Nilma Skrevet 16. april 2008 Forfatter #2641 Del Skrevet 16. april 2008 Takk, onyx! En fin bieffekt av ferieturer er at jeg blir ekstra inspirert til å lage mat etterpå, både fordi jeg har fått nye impulser, og fordi jeg rett og slett har savnet å lage mat. I dag har jeg tenkt å ta utgangspunkt i en pakke fersk pasta med steinsoppfyll (medbrakt, ja ). Planen er å koke den og dryppe den med bittelitt trøffelolje. Siden 250 gram fersk pasta er i minste laget for storspisere som oss tenker jeg å steke et lår av Livèchekylling ved siden av (kanskje fylle det med noe?), og i tillegg frese litt sopp og blande inn spinat i siste øyeblikk. Dessuten har jeg funnet en oppskrift på suppe av ovnsstekte tomater jeg rett og slett klør etter å prøve, så det blir forrett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 16. april 2008 #2642 Del Skrevet 16. april 2008 Beklager Nilma, jeg skal ikke mase mer.... Mmmm, steinsoppasta er nydelig. Det er fordelen med å bo i utlandet at utvalget av slike ting blir sååå mye bedre. Nå er det forresten ramsløksesong her, så nå får man ramsløk-altmulig. Ost, pasta, pesto, marinert kjøtt/fisk, pålegg etc med ramsløk. I tillegg vokser den overalt som ugress. Jeg vurderer ofte å bare plukke med når jeg er på joggetur, men så kommer jeg på at det er typisk bikkjeluftingsområde og alle bikkjene har sikkert pisset på plantene... Mmmm, tror jeg skal kjøpe ramsløkbrie til helgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 17. april 2008 Forfatter #2643 Del Skrevet 17. april 2008 Det er fordelen med å bo i utlandet at utvalget av slike ting blir sååå mye bedre.Du sier ikke det?!! Jeg ville gråte da jeg gikk rundt på markedene i Lyon, mens jeg så for meg en gjennomsnittlig norsk matbutikk. Lurer på om det er mulig å søke asyl på kulinarisk grunnlag? :klø: Ramsløk med hundepiss høres ikke umiddelbart fristende ut, nei. De andre variantene, derimot... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 17. april 2008 #2644 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Det fine med å være norsk, er at man ikke trenger asyl for å få lov til å bo i et annet EU/EØS-land. Men jeg forstår veldig godt hva du mener. Jeg har flere ganger hatt lignende tanker selv. Har noen av dere forresten funnet ramsløk i Norge? Jeg gleder meg til referat etterhvert! Endret 17. april 2008 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 17. april 2008 #2645 Del Skrevet 17. april 2008 Du sier ikke det?!! Jeg ville gråte da jeg gikk rundt på markedene i Lyon, mens jeg så for meg en gjennomsnittlig norsk matbutikk. Lurer på om det er mulig å søke asyl på kulinarisk grunnlag? :klø: Ramsløk med hundepiss høres ikke umiddelbart fristende ut, nei. De andre variantene, derimot... Ja, jeg tror da at kulinarisk mishandling i Norge burde kvalifisere for asyl, ihvertfall i Frankrike... Men jeg skjønner hva du mener, jeg får bare lyst til å gråte hver gang jeg er hjemme i gamlelandet og må handle på rema... Huff, det kan være en usedvanlig trist opplevelse! Nei, hundepissramsløk står jeg også over, mulig jeg får ta meg en tur i et mindre populært område og plukke litt... det kan da ikke være forbudt? Eller hvem vet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 17. april 2008 Forfatter #2646 Del Skrevet 17. april 2008 I dag har jeg tenkt å ta utgangspunkt i en pakke fersk pasta med steinsoppfyll (medbrakt, ja ). Planen er å koke den og dryppe den med bittelitt trøffelolje. Siden 250 gram fersk pasta er i minste laget for storspisere som oss tenker jeg å steke et lår av Livèchekylling ved siden av (kanskje fylle det med noe?), og i tillegg frese litt sopp og blande inn spinat i siste øyeblikk. Dessuten har jeg funnet en oppskrift på suppe av ovnsstekte tomater jeg rett og slett klør etter å prøve, så det blir forrett. Jeg endte opp med å fylle kyllinglåret med en blanding av finhakket og stekt sopp og løk. De hadde ikke spinat i butikken, men derimot feldsalat, så det ble tilbehøret med en enkel dressing. Jeg ble forresten veldig glad for å finne beger med bare feldsalat, og ikke disse evindelige blandingene, for det er min absolutte favorittsalat. Tomatsuppen ble god, men neste gang vil jeg prøve med litt mindre kraft, for den ble litt i tynneste laget, selv om smaken var nydelig. Vi måtte nesten ha litt dessert også - en bit reblochon og litt pæresyltetøy. Det fine med å være norsk, er at man ikke trenger asyl for å få lov til å bo i et annet EU/EØS-land. Men jeg forstår veldig godt hva du mener. Jeg har flere ganger hatt lignende tanker selv.Jeg tenkte faktisk at Frankrike må være et godt land å være vegetarianer i, da jeg så det utrolige utvalget i grønnsaker. Har noen av dere forresten funnet ramsløk i Norge?Jeg har funnet det på glass, ja, men om jeg traff på et levende eksemplar hadde jeg neppe kjent den igjen. *grønn* Men jeg skjønner hva du mener, jeg får bare lyst til å gråte hver gang jeg er hjemme i gamlelandet og må handle på rema... Huff, det kan være en usedvanlig trist opplevelse! Ikke for det, vi har en brukbar Eurosparbutikk og en Prix med godt utvalg i økologiske varer i nærheten, men det blir likevel litt stusselig i sammenlikning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 17. april 2008 Forfatter #2647 Del Skrevet 17. april 2008 Jeg vil ikke ha 18 cm nysnø, jeg vil vandre under trær som drysser rosa blomster igjen! :gråte: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 17. april 2008 #2648 Del Skrevet 17. april 2008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 17. april 2008 #2649 Del Skrevet 17. april 2008 Idag tok jeg en tur innom en viss butikk jeg egentlig ikke har lov å gå på... (til mitt forsvar ble jeg "lurt" med inn...) Selvfølgelig, klarte jo ikke å la være å kjøpe noe, så tuslet ut med en pose kaffe (må man jo ha..) og en pakke belugalinser. Jeg husker nok at temaet belugalinser var oppe her engang tidligere, så hvordan var det med oppskrifter? Noen gode forslag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 17. april 2008 #2650 Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Jeg tenkte faktisk at Frankrike må være et godt land å være vegetarianer i, da jeg så det utrolige utvalget i grønnsaker. Jeg har funnet det på glass, ja, men om jeg traff på et levende eksemplar hadde jeg neppe kjent den igjen. *grønn* Hvordan er det på restaurantene? Jeg tror faktisk aldri jeg har spist ute i Frankrike. De gangene jeg har vært der, har jeg overnattet og spist privat. Ramsløk skal visst være lett å kjenne igjen, men jeg har aldri lett etter det. Idag tok jeg en tur innom en viss butikk jeg egentlig ikke har lov å gå på... (til mitt forsvar ble jeg "lurt" med inn...) Selvfølgelig, klarte jo ikke å la være å kjøpe noe, så tuslet ut med en pose kaffe (må man jo ha..) og en pakke belugalinser. Jeg husker nok at temaet belugalinser var oppe her engang tidligere, så hvordan var det med oppskrifter? Noen gode forslag? Jeg har ikke funnet så mange fristende oppskrifter beregnet på belugalinser, men jeg har bl.a. laget et par salater med det. Den ene oppskriften fikk jeg av Nilma, tror jeg? Det var den med valnøtter. Det andre er en salat med rødløk, persille (?) og ovnsbakte cocktailtomater. Jeg husker ikke alle ingrediensene, men jeg kan finne fram oppskriften om du er interessert. Endret 17. april 2008 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 18. april 2008 Forfatter #2651 Del Skrevet 18. april 2008 Hei Eurydike! Idag tok jeg en tur innom en viss butikk jeg egentlig ikke har lov å gå på... (til mitt forsvar ble jeg "lurt" med inn...) Selvfølgelig, klarte jo ikke å la være å kjøpe noe, så tuslet ut med en pose kaffe (må man jo ha..) og en pakke belugalinser. Jeg husker nok at temaet belugalinser var oppe her engang tidligere, så hvordan var det med oppskrifter? Noen gode forslag?Å bli lurt holder som forklaring i min verden, altså. Det foresvever meg at jeg laget noe med belugalinser for ikke så lenge siden, men sannelig om jeg husker hva. Her er i hvert fall salaten salsera nevnte. Hvordan er det på restaurantene? Jeg tror faktisk aldri jeg har spist ute i Frankrike. For å si den sånn, jeg kan ikke huske at jeg la merke til noe særlig med vegetarmat på menyene (nå så jeg i sannhetens navn ikke spesielt godt etter, heller), og jeg mener å ha lest i en eller annen guidebok at Lyon ikke akkurat er drømmestedet for vegetarianere hva restauranter angår. Jeg vil forresten gjerne ha oppskrift på salaten du nevnte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 18. april 2008 Forfatter #2652 Del Skrevet 18. april 2008 *Sitter på fingrene for å ikke skrive "get a life"* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 18. april 2008 #2653 Del Skrevet 18. april 2008 Å bli lurt holder som forklaring i min verden, altså. Det foresvever meg at jeg laget noe med belugalinser for ikke så lenge siden, men sannelig om jeg husker hva. Her er i hvert fall salaten salsera nevnte. For å si den sånn, jeg kan ikke huske at jeg la merke til noe særlig med vegetarmat på menyene (nå så jeg i sannhetens navn ikke spesielt godt etter, heller), og jeg mener å ha lest i en eller annen guidebok at Lyon ikke akkurat er drømmestedet for vegetarianere hva restauranter angår. Jeg vil forresten gjerne ha oppskrift på salaten du nevnte. Jada, det er den eneste unskyldningen jeg hadde... ehmm... Men jeg vr flink da, klarte å ikke handle riktig alt jeg hadde lyst på. Jeg regner med at jeg sikkert kan bruke belugalinser som vanlige linser, muligens den linsesalaten med Puylinser skal prøves ut med beluga istedet. Bruker den ofte til grillet tunfiskbiffer, så hvis jeg finner tunfisk på butikken idag er 1 middag klar... Vegetarmat på resturanter er ikke alltid det det er mest av, men det finnes jo innimellom det andre. Men er man veganer tror jeg at man ofte sliter litt mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 18. april 2008 #2654 Del Skrevet 18. april 2008 Jeg vil si at vegetarmat i Frankrike kan være relativt enkelt mht forretter (og selvsagt desserter), men nærmest umulig mht hovedretter. Det er jo ikke et land der alternativkulturen har stått sterkt, akkurat, og maten skal være slik den alltid har vært. (Husker en franskmann jeg snakket med en gang som engasjert fortalte om hvordan den første lettcamemberten var blitt mottatt på det franske markedet. "Et sted går altså grensen. Noe nytt kan vi tåle, men rør ikke camemberten!!!" ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 18. april 2008 #2655 Del Skrevet 18. april 2008 (endret) For å si den sånn, jeg kan ikke huske at jeg la merke til noe særlig med vegetarmat på menyene (nå så jeg i sannhetens navn ikke spesielt godt etter, heller), og jeg mener å ha lest i en eller annen guidebok at Lyon ikke akkurat er drømmestedet for vegetarianere hva restauranter angår. Jeg vil forresten gjerne ha oppskrift på salaten du nevnte. 100 g cherrytomater (jeg bruker alltid mye mer) 300 g puy- eller belugalinser revet skall og presset saft av 1 sitron 1 laurbærblad 2 hvitløksfedd, hakket 2 rødløk, hakket 75 g oliven 1 bunt bladpersille, hakket 4 ss olivenolje havsalt og svart pepper Cherrytomatene stekes i ovnen ved 130 grader i 40 minutter. Linsene kokes i en kjele sammen med sitron, laurbærblad og hvitløk. Bland de kokte linsene med rødløk, oliven, persille, olivenolje, salt og pepper og anrett tomatene på toppen, eventuelt sammen med høvlede parmesanflak. Vegetarmat på resturanter er ikke alltid det det er mest av, men det finnes jo innimellom det andre. Men er man veganer tror jeg at man ofte sliter litt mer. Var det i Sveits du bodde? Jeg vil si at vegetarmat i Frankrike kan være relativt enkelt mht forretter (og selvsagt desserter), men nærmest umulig mht hovedretter. Det er jo ikke et land der alternativkulturen har stått sterkt, akkurat, og maten skal være slik den alltid har vært. (Husker en franskmann jeg snakket med en gang som engasjert fortalte om hvordan den første lettcamemberten var blitt mottatt på det franske markedet. "Et sted går altså grensen. Noe nytt kan vi tåle, men rør ikke camemberten!!!" ) Nei, jeg innbiller meg at det kan være litt vanskelig på vanlige restauranter. Denne siden er sikkert ikke helt oppdatert, men det ser ut som om det finnes noen vegetarrestauranter i Lyon. Jeg forstår ikke så mye fransk, men jeg fant bl.a. dette. Vet dere hva "sauce aurore boréale" betyr? Stemmer det at de lager surkålgrateng? :klø: Motstanden mot lettcamembert kan jeg godt forestille meg. Endret 18. april 2008 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 18. april 2008 #2656 Del Skrevet 18. april 2008 Aurore boréale betyr såvidt jeg vet nordlys (aurora borealis på latin). Så her er det noen som prøver å være kreative, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 18. april 2008 #2657 Del Skrevet 18. april 2008 Det var det jeg trodde, men jeg kunne ikke helt forstå hva slags saus det kunne være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 18. april 2008 #2658 Del Skrevet 18. april 2008 Choucroute er forresten det samme som sauerkraut (vanlig i Alsace). I grateng sammen med gorgonzola hørtes det kanskje litt... rart ut? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 18. april 2008 #2659 Del Skrevet 18. april 2008 lentilles corail hørtes veldig spennende ut, men det er visst bare røde linser? Ja, jeg synes den kombinasjonen var litt merkelig. Men de har noen som virker gode, som Terrine d'aubergines en tapenade, coulis de tomates fraîches au basilic, og mange som jeg ikke forstår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 18. april 2008 Forfatter #2660 Del Skrevet 18. april 2008 Jeg er i grunnen helt enig i at lettcamembert neppe er noen god idé. 100 g cherrytomater (jeg bruker alltid mye mer) 300 g puy- eller belugalinser revet skall og presset saft av 1 sitron 1 laurbærblad 2 hvitløksfedd, hakket 2 rødløk, hakket 75 g oliven 1 bunt bladpersille, hakket 4 ss olivenolje havsalt og svart pepper Cherrytomatene stekes i ovnen ved 130 grader i 40 minutter. Linsene kokes i en kjele sammen med sitron, laurbærblad og hvitløk. Bland de kokte linsene med rødløk, oliven, persille, olivenolje, salt og pepper og anrett tomatene på toppen, eventuelt sammen med høvlede parmesanflak.Tusen takk! Den høres veldig god ut, helt klart en kandidat til lunsj en dag. Choucroute er forresten det samme som sauerkraut (vanlig i Alsace). I grateng sammen med gorgonzola hørtes det kanskje litt... rart ut? :klø:Det høres mer interessant enn godt ut, vil jeg si. Men de har noen som virker gode, som Terrine d'aubergines en tapenade, coulis de tomates fraîches au basilic, og mange som jeg ikke forstår. Absolutt! Og med det utvalget av grønnsaker som finnes der burde det jo være enkelt å lage god vegetarmat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå