mysan Skrevet 18. oktober 2007 #81 Skrevet 18. oktober 2007 jeg har ikke orket å lese hele tråden, så det er mulig dette er sagt tidligere. Jeg er egentlig ikke for verken alkohol eller hasj, eller andre rusmidler for den saks skyld, men de finnes, og de blir ikke borte. Det kan vi faktisk bare glemme. Vi hører at det er sunt med rødvin, gjerne et glass hver dag, og vi hører at hasj kan virke bra som f.eks. smertestillende... dog anbefales vel ikke hasjrøyking hver dag tror jeg... Det folk egentlig har lett for å se bort fra, eller ikke tenker på i det hele tatt er forskjellen på bruk og misbruk. Misbruk er skadelig enten det gjelder alkohol eller hasj. Festbruk er neppe noe farligere for hasjrøykere enn for vindrikkere. Tror jeg i hvert fall.
la Flaca Skrevet 18. oktober 2007 #82 Skrevet 18. oktober 2007 Alle narkotiske stoffer er nok positive ved terapeutisk bruk. Noe de også er ment å være i utgangspunktet. Cannabis ble solgt på apoteket på linje med milde beroligende, smertestillende og søvnfremmende midler for 50 år siden. Men etter hvert ble det oppdaget en annen virkning ved overdreven bruk, og man så seg nødt til å gjøre noe med utviklingen. Det er veldig forskjellig hvordan folk reagerer på cannabis, ut i fra hva slags mennesker de er i utgangspunktet og livssituasjon. Jeg har ingenting godt å si om cannabis på egne vegne. Men jeg vil ikke si at det er riktigere å forby cannabis enn å forby alkohol.
Dalila Skrevet 18. oktober 2007 #83 Skrevet 18. oktober 2007 Hei, Å gi hasj skylden for en psykisk sykdom er å kaste fra seg ansvar. Hasj danner ikke en psykisk sykdom på magisk vis. Denne personen har nok hvert syk lenge før han begynte med hasj. Cannabis kan forverre en psykisk sykdom om en allerede er disponibel for den, og det gjelder ikke bare hasj men rus generelt. Og forresten, glemmer vi alle sammen nå att alkohol fører til veldig alvorlige psykiske sykdommer? Så argumentet er kanskje litt på villspor. Vi skal alle stå med pekefingre å skylde på cannabis, men cannabis er ikke grunnen til psykiske sykdommer, samfunnet er for svake individe. Med dagens lovgivning er det ikke rart mennesker blir syke av å rett og slett bli behandlet som dyr. forfulgt, kastet i fengsel, barnevernet og hva ikke annet. Hvem fortjener det slikt? Folk snur seg unna, ringer politiet om dem finner ut hva du driver med på din lørdagskveld. I tilegg må dem se/høre på media og demmes propaganda som dem bomber befolkningen med, noe som fører til at befolkningen bomber brukeren. Er du forresten klar over at cannabis blir brukt MOT psykiske sykdommer i USA, blant annet mot deppresjoner. Cannabis bør legaliseres om en bryr seg om andre mennesker og hvordan dem har det. Det er ingenting galt i å nyte cannabis som rusmiddel i likhet med alkohol. Det som er virkelig galt er hva det fører med seg. For noe tull. Hasjrøyking kan føre til psykisk sykdom, det er hevet over enhver tvil. Jeg kjenner MANGE mennesker som har levd fullstendig normale liv uten noen som helst psykisk lidelse, som har utviklet sånne etter at de begynte å røyke hasj. Depresjoner, likegyldighet, livet går sakte men sikkert i oppløsning, for noen kan det utløse schizofreni. Jeg jobber med disse tingene til daglig, så kom ikke her og si at hasj ikke er farlig! Det kan ødelegge livet fullstendig for folk, noen blir aldri seg selv igjen. At alkohol også kan være farlig, hvordan er det et argument for at hasj ikke er det? Alle vet jo at alkohol ikke er bra for deg. Som flere har skrevet her inne så er jo ulempen med alkohol at man får hangover. Det får man ikke med hasj, altså blir det færre kortsiktige negative konsekvenser og det vil man jo ha! Men det sløver ned hjernen din, på mye lengre sikt enn alkohol. Fordi om dere "fritidsrøykere" tilfeldigvis hittil har vært blant de heldige som ikke har opplevd sånne sider av hasjen, så skal dere være så arrogante at dere hevder at de som får problemer har "svak psyke" og bare rett og slett ikke "takler rusen"? Dere burde skamme dere.
Tabris Skrevet 18. oktober 2007 #84 Skrevet 18. oktober 2007 (endret) Kan det ikke være slik at hasjrøyking kan være utslagsgivende hvis man er disponert for en psykisk lidelse? Noen utvikler f.eks angst eller depresjon av traumer, kjærlighetssorg, dødsfall osv. Kanskje hasjrøyking er en slik faktor som kan utløse den type problemer? Noen takler dødsfall uten å få angst, og noen takler hasjrøyking uten å få angst. Endret 18. oktober 2007 av Tabris
Dalila Skrevet 18. oktober 2007 #85 Skrevet 18. oktober 2007 Kan det ikke være slik at hasjrøyking kan være utslagsgivende hvis man er disponert for en psykisk lidelse? Noen utvikler f.eks angst eller depresjon av traumer, kjærlighetssorg, dødsfall osv. Kanskje hasjrøyking er en slik faktor som kan utløse den type problemer? Noen takler dødsfall uten å få angst, og noen takler hasjrøyking uten å få angst. På en måte vil jeg si meg enig i det. Og når man da vet at hasj er et ytre stimuli som man påfører seg, og at man umulig kan vite om man er disponert for disse tingene, ja da er vel hasj rett og slett farlig? Den påvirker hjernens kjemi. Og selv om du har røykt hasj før, vet du aldri hvordan hjernen din reagerer denne gangen... Noen sammenlignet det med russisk rulett og det vil jeg si er ganske treffende. Og forøvrig ganske farlig.
mysan Skrevet 18. oktober 2007 #86 Skrevet 18. oktober 2007 På en måte vil jeg si meg enig i det. Og når man da vet at hasj er et ytre stimuli som man påfører seg, og at man umulig kan vite om man er disponert for disse tingene, ja da er vel hasj rett og slett farlig? Den påvirker hjernens kjemi. Og selv om du har røykt hasj før, vet du aldri hvordan hjernen din reagerer denne gangen... Noen sammenlignet det med russisk rulett og det vil jeg si er ganske treffende. Og forøvrig ganske farlig. Skiller du nå mellom bruk og misbruk? Jeg mener altså mellom de som røyker daglig eller flere ganger per uke, og de som røyker noen få ganger i året?
Gjest Chrizzy Skrevet 18. oktober 2007 #87 Skrevet 18. oktober 2007 Hva som er farlig med hasj? Hm, en ting vet jeg, det er forsket på (men jeg må kanskje lete litt før jeg finner noen link på nettet), og det er at det er større fare for å få lungekreft når man røyker hasj.
Gjest Chrizzy Skrevet 18. oktober 2007 #88 Skrevet 18. oktober 2007 Kan vi ikke bare konkludere med at den gjør ille for høyre hjernehalvdelere og bra for venstrehalvdelere? Kall meg gjerne enkel, men cannabis har hjulpet meg utrolig mye med å nå inn til kreativiteten min, og det gjelder ikke bare meg. Ta en titt på musikere, kunstnere, diktere jadijadija. De kan så klart gjøre det bra uten stoff og, men det er ikke til å stikke under en stol at en får mer innsikt i evnene sine med litt "hjelp". JABBJABBJABB. Kan bare snakke for meg selv. Før jeg prøvde cannabis var jeg elendig på å male. Nå vil folk kjøpe bildene mine for flere lapper. Tror du det finnes noen mulighet for at du hadde funnet frem til den delen av deg uten hasjen? Om du hadde klart det, kan det være at det hadde vært enda bedre?
Tabris Skrevet 18. oktober 2007 #89 Skrevet 18. oktober 2007 På en måte vil jeg si meg enig i det. Og når man da vet at hasj er et ytre stimuli som man påfører seg, og at man umulig kan vite om man er disponert for disse tingene, ja da er vel hasj rett og slett farlig? Den påvirker hjernens kjemi. Og selv om du har røykt hasj før, vet du aldri hvordan hjernen din reagerer denne gangen... Noen sammenlignet det med russisk rulett og det vil jeg si er ganske treffende. Og forøvrig ganske farlig. Personlig tror jeg ikke at fornuftig bruk av hasj - slik mysan nevner - gjør at mange plutselig, og uten noen form for kjennetegn på forhånd, blir deprimert eller får angstanfall. At hyppig og langvarig bruk av hasj har mange skadevirkninger er vel noe de fleste vet nå etterhvert, vil jeg tro (og håpe).
Gjest milkyway Skrevet 19. oktober 2007 #90 Skrevet 19. oktober 2007 Tror du det finnes noen mulighet for at du hadde funnet frem til den delen av deg uten hasjen? Om du hadde klart det, kan det være at det hadde vært enda bedre? Maybe so but you'll never know (pluss at det gir meg elendige rimeskills, huttemegtu )
Gjest ink Skrevet 29. oktober 2007 #91 Skrevet 29. oktober 2007 Jeg tror nok at en som er rusa på hasj hele sitt våkne liv vil ha mange færre problemer (psykisk og fysisk) enn en som er like mye rusa på alkohol. Allt skal gjøres med måte!
Geita Skrevet 19. november 2007 #92 Skrevet 19. november 2007 En kamerat av meg hoppet fra 12 etg, etter å ha røykt hasj til festbruk. Han trodde han kunne fly. aahahahahhahahhahahahahhahahahahaha I call bullshit! gadd ikke lese noe i tråden rett og slett fordi jeg er helt uintressert i å høre flere ufattlig teite meninger, selv om det tydligvis er endel vettuge folk på forumet her også. hasj er et rusmiddel på lik linje med alkohol og masse annet. det er mindre farlig enn alkohol skulle jeg mene å påstå, men som sagt, man går over en grense angående lovlighet hvis man bruker det. i allefall hvis man er av den typen som aldri har gjort noe ulovlig omtrent da. selvsagt kan man utvikle psykoser fra hasj, men i en mindre prosentdel for misbrukere enn for tilsvarende med alkohol. det som er er jo at vi ikke har noen "kultur" for hasj i Norge slik som vi har med alkohol. så lenge man ikke ruser seg mere på hasj enn man hadde tilsvarende ruset seg på alkohol hadde det ikke vært noe problem.
Mann 42 Skrevet 19. november 2007 #93 Skrevet 19. november 2007 Det finnes mange dumme misbrukere. Å sammenligne hasjrus med kokain-/heroinrus blir som å sammenligne tobakk med alkohol. De forskjellige rusmidlene påvirker hjernen forskjellig, og dermed gir de forskjellig effekt. Det blir derfor mer nærliggende å sammenligne ekstremsport med opiater/stimulerende dop, da rush-følelsen man får kan være noenlunde den samme. Kanskje man skal forby ekstremsport da det kan føre til narkotikamisbruk? Men opiater er ikke stimulerende, de er dempende, så jeg mener at du er litt på jordet når du sammenligner dem med rushet man kan få av ekstremsport.
Gjest Chrizzy Skrevet 19. november 2007 #94 Skrevet 19. november 2007 Maybe so but you'll never know (pluss at det gir meg elendige rimeskills, huttemegtu ) Jeg mener bare at det kanskje er bedre å finne frem til den kreative delen uten hasj, slik at man kan være like kreativ ubetinget av hva man røyker. For den kreativiteten kommer vel fra deg og ikke fra hasjen?
mamut75 Skrevet 19. november 2007 #95 Skrevet 19. november 2007 Jeg tror jeg husker at bakgrunnen for hvorfor hasj og marihuana har blitt regnet for farlige i USA (tidligere?) er fordi de ble forvekslet i oversettelsen med opiater (eventuelt andre sterkere stoffer - opium , Kokain el ? ) og at de derfor i utgangspunktet ble vurdert som farligere enn de egentlig var .
Gjest nimbus Skrevet 19. november 2007 #96 Skrevet 19. november 2007 Enig med Mysan og Tabris, jeg. Tror ikke at det er så farlig om man røyker en joint en gang i blant, eller om man tar et glass vin innimellom. Man må skille mellom bruk og misbruk. En som bruker cannabis daglig vil jeg sammenligne med en som drikker daglig. Har aldri hørt om noen som har klikket etter å ha prøvd cannabis en gang, de som går i psykoser har vel brukt mye, over tid. Men tviler ikke på at det skjer iblant, det finnes jo mennesker som blir alkoholikere etter sin første drink også. Forresten tror jeg det er bedre å spise f.eks. hasj brownies enn å røyke det, for røyk ødelegger flimmerhårene i lungene uansett...
mamut75 Skrevet 20. november 2007 #97 Skrevet 20. november 2007 Og ifølge denne artikkelen kan cannabis redde liv http://www.nrk.no/nyheter/utenriks/1.4086522
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #98 Skrevet 20. november 2007 Dersom dere mener at det ikke er mulig uten noen form for tidlige markører å få psykiske problemer (nermere bestemt psykoser) av å røyke hasj så er dere uenige med hele den psykiatriske praksis. Nei det skjer nok ikke de fleste, men det er fullt mulig å gå inn i en akkut psykose (som når man halisunerer under påvirkning av hasj, det er faktisk en psykotisk reaksjon) og at man kan få psykoser senere uten at man tidligere har hatt en historie av mentale lidelser. Bruk av hasj øker risiko for akkute og senere mentale lidelser, så enkelt er det. (ref, psykiatriboka jeg har forran meg). Og da mener jeg bare bruk og ikke nødvendigvis missbruk. Jupp, sammenligning med russisk rullet var bra (savner pikken), fordi sjangsen er der, den er kanskje liten men den er der likevel. Poenget er at kjemien i hjernen forandres og gjør at en kan lettere bli mottagelig for psykiske lidelser senere. Det finnes mennesker som halisunerer når man benytter hasj, så da skal dere være klar over at dere faktisk er psykotiske akkurat da. Jeg syntes den tanken i seg selv er skummel jeg. En annen årsak til at det ER viktig å poengtere at hasj kan ha store negative konsekvenser er også akkurat for menneske som er predisponert for psykiske lidelser (gjerne via familie, opplevelser etc) og hasj kan da være en utløsende faktor, uten at man tidligere har hatt porblemer. Og dersom man allerede har problemer vil hasj så desidert, uhorvelig uten tvil være skadelig og forverre tilstanden. Derfor er det viktig at det ikke benektes at BARE bruk og ikke nødvendigvis missbruk ER skadelig, og at man tar en sjangs. Det er mulig DU ikke tar en sjangs personlig, men med å nekte for at bruk (og ikke bare missbruk) er skadelig er du med på å legitimere dette produktet for den 17 åringen som er deprimert og velger å teste og videre havner inn i en langvarig psykose. Er det noe du ønsker å ha på sanvittigjeten?
Gjest nimbus Skrevet 20. november 2007 #99 Skrevet 20. november 2007 ... Det er mulig DU ikke tar en sjangs personlig, men med å nekte for at bruk (og ikke bare missbruk) er skadelig er du med på å legitimere dette produktet for den 17 åringen som er deprimert og velger å teste og videre havner inn i en langvarig psykose. Er det noe du ønsker å ha på sanvittigjeten? Allergiske mennesker kan dø av å spise reker, men jeg ser ingen grunn til å kutte det fra mitt kosthold av den grunn. Hvis man har problem med psyken bør man holde seg unna cannabis (og alle rusmiddler). Hvis man er allergisk mot reker bør man la være å spise dem.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2007 #100 Skrevet 20. november 2007 Allergiske mennesker kan dø av å spise reker, men jeg ser ingen grunn til å kutte det fra mitt kosthold av den grunn. Hvis man har problem med psyken bør man holde seg unna cannabis (og alle rusmiddler). Hvis man er allergisk mot reker bør man la være å spise dem. Og dersom man er predisponert for psykiske problemer men enda ikke har fått dem, bør også holde seg unna da dette kanv ære utløsende faktor for en miljømessig og genetisk predisposisjon, og ikke bare forverrende for dem som allerede har. Det er selvsakt ikke alle som vet på forhånd at man er predisponert da (så din sammenligning med reker blir litt feilplassert) fordi dette krever mye kunnskap om hvilken efekt gener og miljø har, og dette er en kunnskap det ikke er mulig å kalkulere frem sin egen risiko på. Jeg ville bare poengtere at bevisstheten om at dette kan være skadelig for noen mennesker, og gjerne flere enn de man tror er viktig. Jeg sier ikke at DU behøver å holde deg unna, det er ditt valg. Men du kan ta din del av ansvaret ved å annerkjenne at dette potensiellt kan være skadelig slik at allmentheten er klar over problemene med dette. Mange tenåringer kan lese tråders om dette og ta info herfra om at dette ikke er skadelig, og det er derfor viktig at alle annerkjenner at det forekommer en potensiell risiko. Mange søker jo selvsakt etter info som hevder at det ikke er skadelig, og biter seg godt merke i om en eller to hevder at det ikke er det, og ser litt vekk i fra oss andre som påpeker mulige farer. Dersom flere kan annerkjenne at der finnes potensielle farer vil kanskje de som leter etter info i større grad ikke klare å unngå denne informasjonen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå