Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #41 Skrevet 19. september 2006 Og jeg som fikk tredjegradsforhør av apotekdamen sist jeg kjøpte p-piller. "Ja, men du trenger ikke ny forsyning før om en uke, det kan jeg se her"... - ondt blikk - Yaddayaddayadda.... Ikke hennes business om jeg henter nye piller før jeg går tom, er det vel? Madonna! ← Nå har jeg jobbet i apotek i over 15 år, og har aldri opplevd at noen av mine kollegaer har sagt noe lignende angående p-piller. Om folk tar ut for 3 måneder eller 12 måneder er ikke noe vi tenker over en gang. Og om folk tar ut for 3 måneder på mandag og for 3 måneder på fredag er det heller ikke noe vi henger oss opp i. Den eneste begrensningen her er at det er gyldig resept og at de som er mellom 16-20 år kun får ut for 3 måneder om gangen pga regler fra trygdekontoret som dekker det meste av utgiftene da. Du må ha vært usedvanlig uheldig med apotekdamen din, vi pleier ikke å gjøre sånt altså! (På andre legemidler derimot kan det være ganske strenge utleveringsbestemmelser både pga type legemiddel og pga retningslinjer fra rikstrygdeverket. Da kan vi nok virke firkantet innimellom, men uansett vi skal jo ikke sende onde blikk og drive tredjegradsforhør!).
Gjest Norwegian Blue Skrevet 19. september 2006 #42 Skrevet 19. september 2006 Angående det at du bare kan ta ut for 3mnd når du er under 20. Jeg er 19, men måtte betale, og fikk ta ut for 6mnd, fordi jeg har bursdag innen en måned. Surt, trodde det gjaldt fram til man faktisk var 20, ellers hadde jeg tatt ut forrige uke og sluppet å betale.
Gjest Frk. Grønn Skrevet 19. september 2006 #43 Skrevet 19. september 2006 Angående det at du bare kan ta ut for 3mnd når du er under 20. Jeg er 19, men måtte betale, og fikk ta ut for 6mnd, fordi jeg har bursdag innen en måned. Surt, trodde det gjaldt fram til man faktisk var 20, ellers hadde jeg tatt ut forrige uke og sluppet å betale. ← Akkurat det samme opplevde jeg i fjor! Det var litt surt.. Synes det er litt "dårlig gjort" at hverken lege eller helsesøster (eller de på apoteket hvis de kan se fødselsdato) opplyser om dette. Men det er vel fordi de skal tjene på det, hvis jeg kan si det sånn..
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2006 #44 Skrevet 19. september 2006 Men det er vel fordi de skal tjene på det, hvis jeg kan si det sånn.. ← Hverken lege, helsesøster eller apotek tjener på det om dere handler før eller etter aldersgrensen. Det er rikstrygdeverket som sparer penger i såfall når den ikke lenger dekker p-piller, så da er det alle oss som betaler skatt som tjener penger .(Eller sparer penger). På den annen side synes jeg det er veldig viktig at unge jenter får prevensjon så billig som mulig!
Gjest Lizbet Skrevet 19. september 2006 #45 Skrevet 19. september 2006 (endret) Men det er vel fordi de skal tjene på det, hvis jeg kan si det sånn.. Du kan si det sånn... og det er ikke realiteten. Men jeg må inrømme at når jeg er på jobb tenker jeg ikke at oi! Hun har bursdag om en måned, eller at hun har bursdag før det har gått så og så lang tid, hun må få beskjed om det. Men, man får de gratis fra måneden etter fylte 16 til og med måneden før fylte 20... Endret 19. september 2006 av Lizbet
Gjest Frk. Grønn Skrevet 19. september 2006 #46 Skrevet 19. september 2006 Du kan si det sånn... og det er ikke realiteten. Men jeg må inrømme at når jeg er på jobb tenker jeg ikke at oi! Hun har bursdag om en måned, eller at hun har bursdag før det har gått så og så lang tid, hun må få beskjed om det. Men, man får de gratis fra måneden etter fylte 16 til og med måneden før fylte 20... ← Det man får opplyst hos helsesøster/lege (som jo burde ha hovedansvaret for å opplyse om alt rundt p-piller), er at man kan få p-piller fra man er 16 til man er 20, så når man f.eks har bursdag 19. sep regner man ikke med at man må hente p-piller 18./19. august for å få de siste gratis. En 100-lapp er ikke så mye å betale for 3 måneder, men allikevel synes jeg det er en prinsippsak at helsesøster/lege opplyser om dette.
Gjest Gjest_Lotta_* Skrevet 21. september 2006 #47 Skrevet 21. september 2006 ÅNEI Jeg har ikke lyst til å bytte.. har brukt Trionetta i 6 år, aldri prøvd noen andre, men har vært superfornøyd! Sjekka resepten min nå, kan ta ut 4 x 6x28 på den enda, kan jeg virkelig ta ut alt dette før nyttår? Utsetter jo bare problemet, men dog.. kanskje jeg har lyst til å slutte med p-piller når jeg er ferdig med det lageret så jeg slipper hele byttet.. Også et litt annet spørsmål til dere andre p-pillebrukere, pleier dere å ha en legetime når dere skal fornye resepten? Legen min mener dette er helt unødvendig så han sender den bare i posten.. Det er jo enkelt og greit, men jeg har stusset litt på dette siden jeg aldri har fått utført en GU-undersøkelse i løpet av disse 6 årene (ikke før jeg begynte heller forsåvidt...) Prøvde å spørre legen en gang, men han mente det også var unødvendig - han klamydiatestet meg bare. Når bør man begynne å ta celleprøver/"full GU"? Beklager om dette havna litt utenfor tråden, syntes bare det var litt unødvendig å skrive to p-pilletråder samtidig.. men gi meg et hint om jeg herper tråden din TS så skal jeg lage en egen. ← Jeg spurte nettopp legen min om det samme, for jeg har gått på trionetta i 6 år jeg også uten noen skikkelig GU...(kjønnssykdommer testes jo bare med urinprøve) Når man fornyer resepten skal de vel iallefall måle blodtrykk mente hun. Men når det gjelder celleprøver trenger man ikke begynne med det før man fyller 25, og så hvert 3. år etter det. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men er du under 25 er det vel grunnen. Celleforandringene kommer av et seksuelt overførbart virus som tydeligvis ikke utvikler seg før etter fylte 25.
zymelin Skrevet 21. september 2006 #48 Skrevet 21. september 2006 Jeg er også en av de som bare har brukt Trionetta i min "p-pillekarriere"... Vet virkelig ikke hva jeg skal gå over til nå. Har veldig fornøyd med Trionetta og har ikke hatt planer om å prøve noe annet. Sendte inn en mail til Schering,som er produsent, om hvorfor de slutter å produsere merket og fikk dette til svar: Hei Det er korrekt at Trionetta blir avregistrert i januar 2007. Trionetta har vært på det norske markedet i mer enn 25 år, men utviklingen gjør at nyere og mer moderne overtar, blant annet Yasmin. Det er også registrert en enda nyere p-pille, Yasminelle, som er godkjent, som vil komme til Norge før jul. Studier viser at Yasminelle er svært godt akseptert av brukerne, mer enn 85 % av kvinnene er fornøyde. Du bør oppsøke lege eller helsesøster for å få en ny resept så snart som mulig. Han/hun vil veilede deg slik at du finner en annen p-pille du kan være fornøyd med. Vennlig hilsen/Kind regards Vil ikke bytte p-pillemerke
SunAndMoon Skrevet 21. september 2006 #49 Skrevet 21. september 2006 Å nei!! jeg som har disse tablettene på blå resept...
Gjest Lille Solstråle Skrevet 26. september 2006 #50 Skrevet 26. september 2006 Syns det er utrolig at de bare kan gjøre sånt med et merke en tredjedel av alle norske kvinner går på. Høres muligens tåpelig ut, men jeg har fått et visst "personlig" forhold til p-pillene mine, har stolt på dem i seks år og skulle gjerne gjort det i seks år til... Så nå blir det umulig å få trefasepiller i Norge?? Uff, jeg er sikkert konservativ, men gruer meg til å begynne på noe nytt...
Gjest Frk. Grønn Skrevet 27. september 2006 #51 Skrevet 27. september 2006 (endret) Synes det hadde vært greit å få en oversikt over hvilke muligheter vi som må/vil bytte p-piller/prevensjon har (siden lege/helsesøster ikke alltid er like flink å nevne alt som finnes, desverre) Kommer så langt på følgende: Yasmin (P-piller) Diane (P-piller) Yasminelle (P-piller) Cerazette (Minipille) P-ring P-plaster P-sprøyte Pessar Spiral Prevensjonscomputere Femidom(/Kondom) Kjenner dere til flere merker på p-piller eller andre prevensjonsmidler, så hadde det vært kjekt om dere skrev et innlegg Endret 27. september 2006 av StineMa
Gjest niomi Skrevet 27. september 2006 #52 Skrevet 27. september 2006 Du har glemt implantat. Femidom er nesten umulig å få tak i i Norge, og fryktelig dyrt.
Gjest Frk. Grønn Skrevet 27. september 2006 #53 Skrevet 27. september 2006 Takk for innspill! Kjenner personlig bare til p-piller og kondom, så det med femidom var jeg ikke klar over. Godt du sier ifra
Gjest Norwegian Blue Skrevet 27. september 2006 #54 Skrevet 27. september 2006 Andre p-pille merker jeg vet om er Loette, Microgynon og Synfase. Cerazette er ikke en p-pille, men en minipille
Gjest Frk. Grønn Skrevet 27. september 2006 #55 Skrevet 27. september 2006 Cerazette er ikke en p-pille, men en minipille ← Oops, my mistake
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2006 #56 Skrevet 27. september 2006 3 til: Femcap, Lea's shield, sædrepende middel enten i krem/gel eller slike "piller" (alt dette må desverre handles i utlandet, men det er ikke SÅ vanskelig). Bør brukes sammen med kondom og/eller et enner annen form for sykluskontroll.
Gjest Frk. Grønn Skrevet 29. september 2006 #57 Skrevet 29. september 2006 Finnes det flere p-pillemerker vi burde kjenne til?
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2006 #58 Skrevet 29. september 2006 Søk på "Antikonsepsjonsmiddel." i felleskatalogen.
Gjest Norwegian Blue Skrevet 29. september 2006 #59 Skrevet 29. september 2006 Kanskje også starte en egen tråd om hva som er tilgjengelig? Sikkert greit å ha oversikt, det blir nok mange som må finne seg nytt merke nå.
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2006 #60 Skrevet 1. oktober 2006 Det er ikke lov å forskrive Diane som p-pille i norge, men mot hudproblemer...Så sånn sett bør den vel ikke stå på den listen deres. LIzbet i.i
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå