Gå til innhold

Er hasj egentlig farlig?

Snasen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg prøver ikke å si at hash er helt ufarlig, men grunnen at hash er ulovlig er ren tradisjon. I vestlige verden har alkohol alltid vært ok, og jeg synes at kristendommen har mye å si i dette.

Når det gjelder faren med bruk over lengre tid er de omtrent samme som med røyking, med en del økt sjanse for mentale sykdommer for dem som har en tendens for dem. Ellers er hash mye mindre ødeleggende for kroppen, enn alkohol over lengre bruk.

Men tradisjonen er at alkohol har alltid vært en del av kulturen og hash har ikke vært. Hvis monkene hadde alle laget hash og det hadde vært en naturlig del av vårt kulturforståelse og alkohol hadde vært noe som kom senere i tillegg, hadde det sikkert vært annerledes.

Med dette prøver jeg ikke å argumentere at hash skulle være lovlig, absolutt ikke. Selv om det er kanskje mindre farlig enn alkohol i visse aspekter, er ikke samfunnet i 'moden' nok for å legalisere noe sånnt. Det er nok problemer med alkohol, det trengs ikke et nytt problemområde i tillegg (jeg er fullt klart at det finnes allerede, men med å legalisere gis det grønn lys). Det kunne jo være greit for hash å være lovlig, hvis alle som har tendenser for sinnsykdom hadde ikke gjort det og alle som gjorde det hadde gjort dette lite nok og aldri misbrukt dette. Men sånn er det jo aldri.

Poenget med en legalisering er ikke å gi grønt lys, men å regulere dette. Det er allerede grønt lys for alle aldre, og ikke vet dem mye riktig informasjon om hva de holder på med heller. Nei reguler og skatt, slik att vi har penger til å hjelpe dem det går galt med å kan holde forebyggende kampanjer. Det er akkurat dette vi jobber for med en regulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Master

Hasj er ikke veldig farlig, nei. Røyk heller en joint enn å drikke alkohol, jenter =)

Sett Cannabis under regulering av Staten NÅ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

jeg røyka hasj en liten periode (ca halvt års tid) røyka ikke hver dag men en del hver helg når jeg var inne og besøkte den daværende typen min. og i tiden før jeg fikk psykose røyka jeg mye, hver dag av alle dagene nede på roskilde. fem dager senere fikk jeg psykosen. (hadde også røyka en del på den sommeren, litt her og der lisom.) og det var jo ikke akkurat lange tida. og jeg trodde jeg hadde en ganske sterk psyke så hvordan kan man egentlig vite om man er disponibel for å utvikle noe psykiske sykdommer, psykose, schizofreni eller noe som helst som følge av hasjrøykinga? joa, jeg hadde også vært svært deprimert mens jeg begynte å røyke og underveis mens jeg røyka. (hadde et ganske dårlig forhold til den typen jeg var sammen med og når vi røyka var alt bra lisom) og så ble det slutt noen måneder jeg fikk denne psykosen og det var da jeg røyka litt her og da som jeg snakker om her. bare så ingen ble forvirra nå. :P hehe. men uansett. det jeg undres litt på. hvordan vet man om man har en svak psyke eller ei? vet ihvert fall at psyken min ikke er på topp nå. har sosial angst og paranoia i store grader. lite moro. og psykose er heller ikke særlig gøy.. så folk bør være forsiktige synes nå jeg. uansett hva det er det gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Noen tåler hasj, andre ikke, og hvilken gruppe du tilhører vet du sjelden før det er for sent. For noe skal det ikke mer enn en eneste gang til for å utløse en psykose, og dette med at folk med sterk psyke tåler det mens folk med svak psyke ikke tåler det er et underlig argument. Hva er sterk psyke? Og hvordan vet du om du har det? Det finnes ikke definitive kategorier i så måte.

Forøvrig er da hasjrus særdeles kjedelig og usosialt, i tillegg til at det altså ikke er lovlig. Hvorfor gidder man å risikere helsa si på noe sånt?

Er Hasjrus usosialt å nå?

Har aldri vært så sosial og pratsom som når jeg er fjern.

Jeg blir utrolig reflektert og vrir samtaler på en helt ny og interesang måte.

Og en annen ting, hasj kan sammenliknes med fjortisfylla, du må lære deg å kjenne rusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen ting, hasj kan sammenliknes med fjortisfylla, du må lære deg å kjenne rusen.

Er du ruset?

Eller er du rett og slett bare dum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, man må lære seg å kjenne rusen. Nå er det 10 år siden jeg slutta da... Men jeg har hatt det utrolig artig når jeg har vært stein, og jeg har hatt det skikkelig kjipt. Så en dokumentar om en kvinnelig journalist som skulle teste disse greiene. Det var interessant. Tror det var skunk som var skikkelig bad, dvs ga noia osv.

Problemet med det illegale markedet er jo at vi ikke vet hva vi får i oss. Skulle absolutt vært som i Nederland, selv om jeg altså har slutta.

Er du ruset?

Eller er du rett og slett bare dum?

Kan du godta at folk er forskjellige og opplever rus ulikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...