Gå til innhold

Bruke fullt navn paa nett - naivt og idiotisk?


Susannah

Anbefalte innlegg

Ser en sak her inne paa KG og paa db.no angaaende arbeidsgivere som googler folk i ansettelsesprosessen og finner mye rart. Min oppfatning er at folk har bare seg selv aa takke. Ogsaa herinne har jeg lest om folk som har blitt "stalket" (veldig daarlig ord, forresten), plaget IRL pa bakgrunn av opplysninger som er funnet her.

Jeg har alltid vaert litt "paranoid" naar det gjelder nettet og bruker alltid nick, legger aldri ut bilder eller personlige opplysninger om meg selv. Kan ikke forstaa folk som toer aa legge "hele sitt liv" ut paa nett. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må du bruke til din egen fordel: legge ut strategiske kommentarer/bemerkninger på internett som kan være fordelaktig i jobbsammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig...faren til en venninne av meg har lagt ut omtrendt alt om seg selv og familien på nettet. Til og med telefonkatalogen-kart over der han bor og krysset av huset osv..Dattern hans altså venninna mi gjør også sånt..feks hvor hun bor, etternavn, masse bilder og hva og hvor hun er på fritida.

Det jeg syns er mer skremmende er at alle jente i klassen til søstra mi +fler legger ut informasjon i form av hjemmesider på nettet. Med hvilken klasse de går i og skole, og når de har bursdag osv..+ masse bilder som sikkert bare er uskyldig morro men enkelte av de er litt hva skal jeg kalle det "kyssemunn":P om det er riktig ordet.

Greit at man lager hjemmesider men syns ikke det er så bra å legge ut så mye informasjon om seg selv.

Jeg liker ikke å gjøre det, er vel litt paranoid slik som "Susannah";)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt aa hoere at det ikke bare er meg som er paranoid! Og at barn gjoer det er enda mer skremmende, det er saa mange foreldre som ikke vet hva barna deres driver med paa nett... Men det er en annen diskusjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del legger ikke fullt navn ut på hjemmeside/nett generelt med mindre jeg shopper online ;)

Kan godt legge ut bilder, syns ikke det er noe problem. Det jeg skriver om i f.eks dagbøker pleier sjeldent være intimt.

Men nå har vel jeg fordelen med å bo i utlandet og snakke/skrive på norsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du bruke til din egen fordel: legge ut strategiske kommentarer/bemerkninger på internett som kan være fordelaktig i jobbsammenheng.

Hva mener du?

Få folk til å omtale deg overmåte positivt på hjemmesidene sine?

Eller?

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det sier mest om arbeidsgivern.

Kommer vel litt an på. Jeg tror det er vanlig å google folk når man kjenner navnet deres, i hvert fall greit å ha det som utgangspunkt er vanlig. Om jeg skulle ansette noen ville jeg nok søkt på navnene til aktuelle søkere. Om det hadde dukket opp en personlig hjemmeside med masse slektsbilder og bruk av fullt navn ville jeg ikke brydd meg om det, annet enn at jeg tenkte vedkommende kanskje var litt naiv (og ville trolig ikke ansatt vedkommende som it-ansvarlig, hehe). Verre hadde det vært om vedkommende samtidig slang dritt om andre, gjerne navngitte personer... Andre ting igjen kan man ikke sikre seg mot; omtale i media, publiserte arbeider eller ved arrangementer, f eks, men dette er jo stort sett positive ting.

I åpne fora bruker jeg nick eller er anonym, men i mindre lukkede fora bruker jeg fullt navn der dette ikke er søkbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være greit å google seg selv en gang imellom og slette info man ikke syns arbeidsgivere trenger å vite, jeg gjorde det nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare opp jobbrelaterte ting når jeg søker på navnet mitt, jeg - ting jeg har gjort som jobb eller som student. Det er utelukkende positivt. Er det mange her som opplever at de finner tvilsom info om seg selv? Hva slags?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å la være å være paranoid. Det er ingen problem for folk å finne ut ting om meg i det virkelige livet heller (har jo fullt navn på dørklokka, det er bare å bruke telefonkatalogen for å finne nummer etc), På jobben min sine nettsider står jeg utlevert med flere bilder og alle slags kontaktopplysninger, og hva jeg har drevet med før. Dette skjer automatisk med de ansatte, og er faktisk blitt en vanlig måte å "spre" informasjon om seg selv på, artikler og publikasjoner man har skrevet.

På Myspace bruker jeg fornavnet mitt uten problem (av en eller annen grunn har jeg mindre problem med å gjøre det der, enn her inne på KG), og har mange bilder ute.

Når jeg møter ukjente folk i en eller annen sammenheng presenterer jeg meg jo med fullt navn hvis de spør, er ikke forsiktig med det heller ;) .

Med litt nettvett ser jeg flere fordeler enn ulemper med å ha nettsider med personlig informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg googler navnet mitt, finner jeg ingenting.. :ler:

Ikke jeg heller, heldigvis. :)

Syns ikke man er paranoid om man er forsiktig med fullt navn og personlige opplysninger på nett, det er jo bare fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kaffomann
Kommer vel litt an på. Jeg tror det er vanlig å google folk når man kjenner navnet deres, i hvert fall greit å ha det som utgangspunkt er vanlig. Om jeg skulle ansette noen ville jeg nok søkt på navnene til aktuelle søkere. Om det hadde dukket opp en personlig hjemmeside med masse slektsbilder og bruk av fullt navn ville jeg ikke brydd meg om det, annet enn at jeg tenkte vedkommende kanskje var litt naiv (og ville trolig ikke ansatt vedkommende som it-ansvarlig, hehe).

Så du har aldri dritet deg på en fest eller i en annen sammenheng? Eller er det om man blir tatt bildet av og eksponert som er viktig?

Hvorfor kan ikke en IT-ansvarlig ha bildet av familien sin på en hjemmeside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser en sak her inne paa KG og paa db.no angaaende arbeidsgivere som googler folk i ansettelsesprosessen og finner mye rart. Min oppfatning er at folk har bare seg selv aa takke. Ogsaa herinne har jeg lest om folk som har blitt "stalket" (veldig daarlig ord, forresten), plaget IRL pa bakgrunn av opplysninger som er funnet her.

Jeg har alltid vaert litt "paranoid" naar det gjelder nettet og bruker alltid nick, legger aldri ut bilder eller personlige opplysninger om meg selv.  Kan ikke forstaa folk som toer aa legge "hele sitt liv" ut paa nett. Noen synspunkter?

Jo, er enig til en viss grad.

Husk at ofte kan ikke folk styre det selv, at navnet deres er på internett når man googler de. Det kan være klubben de er medlem i som har lagt ut medlemsliste, det kan være arbeidsgiver eller studiested som har navn på alle studenter/ansatte, og det kan være at man har vært mye i media og at en avis har saken (og navnet) på google-søkene. Folk kan jo ikke noe for at andre legger dem ut på nettet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det sier mest om arbeidsgivern.

:overrasket::ler::ler::ler:

Kjære deg, det er veldig, veldig vanlig å søke folk i søkemotorer / google folk man kjenner, eller vil vite mer om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kaffomann

Så flink du er til å bruke smilies.

Det var ikke det jeg mente eller sa. Hvis du leser Dagbladet-artikkelen ser du at en persons søknad ble kastet i søppelbøtta fordi hun hadde en useriøs profil på et eller annet nettsted. Det sier noe om trangsyntheten til arbeidsgiveren. Kjedelig verden blir hvis man ikke kan være litt useriøs i blant eller gjøre tabber, bare fordi man har Google.

Endret av Kaffomann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner heldigvis ikke noe på mitt eget navn! :D

Men jeg har skrevet her at jeg er blitt gjenkjent - det var ikke fordi jeg la ut noe navn her, det var fordi jeg ble sneket på fysisk bak rygget at jeg satt her av ei klassevenninne. Så grep hun sjansen og lagde faen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har aldri dritet deg på en fest eller i en annen sammenheng? Eller er det om man blir tatt bildet av og eksponert som er viktig?

Hvorfor kan ikke en IT-ansvarlig ha bildet av familien sin på en hjemmeside?

Nei, eller, som de fleste andre har jeg oppført meg dumt på en og annen fest. Men ikke så dumt at det blir spesielt godt lagt merke til, langt mindre publisert. For det første omgåes jeg stort sett ikke folk som kan være troende til å publisere sånt, for det andre utleverer jeg ikke meg selv hverken i ord eller bilder (eller kropp) til folk jeg ikke stoler på, for det tredje legger jeg selvsagt ikke ut sånt selv. Jeg finner noen treff på meg selv når jeg søker, men det går på jobb/studier/festivaldeltakelser/lokalavis o.l. Ikke noe privat.

En ting er kanskje om det er noen andre enn en selv som har lagt ut bildene uten ens eget samtykke - da bør ikke arbeidsgiver tillegge det for mye vekt; det sier mest om de som har publisert historien/bildene. Men om en legger slike bilder (eller historier under fullt navn) ut på nettet selv synes jeg man antyder at man er ganske useriøs - og naiv. Det var kanskje ikke it-ansvarlig som var den beste yrkesgruppen å nevne, når det kommer til stykket, men jeg synes det er nokså naivt av folk å ha hjemmesider hvor de har bilder av hele familien sin (særlig uten medlemmers samtykke). Dessuten framstår gjerne slike sider som ganske ...eh... tja, ikke så veldig spennende og fine. Såh... Pr-ansvarlig, da. Eller noe sånt. Ikke at jeg har tenkt å ansette noen i mitt lille foretak.

Uansett, det som er det viktigste poenget er ikke hvorvidt folk legger ut trauste familiebilder eller ei, men om du finner tvilsom informasjon av typen masse fyllebilder, utlevering av andre via vedkommende osv. Ja, det vitner om useriøsitet om man _publiserer_ bilder av seg selv halvnaken. I noen jobber spiller det ingen rolle, men i andre tilfelle vil en person represenere firmaet i sammenhenger hvor det tar seg dårlig ut å ha DEN harry trefflista når du googler personen - noe du kan regne med at en kunde kan gjøre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg heller, heldigvis.

Syns ikke man er paranoid om man er forsiktig med fullt navn og personlige opplysninger på nett, det er jo bare fornuftig.

Når jeg googler "Mitt Navn" (med fnutter rundt for mest korrekt resultat) kommer jeg opp 48,400 ganger - det er nok endel duplikater. Det er ikke mange som deler mitt navn i Norge. Bildesøket matcher også.

Jeg sover godt om natten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...