Gå til innhold

Elins bryllupsdagbok


havsulen

Anbefalte innlegg

Vaaknet klokka sju loerdag, av lyden av regn mot ruta. Var kvalm, og klarte absolutt ikke aa sove mer, enda jeg ikke skulle til frisoeren foer tolv, og godt kunne sove til ni.

Vandret gjennom gaagata opp til frisoeren med paraply, og sa til meg selv: denne dagen skal du forsoeke aa nyte saa mye du kan! Det foerste frisoeren saa til meg, da hun endelig begynte aa ta seg av meg tyve minutter forsinket, var at blomstermannen ikke hadde klart aa skaffe en orkide til haaret. Er det mulig - skal det fortsette slik? fryktet jeg.

Men saa - mens frisoeren ga meg vann, sminket meg og satte en hvit roese i haaret mitt, falt de foerste soelstraalene inn gjennom vinduet.

Og her jeg sitter og drikker iskaffe paa en internettkafe i Hellas, kan jeg nesten ikke tro det er sant! Vi fikk en fantastisk bryllupsdag!

Pappa hentet meg hos frisoeren i god tid. Han klarte nesten ikke se paa meg. Jeg klarer ikke fortelle deg hvor fin du er, sa han. Jeg visste at han var redd for aa bli for roert.

Vi kjorte i en aapen sportsbil til kirken, og satt litt i skjul i noen faa minutter mens de siste gjestene gikk inn. Da kirkedoerene aapnet seg, og vi gikk inn, hoerte jeg ikke musikken. Jeg saa et vennepar av mamma og pappa, og sjefen min - som hadde kjoert i tre timer for aa komme kun til vielsen!!! Saa saa jeg opp paa min kjaere - han smilte - og etter det la jeg ikke merke til noen andre! Han fortalte etterpaa at jeg skalv da han tok haanden min og foerte meg paa plass. Det merket jeg ikke selv. Men fra da - fra vi satt sammen oppe ved alteret - og bryllupsdagen endelig hadde begynt - var jeg kun rolig og glad. Saa mange hadde advart meg og sagt at det kom til aa gaa saa fort. Men jeg husker at jeg tenkte over at jeg satt og sugde til meg saa mange inntrykk. Hvordan min venninne sang "Jag vil tacka livet", prestens sterke tale, ekteskapsinngaaelsen hvor vi gjentok vaare loefter til hverandre hoeyt, hvordan min bror og min svoger leste "Om ekteskapet" fra Profeten. OG SAA: Da min kjaere rolig reiste seg, stilte seg foran menigheten og sang: "Mitt hjerte er ditt" for meg. Han var konsentrert og den vakreste jeg noengang har sett. Han saa paa meg mens han sang: "Mitt hjerte er ditt, ditt hjerte er mitt, og visa med seljelyd laater. Din glede er min, min glede er din, og sorgen er min naar du graater."

Mange av gjestene graat. Jeg var bare glad.

Under utmarsjen - Jamtlandsk brudemarsj - sunget av tre venninner med skarptromme til - svevde jeg ut. Paa kirketrappen kom flere forgraatte gjester ut og saa at det var den nydeligste vielsen de hadde vaert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hilset og kysset paa kirketrappa - en av min kjaeres kollegaer hadde ogsaa kommet den lange veien - kun for aa see vielsen. Utrolig!

Kjoerte aapen sportsbil gjennom byen og var bare saa lykkelig.

Ned til kaia hvor Skibladner laa. Vi ble gratulert av kapteinen og gikk foerst ombord, opp paa soldekket. Sto som en siluett mot himmelen da resten av gjestene kom med buss ned til kaia. Alle gjestene kom opp paa soldekket, kapteinen avfyrte en kanonsalutt fra fordekket, vi fikk Mozell med jordbaer i - OG DA KOM SOLA!!!

En times baattur paa Mjoesa - fint for vaare langtveisfarende gjester fra Soerlandet og Nord Norge.

Vi tok bilder sammen med reportasjefotografen som fulgte oss hele dagen - blant annet en titanic-look foran i baaten, hehe.

Saa felles buss opp til gaarden hvor selskapet skulle vaere. Gjestene fikk champagne ved smia fra 1600-tallet, hvor det var tent i peisen. Bonden fortalte om gaardens historie, mens vi tok bilder loepende paa jordet, balanserende paa et steingjerde etc.

Kom inn til en festpyntet laave med tinntallerkner og linduker til brudemarsj paa pianoet. Middag (maa fatte meg i korthet naa - denne internettforbindelsen er ikke akkurat stabil) - farlig god mat: akevittgravet mjoesorret, potetsuppe, reinsdyr og bringebaer med vaniljasaus. Alt servert fra fat saa gjestene kunne ta saa mye de ville. Fantastiske taler synes jeg, og det saa flere gjester uoppfordret etterpaa. Jeg maatte graate da min forlover saa at vi fortjente hverandre, og min venninne som har vaert syk de siste fire aarene sa hvor stor pris hun satte paa min omsorg mens hun var syk. Nydelige, morsomme, roerende og personlige, passe lange taler fra mamma, pappa, og min ektemann. Saatt og saa hvordan praten gikk rundt bordene, det var saa koselig aa se at folk koste seg, at de hylte av latter da min onkel fortalte nordnorgeskroener etc. Aaah!

Kaffe og kransekake i gaardens hovedhus.

Tente lykter paa tunet.

Polynese opp paa laaven igjen. Morsomt aa danse brudevals!

God marsipanbrudekake i en halvsirkel med femetasjer.

God tid til aa snakke med gjester - fikk masse ros.

Har lest i gjesteboken: " Hvis deres ekteskap blir en broekdel saa bra som selskapet har vaert for gjestene deres, da har dere en fantastisk tid foran dere"

Drosje til hotellet - champagne i kjoeleren og fruktfat. Badekar! Var ikke troett - vi var lenge vaakne, matte snakke om alt det fantastiske som hadde skjedd. Ubeskrivelig naerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naa er vi paa bryllupsreise i Hellas, og har det saa godt som foer - bare enda bedre. Tryggere. Naeree.

Kommer hele tiden paa episoder, linjer fra ulike taler og sanger - oeyeblikk. Som da min kjaere klemte haanden min under middagen, saa at jeg maatte ta et bilde av dette ooeyeblikket inne i hodet mitt - at jeg maatte huske. Vaart nye salgord er naa: "Hvordan er det mulig?" Mulig aa ha det saa godt? Aa ha saa fin, snill familie?

Bryllupet var vaar kjaerlighetsbekreftelse overfor hverandre, men ogsaa for vaar familie. Saa mange var involvert. Saa mange bidro.

Er uendelig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye som nygifte. Har lest referatet og skjønner på deg at du er utrolig lykkelig nå. Nyt det! Ha en fortsatt fin bryllupsreise. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du vil dele dine opplevelser med oss, er så godt å lese om hvor fantastisk dere hadde og har det. Gratulerer så masse! Ønsker dere alt godt på veien videre :).

Til slutt har jeg noen spørsmål: Forloveden og jeg elsker Hellas, vurderer derfor Hellas som bryllupsreise. Hvordan har dere hatt det og hvilken øy er dere på? Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med ekteskapet! Hørtes ut som en nydelig dag :D Håper det var en deilig bryllupsreise i Hellas,vi var jo også der og var veldig fornøyde 8) Kommer det bilder ? Jeg syns det er så gøy å se hvor skjønne folk er :wink: Så du også spurte etter bilder fra dagen vår, koselig. Jeg har bare ikke helt bestemt meg for om jeg vil legge det ut...er jo så deilig å være anonym her inne og...

Uansett, lykke til med livet som ektepar, håper det blir godt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååååhhhhh....

Kanskje like greit at jeg ikke fikk kommet i kirka, for dette hadde blitt for mye for meg, skjønner jeg....

Må få se alle bildene fra dagen!!!!! :hoppe:

Høres ut som om venninna di gjorde en langt bedre jobb enn fotografen vår.

Bare en ting jeg lurer på; hvordan var reaksjonene på talen din???

Den var også veldig sterk!

Ha en forsatt herlig bryllupsreise :hjerter: ,

og husk rødvinsavtalen!!!!

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake på jobb...

Hyggelig! Snille mennesker som vil høre meg fortelle. En av mine kollegaer var i bryllupet (og to under vielsen!), så jeg har heldigvis noen å dele opplevelsen med her. Hun som var invitert til bryllupsfesten er hjemme med halsbetennelse nå, så jeg gleder meg til hun kommer tilbake! De andre fortalte at hun hadde vært ganske så sprudlende mandagen etter og fortalt masse. Dermed visste de andre kollegaene mer enn jeg var forberedt på. Flere møtte meg med at de hadde hørt at min kjære sang så fint for meg, og nevnte ting han hadde sagt i talen sin. Det må jeg si er imponerende interesse!

Det var deilig å komme hjem igjen, etter en avslappende uke i Parga på fastlandet i Hellas (lengre svar om det i dagboken din, Ringblomst)

Den første dagen på ferie orket vi ikke noe annet enn å ligge under en palme og lese bok. Og det fortsatte vi med! De siste dagene kjente jeg at min vanlige energi hadde kommet tilbake, og i går var det helt greit å komme tilbake på jobb.

Hentet fem filmer som ble tatt av gjestene med enganskameraer under festen i går. Fantastiske minner fra situasjoner vi ellers aldri ville hatt bilder av (for eksempel: en av gjestene som tørker tårer i servietten, av vin som blir helt i glasset, av dokøen - knips, knips, knips!) Jeg fikk liksom se hvordan de gjestene virkelig hadde hatt det!

Nyter å se på morgengaven min. Nyter at koselige små tekstmeldinger tikker inn fra gjester som hadde det bra. Kjenner at jeg er glad for at det er over, og for at vi skal leve med helt andre ting i fokus framover.

Men jeg gleder meg til å få bildene fotografen tok av oss! Og til å skrive takkekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar angående Hellas, har selv vært på Korfu og likte oss godt der. Har alltid drømt om Naxos og få med oss Santorini på veien. Parga har jeg bare hørt lovord om, spesielt fra par. Blir kanskje Hellas på oss da :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotografen ba om å få adr. min! Kan det bety at det er bilder på vei????

Åh - gleder meg så til så dem! Har bare sett ca ti til nå, og det er altfor lite!

Vil se bilder fra:

- kirken, når vi kommer inn

- kirketrappa

- bilen til båten

- båten! sammen med familien, og bare vi to

- på jordet på gården

- ved smia på gården

- brudevalsen

og ellers alt annet!

Middagen har jeg heldigvis sett bilder fra - for der hadde vi heldigvis enganskameraer! Nå vil jeg se fotografbildene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har fått fotografbilder!

Åh - det var så gøy å se!

Hun var med hele dagen - fra pynting hos frisøren, til brudevalsen. Derfor kom "alt" tilbake da vi så bildene. Mange fine. Mange alternativer til takkerkort. Utradisjonelt med løping og hopping i åkeren, feks :hoho:

Tusen bilder av ulike situasjoner - med forlovere, med mødre, klemming etc - og mange er fra naturlige situasjoner. De eneste oppstilte bildene er noen av oss.

Er så glad!

Det eneste som er dumt er at alle bildene ennå ikke er ferdige. (Hun bearbeider alt i (PhotoShop) Derfor tar det tid. Og jeg vil ikke mase på henne, for hun har gjort en kjempejobb. Men jeg synes det er vanskelig å velge takkekort før jeg har sett alle bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...