Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Høres lovende ut, Eurydike. :)

Vi har fått beskjed fra bilmannen i dag: Nydoningen er ankommet, så vi skal dra og hente den i ettermiddag. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ny bil er stas, da! Det var Saab, var det ikke?
Jepp, Saab 9-3 BioPower, altså den litt miljøvennlige varianten (det er i hvert fall det jeg trøster meg med når jeg synes jeg blir litt vel materialistisk i entusiasmen over nybilen :sjenert: ).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat greid å sende en mail til banken, i den tro at det var mannen jeg svarte. Heldigvis inneholdt den ikke noe kompromitterende, men den kunne nok oppfattes som en smule uproff.:rodme: :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen begikk en fantastisk en av det slaget. Det var i forbindelse med at han skulle refusere en artikkel i tidsskriftet sitt, etter å ha en nedslående fagfellevurdering av vedkommende artikkel.

Etter refusjonen begynte den refuserte å krangle på mail, og mannen videresendte mailen til fagfellen med spørsmål om hva han synes, og med en nokså bitende innledning om "denne kverulanten". Han trykte dessverre "Reply all" istedetfor "Forward".....

Alle som har hørt historien har sympati for mannen, fordi den refuserte er kjent som en kverulant og en kranglefant. Men mannen er fremdeles flau over dette, som fant sted for flere år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter refusjonen begynte den refuserte å krangle på mail, og mannen videresendte mailen til fagfellen med spørsmål om hva han synes, og med en nokså bitende innledning om "denne kverulanten". Han trykte dessverre "Reply all" istedetfor "Forward".....
Ouch! Fikk han noe svar fra kverulanten?

For øvrig er det din skyld at jeg har vondt i lattermusklene, junia. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mea maxima culpa.

Neida, han fikk ikke noe svar, mn fikk høre via via hvor forbannet og langsint vedkommende var.

Noe helt annet: Har masse solbær i fryseren, og ser for meg at det kan brukes i en god saus til en kjøøtrett. Tips/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe helt annet: Har masse solbær i fryseren, og ser for meg at det kan brukes i en god saus til en kjøøtrett. Tips/erfaringer?
Jeg har spist and med solbærsaus en gang og det var nydelig. Vil også tro det kan brukes til vilt, det synes jeg passer veldig godt med frukt-/bærsauser.

Solbærsaus har jeg ikke prøvd å lage selv, men det går kanskje an å bruke samme prinsippet som jeg bruker for f.eks. blåbærsaus: Ha bær og portvin (evt. en blanding av god kraft og portvin) i en kjele, kok til bærene er godt knust. Sil av, kok litt inn og smak til med salt, pepper og evt. en dæsj sukker (om du synes sausen er for tynn kan du jukse med litt maizenna-jevning). Siden dette er en egenkomponert oppskrift har jeg ingen nøyaktige mål, men det regner jeg med går greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan man jo piske inn terninger av usaltet smør på slutten. Dette vil også gjøre at sausen tykner.
:Nikke: Selvsagt! (Men jeg er litt lat, dessuten trenger jeg strengt tatt ikke spise mer smør enn jeg alt gjør, så det har jeg sjelden brukt til akkurat denne sausen. ;))

Gratulerer med ny bil! :tommelsmil:
Tusen takk! Vi moret oss kongelig på prøvetur i går, for ikke å snakke om hvor festlig det var å prøve ut alle knapper og duppeditter. :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke: Selvsagt! (Men jeg er litt lat, dessuten trenger jeg strengt tatt ikke spise mer smør enn jeg alt gjør, så det har jeg sjelden brukt til akkurat denne sausen. ;))

Å? :klø: Å ikke trenge å spise mer smør har jeg aldri hørt om. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for saustips - kanskje noe sånt går til kalkun også? Med smør. Vi pleier nemlig alltid å steke kalkunbryst en gang i romjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for saustips - kanskje noe sånt går til kalkun også? Med smør. Vi pleier nemlig alltid å steke kalkunbryst en gang i romjula.

Jeg har en nydelig urtesaus som passer bra til kalkun om du vil ha? Frisk, og litt anneledes enn en vanlig innmatsaus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en nydelig urtesaus som passer bra til kalkun om du vil ha? Frisk, og litt anneledes enn en vanlig innmatsaus :)

Gjerne. For innmat er jeg litt pysete på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal jo ikke spise innmaten, da, bare koke kraft på den. ;)

Forresten lagde jeg klementinsaus til kalkun i fjor - veldig godt (og den hadde nok blitt enda bedre av å jevnes med smør :sjarmor:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jo ikke spise innmaten, da, bare koke kraft på den. ;)

Forresten lagde jeg klementinsaus til kalkun i fjor - veldig godt (og den hadde nok blitt enda bedre av å jevnes med smør :sjarmor:).

I know, men jeg synes det gir en emmen smak.

Sitrus og fjørfe er forøvrig en kombinasjon jeg liker. Dessverre er det fem år siden jeg spiste noe slikt, på 35-årsdagen min, faktisk. I Soller, Mallorca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne. For innmat er jeg litt pysete på.

Urtesaus til kalkun

2 dl tørr hvitvin

1 terning grønsakbuljong

1 fedd hvitløk

2 dl fløte

2 dl creme fraiche

1 ss sennep

1 dl persille

1 dl gressløk

2 dl frisk el 1 dl tørket estragon

salt

pepper

maisenna

Kok opp vin, buljongterning og presset hvitløk. Tilsett fløte og creme fraiche, og la det koke i 5 minutter. Rør i sennep og urter, smak til med salt og pepper. Kan jevnes med maisenna om nødvendig.

Jeg lager sausen med kun friske urter, men det går sikkert fint med tørkede også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...