Gjest Luci Skrevet 5. desember 2007 #101 Skrevet 5. desember 2007 HASJ ER FARLIG. herregud, mange av dere er så utrolig hjernvasket at jeg får vondt i meg. Det eeer så teit når dere bruker så dumme argumenter som: det er farligere å drikke alkohol enn det er å røyke hasj. de fleste som tar seg en fest, får en litt sløv dag etterpå og velger å holde seg unna alkohol minst noen dagen. rett og slett fordi man fikk nok dagen før, om dere skjønner. men, med hasj får du ingen umiddelbare bivirkninger dagen derpå, så du kan like godt røyke litt hver dag. Vi er kommer så langt i dagens samfunn at dere burde jo egentlig forstå at det er jo en grunn for at det er ulovlig å røyke hasj.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #102 Skrevet 8. desember 2007 Vi er kommer så langt i dagens samfunn at dere burde jo egentlig forstå at det er jo en grunn for at det er ulovlig å røyke hasj. Det er nettopp fordi vi er kommet så langt i dagens samfunn at vi forstår at grunnlaget for cannabisforbudet ikke er noe annet enn pur moralisme og formyndermentalitet.
Gjest Bond Skrevet 16. desember 2007 #103 Skrevet 16. desember 2007 (endret) Vi er kommer så langt i dagens samfunn at dere burde jo egentlig forstå at det er jo en grunn for at det er ulovlig å røyke hasj. Jeg prøver ikke å si at hash er helt ufarlig, men grunnen at hash er ulovlig er ren tradisjon. I vestlige verden har alkohol alltid vært ok, og jeg synes at kristendommen har mye å si i dette. Når det gjelder faren med bruk over lengre tid er de omtrent samme som med røyking, med en del økt sjanse for mentale sykdommer for dem som har en tendens for dem. Ellers er hash mye mindre ødeleggende for kroppen, enn alkohol over lengre bruk. Men tradisjonen er at alkohol har alltid vært en del av kulturen og hash har ikke vært. Hvis monkene hadde alle laget hash og det hadde vært en naturlig del av vårt kulturforståelse og alkohol hadde vært noe som kom senere i tillegg, hadde det sikkert vært annerledes. Med dette prøver jeg ikke å argumentere at hash skulle være lovlig, absolutt ikke. Selv om det er kanskje mindre farlig enn alkohol i visse aspekter, er ikke samfunnet i 'moden' nok for å legalisere noe sånnt. Det er nok problemer med alkohol, det trengs ikke et nytt problemområde i tillegg (jeg er fullt klart at det finnes allerede, men med å legalisere gis det grønn lys). Det kunne jo være greit for hash å være lovlig, hvis alle som har tendenser for sinnsykdom hadde ikke gjort det og alle som gjorde det hadde gjort dette lite nok og aldri misbrukt dette. Men sånn er det jo aldri. Endret 16. desember 2007 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #104 Skrevet 16. desember 2007 Det er nettopp fordi vi er kommet så langt i dagens samfunn at vi forstår at grunnlaget for cannabisforbudet ikke er noe annet enn pur moralisme og formyndermentalitet. Det stemmer. Hasj er et naturprodukt og kommer fra planter. http://normal.no/cannabis.htm http://www.vedvannkanten.com/Razzia/Hva_er_hasj.html http://no.wikipedia.org/wiki/Heroin http://narkoman.net/modules.php?op=modload...icle&sid=11 http://www.actis.no/category.php/category/.../?categoryID=12 http://www.youtube.com/watch?v=oIHBUGvAUMo
Dalila Skrevet 16. desember 2007 #105 Skrevet 16. desember 2007 Det stemmer. Hasj er et naturprodukt og kommer fra planter. Og ingen naturprodukter/planter er farlige? Eeeh
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2007 #106 Skrevet 16. desember 2007 Og ingen naturprodukter/planter er farlige? Det er det vel ingen som har sagt. Det får bli opp til hver enkelt å forsyne seg av hva naturen har å by på.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #107 Skrevet 30. januar 2008 For noe tull. Hasjrøyking kan føre til psykisk sykdom, det er hevet over enhver tvil. Jeg kjenner MANGE mennesker som har levd fullstendig normale liv uten noen som helst psykisk lidelse, som har utviklet sånne etter at de begynte å røyke hasj. Depresjoner, likegyldighet, livet går sakte men sikkert i oppløsning, for noen kan det utløse schizofreni. Jeg jobber med disse tingene til daglig, så kom ikke her og si at hasj ikke er farlig! Det kan ødelegge livet fullstendig for folk, noen blir aldri seg selv igjen. At alkohol også kan være farlig, hvordan er det et argument for at hasj ikke er det? Alle vet jo at alkohol ikke er bra for deg. Som flere har skrevet her inne så er jo ulempen med alkohol at man får hangover. Det får man ikke med hasj, altså blir det færre kortsiktige negative konsekvenser og det vil man jo ha! Men det sløver ned hjernen din, på mye lengre sikt enn alkohol. Fordi om dere "fritidsrøykere" tilfeldigvis hittil har vært blant de heldige som ikke har opplevd sånne sider av hasjen, så skal dere være så arrogante at dere hevder at de som får problemer har "svak psyke" og bare rett og slett ikke "takler rusen"? Dere burde skamme dere. Hei, Om du leser hva jeg har skrevet om igjen så vil du se att jeg ikke påstår att hasj ikke er farlig eller att den ikke kan gi deg psykiske sykdommer, men dette er meget overdrevet da ALLE rusmidler kan gi deg psykiske sykdommer om du missbruker dem med overdrevet bruk. Poenget mitt er att cannabis må legaliseres/avkriminaliseres. Ett forbud har og vil aldri fungere! Du kan skyve det så mye under matten du måtte ønske men cannabis vil aldri forsvinne (den har jo forsåvidt sin naturlig leveplass i vår moder jord). Vi må få det under REGULERTE former. Missbruk av rusmiddler er ett helseproblem og ikke ett kriminalitets problem. Cannabis må Relegaliseres og skattes, slik att vi kan bruke penger på hjelp og støtte til dem som virkelig trenger det. Å kaste noen i fengsel for cannabisrøyking (eller rusmiddler generelt) hjelper hverken den ene eller den andre, denne personen vil få problemer for resten av livet. Ikke bare det men så er det forbudet som danner ett kriminelt miljø, og brukere må oppsøke det svarte marked for å få seg røyk. Er det noen som er klar over hvor disse svarte pengene ender opp? Narkotika er verdens tredje/fjerde største industri etter olje og våpen industrien. Er det virkelig så ille? folk vil røyke uansett hvordan loven står og nå er det jo døgnåpen butikk uten noen form for aldersgrense. For noen kan det utløse schizofreni, og det er denne gruppen som allerede er disponibel for det. Om du sjekker litt rundt på nyere forskning vil du også se att cannabis hjelper mot akkurat dette og blir brukt som medisin mot depresjoner, angst, schizofreni og en rekke andre lidelser! Vi er voksene mennesker og bestemmer selv hva vi vil gjøre med vår kropp. Folk må få lov til å røyke hasjen sin i fred og ro sålenge dem ikke skader noen andre, noe dem ikke gjør. Det er normale mennesker som jobber og sliter og betaler skatt som alle andre. Om du ikke liker hasj så hva er problemet, det er ingen som tvinger dere til å røyke. La være og hold deg til alkoholen. Men ikke kom skrikende til meg om dine skattepenger ble brukt til å fengsle ungen din for å ha lurt seg en joint med noen venner! Og nei, vi skammer oss ikke.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #108 Skrevet 30. januar 2008 Hva som er farlig med hasj? Hm, en ting vet jeg, det er forsket på (men jeg må kanskje lete litt før jeg finner noen link på nettet), og det er at det er større fare for å få lungekreft når man røyker hasj. Dette er ikke tilfellet og tilbakevist av nyere forskning. Cannabis har vist seg å være motvirkende mot kreft. Nyere forskning viser att cannabis hemmer kreftceller i å spre seg. Det hjelper også mot brystkreft. Om man røyker cannabis med tobakk derimot, er det en annen sak.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #109 Skrevet 30. januar 2008 HASJ ER FARLIG. herregud, mange av dere er så utrolig hjernvasket at jeg får vondt i meg. Det eeer så teit når dere bruker så dumme argumenter som: det er farligere å drikke alkohol enn det er å røyke hasj. de fleste som tar seg en fest, får en litt sløv dag etterpå og velger å holde seg unna alkohol minst noen dagen. rett og slett fordi man fikk nok dagen før, om dere skjønner. men, med hasj får du ingen umiddelbare bivirkninger dagen derpå, så du kan like godt røyke litt hver dag. Vi er kommer så langt i dagens samfunn at dere burde jo egentlig forstå at det er jo en grunn for at det er ulovlig å røyke hasj. Dette viser jo bare hvor dom, korttenkt og hjernedød du er. At hasj ikke gir noen form for bivirkninger dagen derpå er plutselig en negativ ting? Om du ikke fatter att voksne mennesker kan kontrollere bruken sin er du virkelig på villspor og hjernevasket. Jeg vet att det å drikke mer hjelper på bakrusen en får av alkohol, ville du sett på dette som ett problem? Forbanna idiot.
amles Skrevet 30. januar 2008 #110 Skrevet 30. januar 2008 Jeg arbeider innen psykriatrien -og kan love dere at hasj er farlig. Har sett utallige tilfeller av hasjrealiterte tilfeller der mennesket er syk. En pasient jeg hadde beskrev det slik: Når man røyker så mye hasj som jeg har gjort kan man sitte å se på livet sitt utenfra-og ikke gjøre en dritt, man blir tiltaksløs.Enig! I tillegg kan hasj utløse psykiatrisk lidelser. Jeg har vokst opp i et miljø hvor hasj (også andre stoffer) har vært sosialt akseptert. Da jeg vokste opp kunne jeg ikke se noe galt med det, selv omjeg ikke brukte selv. Så heller ikke noen forandring på folkene rundt meg som bruket noe.. Selv om noen av de havnet på Gaustad, Dikemark osv, var det ikke hasjrøykingen som gjorde det, men de selv..!? Nå i ettertid ser jeg at flesteparten av disse mennesken fikk en form for psykisk lidelse, deperesjoner, isolasjon, selvmord, schizofreni, angst, manisk depressiv osv, osv. Om å røyke hasj er farlig vet jeg ikke, men det er ihvertfall skadelig. De som synes at hasj er greit.. Har dere barn? Hvis hasj ikke er skadelig eller farlig er det vel helt ok at sønnen eller datteren deres gjør det da??
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #111 Skrevet 30. januar 2008 Personlig tror jeg ikke at fornuftig bruk av hasj - slik mysan nevner - gjør at mange plutselig, og uten noen form for kjennetegn på forhånd, blir deprimert eller får angstanfall. At hyppig og langvarig bruk av hasj har mange skadevirkninger er vel noe de fleste vet nå etterhvert, vil jeg tro (og håpe). Da har dere tydeligvis ikke lest mye medisinsk forskning av kvalitet!
Gjest Gjest_Tinka_* Skrevet 30. januar 2008 #112 Skrevet 30. januar 2008 Å bruke argumentet om at alkohol er like skadelig som hasj er som å sammenlikne pest og kolera! Både kropp som sinn tar skade av uvettig bruk av begge deler,som det meste av andre ting i livet! Problemet er bare at så ALT for få vet hva moderasjon er! Og dessverre blir de aller fleste forelska i rusen,og døyver følelsene sine med det. Da må det jo være klinkende likegyldig om det heter hasj,alkohol,paralgin forte, mat eller sex! Saken er jo at det meste kan være ufarlig i riktig mengde og til rett tid,men veldig få klarer å praktisere det. Jeg vil også påstå at bare det at man søker en rus, så er man allerede i faresonen for misbruk. Hvis man har det godt med seg selv og er i kontakt med sine følelser, så ser jeg ikke at man har behov for rusmidler,DET GÅR GODT AN Å VÆRE RUSA PÅ LIVET!
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #113 Skrevet 30. januar 2008 Å bruke argumentet om at alkohol er like skadelig som hasj er som å sammenlikne pest og kolera! Både kropp som sinn tar skade av uvettig bruk av begge deler,som det meste av andre ting i livet! Problemet er bare at så ALT for få vet hva moderasjon er! Og dessverre blir de aller fleste forelska i rusen,og døyver følelsene sine med det. Da må det jo være klinkende likegyldig om det heter hasj,alkohol,paralgin forte, mat eller sex! Saken er jo at det meste kan være ufarlig i riktig mengde og til rett tid,men veldig få klarer å praktisere det. Jeg vil også påstå at bare det at man søker en rus, så er man allerede i faresonen for misbruk. Hvis man har det godt med seg selv og er i kontakt med sine følelser, så ser jeg ikke at man har behov for rusmidler,DET GÅR GODT AN Å VÆRE RUSA PÅ LIVET! Men beldig få klarer å praktisere dette? og hvor får du denne statistikken ifra? Du dreger ett argument rett ut fra ræva som absolutt ikke har rot i virkeligheten! Sorry men det er helt feil.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #114 Skrevet 30. januar 2008 Enig! I tillegg kan hasj utløse psykiatrisk lidelser. Jeg har vokst opp i et miljø hvor hasj (også andre stoffer) har vært sosialt akseptert. Da jeg vokste opp kunne jeg ikke se noe galt med det, selv omjeg ikke brukte selv. Så heller ikke noen forandring på folkene rundt meg som bruket noe.. Selv om noen av de havnet på Gaustad, Dikemark osv, var det ikke hasjrøykingen som gjorde det, men de selv..!? Nå i ettertid ser jeg at flesteparten av disse mennesken fikk en form for psykisk lidelse, deperesjoner, isolasjon, selvmord, schizofreni, angst, manisk depressiv osv, osv. Om å røyke hasj er farlig vet jeg ikke, men det er ihvertfall skadelig. De som synes at hasj er greit.. Har dere barn? Hvis hasj ikke er skadelig eller farlig er det vel helt ok at sønnen eller datteren deres gjør det da?? Jeg bor i nederland, og her frykter ikke folk planter på samme måten som hjemme i norge. Det er veldig akseptert og alle kan ta seg en joint i ny og ned. Du kan få samme psykiske skadene av og drikke alkohol vet du, men det er ikke ulovlig hjemme. Sønnen min røyker seg en rev iblandt men han drikker sjeldent alkohol, noe jeg syntes er helt greit
Gjest Gjest_Tinka_* Skrevet 30. januar 2008 #115 Skrevet 30. januar 2008 Men beldig få klarer å praktisere dette? og hvor får du denne statistikken ifra? Du dreger ett argument rett ut fra ræva som absolutt ikke har rot i virkeligheten! Sorry men det er helt feil. Helt feil?? Overalt i verden ser man da at misbruk og for mye av ett eller annet praktiseres. For mye jobb,for mye mat (fedme er da et problem!),for mye trening,for mye TV og som mange her inne kanskje kan skrive under på;for mye PC! Det er da veldig menneskelig å overdrive det man foretar seg! Så hvorfor skulle rusmidler være annerledes?
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #116 Skrevet 30. januar 2008 Å bruke argumentet om at alkohol er like skadelig som hasj er som å sammenlikne pest og kolera! Å bruke argumentet om at alkohol er like skadelig som hasj er ett ugyldig argument? For det første, jo det er ett veldig godt argument da de begge er rusmiddler, hvor det ene er lovlig og det andre ikke. For det andre, cannabis er langt mindre skadelig enn alkohol og dette har kommet frem i forskningsrapporter verden over mange ganger. Dette er ikke noe å diskutere lengere da det er bevist og skrevet i faktaboken. Hva du velger å tro får bli helt opp til deg, jeg skal ikke fortelle deg hva du skal tro på. Om forbudet virkelig var for å værne folk mot skadene så ser jeg frem til ett forbud mot alkohol, ett stoff som dreper flere mennesker enn heroin, kokain og amfetamin alene! Og alkohol rammer ikke bare brukeren av stoffet men tusenvis av uskyldige, både i trafikken og ute på byen av fulle mennesker, alkohol er det virkelig ett samfunnsproblem noe cannabis ikke er. La meg gi deg ett eksempel, du er på en fotballkamp og mennesker sloss og er voldelige, er de fulle eller har de tatt seg en joint? Jeg tror du vet svaret innerst inne... Nevnte jeg att ingen har død av en hasj overdose? og la meg putte det i en tidsramme, NOEN GANG!
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #117 Skrevet 30. januar 2008 Helt feil?? Overalt i verden ser man da at misbruk og for mye av ett eller annet praktiseres. For mye jobb,for mye mat (fedme er da et problem!),for mye trening,for mye TV og som mange her inne kanskje kan skrive under på;for mye PC! Det er da veldig menneskelig å overdrive det man foretar seg! Så hvorfor skulle rusmidler være annerledes? Det vil alltid være missbruk om det er lovlig eller ikke, det er akkurat dette som er problemet. Istedet for å hjelpe brukere så fengsler vi dem og straffer dem, noe som virkelig ikke er til noe hjelp for brukeren eller familie og venner. Missbruk er ett helseproblem, ikke ett kriminelt problem og burde derfor behandles som ett helseproblem. Det er tyranisk av myndighetene å fortelle deg att du skal følge gode vaner, og gjøre deg til en bedre person når dette er foreldre sine oppgaver, myndigheter kan ikke gjøre det, det vil aldri fungere. For eksempel så straffer vi ikke folk med fedmeproblemer med fengsel når dette er helseskadelig.
Gjest Gjest_Tinka_* Skrevet 30. januar 2008 #118 Skrevet 30. januar 2008 Å bruke argumentet om at alkohol er like skadelig som hasj er ett ugyldig argument? For det første, jo det er ett veldig godt argument da de begge er rusmiddler, hvor det ene er lovlig og det andre ikke. For det andre, cannabis er langt mindre skadelig enn alkohol og dette har kommet frem i forskningsrapporter verden over mange ganger. Dette er ikke noe å diskutere lengere da det er bevist og skrevet i faktaboken. Hva du velger å tro får bli helt opp til deg, jeg skal ikke fortelle deg hva du skal tro på. Om forbudet virkelig var for å værne folk mot skadene så ser jeg frem til ett forbud mot alkohol, ett stoff som dreper flere mennesker enn heroin, kokain og amfetamin alene! Og alkohol rammer ikke bare brukeren av stoffet men tusenvis av uskyldige, både i trafikken og ute på byen av fulle mennesker, alkohol er det virkelig ett samfunnsproblem noe cannabis ikke er. La meg gi deg ett eksempel, du er på en fotballkamp og mennesker sloss og er voldelige, er de fulle eller har de tatt seg en joint? Jeg tror du vet svaret innerst inne... Nevnte jeg att ingen har død av en hasj overdose? og la meg putte det i en tidsramme, NOEN GANG! Fatter ikke egentlig hvorfor alkohol og hasj sammenlignes,selv om det ene er ulovlig og det andre ikke. Diskusjonen var vel egentlig om hasj var farlig,ikke om alkohol var det. Selv om alkohol skulle være mer skadelig enn hasj,rettferdiggjør det bruken av hasj? ( Å skambanke noen er jo ikke så ille som å knivstikke noen,så det bør jo være OK...?) Går det ikke an å BARE se på hasjbruk alene,UTEN å blande inn den forbanna alkoholen i debatten hele tiden? Å f.eks ta seg et glass vin til maten er vel ikke skadelig,det er vel mengden som gjør skade. Og brennevin er vel mer omstritt enn vin. Det er mange måter å se ting på, og mange ting kan settes opp mot hverandre. Den endelige avgjørelsen gjør jo hver enkel nær de står ovenfor valget.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #119 Skrevet 30. januar 2008 Fatter ikke egentlig hvorfor alkohol og hasj sammenlignes,selv om det ene er ulovlig og det andre ikke. Diskusjonen var vel egentlig om hasj var farlig,ikke om alkohol var det. Selv om alkohol skulle være mer skadelig enn hasj,rettferdiggjør det bruken av hasj? ( Å skambanke noen er jo ikke så ille som å knivstikke noen,så det bør jo være OK...?) Går det ikke an å BARE se på hasjbruk alene,UTEN å blande inn den forbanna alkoholen i debatten hele tiden? Å f.eks ta seg et glass vin til maten er vel ikke skadelig,det er vel mengden som gjør skade. Og brennevin er vel mer omstritt enn vin. Det er mange måter å se ting på, og mange ting kan settes opp mot hverandre. Den endelige avgjørelsen gjør jo hver enkel nær de står ovenfor valget. Takk for svar, Ja det er helt greit å røyke seg en rev iblandt, noen foretrekker dette ovenfor alkohol og vil følge sin livstil uansett hva folk eller lover sier. Det er en stadig voksende kultur også her i norge og det er påtide at folk aksepterer den. Vi ønsker ikke å krige om hvilket rusmiddel folk skal bruke, men vi ønsker rettigheten til å leve det livet vi ønsker. Noen trenger cannabis av medisinske grunner, noen eksempler på dette er mennesker med MS. Mens andre ønsker å legalisere cannabisplanten cannabis sativa (HAMP) av miljømessige grunner. Det er ikke riktig att flere millioner mennesker skal tvinges over til å drikke alkohol som rusmiddler når det finnes sunnere alternativer som mange nyter. En person som drikker alkohol som rusmiddel er ikke noe bedre menneske enn noen som røyker cannabis som rusmiddel, det er et valg. Vi er fredelige mennesker, vi er gode foreldre, jobber og betaler skatt som alle andre. Så jeg ser ikke helt hva problemet er og hvorfor debatten om det er skadelig eller ikke pågår, det er jo ikke dette som er hovedproblemet. Problemet er jo at det ikke er statsregulert. Hvorfor ikke? Og hva mener du om at folk straffes for bruk av cannabis? Og nei vi ønsker ikke å skambanke noen, hvertfall ikke knivstikke noen.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2008 #120 Skrevet 30. januar 2008 http://atvs.vg.no/player/index.php?id=14263
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå