Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Gjest Eurydike

Juleøl! :hoppe: Det skal jeg jammen også ha til burgere neste fredag. Jeg vil bare ha helger uten uker imellom fra nå.

Spennende å høre hva du synes om pinnekjøtt av villsau, forresten. Jeg var ikke så begeistret for det da jeg forsøkte - det smakte for lite av sau slik jeg forventet, og for mye av noe annet som jeg ikke helt kunne identifisere. Samtidig som det luktet "feil" mens det dampet (duftene er jo halve måltidet her). Kanskje jeg var uheldig med leverandør, eller kanskje det bare var vanens makt som slo til - den er jo ekstra sterk rundt juletider. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har vi akkurat hatt besøk av en liten jente på halvannet år; jeg har sussesikkel på kinnet, lefsesmuler på gulvet og panneluggen i vill uorden. :rødme:

Spennende å høre hva du synes om pinnekjøtt av villsau, forresten. Jeg var ikke så begeistret for det da jeg forsøkte - det smakte for lite av sau slik jeg forventet, og for mye av noe annet som jeg ikke helt kunne identifisere. Samtidig som det luktet "feil" mens det dampet (duftene er jo halve måltidet her).
Kjøttet står til damping nå. Det lukter ikke feil, men jeg synes det lukter langt mindre enn annet pinnekjøtt, jeg hadde nesten ventet at det skulle være omvendt. :klø: Jeg tror forresten ikke det bokstavelig talt er sauekjøtt, jeg tror det er lammekjøtt fra villsau. Gleder meg uansett til å smake. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sikle: Nå fikk jeg fryktelig lyst på libanesisk mat!

Jeg har også laget køfte (dvs. juksekøfte, av karbonadedeig) i pita i dag, det ble veldig godt. Med hvitløk, ingefær, timian, kanel, spisskummen og svartpepper. På slump. Jeg traff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også laget køfte (dvs. juksekøfte, av karbonadedeig) i pita i dag, det ble veldig godt. Med hvitløk, ingefær, timian, kanel, spisskummen og svartpepper. På slump. Jeg traff.
Det høres veldig godt ut!

Jeg er såpass i julemodus at jeg første leste "julekøfte", og lurte veldig på hva det var. :ler:

Julemodus henger nok sammen med et solid inntak av pinnekjøtt og juleøl. Jeg prøver å hjelpe fordøyelsen med en aldri så liten konjakk, men jeg er foreløpig ikke sikker på effekten. *stappmett*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Jeg var på julegrantenning tidligere i dag, og er virkelig i julemodus. Alle de fine ungene i nisseluer som synger julesanger :)

Det ble også impulsivt middagsselskap i dag. Jeg hadde to store kalkunfilèter, og inviterte derfor svigers og en tante på middag. Først serverte jeg en liten forrett, spekeskinkeknytte med krydret potetmos inni, og hjemmelade grissini til. Kalkunfilèten fikk følge av fylte paprika, fruktsalat (druer, epler, rødbeter, bladspinat, tørkede tranebær og solsikkekjerner i krem/majonesdressing), mandelpoteter, rosenkål surret i bacon, og saus kokt på sjyen (samt litt oksekraft siden filèt gir litt kjedelig kraft).

Lillemor lærte seg å lage Creme brulèe forrige helg, og insisterte på å lage det, men vi tilsatte litt sjokolade og chili for å få variasjon.

Selvfølgelig drakk vi deilig vin til, og avec etterpå :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nextlife, hvis det der er menyen når du har impulsivt middagsselskap, skulle jeg gjerne sett hva du serverer når du planlegger selskap. :fnise: Jeg synes det er veldig morsomt å invitere middagsgjester, men det er dessverre noe jeg sjelden gjør på sparket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og mens jeg er inne på mat og planlegging; jeg har ikke fått laget ukemeny denne uken, og det stresser meg litt, kjenner jeg (det skal ikke mer til :ler:). Dels har jeg ikke hatt tid, dels har jeg litt uklare planer enkelte dager. Jeg tror jeg får tenke ut en noenlunde plan, så får jeg heller endre underveis om det skulle bli nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
Nextlife, hvis det der er menyen når du har impulsivt middagsselskap, skulle jeg gjerne sett hva du serverer når du planlegger selskap. :fnise: Jeg synes det er veldig morsomt å invitere middagsgjester, men det er dessverre noe jeg sjelden gjør på sparket.

Når jeg inviterer gjester er det veldig ofte på sparket. Jeg ser at jeg har alt for mye mat, lurer på hvem jeg skal invitere, finner noen å invitere, og tar en gjennomgang i kjøleskap for å finne ut hva som er mulig å lage tilbehør av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O-Ren Ishii

Nilma - jeg testet ut ripassoen Corte Giara som du linket til for en stund siden. Den var helt nydelig, og passet perfekt til andebrystene vi serverte i helgen! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nilma - jeg testet ut ripassoen Corte Giara som du linket til for en stund siden. Den var helt nydelig, og passet perfekt til andebrystene vi serverte i helgen! :strix:
Så fint! :) Jeg har akkurat oppdaget den, og synes den er fantastisk god. Det skader ikke at den har en ok pris, heller, i forhold til f.eks. denne, som har vært favorittripassoen min en stund.

Har du forresten noen andre ripassotips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brutt sammen og laget ukemeny likevel? :fnise:
:ler: En slags, i hvert fall. Jeg føler meg liksom så utrygg uten den.:unsure:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O-Ren Ishii
Så fint! :) Jeg har akkurat oppdaget den, og synes den er fantastisk god. Det skader ikke at den har en ok pris, heller, i forhold til f.eks. denne, som har vært favorittripassoen min en stund.

Har du forresten noen andre ripassotips?

Helt enig! Mye vin for prisen. Zenato er strålende god, og jeg har kjøpt den ganske ofte, men jeg tror faktisk at Corte Giara seiler opp i favorittsjiktet nå! :tommelsmil:

Angående tips på flere ripassoer sitter jeg og vrir hodet mitt nå; en av mine favorittviner i hyggelig-pris-sjiktet (rundt 150 kr) er en ripasso, men jeg klarer bare ikke å komme på hva den heter! Argh. Jeg leter gjennom vinmonpolets sider, men det ringer ingen bjeller. Det eneste jeg husker er at etiketten er blå. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Gjest Deception
Det hadde kanskje vært en idé å sjekke temperaturen (-6) før du tok på deg en tynn skjorte, Nilma. :frustrert::fryser:

Jeg har kontor med tydeligvis utagerende ventilasjonsanlegg, slik at jeg fryser åkkesom. Dumt når jeg har en finger som helst trenger varme. :snurt: Votter og laptop er dessuten en dårlig match.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kontor med tydeligvis utagerende ventilasjonsanlegg, slik at jeg fryser åkkesom. Dumt når jeg har en finger som helst trenger varme. :snurt: Votter og laptop er dessuten en dårlig match.
En jeg jobber med sverger til sånne svettebånd rundt håndleddene for å holde seg varm på fingrene. Mulig det hjelper, men særlig elegant er det ikke. :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...