Gå til innhold

Er hasj egentlig farlig?

Snasen

Anbefalte innlegg

Det er egentlig helt meningsløst å straffe folk som bruker midler som bare er til skade for dem selv. Skal man straffe den som mislykkes med selvmord? Sier seg jo selv at det ikke er holdbart.

Det er helt urimelig å straffe mennesker for noe de gjør mot seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er egentlig helt meningsløst å straffe folk som bruker midler som bare er til skade for dem selv. Skal man straffe den som mislykkes med selvmord? Sier seg jo selv at det ikke er holdbart.

Det er helt urimelig å straffe mennesker for noe de gjør mot seg selv.

Jeg bl.a. er med på å bidra til trygden for de som blir så fjerne at de ikke klarer fungere eller ha en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel TS, så siden du er så oppegående og velfungerende at du er i stand til å ha noe og bidra med til fellesskapet i form av skatter, så mener du at de som sliter med seg selv bør straffes???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som sliter med sykdom pga av overvekt da. Skal vi kanskje straffe dem fordi at de spiser litt for mye mat? De er jo også ofte avhengige av trygdeytelser.

Nei du TS, din argumentasjon faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men vil si at dem jeg kjenner som røyker hasj ofte er noen skikkelige sløvisser som er blitt ganske så kjedelige å være sammen med. De begynte som oppegående og kvikke for mange år siden, men er nå umulig å få med på ting og temmelig likegyldige til det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier fagfolk om alkohol da? :)

Det har vært forsket på alkohol mye lengre enn cannabis, derfor er det mer informasjon om skadevirkninger, og folk flest er rimelig oppdaterte på hvilke skader de risikerer å utsette seg selv for.

Problemet med cannabis er at det har vært forsket på over veldig kort tid og i løpet av den tiden har stoffet endret seg mye. Cannabis inneholder mange ganger sterkere konsentrasjon av virkestoffet idag enn det gjorde f.eks. på 60-70-tallet. det gjør at de undersøkelser som ble gjort på 70- og 80-tallet faktisk ikke gir reele svar lenger. Og i et forskningsperspektiv blir da de funnene de har funnet for unge og derfor ikke bekreftet nok til at det kan sies med sikkerhet.

Men en ting er sikkert og det er at de som jobber i psykiatrien sjelden røyker pga at de ser hva det sjeldent, men likevel føre til. Det er en relasjon mellom virkestoffene i cannabis og psykiske lidelser, men ingen kan si hvor sterk denne relasjonen er. På generelt grunnlag er 1/5 av befolkningen predisponert for psykisk lidelse, og cannabis kan fremskynde utbrudd (i stedet for å få det når en er 60 år får det utbrudd når en er 30 år). Noen bruker cannabis mange år før det skjer, mens andre trenger bare noen få tester, det har igjen med manglende forskning. Men ingen kan vite hvem som er predisponert, har ingenting med tøvet og svak eller sterk psyke. Kjenner flere med såkalt "sterk psyke" som har likevel fått psykisk lidelse.

Ved bruk oftere enn hver 3. uke fører det til kronisk nedsløving av ulik grad, kan sammenlignes med bruk av antidepressiva. Dvs at følelsesregisteret blir snevrere, en ligger på en måte i midten av registeret og kan ikke føle hverken sterk glede eller sorg.

Dere må gjerne bruke så mye dere vil, men være kjent med hva dere risikerer. Selv er jeg ikke villig til å gamble med den psykiske helsen min, viss jeg er disponert for en psykisk lidelse vil jeg heller satse på å bli syk senere enn før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legene gir kreftpasienter hasj på respet. Til folk med smerter.

Hva forteller det deg da? Det svarte du aldri på... 

Dette er litt feil da. Dvs. du har rett i at leger kan gi det i enkelte (få) land og i enkelte stater i USA. Men her i Norge får ikke kreftpasienter cannabis på resept!

Jeg tror generellt det har mye med miljøet rundt deg om du "går videre". Det er litt sånn som når folk er redde for å bli kniv-stukket på gata på vei hjem, men de aller fleste som havner oppe i sånne ting er vel folk som har et spesiellt miljø der sånne ting har større sjangs for å skje!?

Det samme er det med grensene ellers også! De som ikke er i et miljø der det er vanlig å drikke mye alkohol de blir kanskje måteholdne med det stoffet osv.

Å være i et "sunt" miljø med venner og familie har nok veeldig mye å si!

For å ta et eksempel: På Roskilde festivalen og andre typisk "rocka festivaler" er Hasj-røyking en vanlig greie -sammen med alkohol. (Hippekulturen...) Men du skal ikke tøye grensene med å ta "partydop" for offentlig der, -da skaffer du deg fort ganske mange uvenner -for andre ting enn cannabis blir sett på som idiotisk og lite smart av allemennheten. Roskilde blir vel sett på som en festival som ligger i "midten" av denne linja for det finnes andre festivaler der Cannabis er "tabu" og det finnes festivaler der dopet flyter (gjerne litt mer trance/techno type musikk) og du ikke tør å sette fra deg ølboksen med fare for å bli neddopa...

Og derfor av samme grunn så tror jeg det har sammenheng med miljø og muligens måten å feste på!

Endret av Collargol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom man blander cannabisen i mat eller feks te så blir jo de røykeskadelige virkningene borte. Da kan det vel ikke være så ille vel å bruke det?

Tipper bivirkningene ved å bruke det er langt fra så sterke som de vanedannende og reseptbelagte kjemiske midlene som legemiddelselskapene og legene forsøker å dytte i oss.

Det er mange som har havna på psykiatrisk pga. overbelastninger i systemet grunnet kjemiske legemidler. Det vet jeg for sikkert.

Cannabis er et naturlig urtemiddel og tror det ville vært langt sunnere for befolkningen å bruke det i det lange løp enn alle de kjemikaliene som folk propper i seg. Så det så.

Kokain og heroin er også utvunnet av urter - om du tygger kokablader eller røyker opium er det ganske "naturlig", men de fleste er vel med på at det ikke er spesielt bra for helsa. Så det at det er en urt eller plante er et dårlig argument.

Ellers tror jeg de aller fleste tåler helt fint å røyke en sjelden gang. Om det er noe vits, om det egentlig gir noe positivt, kan man diskutere. For noen kan det nok være positivt i små doser i forhold til tanker og sånt (visstnok, ikke min erfaring), for andre gir det ingenting. For de som røyker mye tør jeg påstå at jeg _bare_ har sett negativ utvikling over tid. Sikkert noen ting som er "bra for dem", men samtidig blir de sosialt sløvere og mer likegyldige, får vanskeligere for å delta i gjensidig dialog (ser mer og mer bare èn side), får ofte en eller annen form for angst og om de ikke ER deprimerte er det en del som bruker cannabisen for å holde en depresjon, innbilt eller ei, unna - selv om de ikke var depressive i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskvannsblekksprut

For nesten to år siden prøvde jeg hasj for første ganga og kan innrømme jeg gjør det en gang i blant. Hadde greid meg fint uten, hadde det gått av markedet også, så det er ikke noe behov, det er bare veldig lett å si ja når en først får en pipe servert. Men så lenge jeg ikke sitter hjemme en dag uten å røyke, slik som i dette sekund, sitter jeg ikke og savner det, og vil derfor ikke gjøre dette til et problem som er fælt fordi samfunnet sier det.

Jeg har aldri følt behovet for å prøve andre stoffer heller, selv om jeg fikk nærmest servert speed på sølvfat av venninner, men takket nei. Jeg har det gøy med hasj, så hvorfor gå lengre hvor jeg VET at jeg kommer til å ødelegge meg selv?

Alkohol liker jeg ikke så godt lengre. Avogtil kan være morsomt, men fyllesjuke og kvalme er noe jeg helst unngår.

Så lenge en har kontroll ser jeg ikke noe galt i litt hasj. Og kontroll er i mine øyne det at en kunne klart seg like fint uten, at ikke det er noe krise at han som selger er tom, at en kan høre på den sangen som er SÅ orgasmisk når en har røykt, i nykter form og likevel synes den er like bra.

Siste gjelder sikkert ikke for alle, men det er en av de tingene som hasj gjør med meg, musikk blir 10000 ganger bedre å høre på. Jeje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er bare veldig lett å si ja når en først får en pipe servert.

Jeg syntes ikke det.

Har aldri hatt problemer med å si nei, og de av mine venner som var "narkomane" syntes jeg var flink og fikk stor respekt av det!

NISSE, hva så DU ikke lenge før du røykte første gang?

i pass on grass!

du lyyyyyyyyyge :ler:

I PASS ON GRASS!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskvannsblekksprut
Jeg syntes ikke det.

Har aldri hatt problemer med å si nei, og de av mine venner som var "narkomane" syntes jeg var flink og fikk stor respekt av det!

NISSE, hva så DU ikke lenge før du røykte første gang?

i pass on grass!

du lyyyyyyyyyge :ler:

I PASS ON GRASS!!!

Aaaa prøver å være seriøs her hallo :P

Men du har jo aldri gjort tabben av å si ja første gangen, da er det mye lettere, som da det var lett for meg å si nei til speed. Fordi jeg ikke vet hvor gøy det er (og ikke vil vite) så det!

Pass on grass vart no fra meet the parents sjø!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tvil om at øl har flere beviste skadevirkininger og ikke ville blit tillatt i dag, men hasj eller jo heller ikke sunt. Selvom det ikke er så mange beviste bivirkninger delvis pga at studier på dette er meget uetiske og aldri vil bli tillatt gjennom dagens etikk komiteer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg røyka før, og dessverre ble jeg deprimert over livssituasjonen fordi jeg ikke greide gjøre noe for å bedre tilværelsen (hasjen tåkela tankene slik at jeg aldri greide tenke en hel fornuftig tanke, og dermed gjøre noe med situasjonen). Men jeg røyka nesten hver dag.

Jeg sluttet brått for 15 år siden fordi kjæresten slo opp, og har fått tilbake handlekraft og analytiske evner og tiltakslyst. Så nå har jeg gjort mange ting og fått både en tilværelse og jobb jeg trives med (og ikke minst; fått tilbake selvtilliten fordi hodet "fungerer"!).

Jeg ville ikke anbefale hasj til noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 1 år senere...
Jeg arbeider innen psykriatrien -og kan love dere at hasj er farlig. Har sett utallige tilfeller av hasjrealiterte tilfeller der mennesket er syk.

En pasient jeg hadde beskrev det slik:

Når man røyker så mye hasj som jeg har gjort kan man sitte å se på livet sitt utenfra-og ikke gjøre en dritt, man blir tiltaksløs.

Hei,

Å gi hasj skylden for en psykisk sykdom er å kaste fra seg ansvar. Hasj danner ikke en psykisk sykdom på magisk vis. Denne personen har nok hvert syk lenge før han begynte med hasj. Cannabis kan forverre en psykisk sykdom om en allerede er disponibel for den, og det gjelder ikke bare hasj men rus generelt.

Og forresten, glemmer vi alle sammen nå att alkohol fører til veldig alvorlige psykiske sykdommer? Så argumentet er kanskje litt på villspor.

Vi skal alle stå med pekefingre å skylde på cannabis, men cannabis er ikke grunnen til psykiske sykdommer, samfunnet er for svake individe. Med dagens lovgivning er det ikke rart mennesker blir syke av å rett og slett bli behandlet som dyr. forfulgt, kastet i fengsel, barnevernet og hva ikke annet. Hvem fortjener det slikt?

Folk snur seg unna, ringer politiet om dem finner ut hva du driver med på din lørdagskveld. I tilegg må dem se/høre på media og demmes propaganda som dem bomber befolkningen med, noe som fører til at befolkningen bomber brukeren.

Er du forresten klar over at cannabis blir brukt MOT psykiske sykdommer i USA, blant annet mot deppresjoner.

Cannabis bør legaliseres om en bryr seg om andre mennesker og hvordan dem har det. Det er ingenting galt i å nyte cannabis som rusmiddel i likhet med alkohol. Det som er virkelig galt er hva det fører med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

Kan vi ikke bare konkludere med at den gjør ille for høyre hjernehalvdelere og bra for venstrehalvdelere? Kall meg gjerne enkel, men cannabis har hjulpet meg utrolig mye med å nå inn til kreativiteten min, og det gjelder ikke bare meg. Ta en titt på musikere, kunstnere, diktere jadijadija. De kan så klart gjøre det bra uten stoff og, men det er ikke til å stikke under en stol at en får mer innsikt i evnene sine med litt "hjelp".

JABBJABBJABB. Kan bare snakke for meg selv. Før jeg prøvde cannabis var jeg elendig på å male. Nå vil folk kjøpe bildene mine for flere lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...