Gå til innhold

Bruke fullt navn paa nett - naivt og idiotisk?


Susannah

Anbefalte innlegg

Får bare opp jobbrelaterte ting når jeg søker på navnet mitt, jeg - ting jeg har gjort som jobb eller som student. Det er utelukkende positivt. Er det mange her som opplever at de finner tvilsom info om seg selv? Hva slags?

Ja, jeg fant en gang på meg selv at jeg hadde permisjon fra jobben min (jeg var kommunalt ansatt, og dette var kommunale opplysninger som var gjort tilgjengelig på nettet). Det føltes ganske sårt, fullt navn, syntes det var opplysninger som ingen andre hadde noe med. Og om slikt skal offentligjøres på nettet??? Aner ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LilSweetie

Hmm... Nå søkte jeg på meg selv før første gang på lenge. Fikk opp overraskende mange treff, men 99 % var saklige, så det er greit nok. Men noen av dem er også litt rare, som jeg ikke ville hatt der hvis jeg hadde redigert selv. Men, det er nok ingenting å bekymre seg over og noe man må leve med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer opp massevis av treff når jeg søker på eget navn i google. Jeg sover allikevel bra om natten. Det meste er informasjon som arbeidssted, studiested, frivillige organisasjoner og idrettslag har lagt ut.

De som googler på meg finner ut hva jeg har studert, hvor jeg jobber, foredrag jeg har gitt, organisasjoner jeg har vært på møter i , konferanser jeg har deltatt på og så videre. Jeg anser ikke noe av dette som negativt ved en eventuell jobbsøknad, snarere tvert imot. Ja, det finnes også bilder av meg selv og familie, uten at jeg ser hva som skulle være negativt ved det heller.

Navnet mitt står på dørklokka og telefonnummeret mitt står i telefonkatalogen, så dette er jo ikke akkurat "hemmelige opplysninger" som det er umulig å finne ut av uansett.

Et problem er jo at arbeidsplassen min legger ut arbeidstiden min og idrettslaget mitt legger ut treningstidene mine, dermed har folk som googler meg full oversikt over min timeplan. Jeg har vært ute for en psyko en gang som nærmest overvåket meg og fulgte etter meg på grunnlag av det han hadde funnet på internett. Men slike psycho-fyrer finnes det heldigvis ikke så mange av.

Jeg kunne godt tenke meg en mulighet for selv å kunne kontrollere hvilke opplysninger som finnes om meg der ute søkbart på mitt fulle navn, men det kan jeg jo dessverre ikke, i og med at det ikke er jeg som har lagt det ut. I tillegg kan jo hvem som helst skrive hva som helst på internett under et hvilket som helst navn, så man kan også risikere at folk misbruker navnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maud-Ingrid
Kjedelig verden blir hvis man ikke kan være litt useriøs i blant eller gjøre tabber, bare fordi man har Google.

Jovisst kan man være useriøs og begå tabber, men en fornuftig person kringkaster det ikke ut for helel verden på internett...

Jeg forstår arbeidsgivere godt! Jeg googler opp sjefer, kolleger, venner, bekjente, fremmede, ekser, dater, fremtidige kjærester: ja nær sagt "alle", og det er svært interessant.

Det er jo helt vanlig at "alle" gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst kan man være useriøs og begå tabber, men en fornuftig person kringkaster det ikke ut for helel verden på internett...

Det er jo gjerne noen andre enn en selv som "kringkaster" det, da. Og du har jo ikke alltid kontroll over hva andre legger ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er forståelig at arbeidsgivere gjør det. Det trenger jo ikke være negative ting som kommer opp, men f.eks leserinnlegg, engasjement ol., som kan gi et bedre inntrykk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må legge til at jeg vet om flere som legger ut informasjon som ikke er særlig fordelaktig om seg selv.

Kjenner ei som har brettet ut hele livet sitt på nettet, og som blant annet ramser opp alle psykiske lidelser hun har.. Det syns jeg blir litt for dumt..

Hun er forresten arbeidsledig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...