpuré, en karamellisert sitronbåt og et lett kruspersilledryss over det hele.

Dette skal definitivt prøves i aller nærmeste fremtid. Vi har til og med rødbeter i kjøleskapet. De var egentlig tiltenkt Hugh Fearnley-Whittingstalls rødbetebrownies, men skitt au.

*selvoppnevnt vikar i Nilmas fravær* :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Dette skal definitivt prøves i aller nærmeste fremtid. Vi har til og med rødbeter i kjøleskapet. De var egentlig tiltenkt Hugh Fearnley-Whittingstalls rødbetebrownies, men skitt au.

*selvoppnevnt vikar i Nilmas fravær* :sjenert:

Vikar! :hoppe:

:fnise:

Rødbetpuréen kommer også fra nevnte Skye Gyngell-bok, og er der følge til fasanbryst. Men det var veldig godt med urter, hvitløk og sitron på kyllingen til, synes jeg - særlig urtene passet godt til den jordaktige rødbetesmaken.

Beklager at jeg er så meddelsom, altså. Jeg har fått vin og greier. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...