Snasen Skrevet 25. september 2006 #1 Del Skrevet 25. september 2006 Siden enkelte brukere i tråden her på skråblikk (Alkohol inntak og inteligens) har veldig stor interesse av å diskutere om hasj er farlig/ikke farlig tenkte jeg å dele tråden, slik at dere som vil spytte ut noe om dette temaet kan gjøre det her. Jeg skrev i overnevnte tråd: Ja sorry meg. Det er farlig for de med svak psyke, men jeg tror ikke det er like farlig for folk med en sterk psyke. Faktisk tror jeg det skal litt til før det blir farlig for en med sterk psyke. Uansett... diskusjonen handler jo ikke om hasj. ← Så ja. Jeg mener at hasj i bunn og grunn ikke er farlig. * Jeg tror ikke det fører til sterkere stoffer (det tror jeg bare er en myte, og de som tror det er ikke informerte nok). * Jeg tror også at det kan være bedre å røyke seg en joint en Lørdag enn å gå ut på ei fyllekule (hasj sløver hjernecellene - alkohol dreper dem, eller det kan føre til Korsakoff's syndrom, noe Punktom påpekte). * Jeg tror at det er mindre farlig for en med sterk psyke å røyke seg en joint enn hva det kan være for de med svak psyke (de de fleste tilfeller ja). Hvorfor? Fordi når man røyker hasj blir sansene mer følsomme, men det motsatte kan også skje selvfølgelig, at man blir likegyldig, men det varer der og da. Rusen forblir jo ikke livet ut. Hvis sansene blir mer følsomme under hasjrøyking og hvor man samtidig ikke er i stand til å takle dette... vel, det er her psyken spiller inn. En med svak psyke kan la seg påvirke av dette og rett og slett bli redd rusen. En med sterk psyke forstår at det er det rusen kan gjøre med en, og avblåser hele tanken siden h*n er inneforstått med det. Når det er sagt tror jeg ikke det er sunt for verken lunger eller hjerne å røyke seg en joint hver eneste dag, men faktisk... hvis en person har behov for beroliggende tabletter, og hvor personen samtidig klarer å fatte og ikke minst takle at hasj kan gi en beroliggende effekt, da tror jeg hasj kan være en god erstatning imot andre bedritne og farlige medikamenter ala valium. Ja, har dere noe mer å tilføye dere som så gjerne vil diskutere dette? Når dere sier at hasj er farlig - Hvordan farlig da? Hva er dårlig med hasj? Hvordan vil du sammenligne hasj og alkohol? Er alkohol bedre? I såfall på hvilken måte? Ja, dette lurer jeg på. :rosasmil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 25. september 2006 #2 Del Skrevet 25. september 2006 Angående Korsakoff's: Her prater vi om gutta du treffer i parken, så å dra inn det som et moment mot alkohol er som å hevde at hasj fører til sterkere stoffer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #3 Del Skrevet 25. september 2006 dem som ikke har prøvd det er dem som roper høyest om at det er farligst. paradoksalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #4 Del Skrevet 25. september 2006 Jeg arbeider innen psykriatrien -og kan love dere at hasj er farlig. Har sett utallige tilfeller av hasjrealiterte tilfeller der mennesket er syk. En pasient jeg hadde beskrev det slik: Når man røyker så mye hasj som jeg har gjort kan man sitte å se på livet sitt utenfra-og ikke gjøre en dritt, man blir tiltaksløs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #5 Del Skrevet 25. september 2006 dem som ikke har prøvd det er dem som roper høyest om at det er farligst. paradoksalt. ← Det er vel kanskje ikke så rart? De er gjerne behandlere for mennesker med hasj relaterte problemer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mossa Skrevet 25. september 2006 #6 Del Skrevet 25. september 2006 Selvsagt vil de som gjennom livet har røykt hasj til festbruk, uten å skape særlig problemer, si at det ikke er farlig. Men det finnes mange som har motsatt erfaring. Kanskje er ikke selve hasjen i seg selv farlig, men sammen med hvem du er, din "viljestyrke" og psyke kan det på alle måter si at det er et farlig rusmiddel. Og man er på langt nær sikker på at man ikke kan bli avhengig når man forsøker det de første gangene. Det er så merkelig at mange tunge narkomane forteller at de startet med alkohol, gikk over på hasj..for så å lete etter den fantastiske rusen hasjen engang gav, i andre stoffer. Vil det si at det kun er en håndfull mennesker som er så svake at de ikke klarer å motstå, eller er det en mulighet for at rusen er så avhengighetdannende at det er en fare for at de fleste av oss kan falle i den fella?? Jeg mener at man ikke kun kan se på hasjen isolert i seg selv. Man må se på faktorene rundt. Det er ikke hasjen som er faren, men rusen den gir. Og hvem som søker rusen..og ikke minst hvorfor. En annen ting er at man trår over en barriere. Det er iflg. norsk lov en kriminell handling. Og når man allerede har trådd over den barrieren inbiller jeg meg at det kan bli lettere å trå over neste. (hvis dere skjønner hva jeg mener!?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punktom Skrevet 25. september 2006 #7 Del Skrevet 25. september 2006 Det er så merkelig at mange tunge narkomane forteller at de startet med alkohol, gikk over på hasj..for så å lete etter den fantastiske rusen hasjen engang gav, i andre stoffer. Vil det si at det kun er en håndfull mennesker som er så svake at de ikke klarer å motstå, eller er det en mulighet for at rusen er så avhengighetdannende at det er en fare for at de fleste av oss kan falle i den fella?? ← Det finnes mange dumme misbrukere. Å sammenligne hasjrus med kokain-/heroinrus blir som å sammenligne tobakk med alkohol. De forskjellige rusmidlene påvirker hjernen forskjellig, og dermed gir de forskjellig effekt. Det blir derfor mer nærliggende å sammenligne ekstremsport med opiater/stimulerende dop, da rush-følelsen man får kan være noenlunde den samme. Kanskje man skal forby ekstremsport da det kan føre til narkotikamisbruk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 25. september 2006 #8 Del Skrevet 25. september 2006 For å være realistisk tror jeg ikke det går an å konkludere med det ene eller det andre. Selvsagt er det mange som kan røyke hasj uten problemer, men det finnes også mennesker som har fått store problemer av det. Og de behøver ikke å ha svake personligheter eller problemer fra før. En jeg vet om gikk inn i akutt psykose etter å ha røyket hasj. Dette hender nok ikke flertallet, men man kan aldri være sikker på hvordan man reagerer uten å ha prøvd selv. Og å røyke masse jevnlig sier seg vel selv at vil bli problematisk for de fleste? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alf Kaida Skrevet 25. september 2006 #9 Del Skrevet 25. september 2006 Hasj er russisk rulett, i betydningen at de fleste kan nyte det uten å ta skade. Konsekvensen for dem som tar skade, derimot, er ikke å anbefale. Mulig det er derfor russisk rulett heller ikke har slått veldig godt an som folkesport. Andre, tyngre stoffer nærmer seg russisk rulett med fullt magasin. Hver sin lyst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 25. september 2006 #10 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Hasj er farlig på en måte. Man blir sløv, uoppmerksom men også fnisete og "barnslig" Det er ikke sånn direkte farlig, men det har en langsiktig effekt.. Hjerneceller blir sløve, men kommer jo ann på hvor mye man gjør det. Hvis man røyker hasj kommer man ikke automatisk til å prøve sterkere stoffer sånn som mange tror. Men det er nok bare nysgjerrigheten. Mange av mine venner røykt hasj, og bare ei holdt seg til bare hasjen. De andre har blitt "narkomane" men er nå endelig rusfri. Men jeg mener at det hele handler om påvirkningskraft og at man ikke klarer å si nei til nysgjerrigheten. Endret 25. september 2006 av Tweek Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #11 Del Skrevet 25. september 2006 Det er så merkelig at mange tunge narkomane forteller at de startet med alkohol, gikk over på hasj..for så å lete etter den fantastiske rusen hasjen engang gav, i andre stoffer. Vil det si at det kun er en håndfull mennesker som er så svake at de ikke klarer å motstå, eller er det en mulighet for at rusen er så avhengighetdannende at det er en fare for at de fleste av oss kan falle i den fella?? ← Jeg er tildels enig i endel av det du sier, men stusser ved dette. Jeg har prøvd hasj noen ganger (ikke veldig mange, og flere år siden sist) - og det gir på ingen måte noen "fantastisk" rus. Faktisk er rusfølelsen du kjenner mye svakere enn alkoholrus. På den annen side blir sinnstilstanden påvirket så man kan bli avslappet om man er anspent, likegyldig/rolig om man har bekymringer osv, lett opptemt om man samtidig drikker osv. Dette kan være behagelig om man gjør det en sjelden gang, men samtidig er faktisk denne "skjulte" rusen ikke så uskyldig som den kan se ut eller føles som. Man hindres jo i å være i kontakt med de følelsene man egentlig har, og som man kanskje burde jobbe med for å enten forsterke (oppsøke ting som gir en glede) eller svekke (bli ferdig med ting, bearbeide eller løse problemer). Om man røyker mye vil man forsinkes i personlighetsutviklingen samme hvor "engasjert" man kan være på visse områder. Jeg kjenner noen som har røykt hasj flere ganger ukentdlig i årevis, som ikke har tatt "alvorlig" skade av det. De er likevel uten unntak påfallende livsfjerne på noen områder, de har endel holdninger jeg vet de ikke ville hatt om de hadde vært nyktre disse årene og de har vanskelig for å se andre sider av en sak enn den de har valgt selv. Ikke for det - jeg kjenner endel avholdsfolk som er likedan, men det er ikke tvil om at ruspåvrkning hemmer en. Jeg kjenner også til noen som har blitt psykotiske etter å ha røykt mye hasj. Ingen av de jeg kjenner har brukt andre, tyngre stoffer - noen har prøvd f eks E eller kokain en gang eller to, men i det store og det hele tror jeg ikke at hasj er noe springbrett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 25. september 2006 #12 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Slik kan hasj utløse schizofreni: En sårbarhet i hjernen viser seg ved at signaloverføringen mellom hjernecellene ikke fungerer som den skal. I visse deler av hjernen blir det for mye dopamin. Dette er et av de grunnleggende symptomene på schizofreni. De aller fleste rusmidler, også hasj, frisetter dopamin i de samme hjerneområdene og utløser såkalte dopaminstormer. Har man svakheten i hjernen og røyker hasj, kommer signaloverføringen i hjernen ut av kontroll. Den alvorlige og kroniske sykdommen schizofreni bryter ut. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=105011 Brukes hasj mye og ofte kan dette skje: Listen er fjernet ihht kopiregler. Link til listen finner du her. -Nigo (mod) Mer du trenger å vite C? Endret 3. oktober 2006 av Nigo-san Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 25. september 2006 #13 Del Skrevet 25. september 2006 En kamerat av meg hoppet fra 12 etg, etter å ha røykt hasj til festbruk. Han trodde han kunne fly. En venninne av meg fikk alvorlige psyiske problemer, etter å ha røykt hasj til festbruk (1-2 ganger i måneden) i noen år. En annen kamerat av meg fikk også store psykiske problemer, etter å ha røykt hasj som festrøyk (1 gang i uken) i ca 6 måneder) Og sånn kan ejg faktisk ramse opp flere tilfeller, der noen også har begynt med sterkere stoffer. Jeg bruker å si: "tror får man gjøre i kirken", men de som har røykt hasj lenge og begynt med sterkere stoffet, VET at det var hasjen som fikk de til å begynne på de sterkere stoffene. For hasjen ble for mild til slutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 25. september 2006 #14 Del Skrevet 25. september 2006 Hvert år dreper alkohol flere folk en narkotika. Men begge deler er likevel farlige på sine måter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colargol Skrevet 25. september 2006 #15 Del Skrevet 25. september 2006 Hadde egentlig tenke å sitere noen av folka her nå, men det ble så mye så jeg forteller like godt det jeg vil si! Ja, jeg mener Cannabis er farlig MEN! (Litt rotete når dere bare snakker om hasj her, for hasj er bare en del av det. Cannabis dekker liksom alt.) Jeg var en av de som alltid har vært totalt i mot alt som kunne kalles narkotika, jeg røyker å drikker men "drugs" har aldri vært/er liksom ikke min greie! Og da jeg først røyka min første joint, så kunne jeg faktisk ekstremt mye fakta om stoffet fra før og etterhvert har jeg både hatt negative og positive opplevelser. For å snakke om det kreves det nesten at man har opplevd det, man leser og hører så mye rart at det er umulig å finne ut av det uten å prøve det. men da anbafaler jeg virkelig å la være! Da jeg røyka min førtse starta jeg på en periode med cannabis hver dag i flere mnd., etter en stund merket jeg ikke rusen lengre -rett og slett fordi man blir vant til at livet skal være sånn.. for å kjenne noe røyka man gress/pot. vanlig hasj var bare for å opprettholde normalen. Jeg fikk en vekker da jeg skjønte at jeg aldri sov hjemme lenger, og at jeg ikke klarte å gjøre jobben min godt nok, at jeg sjelden gadd å ta kontakt med venner som ikke røyka så ofte -jeg var jo konstant sløv... nå skal det sies at jeg var bare 19år og hadde ikke helt blitt vant med å leve som en voksen med jobb og regninger enda. Vel, uansett -jeg slutta på dagen etter 3mnd. i sløvhet. hadde jo hatt noen fine mnd., men jeg likte bare ikke følelsen av å aldri være helt våken.. i tillegg så var det jo dyrt!! Jeg laget meg en regel! En gang i året, ikke mer. Jeg ble aldri avhengig på den korte stunden, og ikke ble jeg mer påvirket annet enn at jeg fortsatt røyker i ny og ne. Men tanken på de mnd. nå gir meg litt frysninger, tenk..så idiotisk! Jegkjenner ingen som har hoppa ut av vinduer eller fått store psykiske problemer, men jeg vet at det er mange som sliter generellt med hverdagen. Man klarer ikke å holde konsentrasjonen, sansene er sterkere -men hjernen treigere -dette er hvis man røyker hver dag eller iallefall ofte. det tok meg ca. 3uker før jeg følte at kroppen var normal igjen etter den lange perioden. Som sagt, så er jeg ikke i mot cannabis, -jeg røyker selv på festival ol., men det er så sjelden at da er det som å ta en sigar på nyttårsaften. Men å bli en "hverdagsrøyker" kan gi folk store problemer, og jeg skjønner godt hvorfor noen får psykiske problemer ol. hvis man driver på sånn. Hjernen helt annerledes, og er man deprimert fra før så blir man deppa x 10 etter å ha røyka. Det samme skjer om man er veldig glad, da blir man ofte glad x 10! oi dette ble langt! Og sikkert ikke spennende! men det er noe av det jeg har opplevd iallefall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alf Kaida Skrevet 25. september 2006 #16 Del Skrevet 25. september 2006 Hvert år dreper alkohol flere folk en narkotika. Men begge deler er likevel farlige på sine måter ← Hvert år dreper narkotika mange ganger flere enn terrorister. Likevel er mange skeptiske til terrorister, og mener det bør forbys. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 25. september 2006 #17 Del Skrevet 25. september 2006 Hvert år dreper alkohol flere folk en narkotika. Men begge deler er likevel farlige på sine måter ← Hvor mange drikker i forhold til de som bruker narko?... Ja, alle vet at alkohol ikke har vært lovlig om noen kom med det nå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 25. september 2006 #18 Del Skrevet 25. september 2006 Jeg har aldri prøvd noe, selv om mine bestevenner gjorde det. De var avhenging, som hadde ført til mer. Jeg bestemte meg for at jeg ikke skulle prøve før jeg var sikkert på at det ble med den gangen, men etterhver ble alt så galt med dem, og nå er de rusfri. Så da er det bare teit uansett. Det har aldri blitt sånn at jeg har prøvd, og vennene mine har satt stor respekt til meg p.g.a det. Etterhvert som de hadde gått på det lenge, ble det også en vane sak, at jeg merker ikke at de var fjerne, heller ikke når de hadde sluttet, for de hadde holdt på så lenge selv om de bare er 18 år nå. Men det var helt uvirkelig på slutten, og jeg er glad de har sluttet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Søt Skrevet 25. september 2006 #19 Del Skrevet 25. september 2006 Jeg arbeider innen psykriatrien -og kan love dere at hasj er farlig. Har sett utallige tilfeller av hasjrealiterte tilfeller der mennesket er syk. En pasient jeg hadde beskrev det slik: Når man røyker så mye hasj som jeg har gjort kan man sitte å se på livet sitt utenfra-og ikke gjøre en dritt, man blir tiltaksløs. ← De har vel litt sterkere psykiske problemer enn vanlig. Folk som har problemer psykisk, begynner som regel med stoff.. men det er vel ikke hasjen som er farlig. Det er vel are de som ikke er sterke nok til å ta rus.. Hasj er ikke farlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 25. september 2006 #20 Del Skrevet 25. september 2006 Hvert år dreper narkotika mange ganger flere enn terrorister. Likevel er mange skeptiske til terrorister, og mener det bør forbys. ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå