Nilma Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #1561 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) I går kveld hadde jeg en ordentlig julegaveinnpakkingsseanse; kongerøkelse, masse levende lys og gløgg. Jeg synes det er så koselig å pakke inn gaver, og gjøre en liten innsats for å få dem til å se ekstra pene ut (men i og med at jeg har ti tommeltotter er det riktignok ikke alltid jeg lykkes ). Helst bør papir, bånd og lapper matche, og så må det være generøse sløyfer, det styggeste jeg ser er ynkelig må sløyfer som så vidt har en liten krøll i ene enden. Pakkene jeg ble mest fornøyd med i år har litt grovt rød- og brunrutet papir, naturfarget raffiabånd (tror jeg det heter) surret rundt og merkelapper med gammeldagse fotografier. I dag tenker jeg å gjøre en siste innsats for å få kjøpt de siste julegavene. Det bør være fort gjort, jeg har bare gaven til mannen igjen, pluss et par "ekstragaver". Endret 12. desember 2007 av Nilma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 12. desember 2007 #1562 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Jeg har kjøpt gave til mannen allerede! De andre er det verre med - i går måtte jeg kjøpe bursdagsgave i stedet (bursdager i desember også, skal det ingen ende ta? ) På den annen side liker faktisk jeg også å pakke inn gavene - med pent papir, sløyfer og megen flid. Gavene dine høres riktig lekre ut - det ser ut til at vi deler gaveinnpakningsfilosofi. Og du ga meg et godt tips i tillegg: Gløgg! Jeg kom nemlig nettopp på at resten av en kartongvin (!) vi av ulike grunner kjøpte og åpnet forleden må egne seg fint til gløgg etterhvert. Som nevnt i Badianes bok laget vi forresten en nydelig espresso i går, laget på kaffe herfra. Ekstremt rund og kraftig, og samtidig svært lite sur og bitter. Endret 12. desember 2007 av Eurydike Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #1563 Del Skrevet 12. desember 2007 Jeg har kjøpt gave til mannen allerede! De andre er det verre med - i går måtte jeg kjøpe bursdagsgave i stedet (bursdager i desember også, skal det ingen ende ta? )Utrolig uomtenksomt å ha bursdag i desember! Jeg kjenner også noen sånne, og attpåtil skal vi i dåp 1. juledag. På den annen side liker faktisk jeg også å pakke inn gavene - med pent papir, sløyfer og megen flid. Gavene dine høres riktig lekre ut - det ser ut til at vi deler gaveinnpakningsfilosofi. :bukke: Pakkingen er nesten det morsomste, men jeg skulle ønske at alle var firkantete, det hadde vært så mye enklere - et par av dem jeg pakket i går fikk en ganske aparte fasong. Og du ga meg et godt tips i tillegg: Gløgg! Jeg kom nemlig nettopp på at resten av en kartongvin (!) vi av ulike grunner kjøpte og åpnet forleden må egne seg fint til gløgg etterhvert.Hehe, jeg kjøpte faktisk en kartong nettopp med tanke på gløgg (og så skulle jeg lage en gryte det skulle være en del vin i). Som nevnt i Badianes bok laget vi forresten en nydelig espresso i går, laget på kaffe herfra. Ekstremt rund og kraftig, og samtidig svært lite sur og bitter. Høres ut som den perfekte kaffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 12. desember 2007 #1564 Del Skrevet 12. desember 2007 Hehe, jeg kjøpte faktisk en kartong nettopp med tanke på gløgg (og så skulle jeg lage en gryte det skulle være en del vin i). Har du en god gløggoppskrift å dele, da? Jeg fant en jeg synes virker lovende: http://www.nrk.no/underholdning/1.4253726 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #1565 Del Skrevet 12. desember 2007 Jeg må faktisk innrømme at jeg brukte vanlig Tomtegløgg. Først etterpå kom jeg på at jeg har Glühwein-krydder, kjøpt i Sveits. Den du linket til så imidlertid nydelig ut, og jeg har jo flere gaver å pakke... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 12. desember 2007 #1566 Del Skrevet 12. desember 2007 Hva i alle dager putter du i vegetarisk Shepards Pie "i stede for" kjøtt? *Har lest middagstråden* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #1567 Del Skrevet 12. desember 2007 Proteinet i retten utgjøres av røde linser. Ellers er der, som jeg kommer på i farten, gulrøtter, stilkselleri og løk, i tillegg til hermetiske tomater og krydder. Jeg tenkte også at det kanskje var litt dumt å kalle det "vegetarisk Shepherd's Pie", men det var nå det oppskriften het. Har ikke laget den før, så jeg er litt spent på resultatet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 12. desember 2007 #1568 Del Skrevet 12. desember 2007 Om den er god tar jeg gjerne i mot oppskrift altså Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #1569 Del Skrevet 12. desember 2007 Rapport følger i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #1570 Del Skrevet 13. desember 2007 Vegetarisk Shepherd's Pie var faktisk kjempegodt! Oppskrift følger, fritt etter hukommelsen, og med et par justeringer etter min smak. Vegetarisk Shepherd's Pie 2 løk 3 gulrøtter 2 stilker selleri 100 g røde linser 2 ss tomatpuré 1 boks tomater 3-4 dl grønnsaksbuljong 2 laurbærblad en dæsj Worcestershiresaus (strengt tatt ikke en veg. ingrediens) timian 1 kg poteter 1 bunt vårløk smør melk revet muskat 100 g revet cheddar Hakk løk og surr i smør/olje i 10 minutter. Ha i hakket gulrot og selleri (jeg brukte litt pastinakk også, fordi jeg tilfeldigvis hadde det) og surr litt til. Ha i tomatpuré, tomater, linser, buljong og krydder. La koke til linsene er møre (20-30 min.). Smak til med salt og pepper. Kok potetene. Surr vårløken i litt smør, ha i melken og varm opp. Lag potetmos, spe med vårløkblandingen og smak til med muskat, salt og pepper. Tilsett 2/3 av osten. Ha sausen i en form, dekk med potetmosen og resten av osten. Stekes på 200 grader i ca. 30 minutter. I originaloppskriften skulle "paien" egentlig smakes til med pesto, det synes jeg ikke hørtes så godt ut, så jeg brukte Worcestershiresaus, laurbærblad og timian i stedet. Det er vel også mer klassiske ingredienser. Det ble en ganske stor porsjon, så selv om vi spiste oss gode og mette i går var det nok til at både jeg og mannen har med til lunsj i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badiane Skrevet 13. desember 2007 #1571 Del Skrevet 13. desember 2007 I går kom jeg meg endelig til å prøve den nye kjøkkenmaskinen. Jeg tok utgangspunkt i en oppskrift fra Leith's Cookery Bible. Hva synes du om Bibelen, forresten? Den er jo litt overveldende, så det tar kanskje litt tid å gjøre seg opp en mening? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #1572 Del Skrevet 13. desember 2007 Som du sier er den ganske overveldende, så jeg har ikke gjort stort mer enn å kikke gjennom den. Den kjappe gjennomlesningen var nok til at jeg så mange oppskrifter jeg kunne tenke meg å prøve, så kommer nok absolutt til å bli brukt. Det eneste jeg var litt misfornøyd med var at det godt kunne vært litt mer info om hva slags retter som passet sammen, f.eks. hva ulike sauser passet til, eller hvilket tilbehør som kunne være godt til ulike retter. Det savner jeg for såvidt i mange kokebøker, men når det skal være en "bibel" burde det kanskje vært lagt litt vekt på. Men alt i alt synes jeg den ser lovende ut, så jeg gleder meg til en grundigere gjennomgang og utprøving av oppskriftene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badiane Skrevet 13. desember 2007 #1573 Del Skrevet 13. desember 2007 Jeg er enig i innvendingene dine. Men den er uovertruffen dersom man ønsker oppskrift på noe bestemt, som leverpostei, shortbread, sildepâté, eller Tarte Tatin, for å ta noe av det vi har laget i det siste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 13. desember 2007 #1574 Del Skrevet 13. desember 2007 en dæsj Worcestershiresaus (strengt tatt ikke en veg. ingrediens) timian Det fins faktisk vegetariske varianter av den. Jeg kan ikke si noe om smaken til den versus den "ekte", men generelt må jeg si at den flaska står i skapet og er relativt ubrukt. Hva kan man egentlig bruke den til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #1575 Del Skrevet 13. desember 2007 Aha, jeg visste ikke at det fantes vegetarisk Worcestershiresaus, takk for opplysningen. Sant og si har ikke jeg brukt min så mye heller, de gangene jeg har brukt den har det vært i type kraftige gryter o.l. Men jeg liker smaken, synes den gir god fylde, så kanskje jeg burde prøve å finne flere bruksområder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toro Skrevet 13. desember 2007 #1576 Del Skrevet 13. desember 2007 Jeg har ikke helt sansen for gløgg, tar heller et glass vin "naturell". Gratulerer med ny bil forresten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #1577 Del Skrevet 13. desember 2007 Stort sett foretrekker jeg også rødvinen som den er, men et par ganger rundt jul er det koselig med gløgg, synes jeg. Har kjøpt inn ingredienser til den Eurydike linket til, så den skal prøves i kveld. Takk for gratulasjon, så langt er vi svært fornøyd med nyervervelsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 13. desember 2007 #1578 Del Skrevet 13. desember 2007 Jeg har faktisk også hatt en pause fra gløgg i en 20 års tid (!), etter at jeg i min grønne og idealistiske ungdom solgte tomtegløgg på gaten i hele desember for et godt formål. Det resulterte i en alvorlig overdose butikkjøpt tomtegløgg, som jeg fortsatt ikke rører. Men det skyldes altså andre ting enn smaken, da. Nå skal jeg imidlertid forsøke i julen med den nevnte oppskriften og kartongvinen min, tror jeg. Kan man servere gløgg som apéritif i middagsselskap? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #1579 Del Skrevet 13. desember 2007 Tomtegløggoverdose må ha vært en skremmende opplevelse. Nå skal jeg imidlertid forsøke i julen med den nevnte oppskriften og kartongvinen min, tror jeg. Kan man servere gløgg som apéritif i middagsselskap? Man kan jo, hvor vellykket det blir er en helt annen sak. Jeg har faktisk fått det servert noen ganger på diverse førjulstilstelninger, men gløgg er jo egentlig alt for søtt og mektig som apéritif. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #1580 Del Skrevet 13. desember 2007 Apropos til man er / har vært skeptisk til: De lussekattene jeg har fått servert tidligere har stort sett vært av typen knarkeballer, men i dag solgte kantina lussekatter fra favorittbakeriet, så jeg har kjøpt en for å ha til ettermiddagskaffepausen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå