Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Som dere vet skulle jeg også ha dette til middag i går. Alene hjemme, febervarm av influensa og omsider med litt matlyst vaklet jeg mot kjøleskapet for å realisere middagsplanene. Men der oppdager jeg til min forskrekkelse at ansjosen var spist opp!!! :overrasket:

Sendte fluksens sms til mannen, som med en gang skjønte alvoret i situasjonen, svarte bestyrtet med mange utropstegn og spurte forsiktig om det gikk bra med meg. :legrine:

Løsningen ble å bruke salseras variant med soltørkede tomater (og en frisk for å få litt fuktighet), det ble ganske godt, men selvsagt ikke som originalen.

Og bada: Det stemmer at det er Nilma som er brokkolistilkdronningen. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sendte fluksens sms til mannen, som med en gang skjønte alvoret i situasjonen, svarte bestyrtet med mange utropstegn og spurte forsiktig om det gikk bra med meg. :legrine:
Kjekt med en mann som skjønner betydningen av de viktige tingene her i livet. ;)

Og bada: Det stemmer at det er Nilma som er brokkolistilkdronningen. :sjarmor:
:hoho:

Herlig uttrykk, tror jeg må skaffe meg visittkort. Jeg er ganske sikker på at jeg har blitt kalt verre ting enn dét! :ler:

Leit å høre at du er syk, piaf, håper det går bedre med deg. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre at du er syk, piaf, håper det går bedre med deg. :klem:

Takk for omtanke! :)

Jeg er hjemme fra jobb, men har en veldig viktig deadline i neste uke, så jeg har ikke noe annet valg enn å jobbe i vei likevel. Passet skikkelig dårlig å bli syk akkurat nå, men det er vel ikke tilfeldig at det er nettopp i travle perioder når man absolutt ikke har tid til det at kroppen sier stopp. Synes veldig synd på meg selv! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega kom og hentet meg og sa at det skulle være kaffe og kake i kantina, en slags sommeravslutning. Skjønte ingenting jeg, for vi hadde jo ikke fått noen mail, men jeg slo da følge. I kantina var det mange mennesker, og en diger kake der det sto "Nilma og Nilmamannen". :overrasket: Kollegene våre hadde ordnet med kake, tale og gave (penger til neste reiseprosjekt). Så utrolig koselig! :) *rørt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passet skikkelig dårlig å bli syk akkurat nå, men det er vel ikke tilfeldig at det er nettopp i travle perioder når man absolutt ikke har tid til det at kroppen sier stopp. Synes veldig synd på meg selv! :sjenert:
Ganske typisk det der, ja. Kjedelige greier, du får pleie deg selv som best du kan. Sjokolade funker alltid. :sjarmor:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig at dere fikk kake, hyggelig med sånne kollegaer :)

Håper du har fått kosa deg litt utendørs i sommerværet. Det har vi, for når vennene våre skulle ut og ta en øl på Driv så MÅTTE vi selvfølgelig være med. Men etterpå har vi vært flinke og malt et strøk på det som skal bli soverommet vårt snart.

Hva ville du forresten ha gjort dersom du hadde en fredag til overs i London? Og hvor ville du spist? Seter stor pris på tips fra deg som er en erfaren London-farer, for jeg har faktisk bare vært der en eneste gang før!

God helg :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm, en fredag i London.... :sjarmor: Nå vet jo ikke jeg hva dere liker, og hva dere allerede har sett, men jeg kan jo nevne noen favoritter.

Det første som slo meg var omvisning i Houses of Parliament, den har jeg vært på to ganger, og det var bare helt utrolig. Jeg sjekket på nettet, men omvisningssesongen begynner ikke før i månedsskiftet juli/august. Synd, for det tror jeg er min absolutte London-favoritt.

Siden det er en fredag er jo Borough Market åpent, og det er jo absolutt verdt å få med seg. :) Det ligger på South Bank (like ved London Bridge undergrundsstasjon), og hvis været er sånn noenlunde er det jo utrolig fint å bare spasere langs bredden av Themsen mot Westminster. Da går dere blant annet forbi Globe Theatre, Tate Modern og London Eye, hvis noe av det skulle være av interesse, for ikke å snakke om mange kaféer og puber. (Nå har jeg riktignok ikke gått hele distansen London Br.-Westminster Br. selv - det begynte å regne da vi prøvde - men det burde absolutt være gjennomførbart).

Når det gjelder museer synes jeg British Museum er et must om dere ikke har vært der før (men det er jo enormt, så det lønner seg å plukke ut noen favoritter på forhånd). Da vi var i London nå i februar var vi på National Portrait Gallery, det var virkelig flott, og ikke så stort at det er uoverkommelig. Dessuten har de en kafé i toppetasjen med en fantastisk utsikt over London. National Gallery ligger like ved og er selvsagt også verdt å få med seg (men vi brukte så lang tid på portrettmuseet at vi ikke rakk så mye på National Gallery ;) ). I samme området (Trafalgar Square) er dessuten St. Martin-In-The-Fields og "bok-gata" Charing Cross Road.

Ellers er det jo selvsagt klassikerne som Tower og Westminster Abbey (og St.Paul, men av de to foretrakk jeg absolutt Westminster Abbey).

Jeg har i bunn og grunn likt det aller meste jeg har sett og gjort i London, det eneste jeg kan styre min begeistring for er Madame Tussauds. :Gjesp:

Regner med at det ovennevnte holder til et par fredager, jeg ble visst revet litt med. :sjenert: Bare spør om du trenger mer detaljer (eller flere alternativer ;)).

Når det gjelder steder å spise, har jeg nevnt noen av favorittene mine her. Jeg er særlig glad i Fairuz, den kan jeg nesten ikke anbefale varmt nok (og den ligger i gangavstand eller en kort tubetur fra Paddington om dere skal bo i området). Hvis dere virkelig vil skeie ut kan jeg anbefale Pied-a-Terre eller Le Gavroche (da vi var på Pied-a-Terre hadde vi funnet et godt tilbud på Toptable, det er en side det uansett kan være verdt å sjekke ut). Hvis det er en spesiell type mat du har lyst på, er det bare å spørre, vi har jo fått prøvd ut endel etterhvert. :)

Har dere funnet hotell nå, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få komme med et forslag også? :sjenert:

Hvis dere vil bruke hele dagen på å spise, er lunsj på Gordon Ramsay at Claridge's å anbefale. Det koster 30 pund for tre retter, og de har viner helt ned i 20 pund, noe som betyr at man kommer unna med litt over 1000 kr. for to, noe som ikke er verst for en såpass posh restaurant med Michelin-stjerne.

Ellers kan Tate Modern anbefales. Det er gratis inngang, og restauranten på toppen har god mat og fantastisk utsikt over Themsen og St Paul's. :)

Det er også hyggelig å ta båt til Greenwich (evt. lokaltog fra stasjonen ved Borough Market (det er direkte)), og så båt tilbake.

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg kom visst litt i London-modus etter at jeg hadde skrevet det siste innlegget, så jeg kom på flere ting man kan gjøre der: Det aller mest sjarmerende museet i London (synes jeg) er Sir John Soane's Museum. Det var hjemmet til en arkitekt og ihuga kunstsamler som levde på slutten av 1700-tallet og begynnelsen av 1800-tallet.

En veldig fin ting å gjøre hvis man ønsker å slippe unna storbyens mas og larm (skjønt, de færreste drar vel til London for å gjøre det :ler:) er å dra til Hampstead. Det er en veldig sjarmerende bydel som tidligere var en landsby og som nå huser mange kjendiser. Hampstead Heath er et gigantisk friområde som enkelte steder har fantastisk utsikt over London. På Hampstead Heath finner man også Kenwood House, som er et tidligere herskapshus som nå er museum (et par scener i Notting Hill ble spilt inn her, for den som er interessert i denslags). Der finnes det også en veldig god café (Brew House Cafe) med tradisjonell engelsk lunsjmat som paier, supper, kaker, osv.

Hampstead er også et ganske bra sted for shopping - det finnes mange små, hyggelige butikker der, og det er langt mindre masete enn i mer sentrale deler av London.

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller mest sjarmerende museet i London (synes jeg) er Sir John Soames Museum.

En veldig fin ting å gjøre hvis man ønsker å slippe unna storbyens mas og larm (skjønt, de færreste drar vel til London for å gjøre det :ler:) er å dra til Hampstead.

:) Vi hadde faktisk begge deler på "to do"-lista siste Londonbesøk, men kom oss aldri så langt. Været saboterte da vi skulle til Hampstead, og Sir John Soames Museum ble byttet ut med Museum of London, siden vi likevel skulle til Barbican (som for øvrig også er å anbefale) for å hente billetter til en konsert der. Får gjøre et nytt forsøk neste gang. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi, tusen takk for utfylende svar. Har nok til flere uker i London om vi skal gjøre alt, så kanskje vi må utvide ferien ;)

Må lese litt mer nøye når jeg ikke er på jobb, og samrå litt med mannen hva han har lyst til. Vi fant forresten et hotell ikke så langt fra Paddington. Husker ikke hva det heter, men kan rapportere om det når vi er tilbake :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiiiiiiiiik, jeg skrev "Greenwich Village" og stavet navnet på museet feil, men nå er det rettet opp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som nevnt er jo Borough Market himmelen for mat-nerder. :) Ellers pleier jeg å stikke innom Fortnum & Mason for å hamstre te og andre godsaker, som paté og sjokolade (de har bl.a. esker med assorterte tynne plater mørk sjokolade med hint av f.eks. ingefær, kaffe, fioler (!) osv. - helt fantastisk! :sikle:). Synes også at noe så "ordinært" som Marks & Spencer kan være morsomt å snoke rundt i, de større butikkene har et ganske bra utvalg (spesiell anbefaling: rødløkchutney, fantastisk til ost). Waitrose skal være veldig bra, men jeg har aldri snublet over noen i sentrale London, så jeg har ikke fått testet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk så lyst til å komme med noen tips - jeg har ikke vært i London på alt for lenge :(, men det hjelper å skrive her! :ler:

Jeg synes også at Borough Market og Fortnum & Mason er et must. Ikke så langt unna Fortnum's finner en den kanskje beste vinforhandleren i London, Berry Bros & Rudd. De holder til i særdeles sjarmerende og skjeve lokaler. Jeg har bare fått anbefalt fantastisk vin der! Hvis du så går opp Piccadilly, gjennom Piccadilly Circus og følger Shaftesbury Avenue et stykke til du har krysset Charing Cross Rd, finner du en stor butikk for kjøkkenutstyr for restauranter på venstre hånd (husker ikke navnet, dessverre). De selger også til privatpersoner. Den anbefales!

Ellers er Selfridge's Food Hall fantastisk. Jeg har hørt at den ikke er så bra som tidligere, men jeg antar at den fremdeles er vel verdt et besøk. Det er bl.a. en østersbar der hvor man kan sette seg ned mens man tar en pause fra shoppingen.

Carluccio's, som er drevet av Storbritannias mest kjente italienske kokk, er et bra sted å kjøpe oliven, olje, eddik og andre italienske varer.

Waitrose som Nilma nevner er uten tvil Storbritannias beste supermarkedkjede. Det finnes en butikk i Marylebone High Street, som for øvrig er en veldig hyggelig gate med en nesten parisisk atmosfære. I denne gaten finner man også en ganske stor butikk for kjøkkenutstyr som heter Divertimenti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du så går opp Piccadilly, gjennom Piccadilly Circus og følger Shaftesbury Avenue et stykke til du har krysset Charing Cross Rd, finner du en stor butikk for kjøkkenutstyr for restauranter på venstre hånd (husker ikke navnet, dessverre). De selger også til privatpersoner. Den anbefales!
*noterer*

Carluccio's, som er drevet av Storbritannias mest kjente italienske kokk, er et bra sted å kjøpe oliven, olje, eddik og andre italienske varer.
Jeg har ikke handlet på Carluccio's (må ha vært bevisstløs), men jeg har spist på en av restaurantene, og det var mer enn OK. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg fikk så lyst til å komme med noen tips - jeg har ikke vært i London på alt for lenge :(, men det hjelper å skrive her! :ler:
Uff ja, London-abstinenser er fæle greier. :sprettoy:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, London-abstinenser er fæle greier. :sprettoy:

I know! For meg er det bare en flytur unna, så jeg burde dra oftere! Samboeren min skal en tur dit fra søndag til tirsdag, men jeg har ikke tid til å bli med. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenge siden jeg har vært i London, men lysten til å dra ble ikke mindre etter å ha lest denne siden og alle de andre tipsene her inne.

Kanskje det hadde vært en ide å planlegge en tur i høstferien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk bada, veldig gode tips der. Håper bare mannen går med på at jeg drasser han rundt på mat-relaterte severdigheter :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...