Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Gjest Helen Parr

Så flink du er!

Jeg har ikke engang pønsket ut en eneste gave. Aller først skriver jeg liste. Halve arbeidet er gjort når listen er på plass.

Forresten: Jeg er lei av å ha undertøyet over tøyet. Dessuten er mine elastiske armer slitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har skrevet liste, men kolonnen med gaveforslag er sørgelig tom foreløpig. Gårsdagens innkjøp var et resultat av plutselig inspirasjon, men det har gått over nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Jeg ikke så mye som tenker på en eneste julegave før advent. Forestiller meg hvert år at denne gangen skal jeg starte i god tid, men det skjer aldri. I år får jeg i tillegg en særdeles travel november, så da gir jeg opp i utgangspunktet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år får jeg i tillegg en særdeles travel november, så da gir jeg opp i utgangspunktet. :ler:
Da gjør du deg jo ferdig før november. :sjarmor:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Da gjør du deg jo ferdig før november. :sjarmor:

Nehei, for det orker jeg ikke! :nissevink:

Fikk forøvrig litt sjokk da siste Good Food allerede inneholdt tips til julematforberedelser, men det skyldes vel disse britene og de tvilsomme vellagrede juledessertene deres. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk forøvrig litt sjokk da siste Good Food allerede inneholdt tips til julematforberedelser, men det skyldes vel disse britene og de tvilsomme vellagrede juledessertene deres. :fnise:
:ler: Sannsynligvis! Jeg synes nesten jeg kjenner tennene klistre seg sammen når jeg leser oppskriftene på diverse julepuddinger og -kaker i GF.

For øvrig synes jeg førjulstiden er den kjedeligste tiden på året for matblader og matnettsteder, julemat overalt jo! Hvor mange oppskrifter på pinnekjøtt og kokosmakroner trenger man egentlig? Jeg skjønner jo at det kommer nye generasjoner til (oj, nå føler jeg meg gammel!), men det får da være måte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I kveld får jeg besøk av førnevnte ammende venninne. Fant oppskrift på en kyllingcurry uten løk/hvitløk, som jeg håper blir bra.:)

For øvrig er denne venninnen et eksempel på at det faktisk er mulig å få barn og likevel både ha et sosialt liv og interesser utenom - det setter jeg veldig stor pris på. Det finnes nok av eksempler på dem som forsvinner inn i ammetåka ved fødselen og blir der til ungen blir konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg akkurat kommet hjem etter å ha sett Rattatouille på kino, og må bare anbefale den på det varmeste. I tillegg til at den er Pixar og dermed tilstrekkelig fornøyelig i seg selv, så har den også en ekstra dimensjon for oss som er glade i mat. Løp og se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp og se :)
Har veldig lyst, må bare finne tid. :) Håper den går en stund til.

Har hatt en veldig koselig kveld; maten ble ikke så verst, selv om den var uten løk ;), og vi har kaklet i vei i flere timer. Nå må jeg ta en dusj og pelle meg til sengs; jeg har en lei tendens til å være oppe i seneste laget når jeg er alene hjemme. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å lure på om Skjebnen vil at jeg skal holde meg hjemme? :klø:

Først måtte vi booke om returbilletten hjem fra juleferie, fordi Norwegian endret en rute.

Så måtte jeg som nevnt ovenfor endre billetten min til juleferie, noe som ikke var så enkelt som en skulle tro.

Nå har jeg funnet et godt hotelltilbud til vi skal til London i februar, men ikke tale om at jeg får bestilt det. Jeg har gått gjennom hele bookingprosessen flere ganger, bare for å få følgende feilmelding: "Sorry, we can not complete your request". :kjefte:

:sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være lett med disse reisene. Jeg husker ikke hvor mange ganger avgangene forandret seg da vi skulle på ferie sist. :kjefte:

Litt mer matprat. :sjenert: Eurydike har jo skrevet om byggryn flere ganger og hun pleier å legge dem i bløt kvelden før, om jeg husker riktig? Jeg fant en oppskrift på Barley risotto with wild mushrooms and red wine som ser frstende ut. Der sto det ingenting om bløtlegging, men de brukte pearl barley. Er det en slags forbehandlet byggryn? Kjenner du/dere til det?

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer matprat. :sjenert: Eurydike har jo skrevet om byggryn flere ganger, og hun pleier å legge dem i bløt kvelden før, om jeg husker riktig? Jeg fant en oppskrift på Barley risotto wit wild mushrooms and red wine som ser frstende ut. Der sto det ingenting om bløtlegging, men de brukte pearl barley. Er det en slags forbehandlet byggryn? Kjenner du/dere til det?

Kan jeg få svare? :fnise: "Pearl barley" er nøyaktig det samme som byggryn. Byggryn trenger strengt tatt ikke bløtlegging, men bløtlegging reduserer selvfølgelig koketiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her får man jammen raske svar! Hvor lenge må man koke byggrynene med og uten bløtlegging? Kanskje en fordel å bløtlegge uansett, jeg er jo ikke så glad i å stå og røre hele kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får man jammen raske svar!

Jeg bor på hotell denne uken. :fnise:

Hvor lenge må man koke byggrynene med og uten bløtlegging? Kanskje en fordel å bløtlegge uansett, jeg er jo ikke så glad i å stå og røre hele kvelden.

Jeg har ingen anelse, men det har sikkert andre som skriver her. Jeg har bare brukt uoppbløtte byggryn i supper, og da har de kokt et par timer (tror jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på hotell denne uken. :fnise:

Jeg har ingen anelse, men det har sikkert andre som skriver her. Jeg har bare brukt uoppbløtte byggryn i supper, og da har de kokt et par timer (tror jeg...)

Hele uken? Det høres på en måte deilig ut, men jeg savner alltid kjøkkenet mitt etter et par dager. :ler: Vi spiste forresten rødbetecurryen din i dag. Jeg hadde bare en ting å utsette på samboers kokkekunster, nemlig at han laget for lite. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hele uken? Det høres på en måte deilig ut, men jeg savner alltid kjøkkenet mitt etter et par dager. :ler: Vi spiste forresten rødbetecurryen din i dag. Jeg hadde bare en ting å utsette på samboers kokkekunster, nemlig at han laget for lite. ;)

Jeg har spist fiskesuppe tre dager på rad, da det er det eneste som har fristet av det de har å tilby på på roomservice-menyen. Ellers kan man velge mellom nachos, burger, gratinert kylling-ciabatta og rekesmørbrød. Jeg kunne selvfølgelig gått på café eller restaurant, men jeg har faktisk trivdes veldig godt med å spise på rommet. Og suppen er veldig god, så jeg klager ikke. I morgen skal jeg på en organisert tapas-middag, så da får jeg litt avveksling. :)

Så flott at dere liker rødbetecurryen! :tommelsmil: Det minte meg på at det er veldig lenge siden jeg har laget den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

En byggrynsdiskusjon uten min tilstedeværelse! :sjokk:

Med bløtlegging kan jeg forøvrig melde at byggrynene trenger 20-25 min, avhengig av hvor gamle de er, og hvor al dente man ønsker dem. Jeg synes 2 timer hørtes lenge ut selv uten bløtlegging, men har egentlig ikke peiling, fordi jeg alltid bløtlegger. :fnise:

Jeg har forresten laget risotto av byggryn med tørkede traktkantareller og steinsopp flere ganger, og synes det er en knallgod smakskombinasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten laget risotto av byggryn med tørkede traktkantareller og steinsopp flere ganger, og synes det er en knallgod smakskombinasjon. :)

Høres ut som en god idé. Jeg har endel tørket traktkantarell - hvor mye har du i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Høres ut som en god idé. Jeg har endel tørket traktkantarell - hvor mye har du i?

Tja, et par håndfuller til 2 dl tørre gryn, sånn cirka? Legger soppen i bløt i nyoppkokt vann 10-15 min, siler fra og bruker bløtevannet til å spe risottoen med (i tillegg til hvitvin og (kylling)kraft).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...