Nilma Skrevet 21. januar 2007 Forfatter #341 Del Skrevet 21. januar 2007 I dag har vi forresten vært litt effektive her i heimen; vi har hatt en generalopprydding i fryseren, rimet den av og laget liste over alt vi har liggende der. Nå skal vi greie å spise opp litt før vi fyller fryseren til det er kul på den igjen. I tillegg har vi montert en ny bokhylle - det trengtes! Nå gjelder det bare at jeg kvinner meg opp til å flytte over noen av bøkene som ligger stablet på alle mulige og umulig steder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 22. januar 2007 #342 Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) Bare innom med en liten rapport. Jeg har prøvd to av brødoppskriftene i den ene nye kokeboka mi, og var ikke helt overbevist av resultatet. I begge sto det dessverre "vann", uten mengdeangivelse. Det er ok når det er vanlige grovbrød som jeg har laget tusen ganger før, men ikke når jeg ikke aner noe om hvordan konsistensen av deigen bør være. De minnet litt om chapati, men med smakstilsetninger. De skulle være tykkere, men da fikk jeg dem ikke gjennomstekte. Og de lignet ikke på de fristende bildene. Jeg forsøkte også en gryte (den vi hadde på lørdag), og den var ok, men ikke helt som i beskrivelsen. Jeg får forsøke en av dessertene snart og noen av linserettene. Apropos bokhylle; hvordan og hvor oppbevarer du kokebøkene dine? Jeg trenger snart en lur løsning, men mangler helt ideer. Endret 22. januar 2007 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 22. januar 2007 Forfatter #343 Del Skrevet 22. januar 2007 Takk for rapport, salsera! Synd at du ikke var helt fornøyd med resultatet, det er så kjedelig når man legger mye arbeid i noe, og så blir det ikke helt som man vil. Dumt at det ikke stod mengdeangivelse for vann; det er én ting å ta ting litt på slump når man lager en gryte eller noe sånt, men verre når det gjelder baking. Håper du blir mer fornøyd med de neste oppskriftene du prøver! Kokebøkene mine står i en gammel reol inne på boden, og der begynner det å bli temmelig trangt, så jeg er neppe den rette til å komme med gode ideer på det området. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 22. januar 2007 #344 Del Skrevet 22. januar 2007 (endret) Det var jo bare den ene boka jeg har testet så langt. så jeg gleder meg alt til neste uke og til å prøve noe fra den. Jeg får vel gruble litt videre på det med bøkene... Jeg er forresten litt misunnelig på den oppryddinga di i fryseren. Jeg vil også ha en fryser å rydde i! Ikke at det hadde blitt så mye rydding, jeg trenger jo bare å ta en titt inn i skapene mine og se alt det rare jeg finner der. Edit: oppdaget en trykkleif Endret 24. januar 2007 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 23. januar 2007 #345 Del Skrevet 23. januar 2007 Nå har jeg også fått BBC Food Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #346 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg er forresten litt misunnelig på den oppryddinga di i fryseren. Jeg vil også ha en fryser å rydde i! ←Du kan få komme å rydde i min av og til? Jeg er alltid veldig fornøyd hver gang det er gjort, og har ambisjoner om å holde innholdslisten oppdatert, men det sklir som regel ut etter kun kort tid; jeg glemmer å stryke ut det jeg tar opp, og glemmer å skrive ned det jeg putter i, sånn at jeg mister oversikten til neste skippertak. Nå har jeg også fått BBC Food ←Gratulerer! Er det ikke herlig? Men det er selvsagt ikke alt som er like bra, enkelte programmer går meg rett og slett litt på nervene, f.eks. det som heter "Eat this" - de programlederne er så krampekule at det er pinlig. Har du forresten BBC Prime? Der går "Masterchef" for tiden, det synes jeg er veldig morsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #347 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg kan for øvrig med glede konstantere at jeg ikke har et fnugg av bridezilla-anlegg; jeg var 10 minutter på en kjolebutikk i går, og det var nok til at jeg ble både svett og svimmel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #348 Del Skrevet 24. januar 2007 Uff, enkelte er rett og slett alt for glad i å høre sin egen stemme. Av og til sitter jeg sammen med en svært pratsom kollega i lunsjen. Veldig hyggelig og morsom dame, det er ikke det, men hun skravler hele tiden, så det ikke er mulig å få inn et ord på tvers. Ikke det at jeg nødvendigvis må høre min egen stemme hele tiden heller , men stort sett foretrekker jeg samtale foran enetale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 24. januar 2007 #349 Del Skrevet 24. januar 2007 Gratulerer! Er det ikke herlig? Men det er selvsagt ikke alt som er like bra, enkelte programmer går meg rett og slett litt på nervene, f.eks. det som heter "Eat this" - de programlederne er så krampekule at det er pinlig. Har du forresten BBC Prime? Der går "Masterchef" for tiden, det synes jeg er veldig morsomt. ← Utrolig herlig, men jeg ser jo at innimellom alle de bra tingene er det også en del rare greier. Sånn som i dag da det var slankeprogram ispedd et par minutter med matlagingstips når man er på slanker'n. Ikke helt min greie kan du si Takk for tipset om Masterchef, det må jeg definitivt ta en kikk på Mennesker som elsker sin egen stemme er for det første utrolig kjedelige å tilbringe tid med. Dernest blir de ganske iriterende etterhvert, og når man først har begynt å iritere seg så klarer man ikke å slutte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 24. januar 2007 #350 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg hørte noe en gang om hvorfor mennesket har to ører, men bare en munn. Jeg måtte være med ei venninne en gang på en slik butikk. Huff. Forstår godt at du flyktet. Hva slags antrekk ser du for deg, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. januar 2007 Forfatter #351 Del Skrevet 25. januar 2007 Utrolig herlig, men jeg ser jo at innimellom alle de bra tingene er det også en del rare greier. Sånn som i dag da det var slankeprogram ispedd et par minutter med matlagingstips når man er på slanker'n. Ikke helt min greie kan du si Også er det ispedd litt "reality-krangling", ikke helt det jeg venter av et matprogram, nei. Takk for tipset om Masterchef, det må jeg definitivt ta en kikk på Tror det bare er et par episoder igjen, hvis jeg ikke har misforstått er det finale i morgen. Men dette er jo et par år gammelt, håper de sender de nyere rundene også.Mennesker som elsker sin egen stemme er for det første utrolig kjedelige å tilbringe tid med. Dernest blir de ganske iriterende etterhvert, og når man først har begynt å iritere seg så klarer man ikke å slutte.←En temmelig presis beskrivelse, ja! Jeg hørte noe en gang om hvorfor mennesket har to ører, men bare en munn. Jeg har en stygg mistanke om at enkelte er skapt omvendt... Jeg måtte være med ei venninne en gang på en slik butikk. Huff. Forstår godt at du flyktet. Hva slags antrekk ser du for deg, da?←Hadde jeg enda visst det! Jeg ser vel for meg noe som ikke er alt for "brudete", tyll og marengsskjørt er ikke helt min greie , kan du si, særlig når vi skal gjøre det i all enkelhet. Jeg tenkte noe i retning av en pen selskapskjole, eller enda bedre skjørt og topp, noe som kan brukes senere. Og de hadde faktisk et par brukbare ting på den butikken jeg var, jeg ble bare litt stresset. Men blir det krise tar jeg rett og slett bunaden; det kunne jeg forresten tenke meg uansett, men sambo har ikke bunad (jeg synes det er penest om begge har bunad), og det kan bli litt kort tid å skaffe det på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 25. januar 2007 #352 Del Skrevet 25. januar 2007 Han kan jo leie bunad da, det vet jeg om flere som har gjort. Og om dere ikke skal gifte dere akkurat i heiteste konfirmasjonstida eller rundt 17. mai så burde tilgjengeligheten være bra. Sjekk med Elsa M. systue om det er aktuelt for dere. Har forresten sett flere bra brudeantrekk fra samme sted. De syr på bestilling, og da gjerne ting som ikke er helt mainstream så kanskje du kan få dem til å lage noe pent som også kan brukes igjen ved andre anledninger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. januar 2007 Forfatter #353 Del Skrevet 25. januar 2007 Hm, jeg visste faktisk ikke at det gikk an å leie bunad. Nå er jo ikke kjæresten herfra da, så da måtte vi i tilfelle få sendt en fra hjemdistriktet hans (hvis alt går etter planen skal vi ikke dit før bryllupet), og det kan kanskje bli litt plundrete. :klø: Men det skader jo ikke å sjekke litt hva som er mulig da, og uansett tror jeg at jeg må ta meg en tur innom Elsa M. for egen del. Takk for tips! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. januar 2007 Forfatter #354 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg fant akkurat følgende epost i innboksen min: Hei, Jeg setter meg i forbindelse med De for forslaget av forpliktelse (ekteskap) en conjugal liv, i utlandet med meg i Paris, svarrygg om interessert. Jeg ikke taler norsk. Jeg bruker online oversettelsesredskaper, men det er ikke perfekt .. . I'm contacting you for datíng purposes leading to a marital life, reply back if interested only. Roberto fra Frankrike Roberto (France) Tror jeg må sende den til kjæresten og fortelle at han har en konkurrent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 26. januar 2007 #355 Del Skrevet 26. januar 2007 Det må være vanskelig å vite hvem du skal velge! Jeg har kjøpt noen rødbeter, og lurer litt på hva jeg skal bruke dem til. Har du noen tips? Ha en fin helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #356 Del Skrevet 26. januar 2007 Det må være vanskelig å vite hvem du skal velge! Ja, jeg sliter virkelig nå! Jeg har kjøpt noen rødbeter, og lurer litt på hva jeg skal bruke dem til. Har du noen tips?← Jeg har lagd den rødbetsuppen piaf skriver om her, og den var veldig god, særlig med den omtalte geitostdipen til. Ellers bruker jeg å ovnsbake rødbeter av og til, gjerne sammen med andre rotgrønnsaker og litt timian, for å ha som tilbehør. Men egentlig er jeg alt for lite flink til å bruke rødbeter, selv om det er veldig godt, så hver gang jeg bruker det spør jeg meg selv hvorfor jeg ikke gjør det oftere. En riktig fin helg til deg også, salsera! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 26. januar 2007 #357 Del Skrevet 26. januar 2007 Hei Nilma! *stor sympati mht kjolejakt* (aldri mer, sier jeg bare... ). God helg til deg! Jeg har kjøpt noen rødbeter, og lurer litt på hva jeg skal bruke dem til. Har du noen tips? ← Anbefaler de foliebakte rødbetene jeg legger ut oppskrift på i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 27. januar 2007 #358 Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) Takk for hjelpen! Jeg tror jeg går for de foliebakte rødbetene denne gangen, det har blitt nok supper denne uka, og jeg har kjøpt et gresskar som snart skal bli til suppe også. Jeg så du nevnte salat, ost og pinjekjerner/valnøtter som tilbehør, Piaf. Er det noe annet som kan passe til som kanskje er litt mer mettende? Sov godt! Endret 27. januar 2007 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 27. januar 2007 #359 Del Skrevet 27. januar 2007 Jeg så du nevnte salat, ost og pinjekjerner/valnøtter som tilbehør, Piaf. Er det noe annet som kan passe til som kanskje er litt mer mettende? ← Hvis du vil lage salatvarianten: Blandet grønn salat, rødbeter, lettkokte grønne bønner (veldig godt til rødbeter), feta og valnøtter. Brød ved siden av, og kanskje ovnsbakte potetbåter? Du kan også lage salaten med epler i stedet for bønner, men det er muligens ikke så mettende? Ellers kan du ha rødbetene for seg selv som tilbehør ved siden av andre ting, men der er jeg mest vant til å tenke kjøtt og fisk. Fant forresten en morsom oppskrift på BBC i dag: http://www.bbc.co.uk/food/recipes/database...pon_85258.shtml Håper det var ok med litt rødbetsnakk i boken din, Nilma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 28. januar 2007 #360 Del Skrevet 28. januar 2007 (endret) Takk for hjelpem, Piaf! Det ble "bare" litt salat og brød til, siden vi spiste så sent. Den risottoen så spennende ut, jeg forestiller meg at den har en flott farge! Kjenner dere Wensleydale cheese? Jeg antar at den ikke er så lett å få tak i utendor Storbrittania, men det fins kanskje en annen ost som ligner litt? Beklager at jeg kuppet dagboka di. Endret 28. januar 2007 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå