Gå til innhold

Hvordan få ned sykefraværet?


Tresoria

Anbefalte innlegg

:sur:  :sur:  :sur: jeg liker ikke å bli irrettesatt  :sur:  :sur:  :sur:

I følge studier gjort i større forhold (av f.eks. Warr, Birdi og Barness-Farell)enn kun det norske arbeidslivet viser det seg en klar sammenheng der alder fremmer prestasjoner, takler stress bedre, har høyere jobbtilfredshet osv. - i Norge viser en studie fra 2002 bl.a gjort av Helle og Dalen at gruppen arbeidstakede mellom 50 og 59 år er de med høyest jobbtilfredshet og lavest fravær... De i denne gruppen har også høyest kognitive og sosiale ferdigheter, sterkest moral og karakter, de har en høy fleksibilitet, tendenser til selvevaluering og høy tåleevne sammen med høy grad av forutsigbarnet.... - noe som verdsettes høyt i dagens arbeidsliv...

:sjarmor: måtte bare brilliere / kverrulere litt da......

:sjenert:

For friske eldre mennesker så stemmer nok det du skriver. Jeg tror eldre arbeidstakere er en ressurs for arbeidslivet, men andelen av dem som blir syke vil nok stige gradvis ettersom alderen øker. Økende aldre gir økt risiko for å utvikle kreft, diabetes, hjerte og karsykdommer, belastningsskader osv. Jeg lurer på om de i studien du viser til hadde tatt med dem som var blitt uføretrygdet og langtidssykemeldte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har veldig mange gode poenger, Alf Kaida.

Savner forslag om å legge bedre til rette for at kronisk syke kan gå på jobb de dager de føler seg bedre. Samt å legge bedre til rette for at disse kan jobbe hjemmefra. Med de fleste kroniske sykdommer har man gode dager og dårlige dager. Å la de "få lov" til å komme innom jobben en dag de føler seg bra, er jeg sikker på at ville vært med å redusere sykefraværet betydelig.

Noen som vet noe om hvordan tallet på sykefravær fordeler seg mellom langtidssykemeldte og korttidssykemeldte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så staten tar alle pengene og putter dem i egen lomme? Staten bruker faktisk pengene på velferdsgoder som både du og jeg nyter godt av. I et så spredt befolket land som Norge vil ikke veiutbygging, skole, helsevesen osv. kunne lønne seg uansett. Vi må nok stikke fingeren i jorda og se hvor vi bor.

Hva mener du med at staten tvinger folk med lavere inntekt til å betale for statspensjoner? Det er kun statsansatte som betaler en del av lønna som innskudd i statens pensjonskasse. Resten betaler pensjonsinnskudd som en del av skatten, men på langt nær så mye som de får igjen. Igjen er det de som betaler minst som får mest igjen. Alle er tross alt garantert en minstepensjon.

Med statspensjoner mener jeg at hoveddelen av pensjoner utbetales av staten. Disse pengene kommer dras inn fra skatter, til tross for at mange ikke ønsker dette.

men på langt nær så mye som de får igjen
Statens penger kommer fra skatter som alle som arbeider og/eller kjøper produkter betaler inn. Staten tryller ikke frem pengene.

Alle er nok ikke rik i Norge. Det er mange lavtlønnte, mange uføre i ung alder, mange arbeidsledige osv. Totalt sett er det mange som ikke vil være i stand til å betale en forsikring.
Se nedenfor.

Det blir feil utgangspunkt å gå ut ifra at alle mennesker er svake - faktisk er de fleste mennesker sterke nok til å ta vare på seg selv, mens det i de fleste samfunn finnes en større eller mindre gruppe som ikke er i stand til å løfte seg opp. Å hjelpe disse er bra dèt (helst ikke ved skatt, jeg ser for meg andre finansieringsmetoder for fremtiden - avkastning fra et voksende oljefond) men å tvinge andre, oppegående mennesker som ønsker å allokere mest mulig av pengene sine selv (jeg), til å betale for sin egen velferd (sykehus, skole, barnehage osv.), kan jeg ikke skjønne er nødvendig.

For hvem da? At en aktør ser muligheten til å tjene penger, betyr ikke at varen som tilbys holder kvalitet. Mange ganger er det tvert om.
I et marked med fri konkurranse vil aktører som ikke gir kundene valuta for pengene naturligvis bli luket ut og utkonkurrert.

At velferdsgoder er gratis er en fordel for brukere. Og det er ikke brukeren som tjener penger hvis det blir privatisert.
Gratis finnes ikke. Den eneste måten på å få det gratis er å gjenninnføre slaveriet.

Ja, men se også på New Zealand

http://www.lostat.no/

Jeg nevnte Singapore for å vise at det er feilaktig å tro at private aktører medfører økt pengebruk som andel av BNP.

Foreslår at vi går over til å diskutere det tråden faktisk handler om, nemlig sykefravær. Spørsmålet i tråden er "hvordan få ned sykefraværet", og det bør jo være ganske åpenbart at sykefraværet vil gå ned om man fjerner muligheten til å snylte på systemet.

Nå sier jeg ikke at alle gjør dette, men garantert mange. Da vil folk måtte forsikre seg i selskaper, og jo bedre helse du har, desto billigere vil forsikringen din bli. Altså vil dette være et incentiv for å få folk sunnere, til å slutte å røyke, drikke, osv. De som ikke har råd, vel, dem vil det være noen av. En eller annen form for borgerlønn og/eller kriseløsninger kan være nyttig her.

Endret av Top Gun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykelønnsordningen diskuteres i mange fora nå om dagen. Det ropes høyt om at sykefraværet ikke går ned, men det virker ikke som om politikerne ser sammenhengen mellom lav arbeidsledighet og et høyere sykefravær. Det jeg mener er at når vi har så lav arbidsledighet som vi har i dag slipper en del av de som har en lengre sykeperiode bak seg eller som har en kronisksykdom inn på arbeidsmarkede. Det er jo svært lønnsomt for oss at så mange kommer ut i jobb hvor de tjener penger og betaler skatt istede for at de bli gående arbeidsledige og blir avhengig av sosial- og trygdestønader. Jeg mener at det rent samfunnsøkonomisk må være mer lønnsomt at vi har mange i arbeid selv med et høyere sykefravær enn at vi får et samfunn hvor arbeidlivet er forbeholdt de friske.

Likevel forstår jeg at det er et ønske å få ned sykefraværet.

Mitt forslag til hvordan en kan redusere sykefraværet vil være at det åpnes for at man en gang i blant kan kontakte jobben om morgenen og på svært kort varsel avtale en avspaseringsdag. Jeg tror at dette vil kunne redusere sykefraværet betydelig for mange jobber svært mye og presser seg til å yte stadig mer helt til kroppen sier stopp og for de fleste av oss sier kroppen stopp i form av, forkjølelse, influensa eller magesår, for enkelte utløses langt alvorligere tilstander. De fleste av oss kjenner at vi er utrolig slitne før kroppen setter stopp. Jeg tror at dersom man kunne tatt en avspaseringsdag og sovet eller trent eller gått seg en tur eller gjort noe helt annet en gang i blant så kunne det forhindret at man ble syk i det hele tatt.

Jeg rtor også at alle arbeidsplasser bør registrere hvor mange timer hver arbeidstaker jobber enten det utløser overtidsbetaling eller ikke, for det er klart at hvis jeg jobber 10 timer hver dag i en lang periode og så blir syk så er det også et viktig signal og kan si noe om hva som forårsaker fraværet.

Jeg vil gjerne høre andres forslag til hvordan man kan få ned sykefraværet.

Jeg har selv til tider vert sykemeldt. Mye kan jeg takke arbeidsgiver og dårig lederskap på jobben. Vi får mer og mer og gjøre, men det blir ikke mere folk. jeg er en utsatt gruppe hvor slitasjen er stor.

Det er på tide at arbeidsgiver begynner å spørre seg selv, hvorfor er det så mye fravær i min bedrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv til tider vert sykemeldt. Mye kan jeg takke arbeidsgiver og dårig lederskap på jobben. Vi får mer og mer og gjøre, men det blir ikke mere folk. jeg er en utsatt gruppe hvor slitasjen er stor.

Det er på tide at arbeidsgiver begynner å spørre seg selv, hvorfor er det så mye fravær i min bedrift?

Har du noe forslag til hva som kan senke dette fraværet?

Hva tror du at må til? Eller hva ville du gjort hvis du fikk bestemme hvordan bedriften skulle ledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe forslag til hva som kan senke dette fraværet?

Hva tror du at må til? Eller hva ville du gjort hvis du fikk bestemme hvordan bedriften skulle ledes?

Jeg har ett forslag: Løsne på arbeidsmiljøloven. Gjør det enklere å si opp og ansette folk etter behov, midlertidige ansettelser, fri lønnsdannelse, overtid og generelt fritt avtalte betingelser.

I tillegg kan man jo senke arbeidsavgiften som vel ligger på 14,4% til f.eks 0,0%.

Endret av Top Gun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ett forslag: Løsne på arbeidsmiljøloven. Gjør det enklere å si opp og ansette folk etter behov, midlertidige ansettelser, fri lønnsdannelse, overtid og generelt fritt avtalte betingelser.

I tillegg kan man jo senke arbeidsavgiften som vel ligger på 14,4% til f.eks 0,0%.

Jeg tror at en slik endring kun vil gi oss et mindre inkluderende arbeidsliv. Noe som igjen vil føre til at mange mennesker som er viktige ressurser for samfunnet vil havne utenfor arbeidsmarkede og over på ulike stønader, da blir alle tapere. De som ekskluderes fra arbeidsmarkede får ikke anledningen til å bidra med sin kunnskal og kompetanse slik de gjerne vil. Samfunnet taper fordi så mange havner over på trygder eller stønader istede for å være i jobb med et sykefravær høyere enn det regjeringen vår ønsker seg, men som skattebetalere og verdiskapere.

Hvordan en redusert arbeidsgiveravgift vil gi lavere sykefravær sier du ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Jeg mener at en del som jobber mye og har stort areidspress jobber seg syke (helt reelt syke), men jeg mener at i en del tilfeller får man noen forvarsler i form av at man kjenner seg veldig sliten, men ikke syk. Det jeg mener er at hvis man i sånne situasjoner kunne tatt seg en avspaseringsdag ikke en sykedag så kunne man slappet av, gått seg en tur i skogen eller gjort noe helt annet som kunne gitt en tilbake litt energi og en ville fått muligheten til å hente seg inn igjen. Alternativet er jo at en fortsetter i en negativspiral til tross for at kroppen har begynt å si i og så ender en opp med å bli syk. Så mitt forslag var ment som et forebyggende tiltak ikke et angrep på syke mennesker.

Du skriver at alle arbeidsgivere registerer hvor mye de ansatte jobber fordi de er pålagt å gjøre dette. Jeg beklager å måtte informere deg om at det er mulig at det er en slik forskrift, men i kun to av seks jobber jeg har hatt har det vært noen som helst registrering av hvor mye de ansatte jobber.  :sjenert:

Veldig god tanke om å kunne ringe inn en avspaseringsdag for å hente seg inn for å unngå (langvarig)sykemelding. Men jeg tenker litt sånn at hvis arbeidspresset er så hardt at man er nødt til å jobbe så mye uregistrert overtid/leve i et så enormt press og stress - at man blir syk av det; hvor lett er det da å ta en ekstra fridag/avspaseringsdag? Jeg jobber i perioder ekstremt lange kvelder, uten at jeg skriver avspaseringstimer. Samtidig har jeg problem med å ta ut den ferien jeg allerede har, jeg er innimellom på jobb på fridager og i ferien, etc. Hvis jeg skulle ta meg en "komme seg dag" ville jeg blitt enda mer stresset etterpå, siden mine arbeidsoppgaver ikke blir gjort av andre enn meg. Og det tror jeg gjelder for de fleste av oss som opplever dette jobb-stresset.

Jeg tenker også at man bør kunne bruke egenmelding hvis man føler at man har jobbet så hardt over så lang tid at man står i fare for å møte veggen. Jeg vil tro at de fleste ledere har en slags oversikt over hvem som arbeider (altfor) mye, og jeg vil tro at hvis en slik medarbeider melder fra at h*n er på randen og trenger en sykedag for å hente seg for å unngå langtidssykemelding, vil ikke det være problematisk. Men jeg mener altså at slikt fravær burde gå over egenmelding. For i mine øyne er man da syk, på lik linje med om man har influensa el.l.

Den optimale løsningen, i mine øyne, er at vi alle må bli flinkere til å ta vare på oss selv og ikke sette helsa på spill for jobben/karrieren. For de av oss som ikke er så flinke til å sette disse grensene hjelper det ikke med gode avspaseringsmuligheter, for problemet er jo nettopp at man tøyer arbeidskapasiteten sin. Mulig en holdningsendring også er et slags svar - at det (som noen over skriver) ikke burde være beundringsverdig å være den som kommer først og går sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at en slik endring kun vil gi oss et mindre inkluderende arbeidsliv.
Tvilsomt. Mange arbeidsgivere er i dag redde for å ansette nye mennesker fordi det er et strikt regelverk for "saklig" avskjedigelse, og dersom en ansatt går til sak på dette kan det bli et helvete for arbeidsgiver. Det er altså vanskelig å kvitte seg med dem dersom det etter en periode viser seg at disse ikke egner seg. Arbeidsgiver vil derfor være forsiktig med å ansette nye mennesker, særlig mennesker som ikke kan de norske kodene (se f.eks Mattelærer får kun vaskejobb), mennesker som har vært sykemeldt tidligere samt, i noen tilfeller (flere grunner...permisjon) kvinner i 30-40 årene.

Jeg er altså overbevist om at "inkluderende arbeidsliv" (jeg mener diskriminering i enkelte tilfeller kan være både rasjonelt, nødvendig og fornuftig, og ønsker ikke lover mot dette) på en bedre måte skjer dersom arbeidsgiver og arbeidstaker fritt får inngå avtaler seg i mellom uten statlig innblanding.

Noe som igjen vil føre til at mange mennesker som er viktige ressurser for samfunnet vil havne utenfor arbeidsmarkede og over på ulike stønader, da blir alle tapere. De som ekskluderes fra arbeidsmarkede får ikke anledningen til å bidra med sin kunnskal og kompetanse slik de gjerne vil. Samfunnet taper fordi så mange havner over på trygder eller stønader istede for å være i jobb med et sykefravær høyere enn det regjeringen vår ønsker seg, men som skattebetalere og verdiskapere.
Klart, men disse konsekvensene skyldes altså politikernes inngrep i økonomien, ikke fravær av det.

Hvordan en redusert arbeidsgiveravgift vil gi lavere sykefravær sier du ingenting om.
Det var hovedsakelig et forsøk på å gi en forklaring på hvorfor arbeidsgivere i flere tilfeller ikke ansetter flere personer - nemlig at det koster for mye bl.a p.g.a arbeidsgiveravgift.

Indirekte kan derfor lavere arbeidsgiveravgift senke sykefraværet:

Lavere arbeidsgiveravgift => flere ansettelser => lettere arbeid og mindre stress for de andre ansatte (jmf. "Vi får mer og mer og gjøre, men det blir ikke mere folk.") => mindre sykefravær. Lavere arbeidsgiveravgift vil altså gjøre det billigere å ha folk i arbeid, noe som nok også vil senke det generelle effektivitets-presset (hvem presser en mest - en som er dyr i leie eller en som er billigere? Sier seg selv), => mindre sykefravær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 12 % i 2002, da vi ble IA-bedrift (hadde 14 % året før, som er "rekorden.").

Fraværet har sunket jevnt, og dersom vi følger samme utviklingen i siste kvartal i år vil vi havne på ca 5,5 % fravær - både legemeldt og egenmeldt.

Hvorfor har den steget etter at vi fikk IA bedrifter? Den er lite vellykket. Nå er det slik at om du ikke er 100 % syk, så sier legen at du skal i jobb og at det er opp til arb.giver å legge til rette.

eg selv med et belastende jobb hvor muskel og skjelettplagene står i kø, så er det ikke lett å gå på jobb. Hodepine så du kaster opp. Låsninger i armer og rygg.

Så kreker du deg på jobb og en føler en må gøre noe iallefall. Du er presset enten en vil eller ikke. Så skal en betale beh. For å bli fortere bra har jeg brukt kiropraktor. Det er en egenandel på 250 kr. 2 beh i uken i en mnd er 1000 kr. Min økonomi tåler det ikke. jeg går på div smertestillende i lange perioder. Noe som ikke dekkes av det offentlige. I fjor sommer hadde jeg holdt det gående i 1.5 år uten sykmld. Det kom akutt og ble virkelig syk av det. 15 beh måtte til. Hvem har råd til det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe forslag til hva som kan senke dette fraværet?

Hva tror du at må til? Eller hva ville du gjort hvis du fikk bestemme hvordan bedriften skulle ledes?

Jo, at øverste hold så hvordan arbleder lesser folk med arbeide. Når man må sluke maten for å rekke alt er det noe galt. Min arb.leder har i snitt to timers pause. vi andre har 15 min. Det er mye sykemeldinger,men ingen spør hvorfor.

Hører at de mener at det er tungt fysisk arbeide,men de bør nok se helheten.

Så må arb.giver se på hvor mange som egentlig trengs. Det skal ikke være normalt å springe hele dagen. Stresset sliter på folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Kaida
Hvorfor har den steget etter at vi fikk IA bedrifter?

Fraværet er 5 % lavere enn det var samme kvartal før IA-avtalen kom. Artig å få høre hvordan du kan kalle det stigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eventuelt kan man kutte i sykelønnen såpass kraftig at man får et skikkelig incentiv til å gå på jobb.

For langtidssyke bør det kanskje være litt annerledes.

Folk blir ikke friskere bare fordi sjefene sparer sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å starte der sykemeldingen blir utskrevet: HOS LEGEN. Skjerp inn på rettningslinjene for utskrivning av sykemelding. For fy pokker så lett det er å få seg en sykemelding! Og ikke så veldig vanskeligere å få en laaaaangtidssykemelding heller!

Jepp! Legene er faglig inkompente. La oss for all del overlate de fagmedsinske vurderingene til sjefene framfor legene. Sjefene vet hva som er best for bedriften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...