Gjest Zia Skrevet 2. september 2008 #4001 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg dro på et annet pol enn jeg egentlig hadde tenkt, og der hadde de ikke den sørafrikanske vinen. I stedet fikk jeg anbefalt denne til desserten og denne til hovedretten. Jeg må innrømme at jeg ble litt skeptisk da jeg så sukkerinnholdet i sistnevnte nå etter at jeg kom hjem, men damen på polet mente den burde passe perfekt pga. sødmen fra rosinene og krydderet fra chorizoen. Oi! Det var et temmelig høyt sukkerinnhold! Jeg er for øvrig enig med damen fra polet i at man trenger en del sødme for å matche sterkt krydret mat, som chorizo jo er. Det er ikke så enkelt å finne en god hvitvin til chorizo, men en tørr vin ville garantert smakt ganske så ubehagelig sammen med chili. Jeg elsker for øvrig viner laget på pinot gris, og særlig om de kommer fra Alsace. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zia Skrevet 2. september 2008 #4002 Del Skrevet 2. september 2008 Og: Selv om det er for sent, er jeg enig med Eurydike i at Gentil Hugel kanskje vil passe bra. Men det er bare fordi de ekstremt kompetente vinjournalistene i Dagens Næringsliv mener at den passer til omtrent alt, og at den har både krydder og litt sødme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. september 2008 Forfatter #4003 Del Skrevet 2. september 2008 Oi! Det var et temmelig høyt sukkerinnhold! Jeg er for øvrig enig med damen fra polet i at man trenger en del sødme for å matche sterkt krydret mat, som chorizo jo er. Det er ikke så enkelt å finne en god hvitvin til chorizo, men en tørr vin ville garantert smakt ganske så ubehagelig sammen med chili. Jeg elsker for øvrig viner laget på pinot gris, og særlig om de kommer fra Alsace. Ja, i utgangspunktet synes jeg det hørtes fornuftig ut, særlig i og med at det også er rosiner involvert, men da jeg så sukkerinnholdet svart på hvitt ble jeg en smule skeptisk, siden det tross alt skal være til fisk. Det ble forresten kveite, for de hadde hverken breiflabb eller steinbit. Jeg så faktisk tilfeldigvis et innslag om pinot gris fra Alsace på BBC Food her om dagen, og det hørtes absolutt fristende ut, så det var litt morsomt at akkurat det ble foreslått. Jeg kan ikke huske å ha smakt det før, bare italiensk pinot grigio, og det likte jeg i hvert fall, så jeg gleder meg. Og: Selv om det er for sent, er jeg enig med Eurydike i at Gentil Hugel kanskje vil passe bra. Men det er bare fordi de ekstremt kompetente vinjournalistene i Dagens Næringsliv mener at den passer til omtrent alt, og at den har både krydder og litt sødme.Jeg skjønner at jeg snart må få prøvd den. Jeg er jo mer av en rød- enn hvitvinsdrikker, så jeg trenger nok å utvide hvitvinsreportoaret litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. september 2008 Forfatter #4004 Del Skrevet 2. september 2008 Nå er jeg mett og fornøyd og aldri så lite forsoffen etter grundig vinsmaking. Mat- og vinrapport: Middagen var som sagt et forsøk på å gjenskape en restaurantmiddag. Jeg stekte løken i en blanding av smør og olje, til den var myk og såvidt hadde fått litt farge, så hadde jeg i chorizoen og rosinene (som hadde fått et kjapt oppkok i en skvett hvitvin for å mykne litt) og lot det surre sammen en god stund. I mellomtiden lagde jeg sellerimos (av selleri, en potet og litt crème fraîche) og stekte fisk. Det hele ble veldig godt sammen, og nesten akkurat som jeg husket fra restauranten. *fornøyd* Vinen var veldig god til, det skal poldamen ha. Det kjentes selvsagt at den ikke var knusktørr, men det var jo en fordel til maten, og den var frisk og litt syrlig, så den opplevdes slett ikke som søt. Desserten var like god som i fjor, jeg tror rett og slett det er en av mine favorittdesserter. Og ingenting lukter så godt som norske epler! Her var jeg ikke riktig like fornøyd med vinvalget; vinen funket for så vidt ok til sammen med eplene og osten, men var i seg selv litt kjedelig, litt "tynn". Absolutt ikke ille, men blir neppe noen ny favoritt. *må bestille JP* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 2. september 2008 #4005 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg vil også være forsoffen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. september 2008 Forfatter #4006 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg vil også være forsoffen! Jeg har mer pinot gris igjen. *sjenke til Eurydike* Nå tror jeg at jeg skal bevilge meg et glass til, jeg måtte ha en pause etter entusiastisk smaking under middagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 2. september 2008 #4007 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg er like edru som Rune Larsen her jeg sitter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. september 2008 Forfatter #4008 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg er like edru som Rune Larsen her jeg sitter! Så lenge du ikke er like rusa på livet som han pleier å være er det greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 2. september 2008 #4009 Del Skrevet 2. september 2008 Så lenge du ikke er like rusa på livet som han pleier å være er det greit. Nei, jeg er like kynisk og depressiv som vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 2. september 2008 #4010 Del Skrevet 2. september 2008 *ost og vin på skjermen igjen* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 2. september 2008 #4011 Del Skrevet 2. september 2008 Nei, jeg er like kynisk og depressiv som vanlig. *lettet* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. september 2008 Forfatter #4012 Del Skrevet 2. september 2008 *ost og vin på skjermen igjen*Hrmf, og jeg som trodde du var så pertentlig. *tørker skjermen* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 2. september 2008 #4013 Del Skrevet 2. september 2008 Hrmf, og jeg som trodde du var så pertentlig. *tørker skjermen* Nei, når det er morsomt nok, slafser jeg i vei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. september 2008 Forfatter #4014 Del Skrevet 2. september 2008 Hvis jeg hadde vært lur, hadde jeg lagt meg nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 2. september 2008 #4015 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg er lur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 2. september 2008 #4016 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg har aldri vært lur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 2. september 2008 #4017 Del Skrevet 2. september 2008 Ikke jeg heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. september 2008 Forfatter #4018 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg er lur.Jeg er fremdeles våken, vi kan nok konkludere med at jeg neppe er lur. Jeg har aldri vært lur. Ikke jeg heller. Tullehøner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 2. september 2008 #4019 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg vil ikke være tullehøne! Er det forresten pinot gris som skal passe godt til krabbe? *lokker litt* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 2. september 2008 Forfatter #4020 Del Skrevet 2. september 2008 Jeg vil ikke være tullehøne! Pssj, tullehøne er et hedersord i min verden. Er det forresten pinot gris som skal passe godt til krabbe? *lokker litt*Vet ikke, pinot gris er som sagt et temmelig nytt bekjentskap for meg. Hvem er det forresten du prøver å lokke? Og til hva? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå