Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Nå har jeg slått opp, og det viser seg at "bibelen" har intet mindre enn 47 tettskrevne sider om kalv. For å nevne noen er det kalvebiffretter, kalveblanquetteretter, kalvebogretter, kalvebrisselretter, kalvebrystretter, kalvefiletretter, kalvefotretter, kalvehjernereter og kalvehjerneretter. Og det var altså bare et lite utvalg. Derimot er det ikke et ord om kalvekjøttdeig eller kalvekjøttdeigretter.
Kalvefot og kalvehjerne, men ikke kjøttdeig. :fnise:

:Nikke: Malte mandler.

Igjen, tusen takk. Gleder meg til å prøve.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badiane
Igjen, tusen takk. Gleder meg til å prøve.:)

Jeg lurer på om merian, kjørvel eller bladpersille vil passe i stedet for salvie? Eller kanskje basilikum? Jeg ser uansett for meg en urt som er litt mild på smak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kalverett som kansje ikke er helt vanlig er kalvekjaker.

Om den får stå lenge nok i ovnen ( til den er mør nok ) blir det

et smakfullt stykke kjøtt. ;)

Har ikke noen oppskrift med kalvekjøttdeig på lur. Men jeg støtter

fullt ut alle italiensk innspirerte forslag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jeg lurer på om merian, kjørvel eller bladpersille vil passe i stedet for salvie? Eller kanskje basilikum? Jeg ser uansett for meg en urt som er litt mild på smak. :)

Jeg tror salvie vil kunne passe fint til kalv også, jeg. :) Jf feks saltimbocca (men der inngår det jo riktignok litt svin også, i form av parmaskinke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Jeg tror salvie vil kunne passe fint til kalv også, jeg. :) Jf feks saltimbocca (men der inngår det jo riktignok litt svin også, i form av parmaskinke).

Det har du sikkert rett i. :) Dessuten tror jeg at det vil være en fordel å tilsette litt svinekjøtt/-fett. I hvertfall vil det gjøre at kjøttbollene ikke blir altfor tørre.

Endret av Badiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk forresten en gang tips om å lage kjøttboller med cottage cheese, det gjør dem ekstra saftige, så det kan kanskje være noe om du er redd for at det skal bli litt tørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Gjesp:

Det er muligens ingen god idé å drikke sin andre kanne kaffe på to timer, men må man, så må man.

Jeg blir alltid litt døgnvill på denne tiden av året; trøtt om morgenen, lysvåken om kvelden -> lenge oppe, desto trøttere neste morgen og stort kaffebehov. Det verste er at jeg vet jo at jeg ikke tåler mye kaffe, men jeg greier ikke helt å la være heller. :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at jeg egentlig liker høst og mørketid, men jeg tror ikke at kroppen min har fått det helt med seg. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Vel, jeg kan jo ikke skylde på mørketid, engang! :fnise:

Men vi hadde (ihvertfall her) en så elendig sommer i år at jeg tror jeg stadig går og venter på den. Og da er det kanskje lettere å komme litt i utakt?

Jeg liker også høsten, men mest september og oktober. November har liksom ikke så mye å by på hverken på den ene eller andre måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg akkurat hatt et ukarakteristisk anfall av huslighet. Jeg har flyttet masse rot fra gjesterommet og ned i boden, vasket og lagt sammen klær, kokt kylling- og oksekraft (i to operasjoner, altså), sortert en mengde papp og papir for resirkulering og båret det bort til containeren, og jeg har til og med hatt en miniopprydding i klesskapet mitt. Puh!

Det gjenstår bare å ta en dusj og lage risotto, så kan jeg slappe av resten av kvelden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mål for kvelden: Å legge seg før kl. 23.

Dvs. at jeg har 14 minutter på å rive meg løs fra KG/BBC Food, ta ut av oppvaskmaskinen, pusse tenner og krype til køys. Hm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Jeg har nettopp drukket en kanne Malabar-espresso! :hoppe:

Genialt trekk - så her er det nok ikke gjort på 14 min å komme seg i seng, nei. :fnise: Du får ha lykke til, du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Mål for kvelden: Å legge seg før kl. 23.

Dvs. at jeg har 14 minutter på å rive meg løs fra KG/BBC Food, ta ut av oppvaskmaskinen, pusse tenner og krype til køys. Hm.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har nettopp drukket en kanne Malabar-espresso! :hoppe:

Genialt trekk - så her er det nok ikke gjort på 14 min å komme seg i seng, nei. :fnise: Du får ha lykke til, du også!

Jeg har drukket tre glass vin, det burde vel i teorien funke bedre enn Malabar-espresso? :klø:

Lykke til.
Takk, jeg har jo hele tre minutter på meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...